Miért döntött a Duna Autó cégcsoport e két új márka forgalmazása mellett?

Azt gondoljuk, hogy az a trend ami elindult – és biztos, hogy a következő 5-10 évet meghatározza –  újabb és újabb, nagyon jó minőségű, de valószínűleg elérhető árú kínai autók jönnek Európába és így Magyarországra is. Ennek a Duna Autó nem csak egy szereplője, hanem meghatározó szereplője szeretne lenni és aktívan kerestük, keressük az ilyen jellegű együttműködéseket. Úgy gondoltuk, a SERES Csoport részéről több dolog egybehangzóan alátámasztja ezt a törekvést. Az egyik az, hogy az értékesítési darabszámaik és az otthoni, kínai piacon történt sikerek egy nagyon jó alapot jelentenek erre. Nagyon határozott európai stratégiájuk van, van európai központjuk, ismerik az európai szokásokat és létrehozták az európai alkatrészraktárat, ami nagyon kevés kínai márkáról mondható el egyelőre. Illetve azt látjuk, hogy olyan a modellpaletta, amivel a két márka ki tudja egymást egészíteni. Az elérhető árú benzinestől a nagyon jó minőségű és nagy teljesítményű elektromosig, azon belül is a különböző hibrid megoldások, kiegészítve egyébként a kishaszongépjármű kínálattal, amiből szintén van elérhető árú benzines és szintén van tisztán elektromos kivitel. Tehát ez a több, négy-öt szempont együtt azt gondoljuk, még kínai viszonylatban is elég kevés gyárnál áll így össze, ezért mi nagyon hiszünk a SERES európai jövőjében.

Ma aláírták a felek a megállapodást, mik lesznek a következő lépések itt Magyarországon?

Az a legfontosabb, hogy ennek az aláírásnak tartalmat adjunk és kifejtsük ezt a projektet. Eddig volt az előkészítés, most a bevezetés első szakasza következik, ahol a legfontosabb az, hogy a szakmát, a sajtót, a márkakereskedőket megismertessük azzal, ki ez a SERES Csoport, milyen alternatívát rejt magában. Behozzuk az első pár autót, amivel ezt ténylegesen alá is tudjuk támasztani. És ahogy a márkakereskedői hálózat összeáll olyan értelemben, hogy van már 5-6 szereplő, amivel már egy alap, országos lefedettséget lehet biztosítani, akkor szeretnénk ténylegesen elindulni. Reméljük, ez még idén az év vége előtt meg is fog történni.

Mi a cél?

Azt gondoljuk, a két márka együtt – ezzel a 9-10 modellből álló palettával tényleg a személyautótól a haszongépjárműig – már az első évtől lehetővé fogja tenni, hogy a magyarországi autópiac egy százalékát megszerezzük. Tehát a célunk, annyi ügyfél szavazzon nekünk bizalmat, hogy az egy százalék összejöjjön 2025-ben.

Hanyadik országként csatlakozunk a SERES Csoporthoz?

Ha a kontinenseket is figyelembe vesszük, akkor tudjuk, általában a kínai autóértékesítés első igazi nemzetközi tesztpályája az Dél-Amerika volt jellemzően. Ott a SERES Csoport is több éve megvetette a lábát és nagyon szép eredményeket ér el. Az európai projekt – bár az előkészületek már korábban megkezdődtek – az lényegében tavaly tavasszal indult, akkor valósult meg a központ, az alkatrészbázis. És erre építve indítja el a SERES az európai projektjét összesen 11, a régiónkból pedig 3 országgal. Magyarország ennek a része.

A SERES Csoportot a sanghaji A-részvények tőzsdéjén jegyzik, és a China Top 500 vállalatai közé tartozik. A magyarországi forgalmazás együttműködési szerződését Ormos Péter, a Duna Autó cégcsoport igazgatója, valamint Zhijun Wan, a SERES Tengeren-túli terjeszkedésért felelős ügyvezető igazgatója írták alá.

