Na ez a kulcs pont nekem való. Képes vagyok akár két sarokról is visszamenni, hogy bezártam-e az autót. Ezen viszont elég egy gombnyomás és látom, hogy hagytam a járgányt. Az opcionális okos kulcs gyakorlatilag egy mini mobiltelefon, épp csak hívni nem lehet vele senkit. Ellenben a színes képernyős eszközön látható a már említett zárak állapota, de van itt időzíthető fűtés, sőt a megtehető hatótávolságot is ellenőrizhetjük indulás előtt anélkül, hogy bent ülnénk az X4-ben. Apropó, beltér. Ezek az ülések, te jó ég! Milyen formázások, precíz varrások és az a finom bőr illat! Na meg a színe! Minden autóval más-más a haverfelvétel, nagyon ritkán kezdem azzal, hogy végig tapizok mindent, de itt az új BMW X4-ben egyszerűen nem bírom ki. Meg kell simogatnom az anyagokat. A műszerfal bőrbe bújt, tele szépen megmunkált fémekkel, az ajtón ugyanez, a fotelokat pedig már mondtam. Mondjuk én korábban is szerettem ha nem a szokásos fekete vagy esetleg bézs színű bőrkárpit van egy autóban, ez a bordó árnyalat szerintem kifejezetten szépre sikeredett. Na jó, ideje indulni. És akármennyire is sejtet mást a teljes M-es harci dísz az X4-en, ebben a változatban bizony négy hengeres motor dolgozik.

A tesztautóban benne volt a legtöbb újdonság, amit a BMW az X4-hez kínál. Így belül például a vadonatúj Vernasca bőrkárpitba süppedtünk, vagy a Sensatec bevonatú műszerfalat simogathattuk. Gesztusvezérléssel is működtetni lehetett a középkonzoli panelt és a megnövelt panoráma üvegtető engedett be több fényt az utastérbe.

Nem tudtam viszont nagyon kibékülni a digitális kilométerórával – napközben legalábbis. Mindig úgy esett rá a fény, hogy egy részét nem lehetett rendesen látni. Nyilván javított a helyzeten valamit az új, színes kijelzős head-up display, de én szívesen lestem volna a szokásos helyre biggyesztett, vetített órákat. Pont azért, mert sok okosságot megmutatnak az új virtuális számlapok. Jelzik például, hogy mennyivel léptük túl a megengedett sebességhatárt. Nem írja ki, csupán a számok után egy piros sávot húz maga után az ugyancsak pixelekből összeálló mutató. Baromi jól néz ki. És hogy honnan tudja mennyivel kéne menni? Természetesen a táblafelismerő rendszerből, ami ugyancsak az orrunk elé adja a kerek formájú útjelzéseken szereplő ábrákat. Szóval, nem avatkozik közbe, csak finoman és egyértelműen jelzi az X4-es, ha kicsit gyorsabbak vagyunk. Kell is az önmérséklet, mert a gázpedál lenyomására ugrik a paripa, nincs egy pillanatnyi gondolkodás sem. Ilyenkor viszont senki sem látja igazán, milyen dögös ruhába is bújt az új nemzedék. Igen, a bajorok SAC (Sports Activity Coupé – a BMW sajátos SUV elnevezése, szabad fordításban annyit jelent, a sportosan aktív életet élők kupéja) modellje szerintük már megérett a cserére.

2018 tavaszán mutatkozott be a második generációs X4. Főleg a hátulja alakult át, a kupés vonal azonban erősebb lett. Az új értékesítési séma szerint már lehet M Sport és M Sport X felszereltségben is megvenni az autót, így aki szeretné a sportos kiegészítőket autójára, már nem csomagban kell megvenni. A motorok négyhengeresek vagy sorhatosak, teljesítményük 184 és 360 LE közötti.

