A 2000-es évek elején még elég élénken élt az emlékekben a VR6-os Golfok hangja. A szalonokból ugyan akkor már nem lehetett olyat hazagurítani, hiszen a negyedik generációval eltűnt ez a variáns, a Volkswagen nem hagyta sokáig a rajongókat hathengeres Golf nélkül. 2002-ben debütált az R32, mint a csúcsok-csúcsa. A 3,2 literes szívómotor (erre utal nevében a 32-es szám) 241 lóerőt produkált, és összkerékhajtás segített abban, hogy a ménes ne füstfelhőben mutassa meg magát. Ügyes rajttal 6,6 másodperc alatt megvolt a kötelező 0-100-as sprint, ami még ma sem hangzik rosszul. Annyira kelendő lett ez a modell, hogy háromszor annyi fogyott belőle, mint azt tervezte a német márka vezetése. Valószínűleg az is közre játszott ebben, hogy 2003-tól nem kellett a váltással sem bajlódni a sofőrnek, ha nem akart. A VW első DSG, vagyis duplakuplungos automatáját is az R32-be építették be. 2005-ben már piacon is volt a következő R32-es, természetesen az ötödik generációs Golf fizimiskájával és 250 lóerős teljesítménnyel. Négy évvel később, 2009-ben, Frankfurtban leplezték le a hatos Golfon alapuló harmadik szériát. Számos változás volt, a legmeghatározóbb különbség, hogy az autó neve R32-ből R lett. Ennek egyszerű oka van. A gépháztető alól kiköltözött az atmoszférikus hathengeres, és átadta helyét egy hozzá képest kis méretű, 2 literes erőforrásnak. Így azért már elég fura lett volna R32-nek hívni, R20-nak meg pláne. Csakhogy, a TSI aggregátba turbó pumpált több levegőt, és a korábbi, gyönyörű hangú „háromkettesnél” 21 százalékkal hatékonyabb aggregát máris 270 lovat állított csatasorba. 2013-ban, a hetes Golfból épített R viszont már elérte a bűvös 300 pacis határt. Az összkerékkel kapaszkodó vadított népautó így 5 másodpercnél egy gondolattal hamarabb százra pattan, miközben a farán a négy trombitából mennyei hörgés hallatszik.
Az erősebbnél erősebb elődöket kellett tehát überelni, és a kis történelmi felvezetőből látszik, hogy az ötödik R generációval vártak a legtovább. Viszont, ez lett minden idők legerősebb szériagyártású Golfja.
A 2 literes TSI motorból 320 lovacska nyerít fel, ha a gázpedálra lépünk.
A 420 Nm-es forgatónyomaték pedig hétfokozatú duplakuplungos automataváltón keresztül jut el mind a négykerékhez. A 4MOTION összkerékhajtást a legújabb fejlesztésű R-Performance Nyomaték Vektorral egészítették ki a mérnökök. A rendszer különlegessége, hogy már nem csak az első- és a hátsó tengely között osztja meg a hajtást, hanem a két hátsó kerék között is tudja variálni. Vagyis, kanyarokban még semlegesebb lesz a Golf R, gyorsításkor pedig garantáltan nincs egy pillanatnyi kipörgés sem. Természetesen a finomhangolást a Nürburgringen végezték el a sportrészleg vezetői, és hivatalosan 19 másodperccel (7:51) vertek rá az előző R idejére az új vassal. Ennek örömére az R-Performance csomagos Golf R-be egy kifejezetten a Nürburgringnek dedikált profilt építettek be, amit nemes egyszerűséggel „Special” beállításnak hívnak. Ebben az üzemmódban a teljesítmény a maximumon van, teligázas indulással pedig mindössze 4,7 másodperc és százon áll a mutató. Sőt, akinek nem elég a ”sima” R 250 km/h-s végsebessége, az R-Performance csomaggal 270-ig kitolt maximumot kaphat. Magyarországon még nem vezették be az új Golf R-t, németországi ára azonban ismert. Legkevesebb 48.018 Euróért (a cikk írásakor az Euro napi átlagára 360,96 forint, vagyis átszámítva 17.332.577 forintért) vihető haza az eddigi legcombosabb, gyári Golf.