A legzöldebb Kiák Genfben

Imagine by Kia
Fotó: KIA

Ugyan a teljes Genfi Autószalonra elmondható, hogy a környezetvédelemre helyezték a hangsúlyt az itt megjelent autógyártók, a Kia modelljei közül szinte mindegyik a szebb és tisztább jövő miatt épült. A dél-koreai gyártó elhozta például a nálunk is szép eredményeket produkáló Niro páros némileg frissített változatát. A hibrid hajtáshoz, ha csak a műszaki adatokat nézzük, nem nyúltak ezúttal a mérnökök, továbbra is 1,6 literes, szívó benzines aggregát és villanymotor kombinációja adja a hajtást. A hatfokozatú duplakuplungos automataváltó is maradt, a tölthető Plug-in Hybrid verzió pedig ugyanúgy 8,9 kWh-s lítium-ion polimer akksit kapott, szemben a hibrid 1,56 kWh-s pakkjával. Az egyetlen különbség, hogy az új Niro Plug-in Hybrid a korábbi 58 helyett akár 65 kilométert (WLTP ciklus szerint 49 km) is képes megtenni tisztán elektromos hajtással. A legfontosabb változások tehát inkább kívül és az utastérben vannak. Az új, elöl extraként, míg hátul alapból LED-es lámpatestek, a friss rajzolatú első-hátsó lökhárítók, valamint több választható szín és könnyűfémfelnik jelzik az aktualizált szériát. Belül a legnagyobb újdonság a két választható méretű digitális kijelző. Alapból a vezető előtt 4,2, a középkonzolon pedig egy 8 col átmérőjű érintőképernyő kerül a Niróba, egy kis plusz pénzért pedig 7 és 10,25 colos monitorokkal szerelik fel. Ez utóbbi azért is érdekes, mert ezzel együtt jár a Kia legújabb UVO CONNECT rendszere. A saját SIM kártyával működő berendezés folyamatos frissítéseket tölt le magának, így ad naprakész információkat a navigációs berendezésnek, de megtalálható rajta parkolóhely figyelő, időjárást előrejelző vagy a PHEV Nirónál töltőállomás kereső is. Ugyanakkor képes az UVO megadott okostelefonnal is kommunikálni, így a sofőr anélkül kaphat információkat az autó állapotáról, hogy a járműben ülne. Természetesen a legújabb Apple CarPlay és Android Auto alkalmazásokat is tudja kezelni a rendszer. Biztonság terén is fejlődött a Niro páros. A legújabb fejlesztésű sávtartó berendezés például 0-180 km/h között teljesen képes a felfestett vonalak között irányítani az autót, míg a távolságtartó tempomat ugyanebben a tartományban, tehát akár teljes megállásig vezeti a Nirót. A frissített Kia Niro Hybrid és Niro Plug-in Hybrid 2019 második negyedévében érkezik meg a kereskedésekbe, továbbra is 7 éves vagy 150.000 kilométerig érvényes garanciával.

KIA Niro
Európában a Niro crossover a Kia ötödik legnépszerűbb modellje volt 2018-ban. A Niro Hybridből 34642, a Niro Plug-in Hybridből pedig 9951 darabot értékesítettek tavaly. 2016-os bemutatkozása óta pedig összesen több mint 270.000 Nirót adtak el világszerte. Fotók: KIA

