Az egyik legradikálisabb generációváltás – új Hyundai Tucson bemutató

Volt már a Hyundai legnagyobb példányszámban eladott modellje, hívták nálunk kis ideig ix35-nek is, most pedig itt van belőle a negyedik nemzedék. Az első új Tucson-t nézhettük meg közelről is.

1210
Hyundai Tucson

A Tucson 2004-es bevezetése óta több mint 7 millió példányban talált gazdára világszerte. Az Európában eladott 1,4 millió autó pedig azt jelenti, hogy a térségben a Tucson a Hyundai legnépszerűbb típusa. Az új modellt a Cseh Köztársaságban, a Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) nošovicei üzemében gyártják, így ez a harmadik olyan Tucson generáció, amely Európában, Európa számára készül. Dizájnja két évvel ezelőtt jelent meg először a nagyközönség előtt, ráadásul először egy elegáns, négyajtós kupé képében. A 2018-as Genfi Autókiállításra vitte magával a Hyundai a „Le Fil Rouge” tanulmányautót, melyet akkor az új formanyelv, az ún. Érzéki sportosság hírnökeként mutattak be. Egy évvel később, 2019-ben azonban már egy SUV prototípus állt a standon a Los Angeles Auto Show-n, ez volt a Vision T Concept. Na erre már mondhatjuk, hogy nyomokban tartalmazza a Tucson, hiszen a legtöbb megoldása ott virít bizony a szériaérett modellen. A leglátványosabb külső elem kétségkívül a hűtőmaszkba integrált világítás, de azért az új Tucson farán is van bőven látnivaló. Egyrészt, a szintén LED-es hátsó lámpatestek is elég jellegzetes éjszakai látványt adnak, de nem mehetünk el szó nélkül a hátsó szélvédő aljára költöztetett, üvegre vasalt H-embléma mellett sem. A tetőspoilerbe rejtett ablaktörlőlapát pedig valószínűleg még csak nagyon keveseknek tűnt fel – bevallom nekem sem volt egyértelmű elsőre, hogy hol van. Belül egy komplett digitális világ fogadhatja a jövendőbeli Tucson tulajdonost.

A Hyundai formatervezői gyakorlatilag lemondtak a nyomógombokról és kapcsolókról.

Az audio, video és navigációs funkciók, továbbá a fűtés, a szellőzés és a légkondicionálás mind érintésérzékeny felületen keresztül vezérelhető. Így az új Tucson az első olyan Hyundai modell, melynek középkonzolja teljes egészében egy tapipad. Az infotainment rendszerhez természetesen a Bluelink Connected Car szolgáltatás legújabb verzióját kínálja a márka. Segítségével egyebek mellett megkereshető a jármű tartózkodási helye, a távolból oldható vagy reteszelhető a központi zár, vagy lekérhetők olyan adatok, mint az üzemanyagszint. De kapcsolódik az egységhez egy integrált naptár funkció is, így a felhasználó az AVN kijelzőn keresztül megnézheti akár Apple vagy Google naptárát. Az Apple CarPlay és Android Auto funkciók segítségével a fedélzeti kijelzőre tükrözhető az iOS és Android okostelefonok tartalma, a Hyundai LIVE szolgáltatások pedig valós idejű parkolási tájékoztatással, az üzemanyagtöltő állomások címével és áraival, valamint időjárás-információkkal is szolgálnak. Az új padlólemezre épített Tucson közvetlen elődjénél 20 mm-rel (4500 mm) hosszabb, 15 mm-rel (1865 mm) szélesebb, és tengelytávja is 1 centivel (2680 mm) nőtt. A pluszokból a hátsó utasoknak 26 mm-rel megnövelt lábtér jut. Ráadásul a hibrid és a belső égésű motorral szerelt modellváltozatokra ez egyaránt igaz, ugyanis a tervezők a második sori ülések alatt helyezték el az akkumulátort. Így viszont a csomagtartó a választott kiviteltől és hajtáslánctól függő mértékben (33-107 literrel) lett tágasabb, mint eddig. Alaphelyzetben akár 620 liter (benzinmotor), az üléseket lehajtva pedig maximum 1799 liter van a motyók elhelyezésére. A vadonatúj Tucson kilenc különböző karosszériaszínnel választható, ezekből három frissen kevert árnyalat. További opcióként pedig az összes fényezéshez választható kéttónusú tetőlemez is.