Kifejezetten érdekes a BMW lépése, méghozzá hogy nem frissítette az X4-est, hanem mindjárt generációt váltott. Az eddigi trendek szerint ugyanis félidőben, tehát nagyjából 3 év után először kicsit kozmetikázzák a járgányt, majd amikor 6 év körüli lesz a modell, akkor leváltják. Ez persze nincs kőbe vésve, vannak hosszabb-rövidebb ciklusok is, de nagy általánosságban ez jellemző.

A bajorok 4 évvel az első X4-es bemutatása után, tehát 2018-ban a második nemzedékkel álltak elő, amire valószínűleg egyszerű magyarázat van.

Annyi fejlesztést mutattak be az utóbbi években és került bele az autóba, hogy ha azokat összeszámoljuk, valószínűleg mindenki egyetért abban, hogy gyakorlatilag egy új verzió született meg. De nem csak a biztonsági arzenál vagy az egyéb technikai csemegék jelentik az újdonságot, a forma is sokat változott. Az 54 milliméterrel megnyújtott tengelytáv mellett a bódé 8,1 centivel hosszabb, 37 mm-el szélesebb és 3 milliméterrel alacsonyabb is lett. Belül is más kapcsolók, digitális műszerfal és újratervezett sportülések vannak – csakhogy valóban meg lehessen különböztetni az egyes generációkat egymástól. Ezt igazából azért emeltem ki, mert az első X3-ast például évente frissítették, szóval ember legyen a talpán, aki megmondja, mikori is pontosan az előtte álló vas. Na itt már nem lesz ilyen probléma, a második vagy harmadik tulajdonosok is egyértelműen be tudják majd azonosítani az X4-eseket.

A könnyűszerkezetes építésnek köszönhetően bár méreteiben terebélyesebb lett az új X4-es, mégis 50 kilóval könnyebb elődjénél. Puttonya alapból 525 literes és egészen 1430 literig bővíthető. A csomagtérfedelet motor emelte a magasba.

Ugyan a motorkínálat hét tagú, három benzines és négy dízelből áll, ebből egyetlen ólommentes és két gázolajos erőforrás sorhatos, a többi mind 4 hengeres. Amit viszont mindegyik X4-es megkap az a 8 fokozatú Steptronic automataváltó, illetve az xDrive négykerékhajtási rendszer. A tesztautóban a második leggyengébb gázolajos erőforrás dolgozott, ami egy kicsit furán hangzik a 231 lóerős ménes hallatán. A 25d jelölés mögött ugyanaz a négyhengeres, kétliteres turbódízelmotor van, mint ami a 20d-ket is hajtja. A többlet lovakat azonban egy alacsony- és egy magasnyomású feltöltőnek köszönhetjük, illetve 2500 bar az üzemanyag-befecskendezési maximum 2000 helyett. Így lett 190 lóerőből 231, a forgatónyomaték pedig 400 Nm-ből 500. Szóval valójában egy csúcsmotor, a négyhengeres öngyulladósok legjobbja dolgozott a gépháztető alatt, de vajon érdemes-e ezzel a motorral bíbelődni, mikor a következő lehetőség már a sorhatos 30d a maga 265 lovacskájával és 620 Nm-es forgatónyomatékával? Ha csak a száraz adatokat nézzük, mindenképp, de a szebben és előkelőbb hangon szóló nagyobb gázolajosért már 1,5 millió forinttal többet kell a kereskedésben hagyni. Azért pedig jó néhány extrát megvehetünk és szerintem a 2 literes aggregát is bőven elég az X4 mozgatásához.

Ízlés kérdése, hogy egy prémium autóba illik-e a négyhengeres motor. Tény, az autógyártók nem fejlesztenének ennyit, ha szerintük csak 6 vagy 8 cilinderes aggregát kéne mindenkinek. Igen, a hangja nem túl ”prémiumos” a 25d öngyulladósnak sem, de tudása elegendő az 1,7 tonna kellően dinamikus meglódításához.

