Autóipari beszállítók lehetünk – interjú Michelisz Norberttel

A nevét viselő limitált szériás autóról, M1RA-ról és az idei WTCR-s dobogós helyezésének matematikai esélyeiről is beszélgettünk Michelisz Norberttel.

A Hyundai úgy gondolta, ha már egyik legeredményesebb autóversenyzőnket választották a márka hazai nagykövetének, miért ne lehetne egy olyan járgányuk is, ami Michelisz Norbert nevét kapja. Az elgondolást tett követte és megszületett az i30N Norbert Michelisz Limited Edition, ami a világ egyik legkisebb szériában gyártott masinája lett. A Hyundai így akár elnézést is kérhetne 9.741.711 embertől, akiknek sajnos nem jut belőle (a cikk írásakor a hazai népességszám 9.741.731 volt – a szerző). A hazai sajtóbemutatóra elhozott tűzpiros darab az 1-es számot viselte, a márka hazai importőre azonban ezzel együtt mind a 20 db-ot értékesíteni fogja, méghozzá csakis idehaza. Az autó oldalán, csomagtérfedelén és a középkonzol alján is büszke plakett hirdeti a legkülönlegesebb manufaktúrákkal vetekedő mennyiséget, továbbá hogy hanyadikként látta meg a napvilágot, illetve Michelisz nevét. Az autó orrában pedig a legerősebb, 275 lóerős turbómotor található, a speciális Performance kiegészítők (például toronymerevítő, erősített futómű, hangolható sportkipufogó) viszont akár a „mezei” i30N-hez is megvehetők, csak akkor sokkal vastagabban fogna a ceruza. Így viszont megáll 9,4 millió forintban a végösszeg, de ami tovább növeli az értékét, hogy Michelisz Norbert vezetéstechnikai napot tart az autóhoz és a tulajdonos ezentúl minden közönségtalálkozón biztosan ott van a meghívottak között.

Csak Magyarországra szállítják a különleges, limitált szériás Michelisz Edition Hyundai i30N-eket. Színt azért lehet másikat is választani hozzá, ha esetleg a piros nem tetszik.

Azt hiszem exkluzívabb helyet nem is lehetne találni, hogy Norberttel beszélgessek, meg is kértem üljünk be az 1-es számúba. Bár egy métert sem mentünk az autóval, Norbi első mozdulata az volt, hogy beállította ülését és a kormányt is, mintha vezetne. Fogadjunk, neki fel sem tűnt!

AutoPOVr.hu: Mi a feladata egy márka nagykövetnek?

Michelisz Norbert: Gondolom hitelesen képviselni a márka alapértékeit. Ugye versenyeztem én is már több márkával, kapcsolatban voltam több hazai importőrrel. Borzasztóan jól érzem magam itt a Hyundai nagyköveteként és amikor az embernek ilyen megtiszteltetés jut, hogy saját limitált szériás, nevével jelzett autója van, az azt gondolom mindent elmond arról, hogy milyen jó az együttműködés.

APVr.hu: Tegyük fel, én most megvettem ezt az autót. Ugye ehhez jár egy olyan opció is, hogy te megtanítod használni. Hogyan kezdődik egy ilyen oktatás?

MN: Ez egy vezetéstechnikai tréning lehetősége, a Hungaroringi Groupama Tanpályán. Ezen a tanpályán én egyébként is éves szinten nagyjából 6-8 tréninget tartok, hétköznapi vezetőknek, akik szeretnének javítani a saját autóvezetési szokásaikon vagy képességükön. Ehhez az autóhoz, mivel alapvetően a Performance csomaggal egy versenypályára épített, utcai autó, rettentően sportos jellemvonásokkal, ezért alapjaiban véve is szerintem ildomos egy kis továbbképzés. Mert bizony borzasztó nagy kanyarsebességre és végsebességre képes. És ennek kapcsán remélem, hogy egy jól felkészült sofőr vezeti majd minden egyes modellt a húszból.

APVr.hu: Mik azok a pontok, amikre kifejezetten figyelsz, amikor erre az autóra készíted fel az embereket?

MN: Erre a kocsira nem kell külön felkészíteni őket. Alapjában véve, hogyha ezt az autót is használni szeretné egy sportos vezető, akkor gyakorlatilag az összes kezelőszervet nagyon racionálisan és ergonomikusan megtalálja az autóban. Amire figyelni kell, az az, hogy például N-módban megváltozott gázpedálkarakterisztika, megváltozott futóműhangolás mellett milyen apró mozdulatokkal kell hogy felkészülve várja az esetleges nem várt szituációkat. És erre megint csak a tanpálya az kifejezetten jó terep, mielőtt ezt először a városi vagy a hétköznapi közlekedésben tapasztalják meg.

APVr.hu: Tehát a saját autójával gyakorol az ügyfél, te pedig mutatod majd neki?

