Van, amikor érdemes pezsgőt bontani, hogy megünnepeljük a sikereket. 2023-ban ezt elértétek?

Ez gyakorlatilag a Toyota közel kilenc évtizedes történetének legsikeresebb éve volt világszerte és európai szinten is. Minden, amit lehetett a Toyota megnyert tavaly. A világ legnagyobb autógyártói lettünk. Megdöbbentő, 11.233.039 darabos globális értékesítéssel zárta az évet a Toyota Csoport: a Toyota Motor Company 10.307.395 darab (9.483.137 Toyota és 824.258 Lexus) a Daihatsu Motor Company 790.441 darab, míg a Hino Motors 135.203 új autót értékesített világszerte 2023-ban. Ennek következtében a Toyota Csoport negyedik egymást követő alkalommal bizonyult a világ legnagyobb autógyártójának, eladásait 7,2%-kal növelve az előző évhez képest. Ez elképesztő, sose volt még erre példa. Emellett a vállalat történetének legnyereségesebb éve is lesz. Ugyan, itt várjuk még a végleges adatokat, de 30 milliárd dollár közeli összegre becsülik a vállalat profitját. A Toyota mint márka is a legnépszerűbb a világon. A Toyotát választották most már sokadszor a világ legértékesebb autómárkájának, 64,5 milliárd dollárnyi márkaértékkel. Aztán természetesen a motorsport tevékenység aranykoráról is érdemes megemlékezni. Tavaly ismételten megnyert mindent a Toyota, amiben részt vett. Legyen szó a rali világbajnokságról, a hosszú távú világbajnokságról, vagy a Dakarról. Tényleg nem nagyon lehet olyat találni, ahol ne az első lett volna a Toyota. Talán az egyetlen kivétel Európa, ahol a Toyota a második helyet szerezte meg immáron második egymást követő évben. De ez szintén egy nagyon nagy fegyvertény, hiszen az európai márkák hazájában vagyunk másodikak, míg néhány évvel ezelőtt még csak ötödik-hatodik helyen álltunk. Tehát azért volt onnan is hova előre lépni. Úgyhogy azt gondolom, minden szinten óriási sikerév volt 2023. Nehéz lesz megismételni, de 2024-ben az lesz a cél, hogy sikerüljön.

Az elmúlt pár évben egyre hosszabb ideig kellett várniuk az újautó vásárlóknak, hogy megkapják a kiválasztott négykerekűt. 2023-ban milyen volt Toyota, vagy Lexus ügyfélnek lenni?

Az elmúlt években a Toyota és a Lexus regisztrációiban nemritkán ötven százalék körüli növekedés történt évről-évre. Pedig a Covid után már minket is elért a félvezető – és chip válságnak az utóhatása. Nem is annyira azért, mert nem tudtuk volna a sztenderd megrendeléseinket szállítani, de akkora érdeklődés növekedés érkezett a Lexus modelljei irányába, hogy ezt már nekünk is nehéz volt lekezelni, megnyúltak a szállítási idők. Ettől függetlenül az is egy nagyon szép év volt és azóta is növekedtünk. A Lexus 2023-ban, magyarországi történetében először összesen több mint 1100 darab autót értékesített. Ez is történelmi siker, 47 százalékos növekmény olyan piacon, ami egy százalékkal visszaesett, tehát gyakorlatilag stagnált. Úgyhogy itt is sikerült nagyot előrelépni. A Toyotával szintén. 17.300 új autót értékesített tavaly, ez is abszolút rekord. Tehát magyar szinten is sikerült egy rekord évet beállítani, mind volumenben, mind piaci részesedésben.

2023-ban a Toyota és a Lexus együtt összesen 18.404 autót értékesített hazánkban. Ez a Magyarországon regisztrált autók 14,4%-át teszi ki, azaz tavaly minden hetedik autót a világ legnagyobb autógyártója adta el idehaza. Fotók: Toyota, Lexus

Köszönhető-e a siker annak, hogy gyakorlatilag folyamatosan új, vagy megújuló modelleket hoztatok egész évben?

Én azt gondolom, abszolút szerepe van ennek, illetve hogy a Toyota és a Lexus együtt jegyzi a világ legszélesebb elektrifikált modell portfólióját. És míg történelmi év a ’23-as, hiszen a teljes piacon az értékesített autók 52 százaléka elektrifikált volt, ha megnézzük, mennyi ebből a lágy-hibrid, ami éppen csak az elektrifikáció első lépcsője, és mondjuk ha valóban csak a full-hibrideket, plug-ineket és elektromos autókat vesszük, akkor az viszont már csak 27 százalékot tesz ki. Ehhez képest a Toyota eladásainak 75, a Lexus értékesítéseinek pedig 95 százaléka hibrid. És az összes elektrifikált autóeladásból Magyarországon – hogyha a lágy-hibrideket is számoljuk, akkor 20 százalékot, ha pedig nem, akkor 40 százalékot tettek ki a mi márkáink. Régóta a magyar piac zöldülésének a motorja e két márka és pont ezen a fronton erősítettünk rengeteg új modellel. A 2024-es pedig konkrétan egy elképesztő rekord év lesz, modellek száma tekintetében. A Toyota háza táján 14 új, vagy frissített modellt mutatunk be, a Lexus pedig kiegészíti ezt további néggyel. Tehát 18 újdonsággal érkezünk – ilyen még sosem volt.

Lesz viszont olyan modell is, amely búcsúzik.