Bár európai alkatrészraktár van, de gondolom az autók Kínában készülnek majd. Ha megrendelik ezeket a járműveket, mennyi időt kell várni, illetve terveztek-e raktárkészletet felhalmozni?

Igen, az a célunk, hogy ne gyártásrendelésből érkezzenek autók. Átbeszéltük a logisztikai lehetőségeket, most, hogy ezzel a vörös-tengeri problémával a hajós szállítás nagyon lelassul, ezért megnéztük például, hogy vonattal milyen lehetőségek vannak. Egyébként meglepően gyorsan lehet Kínából is autókat hozni, de nem ez a fő stratégiánk. A lényeg, hogy kifejezetten raktárkészletről áruljunk, országos készletről, dealer készletről.

Hogy egy kicsit számszerűsítsük, várhatóan mennyi idő után lehet átvenni majd ezeket az autókat?

Ha hazai készletről beszélünk, akkor a szokásos 1 hét nagyjából. Amennyiben kínai gyártásról beszélünk az jellemzően inkább 3 hónap. De hangsúlyozom, kifejezetten a készletről tervezünk gazdálkodni.

Ha megnézzük a modellkínálatot, a jelentős része SUV. Várhatóan mik lesznek nálunk a favoritok?

Az elmúlt évek trendje teljesen egyértelmű: ha a különböző méretű SUV-ket összeadjuk, akkor majdnem a teljes piac felét teszik ki Európában és Magyarországon is. Ezért valóban a legtöbb modell is ebbe a kategóriába tartozik a SERES Csoport részéről is. Egyébként a városi kompakt SUV-któl kezdve tényleg a nagy üzleti SUV-kig a teljes palettát lefedi a modellkínálat. Ez a SERES viszonylatában, ami tisztán elektromos és range-extenderes, tehát hatótávnövelő elektromos hajtásláncokkal jön, ott a SERES3 egy igazán elérhető alternatíva lesz. A SERES5 alapvetően a teljesítmény és a technológia szerelmeseinek épült, a SERES7 pedig már egy ötméteres autó, melynél a luxus és a kényelem, valamint a tulajdonos igényeinek történő megfelelés a fő szempont. A zászlóshajót, a SERES9-et is valószínűleg jövő év elején hozzuk, bár ez nem feltétlenül az európai fő vonulatba tartozik. Gyönyörű autó, hatalmas, full technológiával, házimozival és mindennel, amit el lehet képzelni. A DFSK pedig a SERES vonalat kiegészítve az elérhető árú autók kategóriájába fog tartozni, személyautóban és kishaszonjárműben is. Fontosnak tartjuk, hogy legyen sima benzines hajtás, mert a piac nagy része azért még mindig ezt keresi. De természetesen van már plug-in hibrid, míg a kishaszongépjárművekből a benzines mellett teljesen elektromos hajtású is.

Milyen garanciális feltételek lesznek?

Nyilván az előkészületekben ezek már elhangzottak: bőséges garancia lesz a SERES és DFSK autókra, de ezeket az információkat a modellek árazása mellett az induláskor fogjuk majd ismertetni.

Más európai országokban már elérhetők ezek az autók, de nagyságrendileg be lehet lőni, milyen árkategóriába esnek majd akár a SERES, akár a DFSK járművei?

Az árak lényegében már megvannak, de mivel az indulás várhatóan 5-6 hónap múlva fog megtörténni, ezért sok minden miatt – szállítási költségek, forint árfolyam – túl korai lenne arról beszélni, mennyi lesz a listaára ezeknek az autóknak. De bontsuk kétfelé. A DFSK vonalon mindenképpen versenyképes ár várható. Úgy szoktuk mondani, ár-érték arányban egy nagyon erős kínálat érkezik. Véleményem szerint automataváltós kivitelben például nagyon meglepő lesz, hogy hova fogjuk tudni pozicionálni. Az elektromos hajtású, akár önvezetésre is képes technológiával szerelt SERES oldaláról pedig alapvetően ugyanazokkal a minőségi versenytársakkal kell az árat belőni. Új szereplőként nagyon jó alternatívát kell nyújtani, hogy eggyel több autót lássunk az utcákon, tehát jó ára lesz a SERES magasabb kivitelű modelljeinek is.