A két csigának köszönhetően szinte késlekedés nélkül reagál a gázpedál parancsaira az X4 xDrive 25d. Minden szituációban azt érezni, hogy nem kell ennél több. A BMW-kben már évek óta megtalálható üzemmód-választó segítségével ráadásul még több beleszólásunk van a működésbe. A gombokat nyomogatva ugyanis mindig a nekünk legmegfelelőbben működhet a motor, már ha egyáltalán fogékony valaki az ilyenekre. Az alap, vagyis COMFORT beállítás is tökéletes, de érdemes az ECO-t és a SPORT-ot is aktiválni, ugyanis tényleg érezhető különbség van az egyes módok között. Az ECO, ahogy a neve is elárulja, visszafogja a teljesítményt, ilyenkor csökken a klíma hatékonysága is, minden a fogyasztásnak van alárendelve. Ez csúcsforgalomban, araszolgatáskor tökéletes, a start/stop rendszerrel együttműködve jelentősen kevesebb gázolaj is elég a haladáshoz. Ilyenkor eltűnik a fordulatszámmérő az orrunk előtt pihenő teljesen digitális számlapról, helyét egy teljes méretű átfolyásmérő veszi át, egy külön kis piktogram pedig azt mutatja, mennyivel növeltük a megtehető távolságot. Ez főleg akkor érdekes, amikor valaki egy egész tank üzemanyagot eltüzel, hiszen ilyenkor elég látványos, bőven két számjegyű is lehet a spórolt kilométerek száma. ECO-ban egyébként az egész panel világos kék színben pompázik. A SPORT mód persze mindennek az ellentéte. Még hamarabb harap a gázpedál érintésére a motor, a kormányzás is pengébb lesz, sőt, azonos gázpedál állásnál még a fordulatszám is megugrik egy kicsit. Közben a számlap is átvált pirosra, csakhogy mi magunk is tudjuk, most épp sietős.

A 3 beállítási módot külön gombokkal aktiválhatjuk a korábbi egy helyett. Érdemes váltogatni, mert kevesebb gázolaj fogyhat a tankból, illetve gyorsabban tudunk meglógni szituációkból, ha kell. Közben a kijelző színéből is tudjuk, mikor melyik állásban haladunk.

A Steptronic váltó szerintem az egyik legjobb a kategóriában. Szó szerint egyet pislogunk és már kapcsolta is a következő fokozatot, padlógázra pedig mindig annyit gangol vissza, hogy ne forgassa túl az erőforrást de dinamikusan lehessen megszökni. A futóművet újragondolták a tervezők, könnyebb és sportosabb lett a korábbinál. Alacsonyabban van az új X4-es súlypontja és az alapfelszereltségbe került a változó áttételű sportkormányzás is. Ebből mindössze annyit érezni a bal egyben, hogy minden mozdulatunk ott van a kerekeken, az autó követi a parancsainkat kérdés és késlekedés nélkül. A nagy, 21-es papucsok ellenére pedig kifejezetten élvezetes volt a futómű. Kemény, határozott, de nem veseleverős.

Az M Sport felszereltséghez jár még a növelt hatékonyságú fékrendszer, illetve egy spéci differenciálmű.

Szóval haladni és megállni is nagyon tud a járgány. Persze a mérnökök tutira mentek és annyi vezetéstámogató berendezést zsúfoltak bele az új BMW X4-be, amennyi ellátna egy szabadalmi hivatalt évekre munkával. Van itt kormányzó- és sávtartó asszisztens oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel, keresztirányú forgalomra és kereszteződésekre figyelmeztető berendezés, hogy csak párat említsek. A parkolást segítő asszisztencia rendszert szándékosan hagytam így a rövidke felsorolás végére, ugyanis ennek vettem a legtöbb hasznát az összes korábban felsorolt kütyü közül. Az X4-es ugyanis egy erőd, ami azt jelenti, hogy elég korlátozott belőle a kilátás. Főleg hátra, de az oldalablakok sem engednek annyi infót a szemünk elé, mint mondjuk egy magasabb építésű X3 vagy X5-ös. Bár a nagyméretű külső tükrök sokat segítenek, azért vannak holtpontok bőven, amik elsősorban parkoláskor nehezítik a manőverezést. A madártávlati, az autó minden oldalát tökéletesen megjelenítő kamerakép azonban pillanatok alatt segít megtalálni az X4-es sarkait. Ám az eddigiektől eltérően a parkolás végén nem fejezi be munkáját ez a berendezés, ugyanis ilyenkor még azt is megmutatja, mennyire szélesre tárhatjuk ki az ajtókat. Ráadásul ennek a csomagnak van egy úgynevezett Remote 3D View funkciója, ami annyit jelent, hogy okostelefonon keresztül élőképen lehet megnézni az autó környezetét.

