A Seat és a Cupra is az elektromos hajtásban látja a jövőt

Cupra Formentor
Fotó: Seat

A Seat mindig is a sportos VW volt, nálunk még viccesen „A Volkswagánynak” hívták az egykori reklámszlogenben. Bár sokaknak úgy tűnhetett, hogy kicsit háttérbe került a márka, az utóbbi években szépen meglódult a szekere. Az összesített eladások alapján Európa egyik legdinamikusabban fejlődő márkája lett 2018-ban. Az 517.600 értékesített Seat 10,5 százalékkal több, mint 2017-ben volt. A spanyol márka, akárcsak a VW, ugyancsak az elektromos hajtású jövőt képzeli el, Genfbe is három ilyen újdonságot hoztak el. Az el-Born ugyanarra az MEB platformra épül, mint a VW ID.BUGGY-ja. A hajtáshoz szükséges energiát egy 62 kWh kapacitású akksipakkban lehet tárolni, ami a legújabb WLTP-ciklus szerint is 420 kilométerre elég. A töltési idővel kapcsolatban elég szűk szavú a gyártó, de annyi biztos, hogy gyorstöltővel mindössze 47 perc alatt eléri a 80 százalékos szintet az akkumulátor, akár teljesen lemerült állapotról is. A fedélzetén a legmodernebb kommunikációs eszközök kaptak helyet, hangvezérléses központi kijelzővel vagy okostelefon tükrözési lehetőséggel. A másik újdonság viszont még az el-Born-nál is meghökkentőbb. A Seat Minimó egy személyautó és egy motor keveréke. A spanyol márka szakemberei szerint a jövő utcaképe ilyen járgányokkal lesz tele. Természetesen elektromos hajtást kap, ám ami ennél is fontosabb, hogy állítólag olyan akksival szerelik fel, mely percek alatt tölthető és akár 100 kilométerre elegendő energiát tárol. Az egyszemélyes autócskát a legújabb, 5G hálózattal látták el, ami a Seat szerint a nem is olyan távoli jövő kulcsa lesz a közlekedésben. Ennek segítségével alakul a közösségi autózás, az 5G hálózaton keresztül kommunikálnak majd Európa nagyvárosaiban a járművek, így lesznek elkerülhetők a dugók és így formálódik biztonságosabbá a közlekedés.

Seat el-Born és Minimó
A Seat el-Born akár 2020-ra szériaéretté válhat. Az ötajtós, tisztán elektromos hajtású modellel elsősorban a fiatal vevőket célozzák meg. A pöttöm Minimó a spanyol tervezők szerint biztonságos, akár egy személyautó és olyan könnyen manőverezhető, mint egy motor. A szériagyártásról egyelőre még nincsenek információk, de a Seat szerint Európa zsúfolt nagyvárosaiban ezek az autók jelennek majd meg folyamatosan. Fotók: Seat

Természetesen az önálló márkává avanzsált Cuprát is elhozta Genfbe a Seat. Az alig egy éves csúcs brand igen jól hasít, 14.400 autót adtak el ugyanis világszerte. Ennél is meggyőzőbb adat, hogy 2019 első két hónapjában már 3600-nál tart a Cupra, szóval ha csak ezt az iramot nézzük, könnyen lehet, hogy idén még többet értékesítenek a sportos génekkel felvértezett masinákból. A Cupra Formentor azonban igen érdekes opció a kihegyezett autók világában, ugyanis az eddigiektől eltérően nem csak tisztán belsőégésű aggregát dolgozik a gépháztető alatt. Az 1,5 literes TSi erőforrást egy elektromotorral támogatták meg, így a rendszerteljesítmény 245 lóerő. Ráadásul tölthető, vagyis plug-in hibrid változat a Cupra Formentor és mint ilyen, képes akár 50 kilométert is megtenni tisztán villanyos hajtással, amit ráadásul már WLTP-ciklus alapján mértek. Újabb ékes bizonyíték tehát arra, hogy a sportos vezetőknek sem kell lemondaniuk a teljesítményről akkor, ha szeretnének vigyázni a környezetre. A Formentor belsejében természetesen sportülések támasztják a testet, fémpedálokat taposhat és digitális kijelzővel szemezhet a sofőr, míg a 12 colos központi egységen akár a hibridhajtás működését is figyelni lehet. A Formentor várhatóan 2020-ban érkezik meg a kereskedésekbe.

Cupra Formentor
Az önálló márkává nőtt Cupra egyetlen új autót hozott el Genfbe. A Formentor azonban egy tölthető hibrid, amelyben a rendszerteljesítmény 245 lóerő, amit DSG váltó oszt be. A márka 280 értékesítési pontból álló hálózatot tervez és a következő 3-5 évben meg akarja duplázni eladásait. Fotók: Seat