Verseny a nappalidban – Playseat szimulátor ülések bemutatója

Sokunkban él a vágy, hogy tövig nyomva a gázpedált megtapasztaljuk saját magunk és a fizika korlátait, de mindeközben testi épségünket nem szívesen kockáztatnánk. Gondolt erre a Playseat nevű Holland gyártó is, aki világszerte nyújt biztonságos autóversenyzést minden játékosnak, kicsinek és nagynak, kreszből bukottnak és országúti Schumacher-nek is. Az általuk kínált termékkör élménye lehet nem egyenértékű azzal, mintha egy papírok nélküli autóval vágnánk neki a közeli mezőnek, viszont a már megjelent és a jövőben megjelenő videójátékoknak hála a világ minden táján versenyezhetünk álmaink autóival, vagy azzal amit a játék tartalmaz. Profi pilótákkal tesztelték és fejlesztették az üléseket, a különböző elemek pozíciója az ő tanácsaik alapján lett meghatározva. Bár egy szimulátor ülésben nem ér minket annyi G-erő, mint a valóságban, de a brutál erős és precíz játékkormányoknak hála az élmény közel akkora lehet.

Többek között Fernando Alonso, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo is kipróbálta a Playseat F1-es üléseit, a fejlesztésük során a profi pilóták véleményeit és tanácsait is figyelembe vették. Fotók: Playseat

Egy szimulátor ülés ugyan is önmagában nem csinál semmit, kivéve ha fotel helyett használnánk. Ahhoz, hogy játszani tudjunk szükségünk lesz még egy konzolra vagy Pc-re amin a játékok futnak és egy kormány szettre ami tartalmazza a pedálokat is. A kormányoknak adott a kompatibilitásuk, így behatárolja, hogy melyik modellek közül tudunk választani, általában majdnem minden kormány Pc kompatiblis, viszont külön Playstation és külön Xbox-al együttműködő változatokat találunk ha konzolunkhoz kötnénk hozzá. A Playseat-ekre a jelenleg kapható és a régebben gyártott top kormány modelleket mind képesek vagyunk felerősíteni, a Logitech és a Thrustmaster szettjei szinte kivétel nélkül használhatóak velük. A kormány szettek árai a teljesítményüket és tulajdonságaikat tükrözik, a különböző modellek eltérő erősségű motort, kormányon használt anyagokat, fordulókört, erővisszacsatolást tartalmaznak, de a pedálok száma és anyaga is más lehet. Most az üléseket mutatom be, de tanácsként annyit adnék, hogy minimum force feedback-et, vagyis erővisszacsatolást tudjon a kormány ha már alá vágunk egy Playseat-et, mert különben nem fogjuk érezni az autóra ható erőket és picit olyan lesz, mintha egy Ferrariban ülnénk, de a motor egy 1 literes Suzukiból származna. Aki pedig szeret csavarozni és szerelni, annak jó hír, hogy az ülésekkel még bőven el kell legózni mire használhatóak lesznek, a fémvázas modellek összeszerelésének bevallott rekordja kibontástól számítva 43 perc.

A legolcsóbb Playseat a Challenge, azonban egyáltalán nem tud annyival kevesebbet drágább társainál. Állíthatjuk a kormány szögét, a pedálok távolságát és még a szekrény mellé is beférhet. Fotók: Playseat

A legolcsóbb és legpraktikusabban tárolható ülés a Playseat Challenge. Bár kinézetre úgy tűnhet, mintha egy horgászszék lenne, azért ennél jóval masszívabb darabról van szó. A Challenge teljesen összecsukható, még a kormányt és a pedálokat sem kell levennünk róla és így már ágy alá vagy szekrény mellé is befér, kinek mekkora helye van. Az ülés anyaga textil és az üléspozíció a rally-s és offroad-os ismerősök szerint a legjobban adja vissza a versenyautós érzést. A két kartámasz összetartja az ülést is, a tépőzáras egységek segítségével tudjuk állítani a háttámla és a kormány távolságát, érzésre olyan mint amikor oldalt egy bukókeret húzódik. Maga a kormánytartó csak a kormány szögét engedi változtatni, de bőven több ez is mintha az asztalon vagy az ölünkben lenne. A pedáltartó távolságát könnyen állíthatjuk, csak kilazítjuk a szükséges csavarokat és már csúsztathatjuk is. A kábelek miatt sem kell aggódnunk, mindent úgy terveztek a hollandok, hogy ne essen hanyatt tőlük senki ha nem muszáj, tépőzáras leszorítókat is mellékeltek a dobozban. A gyártó maximum 120 kg-os pilótát javasol az ülésben tartózkodni, illetve minimum 120 cm, maximum 220 cm magasságig. Belekóstolni a szimulátorozás világába bőven elegendő a Challenge és ha netán Playstation-ünk van, akkor még egy Playstation Edition-t is tudunk belőle rendelni, ami csak az ülés kék színében különbözik a normál változattól, meg persze picit azért drágább is.

