1955. október 6. emlékezetes dátum a Citroën életében, ezen a napon leplezték le ugyanis a Párizsi Autószalon nagyközönsége előtt a DS19-et. A forma és a technikai újítások szinte arcon csapták a konkurenciát, a közönség pedig annyira lelkesen fogadta, hogy amikor este bezárták az Autószalon kapuit, máris 12000 megrendelést vettek fel az autóra. Ami még ennél is elképesztőbb, hogy 10 nappal később, amikor vége lett a rendezvénynek, már 80 ezer ember jelezte igényét a DS-re. Ez a siker szinte megismételhetetlen, de a prémium márkák iránti érdeklődésünkre remek példa, hogy az új DS7 Crossback-et már öten megrendelték idehaza úgy, hogy hivatalosan csak év eleje óta van beárazva a modell. Sőt, eddig még fizikai valójában nem is lehetett megnézni, ugyanis az első DS Store átadására is várni kellett január 22-ig. A franciák kifejezetten komolyan veszik a második modellsorozat értékesítésével járó folyamatokat. Minden DS Store-ban dolgozónak kötelező például egy külön képzésen részt venni, ahol megtanítják, hogyan kell a prémium ügyfelekkel bánni. Ugyancsak fontos alap pillér, hogy míg eddig a DS modelleket a Citroën márkaszervizekben lehetett megvenni és szervizeltetni is, ezentúl csakis a hivatalos DS kereskedésekben van erre lehetőség. Világszerte több mint 370 értékesítési pontot építettek és külön büszkeség nekünk magyaroknak, hogy a PSA vezetősége úgy látta, nálunk is szükség van egy ilyen helyre. Az elegáns szalonok megépítése azonban jelentős költségekkel jár, és bár a hazai vezérképviselet további DS Store-okat is szeretne hazánkban, ezekre még valószínűleg éveket kell várni.
A PSA vezetősége a Citroën DS19 hatvanadik születésnapján, 2015-ben jelentette be, hogy a DS mint önálló márka folytatja tovább. Vagyis a 2010-től készülő Citroën DS-ekből új emblémával gyártott, de továbbra is prémium modellek lettek. Ezt fejelték meg azzal, hogy tavaly teljesen új igazgatóságot és fejlesztőgárdát is létrehoztak azért, hogy a DS valóban különleges autókkal jelenjen meg a piacon. Így tehát a DS7 Crossback a család második modellnemzedékének első darabja, amit öt további modell követ majd. A 4,57 méter hosszú középkategóriás SUV-t telepakolták a legfinomabb alapanyagokkal és a legmodernebb technológiákkal. Nincs például olyan verzió, amiben ne lennének benne a kristály berakású gombok a középkonzolon és a volánon, vagy a különleges, több évszázada kifejlesztett eljárással készített fémelemek a váltó körüli panelen. A szellőzőrostélyok között a B.R.M. Chronographes óragyártó időmérője kapott helyet, amely indításkor előfordul ékszerdoboz jellegű burkolatából, a motor leállításakor pedig vissza. A FOCAL Electra adta a csúcshifit, az extra pénzért rendelhető masszázsüléseken pedig akár Alcantara vagy nappabőr is feszülhet. A technikai csemegékre vágyók is mazsolázhatnak az extralistáról. Van itt egyebek mellett éjjellátó berendezés, sávtartó asszisztens, a DS Connected Pilot névre hallgató biztonsági berendezés, ami a távolságtartó tempomattal együttműködve 180 km/h-s sebességig képes akár állóra is fékezni az autót majd újra elindítani, aktív holttér-figyelő, táblafelismerő vagy a vezető éberségét figyelő funkció. De jó tudni azt is, hogy a DS7 Crossback akár magától is beparkol. Újdonság a DS Active LED Vision névre hallgató első lámpatestek. Mindkét oldalra egy fő LED-fényszórót és három forgatható LED modult építettek be. Ez utóbbiak, a kormányállás szögétől és a gépkocsi sebességétől függően balról jobbra, vagy jobbról balra fordulnak el, illetve a dőlésszögüket is tudják változtatni. Ennek megfelelően nő vagy csökken a bevilágított útszakasz hossza. Külön szépsége a világításnak, hogy minden indításkor és leállításkor elfordul 180 fokot a három mozgó modul, szóval kisebb show zajlik le a DS7 Crossback orrában. A futómű is tartogat kellemes meglepetéseket, amiket egy rövid tesztúton ki is tudtunk próbálni.