MN: Igen, bár hangsúlyozom, ez egy opcionális lehetőség azoknak az embereknek, akik megvásárolják ezt az autót. Ez úgy néz ki, hogy ő vezet minden esetben, én meg a jobb egyben ülök és oktatom, ha erre szükség van. Ez egy fél nap, nagyjából 6 óra időtartamú. Ezalatt csúszástól vészfékezésen át egészen kanyarodásig és helyes manőverezésig mindent átveszünk nem csak elméleti, hanem gyakorlati oldalról is.

APVr.hu: Én biztos kérném hozzá a segítséged. Tanpálya után viszont ugorjunk a versenypályára. Elmondtad a sajtóbeszélgetés közben is, hogy az utolsó versenyeid nem egészen úgy jöttek össze, ahogy tervezted. De matematikailag még van esélyed a dobogóra.

MN: Így van. Hogyha nagyon őszinte vagyok, akkor egy picit emészt engem is a jelenlegi helyzet. A nyári szünetig minden úgy tűnt, hogy úgy alakul, ahogy én szeretném. Közel voltam a bajnokság éllovasához, ráadásul lendületben is voltam a futamgyőzelemmel a Slovakia Ringen. A távol-keleti versenyek, az első két kínai és most a japán sem feltétlenül úgy alakult pontszerzés szempontjából, ahogy azt én szerettem volna. Voltak műszaki gondok, volt pár egyéb apróság is, úgyhogy most egy nehéz helyzetben találtam magam itt Macau előtt. Mert bár még mindig van esélyem bajnoki címet nyerni, de ehhez azért, ha nagyon őszinte vagyok magamhoz, egy kisebb fajta csodára lenne szükségem. És én mindig szeretek azért fél szemmel előre tervezni, szeretném élvezni most az utolsó hétvégét Macau-ban, szeretnék futamot nyerni, szeretnék az első háromban végezni év végén és szeretném egy jó érzéssel megalapozni 2019-et.

APVr.hu: Pár szót ejtsünk a saját csapatodról is. Elmondtad, hogy ott is nagyon szépen alakulnak a dolgok, illetve az embléma is cserélődött.

MN: Így van. Rettentő büszke vagyok a srácokra. Idén a TCR Európa-kupában egy hajszállal maradtunk le a dobogós helyezésről. Új versenyzővel, Nagy Danival vágtunk neki az évadnak, borzasztóan büszke vagyok Dani teljesítményére is. Nem csak azért mert futamokat nyert, és mert két versennyel a vége előttig harcban volt a bajnoki cím megszerzéséig, hanem azért is, mert nagyon jól illeszkedett bele a csapatba. Számára nagyon kevés ismert szereplője volt az idei felállásnak, mégis nagyon gördülékenyen vette ezt az akadályt. Remélem, hogy a közös utunk az sokáig folytatódik majd. Ami az egyéb dolgainkat illeti, azért távlati tekintetben szeretnénk nem csak motorsportos, hanem egyéb autóipari babérokra is törni. Én látom, és tudom azt, hogy erre meg van a humán erőforrás oldalról a megfelelő minőség, az hogy milyen gyorsan tudjuk ezt ebben a rettentően kiélezett piacban eredményre váltani az egy következő kérdés. De itt is a motorsport az egy szükséges alap pillér ahhoz, hogy azokat az elméleti ismereteket, nyomás alatt, hatékonyan át tudjuk ültetni akár hétköznapi autók fejlesztési folyamataiba is. Az lenne a célunk, hogy belátható időn belül autóipari beszállítókká váljunk.

APVr.hu: Versenyzés jövőre, illetve a távlati tervek?

MN: Ameddig van lehetőség gyári versenyzőként részt venni a WTCR-ben, addig folytatom. Nyilván ez több mindentől függ. És nem tartom kizártnak azt, hogy belátható időn belül mondjuk a M1RA is megérkezzen a túraautó világkupába. Ez elsősorban egyébként a finanszírozási lehetőségeinken múlik. Én reális forgatókönyvnek azt látom, hogy jövőre is a TCR Európa-kupában a bajnoki címért küzdjünk egy magyar, egy külföldi, vagy esetleg még egy magyar vagy külföldi versenyzővel. Nem két, hanem három autós felállásban.

APVr.hu: Ha már a neveddel ellátott, limitált szériás Hyundai i30N-el kezdtük, szívesen hazavinnél egyet a garázsodba?

MN: Nagyon szívesen. Mint azt említettem is korábban, bár soha nem volt még egyedi sorszámozású autóm, de szerintem ez egy rettentő érzelmi pluszt hozzáad az autó birtokosának. Ezt a 20 darabot elsősorban a piacra és az érdeklődőknek szánták. Remélem lesz lehetőségem majd valamikor a jövőben egy saját ilyen i30N sorszámozott változattal rendelkezni.