Az eddigi legerősebb szériagyártású Golf – Volkswagen Golf R

Bár a legendás GTi betűsor az, ami a legrégebb óta izgatja a népautó fanokat, 18 évvel ezelőtt bevezetett a VW egy újabb csúcsot jelölő szériát a Golfból. Az aktuális R pedig nemrég debütált.

Volkswagen Golf R
Fotó: Volkswagen AG

A 2000-es évek elején még elég élénken élt az emlékekben a VR6-os Golfok hangja. A szalonokból ugyan akkor már nem lehetett olyat hazagurítani, hiszen a negyedik generációval eltűnt ez a variáns, a Volkswagen nem hagyta sokáig a rajongókat hathengeres Golf nélkül. 2002-ben debütált az R32, mint a csúcsok-csúcsa. A 3,2 literes szívómotor (erre utal nevében a 32-es szám) 241 lóerőt produkált, és összkerékhajtás segített abban, hogy a ménes ne füstfelhőben mutassa meg magát. Ügyes rajttal 6,6 másodperc alatt megvolt a kötelező 0-100-as sprint, ami még ma sem hangzik rosszul. Annyira kelendő lett ez a modell, hogy háromszor annyi fogyott belőle, mint azt tervezte a német márka vezetése. Valószínűleg az is közre játszott ebben, hogy 2003-tól nem kellett a váltással sem bajlódni a sofőrnek, ha nem akart. A VW első DSG, vagyis duplakuplungos automatáját is az R32-be építették be. 2005-ben már piacon is volt a következő R32-es, természetesen az ötödik generációs Golf fizimiskájával és 250 lóerős teljesítménnyel. Négy évvel később, 2009-ben, Frankfurtban leplezték le a hatos Golfon alapuló harmadik szériát. Számos változás volt, a legmeghatározóbb különbség, hogy az autó neve R32-ből R lett. Ennek egyszerű oka van. A gépháztető alól kiköltözött az atmoszférikus hathengeres, és átadta helyét egy hozzá képest kis méretű, 2 literes erőforrásnak. Így azért már elég fura lett volna R32-nek hívni, R20-nak meg pláne. Csakhogy, a TSI aggregátba turbó pumpált több levegőt, és a korábbi, gyönyörű hangú „háromkettesnél” 21 százalékkal hatékonyabb aggregát máris 270 lovat állított csatasorba. 2013-ban, a hetes Golfból épített R viszont már elérte a bűvös 300 pacis határt. Az összkerékkel kapaszkodó vadított népautó így 5 másodpercnél egy gondolattal hamarabb százra pattan, miközben a farán a négy trombitából mennyei hörgés hallatszik.

Korábbi VW Golf R modellek
Négy korábbi R modell előzte meg a mostanit. A 2 literes TSI motor már 2009 óta hajtja a csúcs Golfot, előtte 3,2 literes V6-osból jött az erő. A márka első DSG automatája is az R32-ben mutatkozott be még 2003-ban. Fotók: Volkswagen AG

Az erősebbnél erősebb elődöket kellett tehát überelni, és a kis történelmi felvezetőből látszik, hogy az ötödik R generációval vártak a legtovább. Viszont, ez lett minden idők legerősebb szériagyártású Golfja.

A 2 literes TSI motorból 320 lovacska nyerít fel, ha a gázpedálra lépünk.

A 420 Nm-es forgatónyomaték pedig hétfokozatú duplakuplungos automataváltón keresztül jut el mind a négykerékhez. A 4MOTION összkerékhajtást a legújabb fejlesztésű R-Performance Nyomaték Vektorral egészítették ki a mérnökök. A rendszer különlegessége, hogy már nem csak az első- és a hátsó tengely között osztja meg a hajtást, hanem a két hátsó kerék között is tudja variálni. Vagyis, kanyarokban még semlegesebb lesz a Golf R, gyorsításkor pedig garantáltan nincs egy pillanatnyi kipörgés sem. Természetesen a finomhangolást a Nürburgringen végezték el a sportrészleg vezetői, és hivatalosan 19 másodperccel (7:51) vertek rá az előző R idejére az új vassal. Ennek örömére az R-Performance csomagos Golf R-be egy kifejezetten a Nürburgringnek dedikált profilt építettek be, amit nemes egyszerűséggel „Special” beállításnak hívnak. Ebben az üzemmódban a teljesítmény a maximumon van, teligázas indulással pedig mindössze 4,7 másodperc és százon áll a mutató. Sőt, akinek nem elég a ”sima” R 250 km/h-s végsebessége, az R-Performance csomaggal 270-ig kitolt maximumot kaphat. Magyarországon még nem vezették be az új Golf R-t, németországi ára azonban ismert. Legkevesebb 48.018 Euróért (a cikk írásakor az Euro napi átlagára 360,96 forint, vagyis átszámítva 17.332.577 forintért) vihető haza az eddigi legcombosabb, gyári Golf.

320 lóerő és 420 Nm lett a 2 literes Golf R TSI motor tudása
Mára 320 lóerő és 420 Nm lett a 2 literes TSI motor tudása a csúcs, Golf R-ben. Az összkerekes sportoló bár több mint 1,5 tonnás, 4,7 másodperc alatt futja a százat, ha pedig óvatosabb a sofőr, a VW szerint akár 7,8 liter (WLTP) ólommentes is elég lesz száz kilométeren. Fotók: Volkswagen AG