Bár valószínűleg többségünk bízik abban a csapatban, akihez gumiztatni jár, azért időnként nem árt tudni, mit jelentenek a különböző jelölések. A legújabb európai gumiabroncs-címkézési rendelet azért született, hogy még egyértelműbben beazonosíthatók legyenek a különféle feliratok és ikonok. 2021. május 1-től a következők változnak. A címke bal oldalán, egy abroncs és egy kútfej ábrája alatt az energiahatékonysági besorolás olvasható. A skálán A-val jelölik a leghatékonyabb, míg E-vel a legkevésbé hatékony abroncsot, köztük az ABC további három betűje (B, C, D) a két szélsőérték közötti átmenetet mutatja. A csúcskategóriás, zöld címkés gumiabroncsok kisebb gördülési ellenállásúak, így az ezekkel szerelt járművek kevesebb energiát igényelnek, tehát üzemanyagból is beérik csekélyebb mennyiséggel. A címke jobb oldalán, az esőfelhő ikon alatt az abroncsok vizes tapadását osztályozzák. Az értékelés itt ugyancsak A-tól (rövidebb fékút nedves aszfalton) egészen E-ig (leghosszabb) terjed. Ugyanakkor ezen a térfélen nincsenek különböző színek, kizárólag kék nyilakat láthatunk. Minél sötétebb, annál rövidebb a fékút. A címke bal alján az abroncsok külső zaj besorolása olvasható le. Ezentúl a számmal jelzett érték alatt három betűvel is megkülönböztetik az abroncsokat. Lehet A (kevés zaj a járművön kívül) vagy B, ami a nagyobb zajszintet jelzi, továbbá itt van még a C osztály is, mely az új besorolás szerint már nem megengedett kategóriának minősül. Fontos hangsúlyozni, ez a decibelben is feltüntetett zajszint nem azt az értéket mutatja, amelyet az autó belsejében érzékelhetünk. Az új rendelet szerint a gyártók a zajszint mellett egy további kiegészítő ikont is elhelyezhetnek. A „3 hegycsúcs és hópihe” vagy más néven az „alpesi” szimbólum már ismerős lehet a téli abroncsok oldalfaláról is, tehát továbbra is ezzel jelzik, hogy akár nehéz hóhelyzetben is használható-e a kiválasztott gumi. Ami viszont újdonság, a nálunk nem forgalmazott, de a skandináv jeges felületekre szánt, szöges téli papucsok ezentúl egy jégcsepp mintát kapnak. A címkén feltüntetett, a gumiabroncsok tulajdonságait jelző 5 paraméter megállapítására egységes teszteket használnak, amelyeket az egyes nemzeti hatóságok ellenőrizhetnek. Az új címkék a 2021. május 1. után gyártott és piacra dobott abroncsokon (1821-es DOT számmal kezdődik) tűnnek majd fel. A már régebben elkészült és forgalomba hozott gumikon viszont nem kell lecserélni a régi címkét, ezek kifutó rendszerben el fognak tűnni. Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) szerint a még egyértelműbb tájékoztatás mellett a környezetvédelemben is sokat segíthetnek az új jelölések. Tudatos, legmagasabb energiahatékonyságú gumiabroncsokkal az EU éves energiafogyasztása akár évi 45 TWh-val is alacsonyabb lehetne, amely nagyjából 15 millió tonnával kevesebb CO2-kibocsátást is jelentene.
Május 1-től új energiacímkék a gumikon
Miközben a vásárlókat is egyértelműbben tájékoztatja a megújuló matrica, egyben a környezetvédelemre is jó hatással lehet a segítségével kiválasztott, megfelelő minőségű abroncs.