Ígéretesen indult, aztán a COVID 19 megjelenésével gyakorlatilag vészféket húzott az új autók értékesítése is Magyarországon. A két hullám azonban más-más módon befolyásolta a vásárlási kedvet. A DataHouse Kft. adatai alapján az abszolút mélypont április közepén volt, ekkor ugyanis mindössze 6188 darab új személyautót helyeztek forgalomba. A nemzetközi helyzet sem volt jobb, ráadásul az autógyárak több hetes kényszerszünetet tartottak. Viszont, a magyarországi szalonok és a szervizek, szigorú virológiai szabályok betartása mellett folyamatosan működtek – egyebek mellett ennek is köszönhető, hogy számos külföldi országnál jobb adatokat produkáltunk végül. A nyári hónapok után érkezett második hullám viszont már kevésbé hatott olyan negatívan, mint az előző – az autópiacra legalábbis. Ennek is köszönhetően, folyamatos emelkedés mellett az év közben módosított, tervezett értékesítési darabszámokat meghaladták a kereskedések. 2020-ban 128.031 darab új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, mely 19 százalékkal marad el a 2019-es értéknél (157.906 db). A márkák között a Suzuki továbbra is listavezető (ezzel már zsinórban ötödször), 11,55 százalékos piaci részesedéssel (14.783 db autó), majd következik a Toyota (12.672 db) és a Ford (11.741 db). A DataHouse Kft. jelentése alapján készült elemzésében azonban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) felhívja a figyelmet arra is, hogy a kivonásokkal tisztított piacon a sorrend és a számok is némileg módosulnak. Vagyis, valójában nincs közel 130 ezer új autó a tulajdonosánál, ugyanis annak közel 25 százalékát a forgalomba helyezés után 6 hónapon belül kivonják, mert exportra megy, vagy bérletből visszaveszik – csakhogy pár példát említsek. Így viszont még a százezret sem éri el az összértékesítés (96.693 db), amely a tavalyi évhez képest már 21 százalékos visszaesést jelent. Információink szerint a kivonások utáni piacon ráadásul most a Toyota megelőzte a Suzukit. 2020-ban egyébként a dobogósok közül egyedül a Toyota tudta növelni eladásait az előző évhez képest (+15,6%), a Suzuki (-42,6%) és a Ford (-25,3%) is sokat veszített a pandémia idején. Arányaiban a Jeep hozta a legnagyobb értékesítési emelkedést, közel 60 százalékkal többen (2243 db) szavaztak a terepes négykerekűekre, mint 2019-ben. De ugyancsak jól teljesített a SsangYong (+56,1%, 810 db eladott autó), a Porsche (+39,9%, 249 db eladott autó), a Fiat (+22,2%, 6777 db eladott autó) és a Citroën (+17,9%, 1875 db eladott autó) is. Az Infiniti az egyik legszerényebb szereplője lett az évnek (-63,3%, 40 db eladott autó) és az Opel is sokat veszített 2020-ban (-45,8%, 6110 db eladott autó). Igaz, utóbbi még így is befért a top 10-be (9. hely). A legkevesebbet a DS Store ajtaja nyílt az elmúlt évben, 37 darabbal (-21,3%) a sereghajtó lett az elit márka.
Személyautók márkasorrendje értékesítési darabszám szerint:
Helyezés | Márka | 2020-as darabszám | Változás 2019-hez
képest |
1. | Suzuki | 14.783 | -42,6% |
2. | Toyota | 12.672 | 15,6% |
3. | Ford | 11.741 | -25,3% |
4. | Dacia | 10.469 | -1,1% |
5. | Škoda | 10.186 | -19,4% |
6. | Volkswagen | 9657 | -11,4% |
7. | Fiat | 6777 | 22,2% |
8. | Kia | 6293 | -20,8% |
9. | Opel | 6110 | -45,8% |
10. | Renault | 5039 | -33,3% |
11. | Mercedes-Benz | 4747 | -2,8% |
12. | Hyundai | 4355 | -12% |
13. | BMW | 3514 | -5,4% |
14. | Nissan | 2798 | -17,3% |
15. | Peugeot | 2739 | -6,2% |
16. | Jeep | 2243 | 59,6% |
17. | Volvo | 2209 | 0,4% |
18. | Audi | 1916 | -24,5% |
19. | Citroën | 1875 | 17,9% |
20. | Mazda | 1528 | -39,8% |
21. | SEAT | 1445 | -36,5% |
22. | Honda | 1441 | -41,6% |
23. | SsangYong | 810 | 56,1% |
24. | Lexus | 700 | -9,2% |
25. | Mitsubishi | 371 | -24,4% |
26. | Mini | 366 | -13,7% |
27. | Porsche | 249 | 39,9% |
28. | Alfa Romeo | 235 | -13,9% |
29. | Land Rover | 198 | 1,5% |
30. | Jaguar | 93 | -23,8% |
31. | Subaru | 89 | -31,5% |
32. | Smart | 73 | -40,7% |
33. | Tesla | 72 | -28% |
34. | Infiniti | 40 | -63,3% |
35. | DS Automobiles | 37 | -21,3% |
Forrás: DataHouse Kft.