A „Le Fil Rouge” négyajtós kupé tanulmányautó
A „Le Fil Rouge” négyajtós kupé tanulmányautó orrszerkezete később a Vision T Concept SUV-n, majd a szériaérett Tucson modellen is visszaköszön. Belül teljesen digitális cockpit fogadja az utasokat, fizikális gombok csak elvétve vannak. Fotók: Hyundai és AutoPOVr.hu

A negyedik generációs Tucson-t alaposan telepakolták a legújabb fejlesztésű biztonsági berendezésekkel. A hét légzsákos rendszer újdonsága például az első üléssori központi lufi, amely megakadályozza, hogy a vezető balesetben összeütközzön első utasával. Aztán, az elülső ütközés-elkerülő támogatás (FCA) hangjelzéssel figyelmeztet, ha esetleg neccesnek ítéli a szituációt az elöl haladó autókkal, kerékpárosokkal vagy gyalogosokkal. Amennyiben a pilóta nem reagál a riasztásra, nem fékez időben, az FCA automatikusan lassítja vagy megállítja az autót. Útkereszteződésekben is óvatosabb a Tucson ezentúl a sofőr helyett is. Nagy ívben kanyarodáskor, ha a rendszer észleli a szemből közeledő járműveket, és netán ütközés veszélye fenyeget, automatikusan lefékezi a járművet. Szintén újdonság az autópálya menettámogató funkció (HDA), amely szabályozza a sebességet már kanyarok előtt is, belövi az elöl haladó gépkocsik mögötti követési távolságot, és természetesen az aktuális forgalmi sáv határain belül tartja a Tucson-t. De akár holttérfigyelő kamera is segítheti az új Tucson sofőrjét. Amikor sávváltás előtt indexel a bal egyes, a 10.25 colos Supervision műszeregység két fő műszere közül az egyikben megjelenik a megfelelő oldali holttér képe. Távvezérléssel előre és hátra mozgatható ezentúl a Tucson, akár kívülről is, megálláskor hang- és fényjelzés figyelmeztet, hogy kiszállás előtt ellenőrizzük a hátsó ülés foglaltságát, és riaszt akkor is, ha ajtónyitás közben közeledik valami az autó felé. Az új Tucson adaptív vagy hagyományos lengéscsillapítókkal szerelt felfüggesztéssel rendelhető meg. Előbbinél többféle üzemmódból választhat a sofőr, a lágy ECO beállítástól a feszes SPORT lehetőségig. Háromféle villamosított hajtáslánccal, kétféle belső égésű aggregáttal, valamint négyféle sebességváltóval gyártják az új Tucson-t. A teljes értékű hibridben az új 1,6 literes T-GDi (közvetlen benzin-befecskendezéses turbómotor) Smartstream belső égésű erőforrás mellett egy 1,49 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátorról táplált, 44,2 kW teljesítményű villanymotor mozgatja az autót. Egyelőre ez az új Tucson hajtáslánc-választékának legerősebb tagja, kombinált teljesítménye 230 LE. A motorhoz hatfokozatú automata sebességváltó (6AT) csatlakozik, és akár összkerékhajtással is kombinálható. A 48V-os mild hibrid technológiát a 150 lóerős 1,6 literes T-GDI aggregáthoz kínálják, amelyhez hatfokozatú intelligens manuális (6iMT) vagy hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó (7DCT) társítható. Ugyanebből az 1,6 literes T-GDI motorból van 180 lóerős kivitel is, amely kétkerékhajtással a hatfokozatú iMT sebességváltóval, míg 4WD-vel a 7DCT duplakuplungos automatával készül. A 136 lóerős 1,6 CRDi 48V mild hibridhez viszont két- és összkerékhajtással egyaránt a 7DCT jár. Az 1,6 T-GDI Smartstream benzinmotor 150 lóerős kivitele 48V-os mild hibrid rendszer nélkül is elérhető, hatfokozatú kézi sebességváltóval, akár négykerekes verzióban is. Az 1,6 literes CRDi dízelmotor pedig 115 lóerővel is készül, hatos manuállal, csak elől kaparó hajtással. A vadonatúj Tucson első példányai rövidesen a hazai szalonokba is megérkeznek. Az előzetes árlista szerint a legolcsóbb változat a 150 lóerős T-GDI, hatos manuállal most kedvezményesen 7.999.000 forintba kerül. A Hybrid – ugyancsak a bevezetéskor kínált engedménnyel – 10.499.000, a benzines 48V-os mild hibridek pedig 9.299.000 forinttól indulnak. A szintén lágy-hibrid, de gázolajos verzió akciós belépőára 10.799.000 forint, a 115 lovas, hagyományos öngyulladós egység pedig legkevesebb 8.999.000 forintért vihető. Az összkerékhajtás felára egységesen 650.000 forint. A hazai forgalmazó szerint lesznek majd limitált szériás darabok is, a 265 lovas plug-in hibrid változat és az N Line kivitel pedig 2021 elején kerül forgalomba. Az egyik első magyarországi példányt a Hyundai jóvoltából személyesen is megnézhettük, íme a róla készült videó!