Ennél jobb aligha lehet – szalonokban a megújult a Škoda Octavia

Több mint 7,1 millióan valószínűleg nem tévednek, kategóriájában tényleg ez az egyik legjobb autó. Akkor min is kéne változtatni? Nos, a Škoda szakemberei még találtak pár dolgot az Octavián, amihez szerintük érdemes volt hozzányúlni.

Fotó: Škoda

A Škoda egyszer már nekifutott az Octavia (jelentése: nyolcadik) név használatának, de 1971-ben a süllyesztőben végezte. Nem, az autóval semmi gond nem volt, de a „nyolcadikat” mégis jegelték a Škodások. Nem is rövid ideig, pontosan negyed évszázad múlva érezték úgy, talán érdemes ismét előhozakodni vele. A modern Octavia végül olyan sikeres lett, hogy mára kategóriája etalonjaként tartják számon – rengeteg elismerés és díj mellett a négy generáció és az eladott több mint 7,15 millió példány is ezt bizonyítja. Ezzel természetesen a márka bestsellere is egyben, szóval érthető, miért igyekeznek mindig a maximumot kihozni egy modellfrissítésből is a cseh mérnökök. Aktuális, negyedik nemzedéke 2019-ben mutatkozott be, szóval itt volt az idő, hogy egy kicsit púderezzenek a gépen.

A legkevesebb időt a dizájnnal töltötték a szakik, tényleg csak a legszükségesebbekre koncentráltak.

Elöl-hátul átrajzolták a lökősöket (melyek végül 9 mm-rel toldották meg az új Octavia hosszát) és természetesen a lámpatestek sem maradtak érintetlenül – főleg az elsők változtak. Ezentúl a fronton nincsenek ködlámpák, majd a LED Mátrix fényforrások helyettesítik, ha arra szükség lesz. Természetesen új színek is vannak, a Mamba Zöld viszont kizárólag a Sportline felszereltséghez, valamint a rövidesen érkező vRS-hez választható, míg a Phoenix Narancsot csak az Octavia Combikra fújják fel. Persze felnikből is készült pár vagányabb, 16′-tól 19′-ig terjed a méretskála. Belül még komolyabban oda kell figyelni, hogy megtaláljuk a különbségeket. A legszembetűnőbb a 10-inches digitális számlap, valamint a középkonzol tetején trónoló, ugyanekkora méretű kijelző. Utóbbi egyébként hamarosan egy 13-inches egységgel is helyettesíthető lesz. Az új grafikával operáló egység számos lehetőséget kínál. Laura, a digitális asszisztens például ezentúl a ChatGPT segítségével kommunikálhat majd a felhasználókkal, ugyanakkor a Škoda Connect alkalmazás legutóbbi verziója is futtatható itt. Bizonyos országokban (Ausztria, Belgium, Dánia, vagy Németország) kibővítették a Pay to Fuel applikációval, mely amellett, hogy a megfelelő benzinkútra navigál, online intézi (ahol ezt engedélyezték) a fizetést is. A MyŠkoda okostelefonos alkalmazás viszont Magyarországon is elérhető a Pay to Park funkcióval. Tehát, miután a kiválasztott helyszínen megtalálta az üres helyet, majd odanavigálta a sofőrt a járgány, pár kattintással intézhető a parkolási díj is. A Track & Explore funkciót pedig valószínűleg azok a vásárlók fogják értékelni, akik éppen várják új Octaviájukat, itt ugyanis követhetik a gyártási folyamatot.

Bár mindkét változat (ötajtós és Octavia Combi) hossza gyarapodott 9 mm-rel, a csomagtartók mérete nem változott. A ferdehátúban 600, míg a puttonyos változatban 640 literes alaphelyzetben. A kínálathoz rövidesen csatlakozó vRS csúcsváltozatokon már az új, vörös hátterű embléma virít. A műszerfalon kevés a fizikai gomb, a funkciók a központi tabletből irányíthatók. Fotók: Škoda és autoPOVr.hu

