Nincs megállás – Suzuki Swace és új Jimny bemutató

Itt a második Suzuki emblémás Toyota, a kedvenc kis terepes pedig ezúttal kétüléses haszonjárműként tér vissza.

1915
Suzuki Swace és új Jimny bemutató
Fotó: Suzuki

Úgy tűnik, lassan az összes pontot teljesítik a felek, vagyis a Suzuki és a Toyota is kipipálhatja a listán a legtöbb bejegyzést. Megállapodásuk 2017 februárjában született, és bár az eltelt 3 évben főleg az utóbbi hónapokban hallunk sokat fúziójukról, a két vállalat apránként beleadta mindazt, amiben szerintük ők a legjobbak. Idén július elején nagyot szólt az Across bemutatása, főleg, hogy többen is a Corolla méretű közös négykerekűt várták elsőként. A Toyota alsó-közepese ugyanis nagy sláger lett, az újautó értékesítésben 2020-ban már a Vitarát és az SX4 S-Cross-t is megszorongatta. Most viszont itt a Suzuki Swace, a kombi Corolla TS átemblémázott verziója. Az ötajtós és a szedán fazont megtartja a Toyota, a puttonyos bódét viszont megkapta a Suzuki is, és az utolsó csavarig megegyezik a két autó. Elméletileg. A Suzuki Swace viszont ehhez képest valamiért 2 mm-rel hosszabb lett (4655 mm), mint a Corolla TS (4653 mm), továbbá 2,5 centivel magasabb is (1460 mm az 1435 mm helyett). Mondjuk a Swace műszaki adatai egyelőre tájékoztató jellegűek, lehet, hogy a téli megjelenésig még változik. Minden más bejegyzésben egyébként ugyanazokat olvashatjuk, vagyis a Suzuki is 2700 mm-es tengelytávolságú, 1790 mm széles és bizony a puttonya is 596 literes alaphelyzetben, mely az ülések ledöntésével akár 1606 is lehet. A hajtásról is a Toyota gondoskodott, viszont míg az Across-ba a csúcsot pakolták, addig a Swace kizárólag a kisebb hibridet kapta meg. Vagyis, az 1,8 literes egységet, mely 122 lóerős rendszerteljesítménnyel mozgatja az üresen 1,4 tonnás járgányt. A villanymotor 37 kW teljesítményű, az akkumulátor pedig 3,6 kWh kapacitású – pont, mint a Corollában. Így ez a Suzuki is képes lesz tisztán elektromos hajtással haladni, akár 1-1,5 kilométert is. És természetesen a váltással sem kell bajlódni, e-CVT helyettesíti a váltóművet és osztja el a hajtást a benzin- és elektromos motor között. Ha ügyes a sofőr, 5 liter alatti fogyasztást is elérhet az autóval – ebben sincs különbség a másik japánhoz képest. Minden biztonsági berendezést is átadott a Toyota, vagyis a Swace akár ütközésmegelőző rendszerrel, sávkövető asszisztenssel, intelligens automata parkolási segédlettel, adaptív tempomattal vagy holttérfigyelővel is felszerelhető. A nagy kérdés persze az ár. A Toyota a cikk írásakor 8.205.000 forintért adja a belépő, Active felszereltséggel a Corolla TS 1,8 Hybrid-et. Hogy a Suzuki mennyiért teszi piacra a Swace-t, arra még télig biztosan várnunk kell.

Suzuki Swace
Kívül-belül mindössze a Suzuki embléma és a modellnév változott. Míg a Corolla TS-be egykettes turbó motor és 2 literes, vegyes tüzelésű is választható, addig a Suzuki kizárólag az 1,8 Hybridet kapta meg. Színből is csak 7 választható, piros például nem is lesz. Fotók: Suzuki

