Másodkézből vásárolt járműveknél a legnagyobb bizonytalanság mindig is a futott kilométerek valódisága volt. Gyanús, ha idősebb korára alig mentek vele, pedig lehet, olyan tulajdonosa volt, aki tényleg csak ünnepnapokon vette elő kedvencét. A rendkívül sokat hajtott vasak pedig biztosan az utolsókat rúgják, nem érdemes ránézni sem. Valószínűleg mindegyikünk fejében kavarogtak hasonló gondolatok, míg végül vagy az ész, netán a szív csak elvisz minket a kiszemelthez. És nem lesz feltétlenül óriási csalódás. Pár éve én is kerülgettem egy Renault Clio-t, mint a forró kását. Emlékszem, jó pár hónapig lestem a hirdetést, mikor viszik el. De csak ott állt a kereskedésben, és ami a legfontosabb, egy forintot nem engedtek az árából. Hasonló évjáratú testvéreit százezrekkel olcsóbban is haza lehetett gurítani, azok természetesen pár héten belül gazdára is találtak. De ezt az akkor 20 éves, igazolhatóan 98 ezret futott kék masinát valamiért kerülték. Messze is volt, de végül csak úgy döntöttem, nézzük meg az autót. Egyetlen feltétellel vágtam bele a túrába: ha nem engedik el legalább az átíratás összegét, megköszönöm a lehetőséget és hazamegyek. A fotók nem hazudtak, valóban egy rozsdamentes, jó kiállású vas volt a meghirdetett Clio. Pöccre indult, a csomagtartóban pedig gondosan megőrzött, korábban cserélt alkatrészek és a 4 db felnire szerelt téli gumi is ott szorongott. A hátsó üléseken talán ha kétszer ültek, egy szösz nem volt rajtuk, a biztonsági övek szerintem a gyárival megegyező színben és feszességgel várták, végre valaki húzza meg őket és csattintsa a helyére.
A fedélzeti irodalom pedig részletesebb volt, mint néhány novella.
Sorrendben, dátum szerint lefűzve a munkalapok az első márkaszervizes látogatástól az utolsó, privát szerelőnél töltött pillanatig. Azt hiszem erre mondják, hogy Jolly joker, már ha az igényeknek megfelelő autóra van szükség. Tudta ezt a kereskedő is, még határozott fellépésem ellenére sem engedte el a komplett papírozás árát, pedig ott álltunk a kocsi mellett. A legjobb ajánlata, hogy az eredetvizsgát levonhatjuk belőle, azt grátiszba megkapom. Most az következne, hogy kezet ráztunk és eljöttem. De gondolom mindenki sejti a folytatást, igen, ott maradtam. Valamiért nem engedett el a Clio. És bár mielőtt két évnyi használat után eladtam, azért előtte még volt egy-két kalandunk, amiket YouTube csatornánkon végig lehet kísérni. A lényeg: bármennyire is megvigyázott és keveset futott autó volt, a kora és a feltehetően sok állás miatt egynél többször volt szerelőnél. De mégis szívesen emlékszem vissza rá, mert egyébként jó gépet választottam, ami ráadásul egy gyerekkori kedvencem volt.
Mint azt saját példám is mutatja, lehet aranyat találni időnként, más kérdés, kinek milyen sürgős az autóvásárlás, illetve mennyi pénzből lehet gazdálkodni. A carVertical legutóbbi felmérése elsősorban abban lehet támpont, hogy bizonyos márkák modelljei átlagosan mennyit futnak. Tehát lehet eltérés feljebb és lejjebb is, viszont legalább van mihez viszonyítani. Ötéves periódusokban, 2008-tól gyártott autókat vizsgáltak, az eredményeket pedig a portálon ellenőrzött adatmennyiség alapján publikálták. A 15 éves négykerekűek között a BMW-é lett az elsőség: átlagosan 218.920 kilométert futnak eddigre. A dobogón alig maradnak le az Audik (215.309 km), majd következnek a Mercedes-Benzek (205.299 km). Elemzők szerint azért lesz ilyen sok kilométer bő egy évtized után a prémium modellekben is, mert a hosszú utakra nagyobb komfortot és biztonságérzetet adnak, azokban az országokban pedig, ahol megengedhetik maguknak a drágább négykerekűeket, előszeretettel választanak értékesebb autót az utazáshoz. A 2013-ban készült, tehát öt évvel fiatalabb járműveknél már változik a dobogósok listája. Itt az Audik (180.229 km) vannak az élen, a második helyre ugranak a Škodák (172.243 km), míg a harmadik legtöbbet futott autói továbbra is a Mercedesnek (166.966 km) vannak. A 2018-ban piacra dobott gépkocsik között a Škodák (121.946 km) mennek a legtöbbet, majd az Opelek (112.265 km) és a Volkswagenek (104.035 km). Ha a másik oldalt nézzük, a 2008-as évjáratú kocsik közül a Toyotákban (157.793 km) mutatja a legkevesebbet átlagosan a számláló. A második a Peugeot (158.568 km), a harmadik pedig a Citroën (164.364 km). A 2013-as évből érkezett négykerekűek közül a Nissan (107.628 km) autóiban van a legszerényebb futásteljesítmény, utána jönnek a Renault (130.066 km), majd a Mazda (131.052 km) modelljei. A 2018-ban eladott gépeknél a Mazda (35.337 km) az élre kerül, ezek mennek a legkevesebbet. A Nissan (53.251 km) a második helyen áll, egy kicsivel a harmadik helyre ugró BMW (55.559 km) előtt. A listán még a Ford is szerepel, és bár nálunk elég sok fut belőlük az utakon, átlagos futásteljesítményük alapján a 13 márka közül minden vizsgált évjáratban a hatodik-hetedik helyen állnak csak.