Az egyik legmenőbb villanyautó és különleges Jeep-ek az FCA-tól

Fiat Concept Centoventi
Fotó: FCA

Az FCA standja is bővelkedik az újdonságokban. A Genfi Autószalonra szinte a teljes Jeep modellkínálatot elhozták, benne két új tölthető hibriddel és limitált verziókkal. A Fiat pedig bemutatta azt az elektromos járgányt, amiben elég nehéz kivetnivalót találni. Úgy alkották meg ugyanis a koncepciót, hogy a vevő döntheti el mekkora hatótávolságot akar bele, milyen legyen a külseje vagy éppen a beltér hangulata. És nem csak a megvételkor van erre lehetőség, hanem akár később is, köszönhetően a cserélhető moduloknak. A formás elektromos tanulmányautó az éppen 120 éves márka fennállásának tiszteletére kapta a Concept Centoventi nevet. Ez utóbbi olaszul pont azt jelenti, hogy százhúsz. Nem kisebb feladatot szánnak ráadásul a tervezők a kicsit több mint 3,6 méter hosszú autócskának, mint hogy megismételje az 500-as Fiat legendáját. A csinkvi ültette autóba az ötvenes években az olasz családok legtöbbjét. Az elv a Centoventi-nél is ugyanaz, alacsony ár és olcsó fenntarthatóság. Alapból éppen ezért 100 kilométerre elegendő energiát tároló akkumulátort kap a vásárló, amit további hárommal lehet kiegészíteni, de ezeket már nem kell megvenni, bérelni is lehet. A plusz telepeket a szakszervizekben bármikor utólag is beépítik, az alváz eleve így készül. Ha azonban az így kapott 400 kilométernyi hatótáv sem elegendő, még egy kivehető akksi szerelhető az ülések alá, amit ráadásul külön is lehet tölteni. Tehát akár összesen 500 kilométer megtehető a Centoventi-vel. A szélvédő tövébe rejtették a töltőkábelt és a csatlakozót, amit így nem a csomagtérben kell pakolászni ide-oda, ahogy azt az elektromos vagy tölthető hibrid autóknál már megszokhattuk. Külön poén, hogy a hátsó fertályra egy olyan kijelző került, amire akár szöveges üzenetet is küldhetünk. Mondjuk menet közben csak a FIAT felirat látszik, de piros lámpánál bármit bepötyöghetünk. A Fiat városi kisautója a vállalat tervei szerint rövidesen akár piacra is kerülhet, pontos információk azonban egyelőre nincsenek.

Fiat Concept Centoventi
A Fiat Concept Centoventi teljes egészében a vevő pénztárcájától függ. Akár öt akkumulátor is lehet benne, a hatótáv így elérheti az 500 kilométert. Egyedi külső és belső kiegészítőkkel lehet feldobni az autót, de csak akkor, ha szüksége van rá a vásárlónak. Természetesen a legmodernebb fedélzeti elektronika kerül a járgányba. Fotók: FCA

A Jeep Európa legnagyobb ütemben gyarapodó gyártója, 2018-ban az előző évhez képest 56 százalékkal növekedett a forgalma. A Compass a kínálat legnépszerűbb tagja, utána a Renegade, harmadik helyen pedig az új generációs Wrangler áll. Ez utóbbi egyébként az összeladások arányát is lepipálta, ugyanis 2017-hez viszonyítva 86 százalékkal több példányban fogyott. Genfbe csupa limitált modellt hozott el a márka, egy részük a sportosságra helyezi a hangsúlyt, míg a másik véglet a kemény terepjárós megjelenés, de természetesen nem feledkeznek meg a környezettudatos vevőkről sem. A Jeep Compass és Renegade ezentúl elérhető plug-in hibrid, vagyis tölthető vegyes tüzelésű változatban is. Az 1,3 literes turbós erőforrás munkáját egy elektromotor egészíti ki, így a rendszerteljesítmény 240 lóerő környéke. Tisztán villanyos hajtással 50 kilométert képesek megtenni a Jeep szabadidőjárművei és elérhetik akár a 130 km/h-s elektromos végsebességet. Mivel a Jeep tulajdonosok többsége terepen is használja autóját, nem kérdés, hogy a plug-in hibrid verziók is összkerekesek. A rendszer különlegessége, hogy a hátsó tengelyt nem kardántengely, hanem egy külön villanymotor hajtja meg. A két tengely így teljesen különválasztható egymástól, azaz a rájuk jutó forgatónyomaték is függetlenül, hatékonyabban szabályozható. A Renegade és Compass PHEV modellek egyedi műszeregységet és infotainment képernyőt is kaptak, amelyeken a hibrid hajtás működését is lehet követni.