A Playseat Evolution modellek esetében már fémvázon és jól párnázott ülésekben versenyezhetünk, a kormány távolsága és a pedáltartó szöge is állítható. Az anyaguk műbőr vagy alcantara lehet. Fotók: Playseat

A Playseat Evolution modellek fémvázzal rendelkeznek és innentől feljebb minden változat nagyobb helyet kér magának a szobából. Az összehajthatósága kimerül abban, hogy a háttámlát a felénél lehajthatjuk, illetve a vázat több helyen meglazítva összébb húzhatjuk. Így sem fog beférni még a konyhaasztal alá sem, de a TV-t legalább látni fogjuk tőle. Az Evolution-öket Én rendszeresen sportüléses változatoknak mondtam, a vastagságuk és az oldalsó elemek alapján ezekhez tudnám hasonlítani. Az üléspozíció az autókban megszokott, a kormányt feljebb és közelebb, illetve lejjebb és távolabb tudjuk állítani. A kormánytartó közepén egy kábelelvezető üreg van, így törésmentesen tudjuk a kormányokból kilógó kábelrengeteget elvezetni. A pedáltartót nem csak távolabb tudjuk húzni a vázon, de a szögét is módosíthatjuk. Az Evolution-ök a speciális kiadásokat leszámítva három különböző változatban érhetőek el: van belőlük műbőrös fekete és fehér, illetve alcantara huzatos. A fehérre nem árt vigyázni, könnyen koszolódhat és nyáron a műbőrben nem mindig olyan kellemes aszalódni. Szinte kivétel nélkül mindenkinek az alcantarás változatot ajánlottam, de persze ez is ízlés és pénztárca kérdése. A megengedett maximális súlya a pilótának 122 kg, ez innen minden modell esetében áll. Szintén létezik Playstation Edition ami kék alcantarát és Playstation-ös logót kapott.

A jelenleg beszerezhető egyetlen bőrös ülés a Revolution, bár a váza még a régebbi típusoké, de bőrbe süppedve játszani elég nagy élmény. Fotók: Playseat

Az egyetlen bőr huzatos ülés jelenleg csak a Playseat Revolution modell, ami csak fekete színben kapható és a többi fémvázas változattal ellentétben a kormánytartója a fenék alól indul, a kormány rajta távolabb és feljebb, illetve közelebb és lejjebb állítható. Ráülni kicsit olyan, mintha motorra vagy biciklire ülnénk, sem elegánsan sem gyorsan nem nagyon lehet, illetve a kormánytartó közel nem tartja olyan erősen a kormányt, mint a többi típus. Talán jelent valamit az is, hogy régebben a WRC és még néhány ülésnek is ilyen típusú váza volt, de mindegyiket lecserélték az újabb, lábakon álló, a vázhoz hegesztett kormánytartós változatra. A bőr mindennél több gondozást igényel, a farmeron lévő kis szegecsek könnyen megtépázhatják és évente azért ajánlatos picit bőrápolózni. A bőr érzetét viszont nem adja más jobban vissza, mint a bőr.

Az alcantara huzatos, fej és oldaltámaszos ülések még közelebb hozzák a versenyautós érzést. Videójátékok speciális kiadásai, kék alcantarás Red Bull és szolid Alcantara Pro, van miből választani. Fotók: Playseat

A kagylósított modellek, mint a Playseat WRC, Gran Turismo a legjobb döntés, ha autószimulátorozni szeretnénk, na nem kell, hogy a több oldaltámasz fogjon minket játék közben, hiszen sem a fejünk, sem pedig a testünk nem fog oldalra megindulni, viszont az érzés ahogy bennük ülünk, na az minden pénzt megér. Kivétel nélkül alcantara a felhasznált anyag, varrott logók és több játék speciális kiadásai is elérhetőek, mint a DiRT vagy a Project CARS, ez kérem már a minőségi versenyzés szintje. Az Evolution szériától csak az ülés választja el őket, a váz ugyan az, szinte a plusz oldalsó párnák és talán némi plusz fém, na meg persze a varrások miatt is többe kerül. A Red Bull a kék színű alcantarával és felvarróival a leglátványosabb, a Alcantara Pro pedig a legvisszafogottabb, csak pár Playseat logót varrtak a fekete huzatra. Az ülések háttámlája szintén lehajtható a felénél és a kiegészítők ugyan úgy megvásárolhatóak hozzájuk.

A Playseat Forza Motorsport egy érdekes mix, eddig inkább Evolution ülés volt ami fekete-fehér műbőr huzattal és Forza-s felvarrókkal, de kagylósított modell áron volt rendelhető, ám 2018 szeptemberében érkezett a v2-es változat, ami több helyen a vázon plusz erősítést kapott és a háttámla oldal és fejtámasza a WRC-s modellével megegyezik. Egy ideig elérhető volt Tim és Tom Coronel ülés, illetve fehér bőrös Sébastien Buemi Special Edition 500-as limitált szériában, de az ilyen speciális változatokra érdemes minél előbb lecsapni, nem gyártanak belőlük többet.

