Néhány szerencsés külföldi újságíró már 2021 elején meghajthatta az akkor még erősen kamuflázsolt prototípusokat, ráadásul azt is hagyta a Hyundai, hogy megosszák, a Kona N orrában az új i30 N Performance 2 literes, 280 LE-s turbómotorja fújtat minden egyes gázadásra. Így valójában a fő poént le is lőtték, bár, ha jobban belegondolunk, igazából ezzel tették még izgalmasabbá az újdonság megérkezését. Mert egy gyári tuningos változatnál a teljesítmény csak az egyik oldal, de hogy az hogyan jut le az útra, vagy, hogy milyen hamar gyűri le a szokásos 0-100-as mutatványt, az is legalább olyan fontos. És itt van egy elég komoly „ejha”, ugyanis annak ellenére, hogy egy bő százassal nehezebb a Kona N, mégis odaveri az erősebb, Performance csomagos új i30 N-t is állórajtos gyorsulásban. Nem is kevéssel.

A Hyundai Kona N 5,5 másodperc alatt pattan fel százra, ami 0,4 tizeddel jobb a közös motorral szerelt új i30 N Performance-nál.

Pedig a hajtáslánc elemei koppra megegyeznek. Mondjuk, annyi különbség van a két modell között, hogy míg az új i30 N-hez ott egy zseniális, hatos manuális váltó is, addig a Kona N kizárólag a legfrissebb fejlesztésű, nyolcfokozatú, olajfürdős duplakuplungos 8DCT automatával készül. Ehhez természetesen olyan kiegészítők is járnak, mint például a rajtautomatika, a váltófülek a volánon, vagy a három menetfunkció, melyeket az új i30 N bemutatójában már kiveséztünk, de azért a rend kedvéért a fontosabb tudnivalókat gyorsan felelevenítem ezzel kapcsolatban. Az N Grin Shift funkció a kormányra helyezett gombbal aktiválható, ezzel 20 másodpercre felszabadul a motor maximális teljesítménye, a Kona N-ben például felugrik 290 LE-re. Sajnos tényleg csak eddig tart a mutatvány, ráadásul hogy tudjuk, mennyi van még a tűzijátékból, az orrunk előtt közli a műszerfalon egy visszaszámláló. Az N Power Shift lehetőséget, ha beállítja a pilóta, az olyankor lép működésbe, amikor az autó több mint 90%-ig nyitott pillangószeleppel gyorsít. A váltó felkapcsolással előzi meg, hogy visszaessen a forgatónyomaték. Az N Track Sense Shift pedig, ahogy a neve is elárulja, versenypályán pattogtatja megfelelő ütemben és gyorsasággal a különböző fokozatokat. Ezeken felül megmaradt a vezetőnek további öt üzemmód is. Ha éppen cammog a forgalom, akkor érdemes az ECO állást aktiválni, ilyenkor a ménes egy része is pihen. NORMAL az alapbeállítás, de van még SPORT, N, illetve egy N egyedi lehetőség is – utóbbiak a teljes vadítás eszközei. Mindegyik külön személyre szabható, egyebek mellett a kormányzás, a gázpedál és a váltó reakciói, a futómű karakterisztika, vagy akár a menetstabilizáló elektronika aktivitása is beállítható. Nem kapar mind a négy kerék, de a hajtási befolyások ellen a Hyundai Motor az elektronikus vezérlésű, részlegesen önzáró N Corner Carving differenciálművel is felszerelte a Kona N modellt. Így az első görgőkre jutó forgatónyomatékot ez az okos szerkezet osztja el megfelelően, segítségével pedig a kormány is a kézben marad még padlógázas gyorsításkor is.

Hyundai Kona N részletek
A 8DCT váltó egyik különlegessége, hogy a motorsportból átvett séma szerint kezelhető. Ha a sofőr úgy dönt, inkább ő kapcsolgat, és a kart előre tolja, akkor vissza-, ha pedig hátrafelé húzza, akkor fölfelé gangol az egység. Minden felnikupakon az N embléma díszeleg. Fotók: Hyundai

Azt azért nem hagyták figyelmen kívül a mérnökök, hogy a Kona mégiscsak egy praktikus crossover, és mint ilyen, a futóműve lágyabb karakterű. Az N változatban ezzel is sokat foglalkoztak, meg kellett találni az ideális egyensúlyt a sportos kanyarvadász és a családi mindenes között. Akárcsak a gátlókat és a rugóstag gyűrűket, a karosszéria több pontját is megerősítették a megfelelő szilárdság és a kisebb karosszériadőlési hajlam miatt. A fékekből is a legnagyobbat pattintották be a szekérméretű felnik mögé, és a kipufogó is beállítástól függően ordibál a külvilágba. Itt tehát nem bízzák a vevőkre, hogy eldöntsék, szükségük van-e az i30 N-nél extraként elérhető Performance csomagra, gyakorlatilag ez az egy variáns van a Kona N-ből. Ennek megfelelően a belsőtérbe is kizárólag a legjobb sportfelszereléseket pakolták a gyárban. Kék színű cérnával varrták a bőrözött volánt, a váltógombot és a komolyabb oldaltámaszú fotelokat is, fémpedálokat tapos a sofőr, továbbá kifejezetten N-specifikus kijelzőket építettek be a számlapok helyére, a középkonzol tetejére, sőt, még a head-up display is versenypálya hangulatú lett. A műszerfal tetején a legnagyobb méretű, 10,25 colos infotainment egérmozija figyel, ezen keresztül pedig egyebek mellett köridő, pályarajz vagy az autó pillanatnyi paraméterei is leolvashatók. De beszédfelismerő és többpontos Bluetooth csatlakozás is jár a Kona N-hez. Biztonsági berendezésekből is jól megpakolták a dél-koreai hot SUV-t. Egyebek mellett sávkövető – és sávelhagyást gátló berendezés, vezető éberségét felügyelő rendszer, aktív holttér – és mögöttes keresztirányú forgalomfigyelő, ráfutásos balesetet megelőző, vagy intelligens sebességtartó automatika is elérhető a legújabb N családtaghoz. A Hyundai sportrészlege egyébként jelentősen kibővül a közeljövőben. A Hyundai Motor ugyanis bejelentette, 2022 végére 18 tagúra gyarapítja N és N Line modellkínálatát, továbbá tervezik a különböző alternatív hajtásláncú négykerekűek N-esítését is. Az új Hyundai Kona N várhatóan 2021 őszén érkezik a szalonokba, árakról is majd akkor tájékoztat a forgalmazó.

Hyundai Kona N beltere
Jó hír, hogy még hagyományos kézifék van a Kona N-ben. A jellegzetes, N-es háromszög alakú féklámpa zárja a méretes hátsó spoilert. Fotók: Hyundai