Jeep Renegade PHEV 7
A Jeep Renegade PHEV 7 másodperc alatt futja a 0-100-as sprintet és a Compass is hasonló adatot produkál. Nem csak dinamikusak, de a környezetet is óvják az új tölthető hibridek, CO2 kibocsátásuk a gyár ígérete szerint 50 g/km alatt marad. Fotók: FCA

A sportosabb vásárlókat célozza a Jeep Compass S és az új Jeep Renegade S is. A látványos külső elemeken túl 19-es kerekeikről és egyedi fényezésükről lehet felismerni a limitált változatokat. A beltérben speciális öltéssel készült ülések, a legújabb Uconnect NAV rendszer és csúcshifi is megtalálható. A Jeep Renegade S motorterében az új 1,3 literes benzines turbómotor lehet 150 vagy 180 lóerővel, hatos manuál, illetve 9 fokozatú automataváltóval. Gázolajosokból a 120 lóerős 1,6-os és a 140 lóerős 2 literes Multijet II választható, utóbbi csak összkerékhajtással és 9 gangos automatával. A legolcsóbb benzines 8.470.000 forintba kerül, míg az öngyulladósok ára 8.320.000 forinttól indul. A Jeep Compass S orrában 1,4 literes turbómotorok lehetnek, 140 és 170 lóerővel, hatos manuális vagy kilencfokozatú automataváltóval, gázolajosokból pedig a 120 lovas 1,6-os, és a 140 vagy 170 pacit mozgósító 2 literes Multijet II választható. Magyarországi árak itt még nincsenek. A Jeep Compass-ból elhoztak még Genfbe egy másik különleges kiadást is. A Night Eagle, ahogy a neve is mutatja egy sötét tónusú változat. Fekete a hűtőmaszk és a fényszórók környéke, a tető sőt még a könnyűfémfelnik is. A mozgatásról 1,4 literes, 140 lovas turbós benzinmotor gondoskodik. A frissített Jeep Grand Cherokee-ból ugyancsak bemutatták az S Limited sportváltozatot. A csúcs SRT kiegészítőit kapta meg a nagy vas, 20-as papucsokkal, belül perforált bőrülésekkel, új infotainment csomaggal és csúcshifivel. A gépházfedél alatt 3,0 literes V6-os közvetlen befecskendezéses közös nyomócsöves Multijet II dízelmotor lapul, ami 250 lóerőt ad le. A hozzá kapcsolt 8 fokozatú automataváltó pedig akár a kormánykerékre biggyesztett fülekkel is kapcsolható. A Jeep Cherokee S is harci gúnyát kapott, a megjelenéshez megfelelő erőt pedig a legújabb fejlesztésű 2 literes, ólommentessel hajtott turbómotor adja. A 270 tagú ménest és a 400 Nm-es forgatónyomatékot 9 fokozatú automataváltó osztja be és összkerékhajtás segíti az útra vinni. Ezt a hajtásláncot kapja meg a jóval agresszívabb kinézetű Jeep Cherokee Trailhawk. Ez a verzió tizenhetes off-road abroncsokat, első és hátsó fenékvédő lemezeket, valamint 2 centiméteres futómű-emelést kapott.

Jeep Cherokee Trailhawk és Jeep Compass Night Eagle
Egy kicsit aktualizálták a Jeep Cherokee megjelenését és frissítették a belsőt. A Jeep Cherokee Trailhawk változat egy igazi terepes vadló. A külsőhöz illő tudást az új fejlesztésű 2 literes turbómotor garantálja, a hajtást a Jeep Active Drive Lock zárható hátsó differenciálmű, valamint az öt üzemmódot, köztük a kizárólag a Trailhawk modelleken elérhető Szikla beállítást kínáló Selec-Terrain rendszer egészíti ki. A kék-fekete fényezésű Jeep Compass Night Eagle inkább csak az optikára helyezi a hangsúlyt. Fotók: FCA