Győztek a használtautók 2020-ban

Bár az év végi hajrában némileg javult a hazai újautó-eladások száma, nem mehetünk el szó nélkül a tény mellett, hogy 2020-ban több használt négykerekűt helyeztek forgalomba.

Győztek a használtautók 2020-ban

Ígéretesen indult, aztán a COVID 19 megjelenésével gyakorlatilag vészféket húzott az új autók értékesítése is Magyarországon. A két hullám azonban más-más módon befolyásolta a vásárlási kedvet. A DataHouse Kft. adatai alapján az abszolút mélypont április közepén volt, ekkor ugyanis mindössze 6188 darab új személyautót helyeztek forgalomba. A nemzetközi helyzet sem volt jobb, ráadásul az autógyárak több hetes kényszerszünetet tartottak. Viszont, a magyarországi szalonok és a szervizek, szigorú virológiai szabályok betartása mellett folyamatosan működtek – egyebek mellett ennek is köszönhető, hogy számos külföldi országnál jobb adatokat produkáltunk végül. A nyári hónapok után érkezett második hullám viszont már kevésbé hatott olyan negatívan, mint az előző – az autópiacra legalábbis. Ennek is köszönhetően, folyamatos emelkedés mellett az év közben módosított, tervezett értékesítési darabszámokat meghaladták a kereskedések. 2020-ban 128.031 darab új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, mely 19 százalékkal marad el a 2019-es értéknél (157.906 db). A márkák között a Suzuki továbbra is listavezető (ezzel már zsinórban ötödször), 11,55 százalékos piaci részesedéssel (14.783 db autó), majd következik a Toyota (12.672 db) és a Ford (11.741 db). A DataHouse Kft. jelentése alapján készült elemzésében azonban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) felhívja a figyelmet arra is, hogy a kivonásokkal tisztított piacon a sorrend és a számok is némileg módosulnak. Vagyis, valójában nincs közel 130 ezer új autó a tulajdonosánál, ugyanis annak közel 25 százalékát a forgalomba helyezés után 6 hónapon belül kivonják, mert exportra megy, vagy bérletből visszaveszik – csakhogy pár példát említsek. Így viszont még a százezret sem éri el az összértékesítés (96.693 db), amely a tavalyi évhez képest már 21 százalékos visszaesést jelent. Információink szerint a kivonások utáni piacon ráadásul most a Toyota megelőzte a Suzukit. 2020-ban egyébként a dobogósok közül egyedül a Toyota tudta növelni eladásait az előző évhez képest (+15,6%), a Suzuki (-42,6%) és a Ford (-25,3%) is sokat veszített a pandémia idején. Arányaiban a Jeep hozta a legnagyobb értékesítési emelkedést, közel 60 százalékkal többen (2243 db) szavaztak a terepes négykerekűekre, mint 2019-ben. De ugyancsak jól teljesített a SsangYong (+56,1%, 810 db eladott autó), a Porsche (+39,9%, 249 db eladott autó), a Fiat (+22,2%, 6777 db eladott autó) és a Citroën (+17,9%, 1875 db eladott autó) is. Az Infiniti az egyik legszerényebb szereplője lett az évnek (-63,3%, 40 db eladott autó) és az Opel is sokat veszített 2020-ban (-45,8%, 6110 db eladott autó). Igaz, utóbbi még így is befért a top 10-be (9. hely). A legkevesebbet a DS Store ajtaja nyílt az elmúlt évben, 37 darabbal (-21,3%) a sereghajtó lett az elit márka.

Személyautók márkasorrendje értékesítési darabszám szerint:

Helyezés Márka 2020-as darabszám Változás 2019-hez

képest

1. Suzuki 14.783 -42,6%
2. Toyota 12.672 15,6%
3. Ford 11.741 -25,3%
4. Dacia 10.469 -1,1%
5. Škoda 10.186 -19,4%
6. Volkswagen 9657 -11,4%
7. Fiat 6777 22,2%
8. Kia 6293 -20,8%
9. Opel 6110 -45,8%
10. Renault 5039 -33,3%
11. Mercedes-Benz 4747 -2,8%
12. Hyundai 4355 -12%
13. BMW 3514 -5,4%
14. Nissan 2798 -17,3%
15. Peugeot 2739 -6,2%
16. Jeep 2243 59,6%
17. Volvo 2209 0,4%
18. Audi 1916 -24,5%
19. Citroën 1875 17,9%
20. Mazda 1528 -39,8%
21. SEAT 1445 -36,5%
22. Honda 1441 -41,6%
23. SsangYong 810 56,1%
24. Lexus 700 -9,2%
25. Mitsubishi 371 -24,4%
26. Mini 366 -13,7%
27. Porsche 249 39,9%
28. Alfa Romeo 235 -13,9%
29. Land Rover 198 1,5%
30. Jaguar 93 -23,8%
31. Subaru 89 -31,5%
32. Smart 73 -40,7%
33. Tesla 72 -28%
34. Infiniti 40 -63,3%
35. DS Automobiles 37 -21,3%

Forrás: DataHouse Kft.

