Mindenki beleszaladt már legalább egyszer olyan szituációba, amikor egy jól láthatóan felspécizett jármű vezetője pillanatok alatt tisztázatlan forgalmi helyzetet okoz. A szabályosan haladóknak pedig a hangoskodás, vagy maximum idegeskedés marad, a legrosszabb esetben viszont akár balesetek okozói is lehetnek a fölényeskedő autósok. A kellemetlenkedők többnyire megússzák ezeket a szituációkat, de mint az a carVertical adatszolgáltató kutatásából látszik, nem mindig. A szakemberek ezúttal arra voltak kíváncsiak, a motorerő növekedésével vajon a balesetek esélye is emelkedik-e? Gondolom nem kell jós tehetség, igen. A saját adatbázisban regisztrált káreseményekre hivatkozva a vállalat megkülönbözteti a 100 kW (136 LE) alatti, a 100-200 kW (136-272 LE), a 200-300 kW (272 LE-408 LE), a 300-400 kW (408 LE-544 LE) és a 400 kW (544 LE) fölötti teljesítményű autók kártörténeteit. A táblázatban 43 különböző márka szerepel, de természetesen nem mindegyikük forgalmaz 500 pacinál többet tudó erőforrással hajtott négykerekűt.

Ami általánosságban elmondható, ahogy nő a ménesszám, mindegyik vizsgált gyártónál emelkedik a sérülés kockázata.

A legkevesebb baleset a Lancia autóival történik, 100 kW alatt a gépkocsijaik mindössze 13%-át kellett javítani, míg a 100-200 kW közötti szinten is mindössze 13,8%-ra emelkedik a biztosítózott járművek száma. Ennél erősebb autókat viszont nem kínálnak, akárcsak a Smart, amely a második (19,4% 100 kW alatt és 20,6% 100-200 kW között) a legkevésbé összeroncsolódó márkák listáján. A harmadik helyen az Alfa Romeo tanyázik az összesítésben, sőt, az olasz istálló autói az erősebb, tehát a 200-300 kW, a 300-400 kW majd a 400 kW feletti tudású négykerekűek között is a legritkábban baleseteznek. Még a csúcskategóriában is mindössze 28,8 százalék a sérült Alfák aránya az adatszolgáltató rendszerében.

43 márka, melyből 16 képviseli magát a király kategóriában (400 kW teljesítmény felett). A felmérésben szereplő legtöbb négykerekű 100 kW alatti, valamint 100-200 kW közötti erőforrással hajtott. Táblázat: carVertical

A legmagasabb baleseti rátája viszont a BMW modelleknek van. Már a 100 kW alatti szinten is 60 százalékos adatot regisztráltak a carVertical felületein, a 400 kW feletti kategóriában pedig megközelítik a 70%-ot a károsodott bajor modellek. A Tesla járgányai is gyakran kerülnek szorult helyzetbe. Ezek az autók eleve a 100-200 kW-os sávban kvalifikálnak, ahol máris 53,6 százalékkal nyitnak, míg 400 kW felett 62 százalékuk biztosan kapott pár pofont más autóktól. A csúcsgépek között pedig az Audi (55,6%) lett a harmadik. Ami talán a legmeglepőbb, a Škoda modelljei már a legalacsonyabb teljesítmény besorolásban (100 kW alatt) is 50 százalék felett sérülnek, akárcsak a Suzuki járgányai. A Fordnál ugyanitt 45%, a Volkswagennél 42,6%, míg a Toyotánál 36% a sérült autók aránya. Az utóbb említett öt márkából viszont egyedül a Ford kínál 400 kW-nál erősebb motorral hajtott négykerekűt is. Ám itt a kék oválos szuperjárgányok 55 százaléka már biztosan megsérült. A kutatás ugyanakkor arra is rávilágít, felkészült vevők tisztában vannak azzal, a sok lóerős gépcsodák nagyobb rizikót jelentenek. A carVertical portálon a használtautó-vásárlók gyakrabban ellenőrzik az erősebb motorral futó autók történetét, ugyanakkor egyre többen utánajárnak a kisebb teljesítményű erőforrással szerelt járművek múltjának is. Számomra már csak egy kérdőjel maradt: vajon a sérült kocsik vezetői hány évesek lehettek? Bár könnyen előfordulhat, ez éppen egy már készülő, következő statisztika egyik kulcskérdése lesz.

A carVertical portálon ellenőrzött összes járműmárka közül a Bentley modelljeinek a legnagyobb az átlagos motorteljesítménye: 415 kW vagy 564 LE, míg a legkisebb a Smart autóké (59 kW vagy 80 LE). Fotók: Bentley, netcarshow.com