Bár már lassan 2024 felénél tartunk, egy pár gondolatra térjünk vissza 2023-ba. Milyen esztendőt zárt a Hyundai tavaly?

Én azt gondolom, mind világszinten, mind Magyarországon 2023 jó év volt. Nem kiemelkedően jó, nem kiemelkedően sikeres, egy átlagos év. Ugyan még sok modellnél tartottak azok a nehézségek, amit a Covid alatti ellátás láncban tapasztalható nehézségek hoztak – tehát voltak még gyártási csúszások, illetve az új modellekre is sokat vártunk. De összességében azt mondom, egy elfogadható, jó év volt. Az ideit viszont lényegesen jobbra várjuk.

Milyen lesz 2024?

Nagyon izgalmas. Bár szerettük volna, egy modell, a frissített i20-as bemutatása sajnos az év második felére tolódott, ezért nem tudtuk még most megmutatni. De tulajdonképpen az egész modellkínálat a múlt év utolsó negyedében és ebben az esztendőben lecserélődik, tehát ebből a szempontból megint egy olyan időszak lesz, amikor sok újdonságot hozunk.

Egyre több gyártónál fordul elő, hogy többen is vásárolnának, de nincs elég autó. A Hyundai-nál adódott-e ilyen probléma?

Most azt látjuk, egy ilyen egyensúlyi állapot alakult ki. Nagyjából a gyártási kapacitásokat tudja értékesíteni a Hyundai. Nekünk ebben mindig globálisan kell gondolkodni. Az USA is egy hatalmas piac a számunkra. Így szemben mondjuk a kizárólag Európában erős vagy kizárólag az Egyesült Államokra fókuszáló márkákkal, nekünk folyamatosan világméretű ellátásra kell összpontosítani. Nem beszélve a saját, otthoni koreai piacról, amiről az ember azt gondolná, így megrántva a vállát, hogy nincs nagy szerepe. De azért az egy 5-600 ezer darab/éves piac, amelynek 80 százaléka körülbelül a csoportunk értékesítése, tehát ott is nagy mennyiségről beszélünk. Én azt látom, gyorsan jönnek az autók, 2-3 hónappal az európai gyártásnál ez megvalósulhat, a koreai gyártásnál viszont ez valamivel hosszabb. Különösen azért, mert a hajóknak most nagyobbat kell kerülni a szállítások során a helyzet miatt a Vörös-tengeren. De ott is azt mondom, ilyen 4-5 hónap alatt tudunk szállítani. És van készlet is az országban, Európában, szóval most lekopogom gyorsan valami keményen, nincsenek kapacitási nehézségeink.

A 4 tapintható új modell mellett bejelentette a Hyundai, rövidesen érkezik Magyarországra a frissített i20-as, a régóta várt Staria egyterű, illetve hamarosan lerántják a leplet egy vadiúj elektromos kisautóról is. Fotók: Hyundai és autoPOVr.hu

Az SUV a favorit. Most a frissített Tucsonnal erősít a Hyundai ebben a szegmensben. Legyünk őszinték, az aktuális generáció elég vagány formájú lett, így felvetődik a kérdés, mihez nyúltak hozzá, mi az, ami módosult az autón?

A beltér nagyon nagyot változott. Ott majd érdemes lesz megnézni az „ilyen volt” és „ilyen lett” képeket. Nem kell keresni az apró részleteket, mert szerintem teljesen egyértelmű a változás. Úgy gondolom, a külsőhöz is nagyon jól nyúltak hozzá a tervezők. Nem drasztikusan módosították, hiszen ez egy tényleg nagyon elfogadott forma volt az európai piacon. Elképesztően sikeres a modell, az értékesítéseink fele nálunk is Tucson. Szóval még frissebb, még dizájnosabb, még vagányabb lett. Nagyon jó érzésekkel vágunk bele a bevezetésébe.

Mik a tapasztalatok a jelenlegi Tucson modellel? Korábbi Tucson tulajdonosok választották eddig, vagy sikerült új közönséget is megnyerni vele?

Mindkettő jellemző. Aki korábban vezetett Tucson-t, és gyakorlatilag említhetném bármelyik generációját, az nagyon szívesen ül át a következő nemzedékbe, mert egy megbízható, kényelmes, nagyon jó vezetési élményt adó autó. Ugyanakkor az is egy jellemző jelenség, hogy más márkáktól jönnek át ügyfelek. Sok esetben, ami már talán egy kicsit meglepő, prémium gyártóktól fordulnak a Hyundai-hoz. Egyrészt az autó megbízhatósága, másrészt pedig a nagyon jó ár-érték aránya miatt.

Nincs belőle tisztán elektromos változat, de elérhető tölthető hibridként. Ezt mennyire szeretik a vásárlók?