A SERES modellek gépháztetején olvasható majd a márkajelzés, míg a megfizethetőbb árú DFSK autókon egyedi embléma hirdeti az új márkát. A haszongépjárművek is DFSK néven érkeznek majd. Fotók: SERES Group

Ahogy néztem a kínálatot, bennem felvetődött, cél lehet más márkáktól átcsábítani vevőket.

Nem kérdés. Ha megfogalmazzuk azt, hogy a jövő évben szeretnénk az egy százalékos piaci részesedést elérni, az valakinek hiányozni fog. Ha leegyszerűsítjük, akkor három csoportot célzunk ilyen értelemben. Az egyik a hagyományos benzines, jó árú, stabil, elérhető autók között lesz üde színfolt a DFSK. A tisztán elektromos, vagy range-extenderesben a SERES hoz egy olyan új alternatívát, melyre mi azt gondoljuk, nagyon reális és árban is tud olyan előnyt biztosítani, ami miatt úgy gondoljuk, tudunk majd máshonnan átcsábítani ügyfeleket. És ha jobban végiggondolom, a haszongépjármű vonalat is ketté kéne bontani. Mert a sima benzines hajtáslánccal egy nagyon elérhető árú haszongépjármű lesz a kínálatunkban. Másik oldalról a haszongépjármű piac elektromos meghajtás része még nagyon gyerekcipőben jár, de azt gondoljuk, egy gyorsan növekvő szegmens lesz és oda is van abszolút jó helyre pozicionált termékünk.

Abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy már próbálhattál ezekből a modellekből. Melyik a kedvenced és miért?

Egy SERES bemutatón voltunk, már több mint egy éve. Ez a márka első európai megjelenése volt a Brüsszeli Autókiállításon. Oda hoztak pár modellt, ami ugyan még kínai kivitel volt, de ezek szinte alig különböznek az európaiaktól. A darabszámban is meghatározó SERES5-öt tudtuk vezetni, és amikor az ember mondja, hogy négykerékhajtás, két motor, 3,7 másodperc – ezek számok, ezeket nehéz megélni. Egészen addig, amíg beül az ember az autóba és lepadlózza. Egy 4,7 méteres, tehát nem pici jármű, ráadásul nem is lapos, hiszen egy kényelmes SUV. Tehát ez a gyorsulás nyomot hagy az emberben. Az akkori zászlóshajó, a SERES7, ami egy ötméteres, igazi luxus SUV a különleges business class, tehát fektethető üléssel, na attól még kevésbé várja az ember azt a teljesítményt és a 4,8 másodperces gyorsulást. Arról tényleg azt gondolják, egy nagy hajó, amiben kényelmesen el lehet utazni. De nem csak erről szól, ez egy nagyon dinamikusan vezethető, sportosra hangolt futóművel és fékekkel épített autó.

Kínában más néven forgalmazzák a SERES modelleket. Van-e ehhez bármi köze annak, hogy nálunk nem úgy cseng egy ottani márkanév?

Valószínűleg ez van mögötte, igen. Részemről örülök ennek, mert a Kínában használt márkanév az AITO, ami a magyar ajtó és autó szóra is túlzottan rímel. Tehát elég nyelvtörős lenne azt folyamatosan használni. Szóval látszik, az európai terjeszkedéshez megpróbált egy ógörög hagyományokkal rendelkező, európai hangzású nevet találni a márka és ez lett a SERES.

Markó Zoltán, a Duna Autó üzletfejlesztési igazgatója az első tárgyalásoktól részt vesz a SERES Csoport hazai debütálásában. A magyarországi aláírási ceremónián, miután a felek kézjegyükkel ellátták a hivatalos dokumentumokat, a molinót a vezetőség többi tagjával együtt ugyancsak szignózták.