1959 januárjában indult útjára az Octavia történet. Hatvan évvel ezelőtt kezdődött a gyártás, ám az első hetekben még elődeivel, a Škoda 440 és Škoda 445 modellekkel együtt gurult le a szalagról. Neve latinul azt jelenti, nyolcadik. Nem véletlen a névválasztás, hiszen az újdonság a Škoda nyolcadik autója volt a második világháború után, és ugyancsak a nyolcadik, mind a négy kerekénél független felfüggesztéssel megépített járgány, amit 1933 óta készítettek a csehek. Az eredeti, kétajtós változatot 1964-ig kínálták, a kombit azonban egészen 1971-ig. Az eltelt 12 év alatt összesen 360.000 darab Octavia került az utakra, melyből kicsit több mint 54.000 volt a puttonyos verzió. Azért is érdekesek ezek az adatok, ugyanis ma már több mint 6,5 millió eladott példánynál tart az Octavia, nem kérdés tehát, hogy a Škoda húzómodellje. 1996 óta készülnek a modern Octaviák, a most november közepén bemutatott széria már sorban a negyedik generáció. A mérnökök mindig igyekeztek félidős frissítésekkel a vevők igényeihez igazítani a kocsit. Ha az évszámokat nézzük, mindegyik nemzedéknek nyolc évet adtak, és a mostanit leszámítva négyévente aktualizálták kicsit a paripát. Legutóbb azonban öt évig vártak a szokatlan első lámpákkal piacra dobott faceliftes harmadik generációval. Ez egyébként minden idők legsikeresebb Octaviája, több mint 2,5 millió ember zsebében lapul egy ilyen kulcs. Komoly feladat volt tehát a mérnökök számára megugrani legalább egy ilyen szintű újdonság megtervezését. Ha a közös pontot keressük, mindössze az azonos, 2686 mm-es tengelytáv, néhány hasonló lökettérfogatú erőforrás és a Simply Clever megoldások zöme említhető. Minden más területen hatalmas a változás, tényleg egy új Octavia született. Az ötajtós verzió 19, míg a kombi 22 mm-rel hosszabb, szélességük pedig mindkét variánsnál 15 mm-rel gyarapodott. A leglátványosabb változás azonban mégis a kupésra húzott fazon lett, Octavia még nem volt ennyire sportos vonalvezetésű. Szerencsére a forma miatt nem kellett a beltérben áldozatot hozni. A második sorban például 5 mm-rel több, összesen 78 mm jut a térdeknek. A modell egyik legkedveltebb pontja, a csomagtartó sem maradt érintetlenül. A ferdehátú puttonya tízzel (600 l), míg a kombié harminc literrel (640 l) terebélyesebb az elődhöz képest. Az új Octavia elöl-hátul LED technológiás lámpákat kap alapból, még a ködlámpák is azok, opcióként pedig a frontrészbe LED Matrix fényszórókat is lehet választani. A felnik akár már 19 colosak is lehetnek, új színeket is kikutyultak, a faron pedig az embléma helyét a Škoda márkanév betűi vették át.
A belső is teljes megújuláson ment át. Nyoma sincs a múltból idebent semminek. A középkonzol tetejére tapipad jár mindegyik Octaviához. A bázismodellekben 8,25, a többi variánsban pedig 10 colos kijelző érintéssel és gesztusvezérléssel is működtethető, a drágább konfigurációkban pedig Laurához beszélhetünk, aki segít a funkciók működtetésében. Egy beépített eSIM kártya segítségével az Octavia mindig online, vagyis okostelefonok, tabletek bármikor csatlakoztathatók. Ezen felül akár öt USB-C port is választható a könnyebb kapcsolódáshoz – ebből kettőt szériában adnak mindegyik Octaviához, a maradék háromért viszont extra pénzt kérnek. A számlapok helyét is egy teljesen digitális panel vette át. A 4,2 colos kijelzőn négyféle nézetet lehet kiválasztani, köztük például a navigáció is megjeleníthető, illetve 16 színből váltogathat a sofőr. Vannak olyan extrák is, melyek Škodában most először jelennek meg. Ilyen a szélvédőre vetített head-up kijelző, melyre egyszerre több információ is lehívható, illetve Octaviában elsőként lehet rendelni akár háromzónás klímaberendezést. De ugyancsak itt debütálnak az elektromos masszázsfunkciót is tartalmazó Ergo komfortülések, és ha már a foteloknál járunk, szintén az új Octaviában lesznek először elérhetők az első ülőalkalmatosságok háttámláján kialakított telefontartó zsebek. Akik a DSG automataváltó mellett döntenek, vagy olyan variánst választanak, melyhez alapból is az jár, már a legújabb, elektronikusan vezérelt változatot kapják, ahol az előválasztókar mindössze egy aprócska kapcsoló lesz. Új a kétküllős kormány is, amiről felszereltségtől függően akár 14 különböző funkciót is működtethetünk anélkül, hogy elengednénk. Immár az ajtókon is futnak fények, új formájú kilincsekkel lehet nyitni azokat, az első ablakok pedig akár speciális, extra hangszigetelést is kaphatnak. A kulcs nélküli indítással szerelt változatoknál bármelyik ajtóhoz mehet először nyitni a sofőr, belül pedig természetesen akár tölteni is lehet majd a telefont. Bár részletesen még nem fejtették ki, de elérhető lesz egy Alvás csomag a kombi Octavia hátsó utasainak, gondolom ennek is része az új, még hatásosabb napfényroló is. A különleges hangzást kedvelők pedig CANTON hangrendszert jelölhetnek be az extralistán.
