Michelisz Norbert lett a Hyundai márka nagykövete 2018-ban, első szolgálati autóként pedig egy Santa Fe-t guríthatott garázsába. A dél-koreai vállalat D-szegmens SUV-ja azonban időközben alaposan megújult. A negyedik nemzedékébe lépő modellt a legfejlettebb biztonsági berendezésekkel, megújult összkerékhajtási rendszerrel és kibővített kütyü repertoárral szerelték fel. A Hyundai sajtóreggelijére beállított, fehér színű új Santa Fe-ről aztán megtudtuk, ez lett Norbert új autója. Versenyzőnk elmondta, a korábbi modellt is megtartják, két gyermekük mellett ugyanis ennél praktikusabb négykerekűt találni sem tudna. Mindjárt elmagyarázom azt is, mi köze Michelisz Norbinak a másik két modellhez, de előtte még pár gondolat a megújult Santa Fe-ről.
2001-es első megjelenése óta Európában több mint 400 ezer darabot adtak el a Hyundai Santa Fe-ből. Mivel összesen másfél millió SUV-t értékesítettek az elmúlt 17 évben, nem nehéz kiszámolni, hogy a Santa Fe bizony húzómodellje a márkának. Érthető, hogy a negyedik generációnál beleadtak apait-anyait a Hyundai mérnökei. A Hyundai legújabb, SmartSense névre hallgató biztonsági csomagjának egyik legfontosabb újdonsága a hátsó utasra figyelmeztető berendezés, ami egy olyan szenzorból áll, ami leállás után, kiszálláskor figyeli a második sori üléseket és ha a járgány bezárása után mozgást észlel, dudál és fényjelzést is ad a vezetőnek. Ugyancsak említést érdemel még a biztonságos kiszállást segítő rendszer, ami ha veszélyesen közeledő autót érzékel, nem engedi addig kinyitni az ajtót, amíg az el nem ment. Tolatáskor a mögöttes keresztirányú forgalmat ellenőrző eszköz segíti a sofőr munkáját, ami nem csak figyelmeztet, de akár teljesen lefékezi a Santa Fe-t. A rendszer része még a holttér-figyelő, az elülső ütközésre figyelmeztető rendszer, gyalogosfelismerő móddal, illetve az aktív sávtartó vagy sebességkorlátozásra emlékeztető funkció is.
A megújult Santa Fe orrába 2 literes, vagy 2,2-es turbódízelmotor kerülhet. A kisebb lökettérfogatú öngyulladós 150 vagy 182 lóerős lehet, a forgatónyomaték azonban mindkettőben 397 Nm. A combosabb gázolajos aggregát viszont 197 lóerő mellett 437 Nm-t produkál. Az egyetlen, 2,4 literes benzinmotor 185 lovacskát állít csatasorba 241 Nm-nyi nyomatékkal. A dízelekhez hatos manuális, illetve egy új fejlesztésű 8 gangos automataváltó választható, két-vagy négykerékhajtással. A benzines Santa Fe-ben viszont csakis 6 fokozatú automata gangolhat és kizárólag összkerekes lehet. Az új fejlesztésű 4X4-es rendszer a HTRAC nevet kapta. Amellett, hogy a különböző görgők között is képes megosztani a nyomatékot az útviszonyoknak megfelelően, a módválasztó segítségével további funkcióit lehet élvezni a négykerékhajtásnak. Vagyis, a fix, 50-50 százalékos elosztástól egészen a 100%-ig elől kaparó beállításokat a sofőr is kiválaszthatja. A multimédiás rendszer is a legújabb divat szerinti, támogatja az Apple CarPlay és Android Auto szolgáltatásokat, a telefonunkat vezeték nélkül is tölthetjük, az új HeadUp kijelző pedig minden korábbinál részletesebb infókat ad a bal egynek.
