Újra a pickup piacon a Jeep – Jeep Gladiator

Hosszú, majdnem három évtizednyi kihagyás után ismét kínál platós terepest a Jeep. Az új Gladiator már a hazai márkakereskedésekben is megrendelhető.

Jeep Gladiator
Fotó: Jeep

Úgy tűnik, a pickup szegmensben egyre nagyobb fantáziát látnak az autógyártók. Annak ellenére, hogy ezek a járgányok biztosan nem javítják adott vállalat káros-anyagkibocsátási számait. Nem elég azonban egy jó formaterv, az ügyfeleket ugyanis a motorban rejlő ménes és természetesen a presztízs jobban érdekli az utóbbi időkben. A Jeep név jól hangzik, a Gladiator meg pláne – valószínűleg senki sem gondol egy könnyen parkolható sportautóra az említett szavak hallatán. Mert a terepóriás újdonsága bizony majdnem 5,6 méternyire nyújtózkodik, és közel 1,9 méteres szélessége miatt sem mondhatjuk, hogy beleolvad az utcaképbe. A gépháztető alá a legújabb, 3 literes V6-os turbódízelmotort építették be, amely 264 lóerő mellett 600 Nm-es forgatónyomatékot szabadít a két tengelyre. Szóval hiába a 2,5 tonnányi tömeg, a Gladiator, nevéhez méltó módon, tökön-babon átmegy különösebb erőlködés nélkül. Ha pedig mégsem éri a gumiját egyetlen homokszem vagy kavics, akkor sem kell a külső sávban szerénykedni vele. A megfelelően padlóba süllyesztett gázpedálnak köszönhetően állítólag 8,6 másodperc alatt százat mutat a kilométeróra. A végsebességet most hagyjuk, egy pickup-nál az sokadlagos. A fogyasztás viszont talán számít valamicskét, a gyártó itt 9,5 literes (WLTP) minimumot közöl. Cserébe 72 literes az üzemanyagtartály, szóval nem kell minden másnap benzinkutat keresni. Első ránézésre nem más a Gladiator, mint egy fellemezelt Wrangler és valójában nem is járunk messze az igazságtól. Ugyanis valóban a legendás modellen alapul az újdonság, azzal a különbséggel, hogy itt egy 152 centis acél platót is rávarrtak. Természetesen a terepező képességek nem szenvedhettek csorbát, így a Gladiator alatt is Command-Trac 4×4 összkerékhajtási rendszer található. Ennek részeként egyebek mellett 2,72:1-es áttételű terepfelező, nagy teherbírású, harmadik generációs Dana 44 első és hátsó tengelyek, illetve hátsó önzáró differenciálmű is van minden Gladiatorban. Ugyancsak az alapfelszerelés része még a ParkView tolatókamera, az első és a hátsó parkolóradar, valamint a borulásgátló. Az opciós listán pedig megtalálható például a holttér- és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, az első off-road kamera (a hűtőrács közepén elhelyezett kamera a Jeep történelmében elsőként elérhető), az autonóm fékezésre képes ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, az adaptív tempomat araszolás funkcióval, vagy az automatikus távolsági fényszóró is. A Jeep Gladiator fedélzetén beépítették a negyedik generációs Uconnect rendszert, felszereltségtől függően 7 vagy 8,4 colos központi kijelzővel, de akár víz- és porálló mélysugárzóval szerelt hangrendszer is választható. A pickup-ok között igazi különlegesség, hogy a Gladiator teteje lepattintható. A fém fedő helyett pedig akár ponyva is rendelhető hozzá. A plató is sokféleképpen letakarható. A rejtett megvilágítással és rögzítőfülekkel szerelt hátsó továbbá opcionális, vízálló külső áramforrással (230V) is kiegészíthető. Induláskor két limitált szériás változat is szerepel a kínálatban. Az 80th Anniversary-ért nettó 19.990.000 forintot (bruttó 25.387.300 Ft) kérnek, míg a Launch Edition-ért nettó 20,3 millió forintot (bruttó 25.781.000 Ft) kell a kereskedésekben hagyni. A bázis, Sport színtű modell nettó 16.450.000 (bruttó 20.891.500 Ft), az Overland változatok pedig legkevesebb 18,5 millió (bruttó 23.495.000 Ft) forintért vihetők.

Jeep Gladiator
1992 óta nem volt pickup a Jeep kínálatában. Az új Jeep Gladiator terepszögei (első/hátsó/rámpa) 41/25/18,5, az autó hasmagassága pedig 253 mm. A 3 literes V6-os öngyulladós erejét kizárólag 8 fokozatú automataváltó osztja be. Fotók: Jeep