Nagyobb, hatékonyabb, okosabb – új Škoda Fabia

Mindössze az első generációs Škoda Fabia tartott ki nyolc esztendeig, minden utána következő nemzedék viszont 7 évente érkezett. Nem változtatott a hagyományokon a cseh manufaktúra, ráadásul a modell legfőbb értékeit megtartották a legújabb változatban is.

Új Škoda Fabia
Fotók: Škoda

Hiába az egyre több SUV, a Škoda háza táján az Octavia után a Fabia a második legkedveltebb modell. Több mint 4,5 millióan markolnak fel indulás előtt Fabia slusszkulcsot, ami így 22 év távlatában elég jól hangzik. Sikere, összeszedett produkciójának és megbízható technikájának köszönhető, no meg hogy a kisautók között mindig hatalmas belteret adott. Ebben valószínűleg nem lesz hiány a legújabb, negyedik generációs Fabia modellnél sem. A VW-csoport legújabb, MQB-A0 platformját kapta meg a csehek négykerekűje is, vagyis olyan modellekkel osztozik rajta, mint például az Audi A1, a Seat Ibiza vagy a Volkswagen Polo. Hossza (4108 mm) 4 méter fölé ugrott, ez 11,1 centiméteres növekedés az elődhöz képest. Széltében (1780 mm) 48 mm-t gyarapodott, tengelytávja (2564 mm) pedig 9,4 centit nyúlott. Utóbbiról csak egy apró érdekesség, az 1996-ban bevezetett Škoda Octavia 2512 mm-es értékkel büszkélkedhetett, szóval még ezen is túltesz az új Fabia.

Ennek megfelelően a beltér minden eddiginél tágasabb lett, számszerűen viszont egyelőre mindössze a csomagtartóról tudunk érdemit említeni.

A korábbi 330 literről 380-ra nőtt a befogadóképessége, vagyis pont annyi hely lett a puttonyban, mint az aktuális Golfban. Bár a pontos tömeg adatokat egyelőre nem tudni, a Škoda összefoglalójában annyi említést azért tesz, hogy valamivel nehezebb lett az új Fabia nemzedék. Viszont, mivel a légellenállásra alaposan rágyúrtak, a fogyasztáson és a dinamikán elméletileg nem lehet majd megérezni. Az új Fabia a kategória etalonjaként hasítja a levegőt. A 0,28-as értéket (az elődé 0,32 volt) egyebek mellett speciális hűtőlamellákkal, nagyobb hátsó légterelővel, különböző szél-elvezető panelekkel, illetve a korábbi három helyett 12 alsó takarólemezzel érték el. Minden új elemet számítógépes kísérleteken teszteltek, az egyedi eljárás három és fél éve alatt körülbelül 3000 különböző virtuális próbatételen mentek át a különböző részegységek. Ugyanezzel a metódussal készült el a hangszigetelés is, így az üvegfelületeket vagy a visszapillantókat is többszöri mérés után igazították a mostani pozícióba. A kilenc tagból álló színpalettán két új keverés van (egy narancssárga valamint egy szürke), a tetőre, a külső tükrök házára valamint a hűtőmaszk környezetére pedig, némi extra pénzért, kontrasztként metál-szürke vagy gyöngyhatású fekete kerülhet. Acél görgőből két méret lesz (14 és 15 colos), míg könnyűfémfelniből 9 különbözőt kínálnak (15-19 col között) majd.

Az új Fabia kívülről
Az első ajtók éleire egy kis dizájn csemegét rejtettek a mérnökök. A lemezek, ahogy összefutnak, a cseh zászló háromszögét mintázza meg. Az új Fabia minden fénye LED-technológiás, míg felárért Full-LED berendezések világíthatnak. Fotók: Škoda

Motorokból a legfrissebb, VW-csoportos EVO erőforrások kerülnek a gépházfedél alá. A kizárólag benzinnel működő, öttagú paletta nagyobbik része 1 literes. A szívó rendszerűek 65 és 80 lóerőt tudnak, ötös manuális váltóval szállítják őket és nagyjából öt liter környéki fogyasztással is elketyegnek. A már turbóval megtámogatott, literes TSI-k 95 vagy 110 lóerősek lesznek. Előbbi ugyancsak ötfokozatú kézi egységet kap, utóbbiban viszont már ott a hatodik sebesség, de itt akár a kuplung nélküli, 7 gangos DSG is választható. A kínálat csúcsán pedig a hengerlekapcsolásos technológiás, 1,5 literes TSI áll. A 150 lóerős aggregáttal 7,9 szekundum alatt megfutja a 0-100-at a Fabia, miközben fogyasztása alig ugrik 5,5 liter fölé a gyáriak szerint. Sőt, még a váltással sem kell bajlódni, hiszen ehhez a motorhoz kizárólag a hét fokozattal gazdálkodó, duplakuplungos szerkezet jár. A belépő erőforrás kivételével mindegyikhez rendelhető 40 helyett 50 literes üzemanyagtartály. A műszerfal, de még az ülések is teljesen megújultak. A jobban felszerelt változatokban 10,25 colos, digitális számlapok vannak, szövetkárpit fut a pulton, a középkonzolon pedig akár 9,2 colos monitor is lehet, mely gesztusokra is reagál. Az extralistán csupa magasabb kategóriákban megszokott eszköz is van, így például vezeték nélküli telefontöltő, kétzónás digitális klíma vagy fűthető volán és szélvédő is elérhető az új Fabia-hoz. Okos megoldásokból is az eddigieknél többet vetettek be a szakemberek.

Az összesen 43 különböző Simply Clever eszközből öt most debütál.

Újdonság a kártya- és aprópénztartó a kesztyűtartóban, egy csipesz a kedvenc tollnak, egy kivehető pohártartó a két első ülés között, egy a hátsó utasoknak készített, a kardánalagútra simuló praktikus tárolódoboz, valamint a panoráma tetőablakos kivitelekhez egy árnyékoló, mely használaton kívül akár a harmadára is összehajtogatható és elrejthető a csomagtér padlója alá. Biztonsági berendezésekkel is jól megpakolták az új Fabia-t. A kilenc légzsák mellett adaptív tempomat, sávtartó asszisztens, kiterjesztett hatótávolságú (már akár 70 m-ről észleli a mögöttes forgalmat) holttérfigyelő, vagy parkolósegéd is konfigurálható lesz. A bevezetéskor három felszereltségi szinten (Active, Ambition és Style) kínálják az új Škoda Fabia modellt, melyekhez rövidesen csatlakozik a Monte Carlo változat is. Villannyal hajtott verzió lehet a következő, a csúcs vRS sportmodellről viszont valószínűleg továbbra is le kell mondani. Árakról egyelőre nincsenek információk, de ha a konkurens modellekből indulunk ki, biztosan emelkedni fog a negyedik generációs Škoda Fabia számláján is az összeg.

Új Škoda Fabia beltere
A kétküllős mellett akár sportosabb, háromágú kormány is elérhető az új Fabia-hoz. Sok okos megoldást pakoltak ezúttal is az autóba. Így például a belső visszapillantóhoz rejtettek egy USB-C csatlakozót, hogy aki menetrögzítőt használ, annak a készülék kábele ne lógjon be a látómezőbe. De érdekes a hátsó utasoknak tervezett, praktikus, könnyen beilleszthető tárolódoboz is. Fotók: Škoda