A középkonzol tetején trónoló kijelző már nem csak az iDrive tekerőgombbal működtethető, hanem érintéssel, hangirányítással, vagy opcióként gesztusvezérléssel is. A parkolást segítő berendezés képe is itt jelenik meg, érdemes használni, mert nagyon pontos és informatív, még azt is megmutatja, meddig nyithatjuk az ajtókat. A hátralátás a belső visszapillantóból erősen korlátozott.

Kérdés, a sok biztonsági újdonság, illetve a formai megújulás elég lesz-e ahhoz, hogy az X4-es továbbra is kedvenc maradjon. Az első nemzedékből több mint 200 ezret gyártottak, szóval egyértelműen jó iránynak tűnt, ám kétségkívül konzervatívabb stílusú autó volt. És ez a legnagyobb hátránya szerintem az újdonságnak, hogy ennyire az arcba kiáltja képességeit. A szélesített idomok, a hatalmas felnik mind szúrják az emberek szemét. Hirtelen mindenki irigyünk lesz. Nyílván kell egy sajátos gondolkodásmód ezekhez az autókhoz, de én valahogy nem tudtam bevenni a le…rom kapszulát. Engem zavart, hogy rám húzzák a járgányt mások, mutogatnak vagy rögtön bele akarnak kötni. Pedig az index mindig kint volt, nem tükröztem és nem versenyeztem senkivel, mégis állandó céltábla lettem. Szóval ha valakinek már megvan a tuti receptje az irigyek ellen, maximum a nappali fénynél nem tökéletesen leolvasható digitális kilométeróra, a korlátozott kilátás és a négyhengeres motor hangja miatt köthet bele ebbe a változatba. Merthogy a fogyasztásra sem lehet panasz, ugyanis a tetemes tömeg ellenére 6,3 liter lett a vége. És azt a menő belsőteret említettem már?

Teljesítményéhez és a bódé 1755 kilójához képest nem kér sokat a 2 literes turbódízelmotor. 6,3 liter 100 kilométerenként egy alsó-közepes járgánynak is becsületére válna. Nem véletlenül kedvelik ezt az erőforrást a BMW vevői, még a gyengébbik változatban is.

Műszaki adatok: BMW X4 xDrive25d M Sport

1995 cm³
231 LE/4400 min
500 Nm/2000 min

hosszúság: 4752 mm
szélesség: 1918 mm
magasság: 1621 mm
tengelytáv: 2864 mm
csomagtér: 525 l/1430 l
üzemanyagtartály: 60 l
menetkész tömeg: 1755 kg
megengedett össztömeg: 2420 kg

végsebesség: 230 km/h
gyorsulás (0-100 km/h): 6,8 s

fogyasztás városban (l/100 km): 6,2-6,3
fogyasztás városon kívül (l/100 km): 5,1-5,3
kombinált fogyasztás (l/100 km): 5,5-5,7
kombinált szén-dioxid kibocsátás (g/km): 145-149
tesztfogyasztás (l/100 km): 6,3
környezetvédelmi besorolás: EURO 6

alapár: 14.485.000 Ft (X4 xDrive20i) – 2018. decemberi árak
tesztelt modell alapára: 16.585.000 Ft (X4 xDrive25d) – 2018. decemberi árak