Bár már 2022-ben is öt csillagra értékelte az EuroNCAP szervezete az Octavia biztonságát, néhány újítást ezen a téren is bevetettek a mérnökök. Ezentúl például egy Éberség- és fáradtságérzékelő szenzor figyeli a sofőrt. A különböző algoritmusokat futtató berendezés összeköttetésben van a volánnal, valamint a sávelhagyásra figyelmeztető berendezéssel is. 65 km/h-s tempó fölött amennyiben úgy értékeli, bizonytalan a bal egyesben ülő, először csak hang- és vizuális jelzéseket küld. Ha három kísérlet után sem változik a hozzáállás, a rendszer először megfeszíti a biztonsági öveket, majd aktiválja a vészvillogót és lassan fékezni kezd, miközben a sávban tartja az autót. Megállás után pedig automatikusan értesíti a hatóságokat a vészhívón keresztül. Ha mégis a legrosszabb következik be, az új Octaviában akár már 10 légzsák (a két hátsó oldali lufik opciók) óvhatja a bent ülőket. Az Automatikus Vészfékasszisztens az autó mögött is figyeli a gyalogosokat, sőt, szükség esetén beavatkozik a vezető helyett, míg az Intelligens Parkoló berendezés a szűk helyeken vezényli a sofőr nélkül a le- majd kiállást. Utóbbi kizárólag az automata váltós Octaviákhoz választható, akárcsak a kibővített parkoló segéd, melyet a MyŠkoda alkalmazással együtt lehet használni. Ezzel viszont mobilunkról is irányíthatjuk a parkolást, majd a távozást is. Csak ki kell jelölni a módot (párhuzamos vagy soros megállás), illetve hogy milyen irányba indulnánk el. Ezt a manővert maximum 9 km/h-val végzi a rendszer. Az új KESSY kulcs nélküli egység pedig automatikusan reteszeli az ajtózárakat, amint másfél méterre megközelítjük vagy éppen elhagyjuk a járgányt. A fenntarthatóságra is folyamatosan koncentrál a Škoda. Az új Octaviában például a Suite Dizájn csomagban választható bőrfotelekhez kávécserjék héját használják fel. Ehhez a kávészemeket India és Tanzánia ellenőrzött gazdaságból származó ültetvényeiről szerzik be, a feldolgozást viszont már helyben, Mladá Boleslavban végzik. Ezzel a körforgással évente 25 tonna kávét asszimilálnak Csehországban, gyakorlatilag nulla hulladékképzés mellett, hiszen a használaton kívüli héjakból kényelmes üléshuzat készül.

A feláras Suite bőrhuzathoz ülésenként 3,5 kg kávécserje héja kell. Újrahasznosított anyagból készül minden új Octaviához a jégkaparó és a vezetőoldali ajtóba rejtett esernyő is. Az eddig értékesített negyedik generációs Octaviák 67 százaléka kombi – eddig ez az elmúlt évek legmagasabb aránya. Fotók: Škoda és autoPOVr.hu

A legmeglepőbb talán a motorválasztékkal történt, ugyanis a negyedik generáció egyik különlegessége pont a kifejezetten széles paletta volt. Akadt gázos, vagy tölthető verzió, de még háromhengeres aggregát is, ezeket viszont mind dobták. Maradt négy benzines és két gázolajos variáns.

Az ólommentessel működők bázisa az 1,5 literes, hengerlekapcsolásos technológiás TSI motor, 115 lóerővel és hatfokozatú manuális váltóval.

Ha ez kevés lenne, ugyanebből az erőforrásból van 150 lovas ménessel is, ugyancsak kézi váltóval. Természetesen lehet 7 gangos DSG automatát is rendelni mindkét változathoz, de ezzel együtt már alapból lágy-hibrid komponensek is járnak az autóhoz. Az egyetlen, kétliteres lökettérfogatú dízelből a gyengébbik (115 LE) kap hatos manuális egységet, míg a 150 lóerős verzióhoz nincs más, csak a DSG, itt viszont mindenféle villanyos segédlet nélkül. Ez az induló csomag, de rövidesen bővül a benzinesek tábora 2 literes turbómotorokkal. A 2.0 TSI 204 lóerejét összkerékhajtás juttatja majd talajra, míg a 265 pacival érkező vRS, akárcsak többi társa az első papucsokon keresztül gyorsítja az Octaviát. Utóbbi variánsok kizárólag 7 fokozatú DSG automatát használnak majd és mindenféle hibridesítéstől mentesek lesznek. Négyféle felszereltségi szintből lehet válogatni (Essence, Selection, Sportline és vRS), a magyarországi vásárlóknak azonban egy külön Joy változatot rakott össze a hazai importőr, mely az alapnál jobban felszerelt. Az értékesítések dandárját ez teszi majd ki várhatóan, főleg, hogy az Essence-nél is olcsóbban kínálják. Valószínűleg ezért nem is fogja zavarni a vevőket, hogy kizárólag a legerősebb 1,5 TSI és 2,0 TDI motorral érhető csak el ez a csomag. Miközben a 115 lóerős benzines Essence listaára 11.343.550 Ft, addig a 150 LE-s Joy-t 9.598.570 forintért haza lehet vinni. A legolcsóbb (115 LE, Essence) lágy-hibrid 1,5 TSI-ért 12.229.900 forintot kell a szalonokban hagyni, a belépő dízel 12,53 milliótól indul, míg a 150 pacis öngyulladós legkevesebb 13,6 millióba kerül. A kombi felára 300-320 ezer forint (felszereltségtől függ). A frissítés előtti Octaviákból még előfordulnak márkakereskedői készletek, az új Octaviákat (a Sportline felszereltség kivételével) pedig megrendeléstől számítva 4-6 héten belül szállítják.

A Simply Clever megoldásokat egy új, hátsó tároló doboz egészíti ki. A Sportline variánsok számos fekete kiegészítőt, egyedi felniket, 15 mm-es ültetést és sportüléseket kapnak, továbbá az autó oldalán is feltüntetik a felszereltségi szint nevét. Bár kikevertek új fényezéseket is, valószínűleg a vevők többsége továbbra is a legkedveltebb színekre (Magic Fekete, Brilliant Ezüst és Graphite Szürke) voksol majd. Fotók: Škoda