A tesztautók közül a legerősebb benzinmotoros verzióra voltam kíváncsi. Bár elsőre furának hangzik, hogy egy prémium járgányban négyhengeres aggregát a csúcs, de a 225 lóerős teljesítmény és a kerek 300 Nm-es forgatónyomaték megfelelő belépő az elit klubba. Nem is csalódtam, a DS7 Crossback formájához illően mozgatja a bódét. Nem a szédítő gyorsulás a lényege, hiszen egy emelt hasmagasságú szabadidő-autóról beszélünk. Egyébként elsőre kicsit tompának tűnt az 1,6-os turbómotor produkciója, de aztán egy jobban padlóba süllyesztett gázpedál után elmosolyodtam én is. Az biztos, ezzel az erőforrással nem tűnik alulmotorizáltnak a járgány, viszont felvetette bennem a gondolatot, hogy az 1,2-es belépő aggregátnak valószínűleg meggyűlik a baja a gyorsítással. A 8 fokozatú automataváltó inkább a kényelmes utazást támogatja, nagyon finoman, észrevétlenül kapcsolgat, de a hirtelen kigyorsításkor némi hezitálást éreztem benne. Ezzel is arra ösztönöz valószínűleg, hogy ne űzzük a technikát, inkább elegánsan, magabiztosan suhanjunk. Apropó suhanás, mint azt említettem is, a futómű is új technológiát vonultat fel. A DS Active Scan Suspension fantázianevű rendszert a sajtóanyag egyenesen a 21. századi DS felfüggesztésnek tartja. Lényege, hogy egy a szélvédő mögé elhelyezett kamera elektronikus kapcsolatban van az első és a hátsó tengellyel. Menet közben ez az őrszem folyamatosan figyeli az autó előtti 5-25 méteres útszakaszt, a kapott adatokból pedig egy külön számítóegység a viszonyoknak megfelelően vezérli a lengéscsillapítókat. Vagyis, amikor kell lágy, ha pedig úgy hozza a szituáció, keményebb a rugózás. Menet közben ebből csak annyit érezni, hogy nincs alattunk út. Tényleg kellemesen lágy a futómű, de nem olyan limbó-hintósan, mint korábban. A kormányzás is nagyon pontos, finoman és azonnal reagál a volán minden mozdulatára a bódé.
A DS7 Crossback két benzines és ugyanennyi gázolajos erőforrással választható. A 130 lóerős alap ólommentes 1,2 literes, háromhengeres és hatos manuális váltót kapcsoltak hozzá. A következő lépcső már a négyhengeres, 1,6 literes ugyancsak feltöltős aggregát, azonban ez kétféle, 180 és 225 lóerős teljesítménnyel is választható. Mindkét esetben a legújabb fejlesztésű, 8 fokozatú automataváltó osztja be a motor erejét. A dízelpártiaknak a szintén nemrég piacra dobott 1,5 literes BlueHDi az első tétel. A 130 lóerős öngyulladóshoz alapból hatgangos manuális egységet adnak, ám akinek nincs kedve a fokozatokkal bíbelődni, azok választhatják a már említett EAT8 automatával. A csúcsdízel szerepét a 2 literes BlueHDi motorra bízták. A 180 lovas erőforráshoz is kizárólag a 8 sebességes automataváltót társítottak. Természetesen mindegyik motor teljesíti a legújabb, EURO 6,2 normát. Ez az induló választék, az év második felében pedig várható egy tölthető hibrid változat is. A 300 lóerő rendszerteljesítményű DS7 Crossback E-Tense a WLTP-ciklus szerint is 50 km-es elektromos hatótávra képes és ősszel érkezik a kereskedésekbe. Az 1,2 literes benzinmotoros ELEGANCE felszereltségű alapmodellt 8.990.000 forintért adják, a legolcsóbb gázolajos pedig 9.690.000 forintba kerül. A csúcsverziók már jóval bátrabban árazottak. PRESTIGE felszereltséggel a 225 lóerős ólommentessel hajtott DS7 Crossback neve mellett 13.310.000 forintos összeg szerepel, a 180 paripás öngyulladósért viszont 13.390.000 forintot kell a DS Store-ban hagyni. Minden DS7 Crossback-hez jár egy külön szervizcsomag, amivel a tulajdonosoknak öt évig teljesen ingyenesen végzik el a kötelező inspekciókat. Megvételkor pedig ha a vevő nem akar, vagy esetleg nem tud személyesen elmenni átvenni autóját, akkor a kért címre is elmegy a DS szakembere átadni a járgányt.