Egyre inkább. Bár a zöld rendszámok körüli turbulencia nem segített a plug-in hibrideknek. Most, ahogy látom egy kicsit elcsitulni látszik az ügy. Azért itt egy olyan autóról beszélünk, ami hozzávetőlegesen 50 kilométert meg tud tenni tisztán elektromos üzemmódban. De ugyanez igaz a Santa Fe-re is, hogy a legtöbb ügyfél a napi ügyintézéseit, ami a 365 napból 200-250 napot kitesz, ezt meg tudja vele villanyautóként tenni. Nagyon gazdaságosan üzemeltethető, adott akár a napelemes töltési lehetőség is – minden olyan előny, ami az elektromos autókat jellemzi. De hogyha az év egyes időszakaiban többet kell vidékre vagy külföldre utazni, akkor a hibrid technológia segítségével azt is könnyedén meg tudja tenni és nincs töltési para – bár ez egyre kevésbé jellemző talán a fejlődő infrastruktúra miatt. De azért mégiscsak sok ügyfél fejében ott motoszkál a dolog, hogy vajon odaérek-e és lesz-e szabad töltő? Számukra ez egy nagyon jó választás, mert a hagyományos autókkal megegyező módon tudják tankolni, miközben a hétköznapokban elektromos módban használják.

Lenne-e igény tisztán elektromos Tucson-ra?

Egyelőre az elektromos Tucson-ról nincs hivatalos hírünk. Jön viszont még több elektromos modell majd a közeljövőben – ennyit azért már látunk. Tehát én azt azért nem zárnám ki, hogy egy C-kategória környéki elektromos SUV esetleg érkezhet a következő években. Igény bizonyára lenne rá, bár az én véleményem az, hogy a teljesen elektromos autóknál nem az SUV forma a legmegfelelőbb, ugye a légellenállás miatt. De erre is van piaci igény, tehát nem zárnám ki, hogy lesz erre is megoldás.

Újak a világítótestek, módosult a lökhárítók fazonja és természetesen pár felni is felkerült az új Tucson extralistájára. Belül teljesen kicserélték a műszerfalat és konnektivitás terén is nagyot lépett előre a Hyundai legkedveltebb modellje.

Másik újdonság a Hyundai IONIQ 5 N. Nálunk Magyarországon kell-e ilyen erős villanymotoros autó?

A legbeszédesebb információ ezzel kapcsolatban, hogy közelítünk a 20 darab szerződéshez, úgy, hogy itt tulajdonképpen még egy letakart autó van és fizikai valójában senki nem látta a nemzetközi tesztvezetésen kívül. Tehát igény biztosan van. Az, hogy ez mennyire egy ilyen korai lendülete az autónak és ez az érdeklődés folyamatosan fenntartható-e, ezt majd az idő megmondja. De azért egy 650 lóerőt biztosító elektromos autónál a 30 millió alatti ár egy nagyon jó ajánlatnak minősül. Azt gondolom, hosszabb távon is meglesz az IONIQ 5 N ügyfélköre. Egy olyan vezetési élményt, egy olyan játékos, ugyanakkor sportos érzést biztosít, amivel akár egy pályanapra is ki lehet menni és jól érezni magunkat. De közben a hétköznapokon a gyerekeket elvihetjük vele az iskolába, vagy munkába járni is tökéletes az IONIQ 5 N. Tulajdonképpen, amit pár éve az i30 N-nél elmondtunk: ott is megtalálta a maga vevőkörét a modell. Itt most az elektrifikációval kapcsolatosan viszont már egy új Hyundai-ról tudjuk megemlíteni, hogy a hétköznapokban is jól használható, környezetbarát jármű. Viszont hogyha a hétvégén egy kicsit úgy akarjuk érezni magunkat, mint mondjuk 10 éve egy benzines sportautóban, akkor ott van a vezetési élmény, és adott a váltás lehetősége. Ez pedig egy óriási geg, hogy egy elektromos autóban váltani lehet. Tényleg mintha egy belső égésű motorral hajtott járművel közlekednénk.

Michelisz Norbival korábban az i30 N tulajdonosoknak is tartottatok egy kis vezetéstechnikai tréninget. Terveztek-e hasonlót az IONIQ 5 N-nel, hiszen azért ez mégiscsak egy veszélyes gépezet lehet?