Jelentősen megnőtt az alternatív hajtású modellekre az igény, főleg a tölthető hibrideknél és a tisztán elektromos mozgatású autóknál látványos a változás. Előbbiből 2999 darabot (171%-kal emelkedett 2019-hez képest) adtak el 2020-ban, míg utóbbiból 3047-et (66%-kal több, mint 2019-ben). A csak villannyal működő négykerekűekre biztosított 5,8 milliárd forint állami támogatás egy nap alatt elfogyott, azonban a valóban haza is gurított példányokból egyelőre az látszik, a gyors foglalás nem minden esetben jelent majd üzletkötést. Éppen ezért az MGE véleménye szerint sokat segítene, ha a nem vásárlási szándékú foglalások száma jelentősen csökkenne a jövőben. Ezt egyébként egy jobban átlátható támogatási rendszer elkészítésében látják, és a lépéseket már meg is tették ebbe az irányba. A kishaszonjárművek piacán is csökkenés volt, 2020-ban 22.041 db új autót regisztráltak. Ez 16 százalékos csökkenés 2019-hez képest. A nagyhaszonjárművek év eleji remek startja után a 13. héten gyakorlatilag megszűntek a megrendelések. Aztán nyáron magára talált ez a szegmens is, és végül 36 százalékos csökkenéssel, 3380 db új gépjármű állt csatasorba. Az új kétkerekűek viszont az abszolút nyertesei 2020-nak. Még ha az emelkedés csak 5,2 százalékos is, a 4292 db forgalomba helyezett motor egyértelműen mutatja, többen is úgy gondolták, a COVID vírus elkerülésének egyik lehetséges módja, ha egyedül utaznak. Illetve a véghajrában a 2021. januártól életbe lépő EURO 5 környezetvédelmi normák bevezetése is a szalonok felé vezette a fizetőképes vásárlókat. Nagyon kiegyensúlyozott volt viszont a használtautó behozatal 2020-ban.
Az év 12 hónapjából nyolcban több fogyott a különböző évjáratú és állapotú négykerekűekből, mint az újakból.
Az esztendő végére összesen 130.431 db használt járművet regisztráltak. Ez főleg akkor válik nagy különbséggé, ha a forgalomban maradó új autókkal vetjük össze a számokat. Akkor ugyanis az import járgányok aránya már 20 százalékkal több lesz. Ez persze számos kérdést vet fel, a károsanyag-kibocsátástól kezdve az autók műszaki állapotán keresztül az átlagéletkorig mindent. Az MGE összefoglalója szerint például a behozott kocsik egyre idősebbek, így a magyar személygépjármű park átlagos életkora a 2008. évi 10,5 évről mára 15 év közelébe öregedett. Hogy mit hoz 2021, egyelőre nagyon óvatos előrejelzések vannak. Természetesen minden téren növekedést várnak a szakemberek, illetve lesznek változások is. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének segítségével például sikerült a tartós fogyasztási cikkekkel kapcsolatos 2021. január 1-től hatályos kormányrendeletben olyan módosításokat elérni, amelyek a gépjármű szakma sajátosságait jobban figyelembe veszik. Egyértelműbb megfogalmazást kapott a rendeltetésszerű használat fogalma. Erre azért volt szükség, mert egy új gépjármű nagy értéket képvisel, így ha az meghibásodik és netán kompletten cserélni kell, akkor az nagy terhet jelent a gyártóknak. De itt van még a tisztán elektromos hajtású autók környezetre gyakorolt hatásának részletezése is. Mert amikor haladnak, valóban zéró emisszióval közlekednek, ám a mozgatásukhoz szükséges áram előállítása már ökológiai nyomot hagy. Szóval minimum egy teljes környezetterhelést figyelembe vevő megközelítéssel kéne ezeket a járműveket is kommunikálni.