Az egyik legvágyottabb autó – Porsche Pre-A Speedster

Nem derült ki, mennyit fizetett Matt Hummel álmai autójáért, de az biztos, hogy több két- és négykerekűt adott el miatta gyűjteményéből. Az üzlet ráadásul majdnem meghiúsult.

Porsche Pre-A Speedster
Fotó: Porsche AG

Matt Hummel-t igazi Porsche fanatikusként tartják számon. A legtöbben a 356-os modellhez fűződő rajongásáról ismerik. Pénzt és időt nem sajnált azért, hogy segítségével számos Coupé és Cabriolet álljon talpra. Nem túlzás azt állítani, az egész világot körbejárta azért, hogy eredeti, patinás alkatrészeket találjon kedvenceinek. Az igazi álma azonban a Pre-A Speedster volt, mely ritkasága miatt ma gyűjtők egyik legvágyottabb négykerekűje. A Speedster a tengeren túli piacon kínált kétüléses járgány, melyet olyan rajongóknak szántak, akik időnként versenypályán is meghajtanák kedvencüket. Éppen ezért több Porsche alkatrészt is módosítottak az autón. Egyebek mellett kagylóülések, oldalablak nélküli ajtók, vagy a mára igazi védjeggyé vált vágott szélvédő és gépháztető segít beazonosítani a Speedstert, melyből összesen 1234 darabot gyártottak 1954 és 1955 között. Az 1500 köbcentis blokkal pedig mindössze minden hatodikat készítették el, így ezek az igazi csemegék – egyebek mellett Hummel is ilyet keresett. „Hosszú ideje vadásztam már egy Pre-A Speedstert, ráadásul kifejezetten olyat, melyet 1954-ben gyártottak, a régebbi típusú motorral.” – magyarázza Hummel. „Mindössze 200 darabot szereltek össze belőle, szóval manapság már egyre nehezebb ilyet találni. De ha megvan, ez lehet a tökéletes választás. Ugyanakkor az is fontos, legyen benne valami, ami megfog.” Hummel ismerősei és rajongói a 356-os közösségből is beszálltak a keresésbe, majd hosszú évek kutatásai után 2019 őszén úgy tűnt, befejezhetik a kémlelődést. Egy Oregon államban élő autószerelő – aki szintén tudta, mit keres Hummel, jelezte, ismer egy idős urat, akinek pont van egy korai Speedster-je és valószínűleg piacra kerül rövidesen. És csupán pár egyszerű javításra van szüksége az autónak. Amint Hummel meglátta, azonnal érezte, ez lesz az. Nem csak azért, mert teljesen gyári volt, 66 év teljes patinájával, hanem azért is, mert a sztenderd szín helyett ezüstben pompázott.

Utóbbi azért is fontos, mert egy kis kutatómunka után kiderült, az első prototípuson kívül mindössze ez az egyetlen Pre-A Speedster hagyta el a gyárat ilyen fényezéssel.

Hummel nem is húzta az időt, próbaképpen tett is egy ajánlatot, még mielőtt a tulaj és felesége elutaztak télre Floridába. „Szóval az egész téli szezont azzal töltöttem, hogy összeszedjem a pénzt” – folytatja Matt Hummel. „Két Porschémat adtam el, egy csomó ritka alkatrészt és egy rakat motort, amikre már nem volt szükségem. Tényleg úgy éreztem, egymásra találtunk az autóval. Amikor egy öreg Porschéban még mindig megvan a báj és az egyéniség, akkor érte kell menned. Ez ugyanis egyre ritkább manapság, mert elég sokat felújítottak az évek alatt melyek így teljesen elvesztették a karakterüket.” Bár összejött a pénz, mégsem ez lett végül a megfelelő pillanat. A Speedster ugyanis sokkal többet jelentett az idős úrnak. Igazi családtag volt, annak ellenére, hogy egyszer már túladott rajta. Amit aztán 1964-ben gyorsan jóvá is tett, ekkor vásárolta vissza és onnantól nem engedte.