F1-es üléspozíció, profi Formula 1-es pilóták által tesztelve, ezek az ülések a száguldó cirkusz szerelmeseinek készültek és azoknak akiknek van bőven helyük a szobában. Fotók: Playseat

Aki Forma 1-es élményt szeretne átélni a nappalijában annak jobban a zsebébe kell nyúlnia, a Playseat F1 székek bőven 300.000 Ft-tól indulnak, viszont a fekvő pozíció, a kormány és a pedálok elhelyezése jóval nagyobb helyet igényel. A Playseat Formula 1 és E modelljeit profi pilóták tesztelték, köztük Sebastian Vettel és Max Verstappen, az ő tanácsaik és észrevételeik alapján fejlesztették őket. A Thrustmaster cserélhető kormányos modelljeinek hála, akár a külön beszerezhető F1 kormánnyal is játszhatunk és így majdnem teljes a szimuláció. Létezik egyszínű fekete, piros és fehér színű változat is, elvétve talán kék F1 Red Bull-os modell is beszerezhető még. Arra azért készüljön fel mindenki, hogy összehajtani nem lehet és mivel egy nem kicsi, ellenben nagy ülésről van szó, a lakásban együttélést megnehezítheti. Főleg a vélhetően sokszor érkező „Ezt a nagy izét meg miért kellett megvenni?” kérdésre legyen frappáns válaszunk.

A legdrágább, legnagyobb és legkomplexebb szett a Playseat Sensation Pro a benzingőzt lélegzőknek szól, akik a zöld lámpánál kirajtolnak és még a parkolóba is kézifékkel fordulnak be. Beépített TV tartó állvány és egy kagylóülés amit egy WRC autóból csentek el. Fotók: Playseat

Az ultrabrutál kategória képviselője a Playseat Sensation Pro, ultra masszív szerkezet, alcantara borítású ülés és TV állvány, ez az a szett ami még akkor sem borul fel, ha bedőlsz a kanyarba. Bár ennyiért már autót is lehet venni, de ez az a modell amit akár a kertbe is kivihetsz játszani, ha viszed vele együtt a konzolt/Pc-t és az áramot is. Az ülése gyakorlatilag egy versenyautóból van, a vázszerkezet meg a Csillagok Háborújából. Egyszer eladtam egy ilyet, a tulaj 2 nap múlva hívott, hogy nem akarnak hazamenni a haverjai.

A külön megvásárolható Seat Slider ülésállító segítségével az autókban megszokott módon, az ülés alatt lévő kallantyú meghúzásával tudjuk az ülés helyét változtatni, előre 14 cm-t, hátra 9 cm-t csúsztathatjuk. Nagyon praktikus kiegészítő, ha eltérő magasságú emberek használják az ülést, akkor ez egy kötelező plusz.
Ha váltós kormányszettünk van, akkor a Gearshift Holder Pro váltótartó segítségével a combunk mellé tehetjük az egységet. Bár az élményt kiegészíti, de nem fogunk jobb köridőket futni, a kormányváltóval gyorsabbak leszünk.
A fémvázas ülések minimum 24 kg-ot nyomnak, plusz ha beleül egy játékos akkor az alatta lévő szőnyeg, vagy parketta, járólap könnyen integritását veszítheti, a Playseat gyárt hála istennek Floor Mat nevű szőnyeget is, ezzel megvédheted azt amin az ülés csücsül.
Ha valaki nem a legdrágább modellt vásárolja, de TV-t is szeretne az ülés elé helyezni, annak a Playseat LCD TV Stand Pro megoldás lehet. Ez egy multifunkciós TV tartó állvány, ami mindegyik Playseat szimulátor üléshez használható, 15-től 65 colos, maximum 400 mm VESA furatos és 40 kg-os TV-ket tud megtartani, saját lábakon áll, így bárhová állítható.

Bő 2 évig boldog tulajdonosa voltam egy WRC ülésnek és bátran állítom, hogy minden egyes benne eltöltött perc megért minden egyes ráköltött forint-ot, akár játszottam, akár csak TV-t néztem benne, miközben brümmögve nyomtam a pedálokat és váltogattam, mint Vin Diesel valamelyik Halálos Iramban filmben. Mert bizony kihozza belőlünk a gyermekkori autók iránti rajongást, a gyereket aki gyorsan és félelem nélkül száguld, de mindezt biztonságos környezetben, nem pedig másokat veszélyeztetve az úton és úgy, hogy ha valamelyik kanyar kiegyenesedik, akkor ne egy Playseat szett árát kelljen rákölteni a javíttatásra.