A Hyundai kreatívjai újraértelmezték azt a gondolatot, amikor azt mondjuk, az autóban élünk. Két évvel ezelőtt mutatták be a 45 Concept nevű tanulmányautót, ami már jelezte, milyen irányba indultak el a dél-koreai vállalat szakijai. Nem véletlen a hasonlóság az 1976-os Pony-val, az arra hajazó forma ugyanis a márka első koncepcióautója előtt is tiszteleg. A 45-ös szám pedig azt jelenti, ilyen szögben áll az első- és a hátsó szélvédő kerete – ettől lesz jellegzetes, kifejezetten elektromos autós megjelenése a 45-nek a Hyundai tervezői szerint. És lássuk be, van ebben valami. A most bemutatott, IONIQ 5 végül alig különbözik a 45 Concept-től, szerencsére a menő, négyzet alakú elemekből épülő retró világítótesteket, vagy az egyedi, szekérméretű (20 col) felniket megtartották a szériaváltozaton is. A vagány, bevállalós formájú különc megdizájnolása mellett elég komoly marketing munka is folyt, hiszen úgy gondolták a Hyundai gondolkodói, itt az idő, hogy jól elkülönüljenek a többitől tisztán elektromos hajtású modelljeik. Gyakorlatilag a név már adott volt, hiszen a vállalatnak pár éve futott egy kifejezetten környezetbarát mobilitáshoz kapcsolódó, hosszú távú kutatási és fejlesztési programja, a Project IONIQ (az IONIQ egyébként az ion és unique, vagyis egyedülálló szavakból született kifejezés). Ennek részeként került piacra 2016-ban a Hyundai IONIQ, mely a márka első olyan modellje volt, ami teljes értékű- vagy tölthető hibrid, illetve tisztán elektromos változatban is elérhető volt – sőt, még az a mai napig is. Közben persze elkészült a Kona is, hasonló lehetőségekkel, továbbá a Hyundai európai palettájának 75 százaléka ma már villamosított valamilyen formában.
2020 második felében jelentette be a dél-koreai vállalat, alaposan elkülöníti a kizárólag árammal működő autóit, és létrehozták az IONIQ almárkát.
Az már biztos, 2024-ig három vadiúj modellt prezentálnak nekünk, felhasználóknak, melyekből az első a hivatalosan is debütált IONIQ 5. A Hyundai minden további IONIQ-ot is számmal nevez majd el – a párosok jelölik a szedánokat, míg a páratlanok a szabadidőjárműveket. Az IONIQ márka minden modellje a Hyundai elektromos globális moduláris padlólemezére (E-GMP) épül, és szintén közös jellemzőjük, hogy formatervükhöz múltbéli modellekből merítenek ihletet a tervezők.
Akárcsak a 45 Conceptnél, az IONIQ 5 megtervezésekor is alaposan eltértek a mérnökök az eddig megszokott autóépítési sémáktól. Kerek 3 méteres tengelytávolsága akkor lesz igazán feltűnő, ha megnézzük, az autó teljes hossza 4635 mm – utóbbi adat mellé általában úgy 30-40 centivel kurtábbra épül az első és hátsó kerekek közötti tér. Így, ha a mai Hyundai kínálatban kell elhelyeznünk az IONIQ 5-öt, akkor hosszban a SantaFe (4785 mm) és az i30 kombi (4585 mm) közé sorolhatjuk, míg tengelytávban abszolút nincs is hozzá hasonló a márka európai modelljei között. Szélessége (1890 mm) is igen tekintélyt parancsoló, így a Tucson-nál (1850 mm) 4 centivel több, míg a SantaFe-nél (1900 mm) mindössze egyetlen centivel kevesebbet foglal el a sávból az IONIQ 5. Ha pedig magasságát (1605 mm) vesszük alapul, akkor a Kona (1550 mm) és a Tucson (1650 mm) között a helye – utóbbi összehasonlítás azért is lényeges, mert az IONIQ 5-öt szabadidőautóként mutatta be a Hyundai. Ha már a számoknál tartunk, a csomagtartó mérete is elég bőséges, ráadásul a mérnökök minden helyet kihasználtak a poggyászok számára, szóval nem kell meglepődni, hogy az adattáblában első és hátsó adatokat is megadnak. A legnagyobb hely természetesen a második tengely mögött van, itt 531, ledöntött hátsó ülésekkel pedig akár 1591 literes is lehet a puttony. Elöl pedig 57 liternyi plusz van a kétkerekes, 24 liter az AWD változatokban. Mivel a padló teljesen sík, ezt arra használták ki a dizájnerek, hogy a belteret minél tágasabbra és sokféleképpen variálhatóra készítsék. Így született meg az úgynevezett univerzális sziget, ami nem más, mint egy padlókonzol, ami 14 centit tologatható. Mivel az irányválasztót a kormány mögé tették, így gyakorlatilag az utasok bármelyik oldalról ki-beszállhatnak még elöl is. Az első ülések elektromos mozgatásúak (vastagságukat 30 százalékkal csökkentették, hogy a második sorban több hely legyen) és akár fekhelynek is átalakulhatók, a hátsó pad pedig 135 mm-t csúsztatható, illetve 60:40 arányban dönthető. A sofőr előtt két, egyenként 12 colos digitális panel terül el, melyeket tökéletesen személyre szabhat. A legfrissebb Bluelink szolgáltatások között pedig egyebek mellett felhő alapú online útvonaltervezés, távoli profilkezelés, vagy akár járműállapot lekérdezés is helyet kapott.