Az új Kona Electric és Michelisz Norbert kapcsolata kevésbé közvetlen, mint a Santa Fe és majd az i30N között, de attól még tény, híres pilótánk várja az alternatív meghajtású versenyautók megjelenését. Sőt, azt is hozzátette hogy szerinte pár éven belül valóság lesz. A Hyundai Kona Electric azonban máris az. A dél-koreai vállalat legújabb öko-autója teljesen elektromos hajtásláncot kapott. A hagyományos üzemanyaggal működő társaitól elsősorban a frontja különbözik, lefalazták a hűtőmaszkot, oda került ugyanis a töltő csatlakozója. Új a lökhárító fazonja is, ezeken kívül azonban néhány felirat és egyedi felnik jelzik, hogy milyen környezettudatos ember ül a volán mögött. A hajtás igazán különleges, ugyanis a Hyundai rögtön kétféle pakkal szállítja a Kona Electric-et. Van egy kis teljesítményű, 100 kW-os, tehát 136 lóerős alapegység, ehhez 39,2 kWh-s akksipakk tartozik, amivel az elméleti hatótávolság 312 km, a legutóbbi WLTP mérési ciklus szerint. Ez a konfiguráció kicsit több mint 6 óra alatt feltölthető. A combos villanymotor viszont egészen elképesztő, 150 kW-os, 204 lóerős teljesítményre képes. Ehhez nagyobb akkumulátor csomag is jár. A 64 kWh-s egységet közel 10 óra alatt lehet teljesen feltölteni, viszont cserébe akár 480 kilométert is elmegy. Kivéve persze ha rendszeresen kipróbáljuk, valóban képes-e 7,6 másodperc alatt 100-ra ugrani álló helyzetből.
Az elektromos hajtású Kona tehát igen komoly hatótávval riogatja a konkurenciát. Felszereltsége további irigylésre adhat okot a többi márkának, ugyanis a Santa Fe-nél már említett biztonsági berendezések, pár tételt leszámítva a Kona lemezei alatt is megvannak. A hátsó utasra figyelmeztető, illetve a biztonságos kiszállást segítő berendezést meghagyták a csúcs SUV-nak, a SmartSense rendszer többi eleme viszont bekerült a Kona Electric-be is. Ugyancsak adott a lehetőség a vezeték nélküli telefontöltésre, 3D-s navigációt nézhet a sofőr, vagy éppen figyelheti a tolatókamera képét a 8”-os színes központi kijelzőn. De van még itt prémium hangrendszer, sőt, akár kormányfűtés is. Mivel most ismét lehet állami támogatást igénybe venni az elektromos autók vásárlásához, ha a pályázó megkapja a maximális, 1,5 millió forintos hozzájárulást, akkor 9.399.000 forintért lehet hazavinni a gyengébbik, 10.999.000 forintért pedig az erősebbik elektromos hajtású Kona-t. A modell iránti globális, rendkívül élénk érdeklődés egyébként nem várt problémát generált: a Kona Electric-re legalább fél évet várni kell.
Szándékosan hagytam végére a tűzpiros csemegét, amihez a legtöbb köze van Michelisz Norbertnek. Ez pedig nem más, mint a sajtónapra elhozott harmadik meglepetés járgány, a Hyundai i30N Norbert Michelisz Limited Edition, amin a márka nagykövetének neve díszeleg. Igen, Norbi élete egyik álma vált valóra a Hyundai segítségével, elkészült ugyanis az i30 csúcsragadozójából egy 20 db-os limitált széria, csak nekünk magyaroknak. A bemutatóra az 1-es számút hozták el, amit az autó oldalán, a csomagtérfedélen és a középkonzol alján elhelyezett plaketten is láthattunk. Emellett az N verziókhoz képest 1 milliós felár olyan extrákat tartalmaz, amiket ha külön-külön vesznek meg az autóhoz, akkor sokkal több lesz a számla. Így például az erősített futómű, a hangolt kipufogó vagy a feketére szinterezett felnik is járnak a Michelisz Edition-höz. Ám ami tovább emeli a széria értékét, hogy aki hajlandó kifizetni a 9,4 millió forintos vételárat, annak Norbi vezetéstechnikai tréninget is tart, illetve ez az autó egyben meghívó és belépő is a közönségtalálkozókra. Természetesen megkértem a bajnokot, hogy üljünk be egy körre a nevét viselő autócsodába, ahol volt időnk egy kicsit nyugodtan beszélgetni. A vele készült riportot itt olvashatjátok.