Elképzelhető, hogy fogunk valami hasonló rendezvényt csinálni, mivel mindenképpen szeretnénk tartani a folyamatos kapcsolatot azokkal az ügyfelekkel, akik N-es autókat vásárolnak. Ez egy érdekesség egyébként, hogy pont a napokban voltak kint a magyarországi Hyundai N Klub tagjai a nosovicei gyárban egy látogatáson, ahol az i30 N készül. Egyébként az IONIQ 5 N, annak ellenére, hogy milyen erős, egy nagyon biztonságosan vezethető autó. Számos vezetőtámogató berendezés van benne, melyek segítenek az akár 650 lóerő kontrollálásában. Elektromos autónál ez tulajdonképpen nem is egy annyira kirívó dolog. Persze, borzasztó sok kimondani, hogy 650 lóerő és nem mindennapi azért az elektromos autóknál sem, de nem is példátlan. Viszont itt ez a hatalmas teljesítmény komoly támogatással párosul. Olyan futómű van alatta, ami ezt tudja kezelni. De említhetném a különleges kormányzást vagy az elektronikus rendszert is, ami segít kordában tartani ezt az erőt. Tehát azt gondolom, akár egy hétköznapi vezető számára is megoldható ez a feladat.

Igazi aszfaltszaggató lett az IONIQ 5 N. Akár 3,4 másodperc alatt letudja a 0-100-as sprintet és 260 km/h-ig bírja szuflával. Rogyásig van élvezeti faktort kínáló elektronikával, akár drift üzemmód is aktiválható. A legnagyobb dobás viszont kétségkívül a váltási lehetőség és az aktív hanggenerátor.

Két egyre kopó méretosztály – a kisautók és az alsó-közepes járgányok szegmensében a Hyundai következetesen jelen van. Az i20 és i30 modelleket most aktualizálták is egy kicsit.

Igen, ezek frissítések és ezt a fajta következetességet a miniautónk, az i10-es is jól példázza. Ez a kategória aztán teljesen kikopott a szén-dioxid szabályozási normák miatt. Hiszen a súlyarányos kibocsátást nézik, és az a miniautókat paradox módon nem támogatja. De mi ezekben a szegmensekben is ott vagyunk és tervezünk is maradni. Egyrészt itt az életbe lépő autóbiztonsági szabályozások miatti változtatásokról van szó. A gyalogosvédelemtől kezdve rengeteg opciót előírtak az Unióban, amik nélkül július 7-e után már nem lehet forgalomba helyezni új autókat. Ehhez pedig kamerarendszer kellett a járművekbe, de említhetném a navigációs berendezést is. Így minden frissített i30-as modellünk már ezzel az extrával érkezik. Esztétikailag sem kívül, sem belül nem változott drámaian, valóban ez inkább egy ráncfelvarrás volt. Nagyon kedvelt a modell, különösen az egyötös szívómotorral, ami megint csak egy unikum a piacon. Nem háromhengeres, pici lökettérfogatú turbó – ami természetesen elérhető hozzá, ha valaki azt kedveli jobban – de választható egy klasszikus, rendes méretű atmoszférikus erőforrással. Az i20-as esetén pedig szintén ilyen apróbb ráncfelvarrások történtek és az említett biztonságtechnikai opciók kerültek be.

A Hyundai i30 PE2 a szokásos helyeken kapott ráncfelvarrást: kívül a hűtőmaszk, a lökhárítók alja és a felnik változtak, belül friss szövetkárpitok, akár 10,25”-os digitális műszeregység, valamint puhább tapintású műszerfalbetétek jelzik a változást.

Van még itt egy elég méretes járgány is, amely viszont nem csak a dimenziói miatt különleges.

Igen, ez az új Santa Fe. Kölcsön kellett egyet kérni a frankfurti központból, amit kifejezetten erre a rendezvényre szállítottunk ide. Rövidesen érkeznek egyébként az első példányok. Kétféle hajtáslánc lesz: hibrid és plug-in hibrid változatok. És természetesen nem mennyiségi szempontból, de megjelenés és méret alapján ez a zászlóshajónk. Egy hatalmas autóról beszéltünk eddig is, de még tovább nőtt – mintegy 10 centivel hosszabb az előző verziónál. Elég sajátos formavilágot képvisel az új Santa Fe, de amit a Tucson-nál említettem, az a fajta megbízhatóság és nagyon jó ár/érték arány jellemzi az összes Hyundai-t, ezen belül is az SUV-kat. Ez biztos rengeteg ügyfelet hoz majd számunkra. Tegnap pont az iroda mélygarázsában parkoltak egymás mellett a régi és az új Santa Fe, de mintha nem is ugyanarról az autóról beszélnénk. Semmi hasonlóság, köze nincs a két járműnek egymáshoz. Tulajdonképpen egy teljesen új modell a még megszokottnál is nagyobb ugrással a dizájn területén, ami az autóiparban egy-egy modellváltást jellemez.

A márka zászlóshajója, a Santa Fe teljesen megújult. Az imitált H betétek több helyen is feltűnnek a modellen, az extrák között pedig akár az ionizáló kesztyűtartó is megtalálható.