A hajtáslánc-kínálat csúcsán a 72,6 kWh-s akkumulátorral társított, összkerékhajtású (AWD) konfiguráció áll: ennek rendszerteljesítménye 225 kW (306 LE), míg maximális kombinált forgatónyomatéka 605 Nm. Ez a leggyorsabb IONIQ 5, mely 5,2 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órát. A négykerékhajtást lehet a kisebb, 58 kWh kapacitású akkumulátorral is megrendelni. A gyengébbik, két villanymotoros hajtáslánc (173 kW – 235 LE/605 Nm) 6,1 szekundumos százas sprintre képes. Akinek nincs szüksége arra, hogy mind a négy kerékkel együtt húzzon az IONIQ 5, az választhatja egy villanymotorral is az autót. A nagyobb (72,6 kWh) aksival az erőforrás 160 kW (218 LE) teljesítménye, és 350 Nm forgatónyomatéka a hátsó kerekekre szabadul. Ezzel 7,4 másodpercig tart a 0-100 km/óra gyorsulás, míg a belépő szinten, az 58 kWh kapacitású akkumulátorral (125 kW – 170 LE/350 Nm) 8,5 másodperc alatt abszolválható a kötelező sprint.
A legnagyobb hatótávolsága a csak kétkerekes, 72,6 kWh-s akkumulátorral szerelt változatnak van, a gyártó szerint akár 470-480 kilométert (WLTP) is megtehet egyetlen töltéssel.
Amire elég sok lehetőség adott. Az IONIQ 5 alapértelmezésben a 800 voltos töltést is támogatja, ám további komponensek vagy adapterek nélkül is alkalmas 400V fogadására is. A többféle feszültségű rendszer a villanymotort és az invertert felhasználva alakítja át a 400V-ot 800V-ra. 350 kW teljesítményű fejjel az IONIQ 5 mindössze 18 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra tölthető, vagyis 5 percenként 100 kilométerre (WLTP) elegendő áramot képes felvenni. Az autó egyébként önmaga is szolgálhat töltőként. A V2L funkció legnagyobb kimenő teljesítménye 3,6 kW. A belső csatlakozó aljzat a második üléssor alatt található, és akkor használható, amikor megy az IONIQ 5. Ezzel szemben a külső aljzatról beindítás nélkül is lehet áramot szerezni. Igaz, itt egy konverter segít abban, hogy az akár nagyteljesítményű elektromos berendezések is kapjanak megfelelő mennyiségű energiát. Az IONIQ 5 a Hyundai ma kapható összes vezetőtámogatójával felszerelhető, tehát elérhető hozzá egyebek mellett ráfutásos balesetet megelőző rendszer, intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő berendezés, adaptív távolsági világítás, a vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető eszköz, aktív holttérfigyelő, kiterjesztett valóságú Head-Up kijelző, vagy a legújabb autópálya asszisztens 2 nevű félautonóm vezetésre képes berendezés. A kilencféle karosszériaszínnel és háromféle beltéri színharmóniával választható IONIQ 5 a következő hónapokban jelenik meg egyes kiválasztott régiókban, így Magyarországon is. Az árakkal kapcsolatban rövidesen tájékoztat a hazai forgalmazó. Egyelőre a metál (175.000 Ft), a matt (295.000 Ft), valamint az Atlas White fehér fényezés (95.000 Ft) felára ismert a három felszereltségi szint (Comfort Edition, First Edition, First Solar Edition) előzetese mellett.