Lassan a vicc kategóriába tartozik, de tény, még mindig top listás a kilométeróra manipuláció. Igen, 2024-ben ott tartunk, erről továbbra is beszélni kell. Pedig platform platform hátán, ahol ellenőrizhetjük a járgányok előéletét, elvileg nem is lehetne hiba a rendszerben. Ennek ellenére mégis megtörténhetett, hogy egy Volvo V70-esnél 450 ezer kilométert visszatekertek vásárlás előtt – a carVertical saját adatbázisa szerint legalábbis ez volt a tavalyi év rekordja. Az sajnos nem derül ki, meddig csavarták a számlálót, de ha ennyi belefért, akkor ott volt bőven megtett távolság. Bár egyre csökken, de még így is a gépjármű adatszolgáltató felületein 2023-ban ellenőrzött négykerekűek 7,5 százalékánál manipulálták a futásteljesítményt.
Vagyis, minden tizenharmadik autó számlapján hamis adatokat láthattak a vevők.
Az összérték viszont még letaglózóbb: 7,7 milliárd kilométernyi csalás az óratekergetéssel. Ezzel pedig a 2022-es 7,4 milliárdos értéket is sikerült túlszárnyalni. A modern gépkocsiknál leggyakrabban a 2012 és 2016 között gyártott modelleknél szaladtak bele a vevők hamis futásteljesítménybe, a módosított autók aránya 11% körül mozog. Ebből a szempontból viszont még veszélyesebbek az idősebb járművek. A carVertical adatai alapján az 1995-ös évjáratú vasaknál kellett a legjobban észnél lenni – itt 13,8 százalékos a visszatekert órák száma. Az Opelek (14,3%-ának visszatekerték a kilométeróráját) voltak a listavezetők 2023-ban, de dobogós a Jeep (12,8%) és a Land Rover is (11,4%), a top 5-be pedig belefért a Lexus (10,08%) és a Porsche (10,5%) is. Persze, az őszinte tulajokat is listázta a szervezet, a legbecsületesebben egy Toyota RAV4-es adatait vezették az évek alatt, melyben 2023-ban 993 ezer kilométernél tartott a számláló.
Tavaly nem csak a visszatekert kilométerek száma emelkedett, sajnos sérült autóból is többet regisztráltak a carVertical adatbázisában. 2023-ban 1,78 millió balesetet jelentettek be a szolgáltatónál – egy évvel korábban 1,4 millió volt. A kutatásban vizsgált járművek javítási költsége meghaladta a 4,4 milliárd Eurót.
A legtöbbet egy Lamborghini Huracan tulaja költött alkatrészekre: 250 ezer Eurós számlát kapott a szakszervizben.
A legpechesebb márka a BMW lett 2023-ban, az adatszolgáltatónál regisztrált bajor modellek 48,4 százaléka sérült meg. Nem sokkal maradt le az Audi (43,9%), a Škoda (43,7%), a Dacia (43,5%) és a Lexus (42,4%) sem. A tolvajok körében is a BMW végzett az élen. Tavaly, az ellopott autók 17,7 százaléka volt propelleres, 15,3 százalék Mercedes-Benz és 12% Audi. Az első 5 helyre még a Fordnak (6,1%) és a Volkswagennek (5,4%) sikerült bejutnia. Mivel az 5–7 éves autók voltak a legkeresettebbek a használtautó piacon, a legtöbb lopott négykerekűt a 2016 és 2019 közötti évjáratból regisztrálták. A leggyakrabban keresett modell a Volkswagen Golf (4,91%) volt a carVertical felületein, de a BMW 3-sorozat (4,89%), a Volkswagen Passat (3,8%), a BMW 5-sorozat (3,7%) és az Audi A4 (3,5%) szintén népszerű volt a használt autót vásárlók körében. Színekben kevésbé voltak kreatívak a vásárlók, továbbra is a fekete (29,6%) a domináns, nem sokkal marad le a szürke (26,6%), míg a harmadik favorit a fehér (18,8%) lett. Szóval úgy fest, hiába gondolja úgy több autógyártó is, hogy szükség van a széles színválasztékra, a rikító fények aránya épp hogy elérte az 1 százalékot.