A GR 86-os, igen, búcsúzik, de érkezik majd később utódmodell belőle. Hasonló a helyzet egyébként, most még egy utolsó, limitált szériával jelentkezik a Lexus LC. De két éven belül ennek is lesz utóda. Úgyhogy vannak olyan modellek, igen, melyeket most tudnak utoljára megrendelni az ügyfelek. De úgy gondolom, bőven kárpótolja őket érte a rengeteg újdonság, ami érkezik.

Korábban több felmérés is igazolta, a Toyota Land Crusier vásárlók 80 százaléka ismét ugyanazt a modellt választja. Készült-e olyan statisztika, hogy akik 2023-ban a Toyota mellett döntöttek, hány százalékuk visszatérő és mennyi új ügyfelet sikerült nyerni?

Alapvetően azt lehet tudni, hogy a Toyotának és a Lexusnak van a legmagasabb ügyfélmegtartási aránya a piacon. Olyan 80 százalék fölötti. Tehát, aki egyszer valaha Toyotába, vagy Lexusba ült, az jó eséllyel következő autójának is ezt fogja választani. Az elmúlt évek viszont rengeteg új ügyfelet hoztak a Toyota számára, mind a magánautók, mind a flotta piacon. Merthogy ’23-ban először a magyarországi teljes flotta piacon is első lett a Toyota, ahol 73 százalék körül van egyébként a céges autók aránya, és 27 százalék a magánvásárlásoké. A Toyotánál ez az arány kicsit eltolódott, nekünk még mindig 60 százalék környékén vannak a céges vásárlók és negyven százalék a magán ügyfelek. Ez egy tudatos stratégia részünkről, mert korábban ez az arány fifti-fifti volt. De miután láttuk azt, hogy jelen piaci körülmények között a növekedés a flottapiacon reális, ezért itt is erősítettünk. Meg beérett a kommunikációs stratégiánk is. Végre a dízel flották például sztenderden áttértek a hibridekre, úgyhogy ez egy óriási előrelépés volt. A rengeteg új modellnek köszönhetően pedig idén azt várjuk, hogy az eladásaink legalább 30 százaléka az új ügyfelek számára történik. Az elmúlt években ez már csak azért is igaz volt, mert nagyon sok esetben a versenytársak vagy az emissziós szabályozások, vagy a chip- és félvezető hiány miatt nem nagyon tudtak szállítani. Tehát rengeteg ügyfél vásárlókörébe úgy is bekerültünk, hogy korábban mondjuk nem gondolkodott Toyotában. És mint láthatjuk, jó eséllyel ők nálunk is maradnak majd.

A legnépszerűbb Magyarországon értékesített Toyota modell tavaly is a Corolla (3238 db) volt. Ezt követi a Yaris Cross (2139 db), a Hilux (2111 db), majd a C-HR (2005 db). Lexusból az RX-et (324 db) választották a legtöbben. Fotók: Toyota, Lexus

Számos, független felmérésben is jól szerepel a Toyota. A legkönnyebben eladható használt modellek között például ott a Hilux, míg 15 év után a legkevesebbet futott négykerekűeken is Toyota embléma van.

Ez gyakorlatilag a használtautó piac sajátossága. Mi is elindítottunk egy minősített programot, pont azért, mert óriási hiány van Toyota és Lexus használt autókból. Ugyanis az ügyfelek nem nagyon akarnak megválni autóiktól, tovább is használják jellemzően ezeket a járműveket, mint a piacon fellelhető többi márkát. Ha eladják, akkor is sokszor ismerősnek. Szóval ez a fajta igény is az, mely életre hívta ezt a programot. Mi új autóként, Magyarországon eddig olyan 56 ezer elektrifikált személyautót értékesítettünk 1997 óta. De ennek a többszöröse van a magyar utakon, köszönhetően a külföldről behozott import modelleknek. A használtautó.hu felmérése alapján pedig az elektrifikált autót keresők is elsősorban a Toyota modelljeit választják. A top 3-ban az Auris az első, ezt követi a RAV4, és valóban, a Hilux is a legfelkapottabb.

Ennyi modell mellett melyik a kedvenced?

Ez nagyon nehéz kérdés. Megmondom őszintén, még szokom és tanulom az akkumulátoros elektromos autózást, mert én tényleg nagyon sokat megyek. És ez a hatótáv- meg töltési időkorlát még nem feltétlenül simul bele a felhasználási igényeimbe, amikor mondjuk családdal nyaralok, vagy amikor sokat megyek külföldre. De alapvetően mindennapi használatra most abszolút a szerelmem a bZ4X lett. Napi szinten egyébként egy RAV4-est használok munkaautóként, de volt szerencsém több hétre bZ4X-szel járni. A napi ingázásban, városi közlekedésben, illetve nekem van egy kis borászatom és ott, valamint az off-road autózásban is nagyon meggyőző. De a vidéki kirándulásokat is gond nélkül tudtuk tervezni. Igen, némi szervezést igényelt, hogy amikor megérkeztünk Pécsre, vagy Debrecenbe, ott már kellett tölteni. Nem volt zavaró, meg lehetett oldani. Külföldre viszont még nem nagyon merészkedtem vele, de ha most kéne választani, a bZ4X lenne a napi szintű felhasználásra. Egyébként pedig a sportmodelljeink közül – nyilván férfi ember lévén szeretem a sportautókat – abszolút a GR 86 nekem a kedvenc.

2024-ben 14 új, vagy frissített Toyota, és 4 Lexus érkezik. Egyebek mellett szalonokba kerül a Land Cruiser legújabb generációja, érkezik a már bemutatott, második nemzedékébe lépő C-HR, frissül a Yaris és így vele együtt a GR Yaris és a Yaris Cross. Lexusból idén debütál az LBX és az LM, az UX és NX pedig megújul. Fotók: Toyota, Lexus