Matt Hummel igazi Porsche rajongó
Matt Hummel igazi Porsche rajongó. A Speedster volt álmai autója, amit hosszas keresgélés után talált csak meg. Fontos volt, hogy ne legyen felújítva, Hummel szerint ugyanis azzal elvész az autók egyénisége. Fotók: Porsche AG

„A tulaj elkezdte húzni az időt, ami érthető, hiszen életének jelentős részében ott volt vele ez az autó, és ha eladja, az egy korszak végét jelenti” – meséli Hummel teljes együttérzéssel. „Aztán történt egy kis baleset. Megállt a Speedster-rel a kisteherautója mögött és elfelejtette behúzni a kéziféket. Amint kiszállt belőle, az nekigurult a platós négykerekűnek és behorpadt a gépháztető, illetve megsérült az egyik lámpa. Na ekkor hívott fel és megkérdezte, hogy most akkor megyek-e és megbeszéljük, mi lesz a Speedster-rel? Nem akarta, hogy a felesége megtudja, megsérült az autó.” Matt 48 órán belül ismét Oregon-ban volt és aláírták a papírokat. A Speedstert egy öreg cipőhöz hasonlította, vagyis szerinte kissé viharvert és viseltes, ugyanakkor ismerős és kényelmes. Az évtizedek alatt egyszer sem újították fel teljesen. Csupán pár alkatrészt cseréltek ki rajta és javították a fényezését, az egyetlen színcsere pedig az utastérben van, ahol a műszerfal borítást változtatták meg az eredeti piros helyett feketére. „Az összes dokumentumot és számlát megkaptam az autóhoz, amiket 1964 óta gyűjtött a tulaja. Ez egy eredeti, 77 ezer mérföldet futott négykerekű, amit nagyon jó vezetni. Nagy mázlim van, hogy ilyen jó állapotban őrizték meg. Most már én is része vagyok a Speedster történetnek. Lassan én is gyűjtöm az élményeket, amikkel gyarapítom ezt. Nagyszerű érzés egy olyan autóval részt venni ebben, melyet az évek alatt ilyen tisztelet övezett.” Akik ismerik Hummel korábbi 356-os projektjeit, azoknak talán nem meglepő, hogy máris elkezdte kicserélni az utángyártott alkatrészeket eredetiekkel, hogy a Pre-A újra olyan legyen, ahogy 1954-ben elkészült. „Pár dolgot azért kicseréltek az autón, például a hátsó lámpákat, a váltógombot vagy a gyújtáskapcsolót. Most mindet eredeti, felújítatlan gyári alkatrészekkel pótlom, hogy jobban illeszkedjenek az autó összképéhez. Olyan ez, mint amikor egy festményt restaurálnak, most minden apró részlet ismét a helyére kerül. Imádom ezt – egy koros Porschénak visszaadni a régi fényét.” Hummel az eredeti, 16-os felniket is visszarakta az autóra, megfelelő diagonál gumikkal. A következő feladatok között igazából csak a rozsdás részek eltüntetése szerepel, illetve ha talál megfelelő mennyiségű és minőségű, eredeti vörös kárpitot a műszerfalhoz, akkor azt is megcsinálja. A külsején viszont más biztosan nem lesz, minden horpadást úgy akar megőrizni, ahogy van. „Sokan látják, mivel foglalkozom és egyre többen akarnak segíteni. Néhányan még eredeti alkatrészeket is adtak ingyen, hogy teljesen gyári állapotú lehessen az autóm. A Porsche közösség nagyszerű ebben – segítőkészek és támogatók. Nagyszerű móka ezen az autón dolgozni és még nagyobb öröm vezetni. Nagyra értékelem, hogy egy ilyen autóm lehet, ez egy igazi ajándék számomra. Megtiszteltetés továbbvinni egy ilyen autó történetét, ami bizony hosszú ideig lesz nálam.”

Porsche Pre-A Speedster
A Porsche Pre-A Speedster igen ritka, főleg ebben az állapotában. Matt autója viszont az egyik legértékesebb, ugyanis a prototípuson kívül mindössze ez az egy darab készült ezüst fénnyel. Fotók: Porsche AG