Könnyen úgy tűnhet, eddig elsősorban a Toyota adott a Suzukinak. A nyolc pontos megegyezésben foglaltakat azonban utóbbi vállalat is betartotta, ugyanis részükről azt vállalták, hogy egyik legnagyobb piacukon, Indiában átemblémázott Toyota modellek futnak majd segítségükkel. Itt ugyanis a Toyota nem tudott olyan eladásokat produkálni, mint szeretett volna, a Marutik és Suzukik viszont több háztartásban is szolgálnak. Ma már így lehet az, hogy az egykori Suzuki Baleno Indiában Toyota Glanza néven kapható a szalonokban, míg a Vitara Brezza az egyébként nálunk is ismerős, Urban Cruiser-ként vihető haza (Japánban pedig Raize-nek hívják). Sőt, utóbbi két modellt Afrikába is el akarja vinni a Toyota. A megállapodás további része még, hogy a Toyota átveszi a kompakt járművekhez újonnan kifejlesztett Suzuki-motorokat, melyek a Toyota Motor Manufacturing Poland üzemben készülnek, illetve hogy 2022-től a Vitara Brezza-t a Toyota indiai üzemében is gyártani fogják. Hangsúlyozta anno mindkét fél, továbbra is versenytársként tekintenek egymásra, de egy fenntartható jövőbeli mobilitási társadalom megvalósításáért nem kizárt a további együttműködés sem. Osamu Suzuki, a Suzuki elnök-vezérigazgatója ennyit tett hozzá a közös megállapodáshoz: „Amikor bejelentettük együttműködési szándékunkat, arról beszéltem, hogy globális szintű sikerre törekszünk. Azóta jelentős előrelépéseket láttam ebben az együttműködésben. Mindemellett nagyra értékeljük a Toyota ajánlatát, hogy használhatjuk a márka hibrid technológiáját. Továbbra is mindent megteszünk a siker érdekében!” Akio Toyoda, a Toyota elnöke pedig így fogalmazott: „Új megállapodásunktól a hibrid technológia még szélesebb körű használatát várjuk, nemcsak Indiában és Európában, hanem az egész világon. Ugyanakkor biztosak vagyunk benne, hogy a Suzukival létrejött üzleti kapcsolat kiterjesztése révén – ami ugyanúgy vonatkozik járművek és hajtásláncok beszállítására, mint közös fejlesztésre és gyártásra – megőrizhetjük és megerősíthetjük versenyképességünket, sikeresen kezelve azt az átalakulási folyamatot, ami évszázadonként csupán egyszer fordul elő az autóiparban. Mindkét vállalat erősebbé és versenyképesebbé válik azáltal, hogy egyesítjük erősségeinket, és tanulunk egymástól.”

Toyota Glanze és Toyota Urban Cruiser
Elsősorban Indiára és Afrikára koncentrál a Toyota. Az ottani piacokon a Suzuki segítségével több új modellt is bevezettek. Indiában például a Suzuki Baleno alapú Toyota Glanza-t, továbbá a Vitara Brezza-ból épített Toyota Urban Cruiser-t forgalmazzák (Japánban Toyota Raize). Fotók: Toyota

Remélhetőleg több jut belőle nekünk is, és hosszabb ideig marad az új Jimny haszonjármű változata a kínálatban, a személyszállító verziót ugyanis már 2020 februárja óta nem lehetett megvenni hazánkban. Pedig keresett volt a japánban gyártott kis sárdagasztó, vitték mint a cukrot, viszont pont emiatt csak volumeneket szállítottak országonként. Gondolom mondanom sem kell, nem mi vagyunk az elsődleges piac, szóval Magyarországra végül mindössze alig másfél évig hoztak belőle, ráadásul elég foghíjasan. Az igény persze jóval nagyobb lett volna, gyakorlatilag nem volt belőle raktáron egy darab sem, azonnal elvitték mindet. Az egyik legkedveltebb erdőkerülő méltán híres hajtása ugyanis kifejezetten kedveltté tette a Jimny-t erdészek és off-roaderek körében is. Most viszont rövidesen itt a lehetőség, hogy ismét új Jimny volánja mögé üljön, akinek tetszik, de eddig esetleg nem jutott hozzá. Mondjuk a két hátsó ülésről le kell mondani, de valószínűleg nem is családi járgányként remekelt eddig sem a Suzuki kis terepjárója. A járgány továbbra is robusztus létraalvázra épül, háromkaros merev hidas felfüggesztést kap tekercsrugókkal, összkerékhajtása pedig felezős osztóművet használ az előrejutáshoz. Elöl 37, hátul 49, középen pedig 28 fokos terepszöge változatlan. Mivel kihagyták a második padsort, így már 863 liternyi űr tátong a sofőr és utasa mögött – ez pont harminchárommal több, mint volt a négyülésesben. És bár átalakított hátsó padló és elválasztó rácsok is vannak a járgányban, mégis 45 kilóval lett könnyebb. Motorját nem hibridesítették, hiszen a károsanyag-kibocsátást a személyautóknál ellenőrzik szigorúan. Szóval ugyanaz a 101 lovas, egyötös dolgozik benne, ami eddig is volt. Kombinált érzékelős vészfékasszisztens (DSBS), visszagurulás-gátló és lejtmenetvezérlő is van a Jimny-ben, újdonságként pedig már eCall segélyhívó-rendszerrel is felszerelik az autót, amely balesetnél automatikusan vészjelzést küld egy előre megadott telefonszámra. Ám még mielőtt bárki rohanna a szalonba, sajnos még előjegyzés sincs a Jimny-re. Mert bár gyártása az év végén elindul Japánban, a magyarországi forgalmazás csak akkor kezdődhet, ha nekünk is jut belőle. Éppen ezért, akinek tetszik a kis vas, tegye félre jól a pénzt, mert 2021-ben valamikor biztosan el lehet majd költeni erre az autóra.

Suzuki Jimny
Létraalváz, háromkaros merev hidas felfüggesztés, hátsó dobfékek – terepre ezek kellenek. A Jimny haszonjárműként nem szúrja a károsanyag-kibocsátással foglalkozó szakemberek szemét, ezért kétülésesként folytatja tovább pályafutását. Fotók: Suzuki