Visszatért a Supra

Fotó: Toyota

2019. január 14-e sokaknak csak egy dolgos hétfőt jelentett, a Supra rajongók azonban valószínűleg piros betűs ünnepnapként emlékeznek rá. Elég hosszú, 17 évnyi kihagyás után ugyanis Detroitban leplezték le az ötödik generációs Toyota Suprát, mindenféle álcázás nélkül. Végre azt is pontosan megtudhattuk, hogy a pingpong asztal méretű gépháztető alatt 3 literes, sorhatos, kettős turbótöltővel lélegeztetett, 340 lóerős és 500 Nm forgatónyomatékot produkáló erőforrás lapul. A hátsó kerekekre szabaduló erőt 8 fokozatú automataváltó osztja be, manuális egységről egyelőre még csak kósza hírek sem röppentek fel. Viszont, a volánra szerelt fülekkel legalább beleszólhatunk a váltásba, ha ezt hiányoljuk. A szériában kínált rajtautomatikával 4,3 másodperc alatt katapultál százra az új Supra, azt azonban még nem kötötték az orrunkra, mennyi a vége. Csak bízhatunk benne, hogy az ilyen teljesítményű járgányoknál szokásos 250 km/h-s limitet feloldották. Azt ugyancsak jó tudni, hogy ha kicsit elszállna a sofőr az élményektől, a megfelelő lassítást elöl 4 dugattyús Brembo fékekre bízták. A több fokozatban állítható menetstabilizáló pedig csak annyit avatkozik be, amennyit a vezető szeretne, tehát akár teljesen kikapcsolható.

Az első 90 darab, Európának szánt Toyota GR Supra különleges, Storm Grey, szabad fordításban Vihar Szürke matt festést, ugyancsak fénytelen, de fekete 19-es könnyűfémfelniket kap, belül pedig piros bőrrel vontak be több felületet is. A gyári kód alapján Toyota GR Supra A90 Edition névre keresztelt különleges darabok kizárólag a legmagasabb, Premium felszereltséggel készülnek. Fotók: Toyota

Mivel a Toyota új sportrészlege, a Gazoo Racing vette kezelésbe a legendát, ezentúl hozzá kell szoknunk, hogy hivatalosan is Toyota GR Supra névre hallgat az új kétüléses kupé. A fejlesztéskor igénybe vették a Nürburgring aszfaltját, de állítólag sok értékes kilométert tettek meg Németország közútjain is a tesztjárgányok. A több mint 4 éves finomhangolás és fejlesztések eredményeként a GR Supra merevebb lett a Lexus LF-A-nál, alacsonyabb a súlypontja a GT86-nál és sikerült elérni az ideális, 50-50 százalékos tömegelosztást is, egyebek mellett azzal, hogy a hatalmas orrban a motort igyekeztek minél hátrébb tolni. Belül két 8,8 colos digitális kijelzőt is elhelyeztek. Egy a vezető előtt kapott helyet, a másik a középkonzol tetején trónol. De van az újdonsághoz szélvédőre vetített kijelző és akár Alcantara bőrborítás is kérhető a kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztett egyedi sportülésekre és a műszerfal több pontjára. Két felszereltséggel érhető el a Toyota GR Supra. A belépőnek szánt Active szinten is járnak a LED-technológiás első-hátsó lámpák, a teljes vezetőtámogató berendezések, vagyis egyebek mellett távolságtartó tempomat, oldal- és keresztirányú forgalmat ellenőrző, illetve ütközésre figyelmeztető és elkerülő berendezés, automatikus vészfékező vagy sávelhagyás asszisztens. A Premium változatokba 12 hangszórós JBL hangrendszer, Head-Up kijelző, vezeték nélküli telefontöltő és különleges utastéri fények kerülnek az alapverzióhoz képest.

Az elektronikusan vezérelt aktív differenciálmű és az adaptív futómű is alapáron jár a GR Suprához. Így nem csak közúton, de akár versenypályán is nagyot lehet autózni a Toyota kétüléses kupéjával. Fotó: Toyota

A japán vállalat földrészenként eltérően gondoskodik az exkluzív megjelenésről. Európában például a Supra 900 klub tagja lesz az első 900 vevő. Akik így a járgányon túl különleges tartalmak hozzáféréséhez jutnak, személyre szabott árukat vásárolhatnak és valószínűleg a legtöbb Supra rendezvényre egyenes belépőt kapnak. Ezzel szemben az Egyesült Államokban az ugyancsak leggyorsabb, de 1500 vásárló a GR Supra Launch Edition nevű változatot kapja, amelyekben egyebek mellett egy olyan plakett van, amin Akio Toyoda, a Toyota elnökének aláírása díszeleg. A vállalat első embere ugyanis szintén nagy Supra rajongó, egy korábbi modellt hajtott például hosszasan a Nürburgringen azért, hogy professzionális sofőr legyen belőle. Akio Toyoda elmondása szerint a Supra azért is különleges, mert szemben más manufaktúrákkal, amelyek különböző tanulmányautók bemutatásával igyekeznek életben tartani legendás járgányaikat, ő egy olyan négykerekűvel rótta a köröket a Nürburgringen, amit nem gyártanak és nem is tervezték, hogy valaha lesz belőle új verzió. A legelső legyártott GR Suprát pedig árverésre küldik január 19-én, méghozzá az autógyűjtők körében ismert, 47 éves múltra visszatekintő Barrett Jackson aukciójára. A befolyt összeget jótékony célokra ajánlották fel. Pontos árakról egyelőre nincsenek információk, de több országban már fel lehet iratkozni az új GR Supra modellekre. Az első darabokat a Toyota szerint nyáron szállítják majd, így várhatóan Magyarországra is ekkor érkeznek a legendás kupéból.

A Supra elődeinek sora egészen az 1967-ben bemutatott 2000 GT-ig nyúlik vissza. Közös minden nemzedékben az előre épített hathengeres erőforrás és a hátsókerékhajtás. Az első turbós motor a harmadik nemzedékben jelent meg. A Suprák gyári kódjai A40, A60, A70, A80, az aktuális generáció pedig ezt a sort folytatja az A90-es jelöléssel. Fotó: Toyota