Alaposan rágyúrtak a mérnökök az alternatív hajtásláncokra. A legnagyobb újdonság a tölthető hibrid verzió megjelenése. Az egyszerűen csak Octavia iV-nek nevezett öko-autó hajtásáról egy 1,4 TSi aggregát, egy 75 kW teljesítményű elektromotor, valamint 6 fokozatú DSG váltó gondoskodik. A csomagtartóba épített 13 kWh-s lítium-ion akkumulátor teljesen feltöltött állapotban akár 55 km-re elegendő áramot is képes magába szívni, ezt már a legújabb WLTP-ciklus alapján közölte a gyár. A töltési időről azonban nincsenek egyelőre pontos információk. Az viszont biztos, hogy a rendszerteljesítmény eléri a 204 lóerőt és 350 Nm-es forgatónyomatékot, amivel nem csak az egyik legtakarékosabb, de egyben legfürgébb Octavia is lesz az iV. Ennek persze ára van, és várhatóan nem csak a kasszánál. Az ötajtós modell csomagtere 450, a kombié pedig 490 literre csökken, illetve az üzemanyagtartályba is csak 40 liter fér 45 helyett. Kevesebb kompromisszumot követelnek a mild-hibrid eTEC hajtások. Ezeknél ugyanis mindössze egy 48 voltos, szíjvezérlésű indítómotort és egy ugyanekkora kapacitású lítium-ion akkumulátort építenek be az autóba. Utóbbi tárolja az energiát, amit kövér gázadásra a gyorsításra használ fel a rendszer, alacsony sebességnél pedig rövid ideig, de képes akár vitorlázni az Octavia, vagyis a robbanómotor működése nélkül haladhat. Az indítómotor pedig simábbá és csendesebbé teszi az erőforrás éledését. Az eTEC emblémás Octaviák orrába csakis az ólommentessel hajtott, 1 literes, 110 lóerős háromhengeres, vagy a már négyhengeres, 150 lovas 1,5 TSi aggregátot építik, és mindkettőt 7 fokozatú DSG automataváltóval szerelik. Itt van még a különlegességre vágyóknak egy CNG-gázzal hajtott G-TEC verzió is. A módosított, 130 LE teljesítmény leadására képes 1,5 TSi motorhoz elérhető szettben 3 darab, összesen 17,7 kg CNG tárolására alkalmas tartály van. Mivel az Octavia G-TEC szabványos gázfogyasztása 3,4-3,6 kg/100 km, kicsivel több 520 kilométert is megtehet légnemű üzemanyaggal. További hatótávnövelésre pedig ott van még a 9 literes benzintank is, vagyis összesen közel 800 kilométert lehet menni ezzel az autóval. Sajnos itt is alaposan lecsökken a csomagtartó mérete. A ferdehátúban 455, a kombiban pedig 495 liter marad. Viszont a G-TEC elérhető akár 6 fokozatú manuális váltóval is a 7 gangos DSG mellett.
Akit nem érdekelnek az alternatív hajtások, azoknak három benzines és egyetlen, de három teljesítményszinttel kínált dízelből lehet választani. Az ólommenteseknél a belépő a 3 hengeres, literes TSi 110 lóerővel. A következők már négyhengeresek. Az 1,5 TSi (150 LE) és a 2,0 TSi (190 LE), utóbbi kizárólag 7 fokozatú DSG-vel és négykerékhajtással érhető el, előbbiek pedig csakis hatos manuál váltóval. Az öngyulladósok 2 literesek. A 115 és a 150 lóerős TDI a hatos kézi helyett választható akár hétgangos DSG-vel is, utóbbihoz pedig összkerékhajtás is konfigurálható a duplakuplungos szerkezet mellé. A 200 lovas csúcs viszont kizárólag automatával és 4X4 rendszerrel vihető haza. Biztonsági berendezésekből is igen széles a kínálat. A Škodához is elérhetők például a félig önvezető megoldások. Vagyis, a kamera alapú rendszernek köszönhetően az Octavia is képes a sávban maradni, tartja a távolságot az előtte haladóval, és fékez is ha kell. Figyeli folyamatosan a holtteret, sőt, kiszálláskor még az autó mögül váratlanul előbukkanó járműre vagy akár biciklisekre is figyelmeztet. A gyerekzárral sem kell bíbelődni az ajtóknál, azt akár egy gombnyomással is el lehet intézni a vezetőülésből. A térkép funkció pedig nem csak navigáláskor figyeli a forgalmi információkat, így ha esetleg dugó lenne előttünk, szól, hogy kerüljük el. Csak pár a számos elérhető extra közül, melyekből valószínűleg hosszú oldalakon keresztül lehet majd mazsolázni. Az új Škoda Octavia várhatóan 2020 tavaszán érkezik a kereskedésekbe, árakat is akkor lehet majd tudni.