A gumiabroncs kopik. Ez természetes. Maximum annyit tehetünk ellene, hogy meg sem mozdítjuk az autót. De aki nem tömegközlekedni vagy biciklizni akar, ez a legutolsó ötlet. Szóval, ha bárhová megyünk, azzal fogy a futófelület, ugyanis a talaj kicsi szemcsékben gumidarabkákat dörzsöl le onnan. Ha a fejünk tetejére is állunk, ez így lesz, viszont, hogy mennyi idő alatt kopik el a hasznos terület a görgőről, néhány dologgal azért lassíthatjuk a folyamatot. A legfontosabb a megfelelő keménységűre pumpált gumiabroncs, hiszen ezek élettartama hosszabb, tapadásuk biztosabb, az autó úttartása is jobb, arról nem is beszélve, hogy a fogyasztást is csökkentheti.
Egyes becslések szerint, ha a Magyarországon közlekedő valamennyi gépjármű abroncsát a megfelelő értékre pumpálnák fel, az ország üzemanyag-fogyasztása azonnal csökkenne tíz százalékkal.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség ajánlása szerint a látszólag megfelelő abroncsok nyomását is ellenőrizni kell, havonta legalább egyszer. Az lenne az optimális, ha még reggel, indulás előtt tudnánk ránézni. Ha erre nincs lehetőség, akkor viszont meleg abroncson az előírt számokhoz 0,2 bar-t kell hozzáadni. Hogy mihez képest, azt az autó kézikönyve mellett a jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricáról olvashatjuk le. A kis táblázatban a gyártók eltérő értéket adnak meg egy-vagy több utasra számítva, jól felpakolt kocsira és megint mást, ha utánfutót vontatunk. Mindössze a megfelelő számot kell leolvasni, majd erre felfújni az abroncsokat. Ha a szokásosnál sűrűbben leereszt a gumi, az lehet egy lassú defekt, ugyanakkor a kerék szerelési hibájára is utalhat. Ilyenkor mindenképp menjünk a legközelebbi gumishoz. És lehetőség szerint ne hagyatkozzunk kizárólag az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerekre, mert ezek sem helyettesítik a rendszeres csekkolást. Mindössze arra figyelmeztetnek, ha valami rendelleneset észlelnek az abroncsoknál. És mint ilyen, ez is akkor hasznos, ha nem csak nyugtázzuk a műszerfalon felvillanó jelzést, de teszünk is azért, hogy eltűnjön onnan.
A nem megfelelő nyomásra többféleképpen reagál a gumiabroncs, ilyenkor a futófelület egyes részei kezdenek el intenzívebben kopni. Ha a két szélén „vállasodik” ki a gumi, akkor alacsony a nyomás. Így az abroncs jobban károsodik, túlságosan felmelegszik, továbbá az autó a nagyobb gördülési-ellenállás miatt többet fogyaszt. Ha túlfújjuk a gumit, a futófelület közepe lesz kitéve aránytalanul nagy terhelésnek. Egyrészről igaz ugyan, hogy a nagyobb nyomással akár mérhetően csökken a fogyasztás, de ezzel együtt az abroncs élettartama csökken, ráadásul az autó stabilitása és tapadása is megváltozik, miközben a futómű alkatrészeinek sem tesz jót. Az átlós kopás pedig helytelen centrírozásra éppúgy utalhat, mint alacsony nyomásra. Ha a futófelületen mélyedéseket és domborulatokat látunk, már több problémára is visszavezethető. Egy-egy padkázás, vagy kátyú hagyhat örök emléket a gumin, de műszaki problémára is figyelmeztethet. Ilyenkor viszont szerelő tudja csak megállapítani, hogy a kerekek kiegyensúlyozatlansága vagy a felfüggesztés, a lengéscsillapítók, esetleg a kormányrendszer kopott alkatrészei okozzák-e a bajt. Végül pedig a profilmélység. A szakemberek egybehangzó ajánlása alapján nyári abroncsoknál 3 mm, a téli szettnél pedig 4 mm-es értéknél kell cserélni. Ez az aranyszabály. Mélységmérőt valószínűleg csak nagyon kevesek hordanak, de talán többeknél akad egy darab 1 Eurós érme. Ennek arany színű széle pontosan három milliméteres. Ha az érmét a gumiabroncs futófelületének közepére illesztjük, ellenőrizhetjük a nyári gumin, hogy elegendő-e még a futófelület. A három milliméteres vagy annál nagyobb profilmélységre még a szakértők is azt mondják, ajánlott tartományon belül van. Ha tehát az aranyszínű peremnek egy része már látható, akkor érdemes elgondolkodni a nyári papucsok mielőbbi cseréjén. A magyar százforintos érme ezüst karimája viszont négy milliméter, ezt pedig a téli gumik gyors ellenőrzésére használhatjuk, ugyanúgy, mint az Eurót. Nem kell tehát sokat tenni, hogy az abroncsok hosszabb ideig jók legyenek, akár téli, akár nyári gumikról beszélünk. Persze, a megfelelő tárolás is legalább olyan fontos, de az már egy másik történet.
A cikk a Magyar Gumiabroncs Szövetség összefoglalója felhasználásával készült.