A Nissan megerősítette – visszatér a NISMO Európába

Valószínűleg nem így akarták a NISMO fanok, de nem mehetünk el a tény mellett: egyre több elektromos modellel jelenik meg a piacon a Nissan, szóval a gyári sportrészlegnek sem volt sok választása. Rövidesen jön az Ariya NISMO, hogy ismét meggyőzzék a rajongókat.

Fotó: Nissan

Nincs ma olyan gyártó, mely ne állna át szép lassan a villanyos modellek gyártására – itt tartunk, egyelőre ez a közös irány. Azonban amíg akad elég kőolaj, hogy abból üzemanyagot állítsanak elő, a hangtalanul suhanó, steril négykerekűek csak egy szűk réteget érintenek meg. A legfiatalabb mérnökök is tudják viszont, milyen az, amikor az első csepp benzintől életre kel a belső égésű motor, majd brummogva, akár gumit csikorgatva elindulunk és élvezzük, amint fogynak a kilométerek alattunk. Ha pedig elpárolog a nafta, begurulunk a legközelebbi benzinkútra és percek alatt megtöltjük a tartályt, hogy aztán folytatódjon az utazás. A Nissan gyári sportészlege, a NISMO  pont 2024-ben ünnepli négy évtizedes évfordulóját, amelyről illett valahogy megemlékezni. A takumik azonban most nem egy csodálatos GT-R-t, vagy egy Z-t szemeltek ki maguknak, hanem egy Ariya-t. Igen, egy tisztán elektromos SUV-t. Még mielőtt bárki követelné a leváltásukat, ne feledjük, az első, hivatalos európai NISMO a városi crossover Juke volt, majd idővel ezt követte az ugyancsak nem a könnyen vezethető sportautó kategóriás Patrol. Szóval a NISMO-nál tudják, hogyan lesz egy kevésbé izgalmasan vezethető gépcsodából valami, amire azt mondjuk: „erre nem számítottam”!

Az Ariya-nál is kezelésbe vették a fékeket, valamint a futóművet, hogy azok hatékonyabban tudják kezelni a 2,2 tonnás vasat.

A szokásos, piros betétes légterelő szett természetesen az Ariya NISMO-hoz is jár, ahogy az egyedi, sötétre szinterezett felnik, melyek ugyancsak a sportverziók sajátjai voltak. Belül hímzett sportülések és versenyautós, középállást jelző piros bőrrel bevont volán fogadja a sofőrt – ezek is a szokásos NISMO-sítások. A teljesítményről sajnos elég szűkszavú a Nissan, de a japán verzió adatai 2024 tavasza óta nyilvánosak, így abból talán sejthető, mit tud majd az Európába, így várhatóan Magyarországra is érkező Ariya NISMO. Az alapot a 87 kWh-s, összkerekes Ariya e-4ORCE adja, mely gyárilag 301 LE-s, forgatónyomatéka pedig kereken 600 Nm. Ezzel 5,7 másodperc alatt futja az Ariya a százas sprintet és ha úgy adódik, akár 200 km/h-val is képes repeszteni. A japán NISMO változat 435 lóerőt produkál, változatlan, 600 Nm-es nyomaték mellett. A gyorsulásról viszont sajnos nincsenek információk, illetve az is kérdés, az európai modellek is megkapják-e ezt a tuningot. Ha így lesz, ezzel a tudással viszont maximum a Ford Mustang Mach-E GT vagy a Hyundai IONIQ 5 N visszapillantójában marad a Nissan Ariya NISMO egy gyorsulási versenyen. Más konkurense azonban nem nagyon akad egyelőre. A várhatóan 2025-ben érkező Nissan Ariya NISMO alapára sem ismert, de vélhetően a jelenlegi 87 kWh-s csúcs Ariya e-4ORCE 27,69 millió forintjára még felszalad egy kevés.

Nem maradhatott ki a Forma–1-es autókat idéző hátsó ködlámpa sem a NISMO csomagból. A prémium hangrendszerből akár Formula E versenyautó hangok is szólhatnak. Az Ariya e-4ORCE 509 kilométeres elméleti hatótávolságú, a NISMO változat ha Európában is megkapja a teljesítménykúrát, valószínűleg ennél kevesebbet tud majd megtenni egyetlen töltéssel. Fotók: Nissan