A harmadik generációs Kia Soul tisztán elektromos hajtású változata is Genfben debütált. Az új e-Soul 55 mm-el hosszabb és 3 centivel nagyobb tengelytávolságú lett elődjénél. Belül is a legújabb divat szerint szabták a belsőt. Mivel már az első nemzedék is a zene ritmusára pulzáló hangszórókereteiről volt híres, az aktuális Soul is folytatja ezt a hagyományt, tehát az elektromos változat is villogó fényekkel és technós belsővel készül. A városi crossover is megkapja a Kia UVO CONNECT rendszerét a 10,25 colos központi kijelzővel, a többféle stílusú enteriőrből viszont már a vevőknek kell a megfelelőt kiválasztani. Ahogy a kétféle teljesítményből is a vásárlók dönthetik el, melyikre van szükségük. Alapáron 39,2 kWh-s akksipakkot adnak az e-Soulhoz, az ehhez kapcsolódó villanymotor teljesítménye pedig 136 lóerő és 395 Nm forgatónyomaték, már az elindulástól. Ezzel a konfigurációval 277 kilométeres hatótávot ígérnek a gyáriak, amit már WLTP-ciklus szerint mértek. A maximalistáknak azonban készült egy 64 kWh-s akkumulátorral ellátott, 204 lóerős és ugyancsak 395 Nm forgatónyomatékú változat. A 452 kilométeres hatótáv mellett a 7,9 másodperces 0-100-as sprint is meggyőző. Mindkét variáns megkapja a legújabb regeneratív fékrendszert, amit az új e-Soulban kiegészít egy okospedál funkció. Gombnyomásra a gázpedállal lehet irányítani az autót, vagyis nem kell a féket taposni megálláskor sem. Említést érdemel még az öt funkciót kínáló mód gomb, amivel a gazdaságos hajtást segítő ECO-tól egészen a gyorsulgatós SPORT állásig lehet a leginkább megfelelőt kiválasztani. Az elődből, a Kia Soul EV-ből pedig megmaradt az a spórolási lehetőség, hogy a klíma csak a vezetőre irányítsa a levegőt. Az új e-Soul várhatóan 2019 első negyedév végén kerül piacra, természetesen a Kia 7 év vagy 150.000 kilométeres garanciájával, ami a teljes elektromos rendszerre is érvényes.

KIA e-Soul
A Kia második generációs lítium-ion polimer akkumulátor csomagja kisebb méretű az előzőeknél, de sokkal több energiát képes tárolni. Az e-Soul 40 perc alatt tölthető 80%-ra a gyorstöltő kutakon. Akárcsak a Niro, az e-Soul is megkapta a legmodernebb vezetéstámogató berendezéseket, úgymint a sávtartó asszisztens, vagy a távolságtartó tempomat, de van itt head-up display és parkolás segéd is. Fotók: KIA

Végül pedig itt van egy egyértelmű üzenet a Kia jövőjéről. Az Imagine by Kia egy elektromos koncepcióautó, ami a márka dizájnfőnöke szerint az érzelmekre hat. Az egyedi négykerekű megalkotói úgy gondolták, mindig a szokásos módon mutatják be árammal hajtott járgányaikat, vagyis a hatótávolság, a tölthetőség és az akksik mérete a legfontosabb közlendőjük. Pedig az is fontos lenne egy ilyen autóval kapcsolatban, hogy milyen vezetni, vagy hogy milyen célokkal készült el. Éppen ezért a Genfben kiállított tanulmányról nem is árulták el, mekkora teljesítményű villanymotor hajtja vagy hogy hány kilométert lehet megtenni vele. Ellenben azt megmondták, hogy a teljes alvázat úgy alakították ki, hogy az elektromos hajtáslánc, az akkumulátor pakkal együtt egy centi hasznos helyet sem vesz el a beltérből. Egy négyajtós szedán és egy emelt hasmagasságú SUV keveréke lett az Imagine by Kia, ami az ajtókon belül egy igazi fricskát rejt. Az utóbbi időkben ugyanis több gyártó is az autóiba épített kijelzők számával villog. A Kia tervezőgárdája fogta magát és 21 darab monitort épített be, amik tulajdonképpen a teljes műszerfalat jelentik. Sőt, állítólag a vezető egy egésznek látja a sok kis kijelzőt. A különleges fényezés vagy az egyedi könnyűfémfelnik ugyan valószínűleg nem, de a formai megoldások egy része a jövő Kiáin biztosan látható lesz.

Imagine by Kia
A Kia egyértelműen az elektromos hajtású autók felé vette az irányt. Nem véletlenül, 2018-ban ugyanis minden nyolcból egy négykerekűjük valamilyen villanyhajtással került forgalomba. Az Imagine by Kia ugyan csak egy tanulmányautó, de számos részletével valószínűleg találkozhatunk majd a jövő Kia személyautóin. Fotók: KIA