Jelentősen megnőtt az alternatív hajtású modellekre az igény, főleg a tölthető hibrideknél és a tisztán elektromos mozgatású autóknál látványos a változás. Előbbiből 2999 darabot (171%-kal emelkedett 2019-hez képest) adtak el 2020-ban, míg utóbbiból 3047-et (66%-kal több, mint 2019-ben). A csak villannyal működő négykerekűekre biztosított 5,8 milliárd forint állami támogatás egy nap alatt elfogyott, azonban a valóban haza is gurított példányokból egyelőre az látszik, a gyors foglalás nem minden esetben jelent majd üzletkötést. Éppen ezért az MGE véleménye szerint sokat segítene, ha a nem vásárlási szándékú foglalások száma jelentősen csökkenne a jövőben. Ezt egyébként egy jobban átlátható támogatási rendszer elkészítésében látják, és a lépéseket már meg is tették ebbe az irányba. A kishaszonjárművek piacán is csökkenés volt, 2020-ban 22.041 db új autót regisztráltak. Ez 16 százalékos csökkenés 2019-hez képest. A nagyhaszonjárművek év eleji remek startja után a 13. héten gyakorlatilag megszűntek a megrendelések. Aztán nyáron magára talált ez a szegmens is, és végül 36 százalékos csökkenéssel, 3380 db új gépjármű állt csatasorba. Az új kétkerekűek viszont az abszolút nyertesei 2020-nak. Még ha az emelkedés csak 5,2 százalékos is, a 4292 db forgalomba helyezett motor egyértelműen mutatja, többen is úgy gondolták, a COVID vírus elkerülésének egyik lehetséges módja, ha egyedül utaznak. Illetve a véghajrában a 2021. januártól életbe lépő EURO 5 környezetvédelmi normák bevezetése is a szalonok felé vezette a fizetőképes vásárlókat. Nagyon kiegyensúlyozott volt viszont a használtautó behozatal 2020-ban.

Az év 12 hónapjából nyolcban több fogyott a különböző évjáratú és állapotú négykerekűekből, mint az újakból.

Az esztendő végére összesen 130.431 db használt járművet regisztráltak. Ez főleg akkor válik nagy különbséggé, ha a forgalomban maradó új autókkal vetjük össze a számokat. Akkor ugyanis az import járgányok aránya már 20 százalékkal több lesz. Ez persze számos kérdést vet fel, a károsanyag-kibocsátástól kezdve az autók műszaki állapotán keresztül az átlagéletkorig mindent. Az MGE összefoglalója szerint például a behozott kocsik egyre idősebbek, így a magyar személygépjármű park átlagos életkora a 2008. évi 10,5 évről mára 15 év közelébe öregedett. Hogy mit hoz 2021, egyelőre nagyon óvatos előrejelzések vannak. Természetesen minden téren növekedést várnak a szakemberek, illetve lesznek változások is. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének segítségével például sikerült a tartós fogyasztási cikkekkel kapcsolatos 2021. január 1-től hatályos kormányrendeletben olyan módosításokat elérni, amelyek a gépjármű szakma sajátosságait jobban figyelembe veszik. Egyértelműbb megfogalmazást kapott a rendeltetésszerű használat fogalma. Erre azért volt szükség, mert egy új gépjármű nagy értéket képvisel, így ha az meghibásodik és netán kompletten cserélni kell, akkor az nagy terhet jelent a gyártóknak. De itt van még a tisztán elektromos hajtású autók környezetre gyakorolt hatásának részletezése is. Mert amikor haladnak, valóban zéró emisszióval közlekednek, ám a mozgatásukhoz szükséges áram előállítása már ökológiai nyomot hagy. Szóval minimum egy teljes környezetterhelést figyelembe vevő megközelítéssel kéne ezeket a járműveket is kommunikálni.

A modellek hazai ranglistája
A modellek hazai ranglistáján továbbra is a Suzuki Vitara (6882 db) az első, azt követi az SX4 S-Cross (5578 db), míg a harmadik helyen a Škoda Octavia (4929 db) áll. Érdekes, hogy bár a Toyota az összeladásokban dobogós, a személyautók között a Corolla (3789 db) a hetedik, a Yaris (3081 db) pedig a kilencedik helyen áll. Fotók: Škoda, Toyota és autoPOVr.hu