Nem idegen a luxusmárkának a kompakt kategória, ugyanis a CT-vel már közel 10 éve képviselik magukat ebben a szegmensben. Persze a VW Golf vetélytársaként kevés babér terem a Lexusnak ebben az osztályban, de jól látható, hogy egyre több a környezettudatos vásárló, akik keresik a hibridhajtású modelleket. Ám nem csak ebben a mezőnyben élénk a potenciális vevői kör, a crossoverek most sokkal jobban érdeklik őket. A kompakt SUV-k piacán tehát új belépőként itt van a Lexus UX, amelyben egyszerre ötvözik az RX és NX nagytesókkal gyűjtött tapasztalatokat a legújabb trendekkel. A 4,5 méternél rövidebb nóvum egyébként ott keres magának rajongókat, ahol a német trió, az Audi, BMW és a Mercedes az uralkodó. Bizakodásra adhat okot, hogy az UX-re már tavaly vettek fel előrendelést és több mint harmincan megvették úgy az autót, hogy nem ülhettek benne és így ki sem próbálhatták. Sőt, akkor még valószínűleg azt sem tudhatták, hogy idén két új szalonnal és három márkaszervizzel is bővül a hazai Lexus hálózat. Szóval jó a start, a többi már csak a járgányon múlik. Azzal pedig úgy gondolom, nem lesz probléma.
Tetsuo Miki, az új Lexus UX vezető dizájnere szerint egy Lexus akkor kel igazán életre, amikor Takumi mestereik elkezdik megformázni az agyagból készült prototípust. „Ilyen energia és személyiség nem hozható létre digitálisan.” A legszembetűnőbb talán a sok domborítás az autó oldalán, amik a különleges aerodinamika mellett azért vannak, hogy könnyebben érezhessük az UX határait. A tesztkörön ezt személyesen is megtapasztaltam, az egyedi formájú, de méretes külső visszapillantókba ahogy benéztem, rögtön láttam a fényezetlen felületeket. Tényleg egy pillanat alatt tudtam, meddig ér az UX. Persze itt is biztosra mentek a tervezésnél, így holttérfigyelő rendszerrel és az autó mögötti forgalmat figyelő berendezéssel kiegészített tolatókamera is van az autóhoz. Nem is titkolja egyébként a Lexus, hogy elsősorban a városi nyüzsiben élőkre koncentráltak az UX megalkotásakor. Chika Kako, az UX főmérnökasszonya ezzel kapcsolatban egyenesen azt mondta: „Túl akartam lépni az eddigi esetlen crossovereken, és egy olyan autót szerettem volna, amit ugyanolyan élvezetesen lehet vezetni, mint egy ferdehátú, kompakt személyautót.” Ehhez pedig teljesen új padlólemezt, futóművet és hajtásláncot kellett megtervezniük, szóval az UX az alapoktól új modell lett.
Érdekes, hogy bár nem sportautónak szánták az UX-et, mégis az LC sportkupé volt a mérce. Ennek köszönhetően a crossoverek között is az egyik legalacsonyabb súlypontú autó lett a Lexus újdonsága. Bár sokan kétkednek benne, a tervezők állítják, hogy a különleges formázású hátsó lámpatest komoly leszorítóerőt termel, így javítja az UX úttartását. Elöl MacPherson rugóstag, hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott az új Lexus. A tömeget pedig úgy igyekeztek alacsonyan tartani, hogy az oldalsó ajtók, a sárvédők és a motorháztető alumíniumból készültek, a csomagtartó fedelet pedig műanyagból gyártották. Így sikerült elérni, hogy a legnehezebb, összkerékhajtású hibrid változat is 1680 kilót nyom csak a mérlegen. A motorházfedél alatt is csupa újdonság lapul. Az alap erőforrás egy 2 literes, szívó benzines, amiben elektronikus szabályozású intelligens szelepvezérlés, változó átfolyású olaj- és vízpumpa és többfuratú közvetlen üzemanyag befecskendező is van. A 171 lóerős aggregáthoz a legújabb fejlesztésű fokozatmentes automataváltót társították. Nyilván nem a bődületes erőkifejtés miatt építették ezt a motort, ellenben a fogyasztása igen szerény, a gyár szerint akár 6,6 liter is lehet száz kilométerenként. Az UX eladások nagy részét azonban valószínűleg a negyedik generációs hibridhajtással szerelt verziók fogják kitenni. Ennek alapja is egy 2 literes benzinmotor, melyben közvetlen- és közvetett befecskendezést kombináló rendszer, magas, 14:1 sűrítési arány, elektronikus szabályozású intelligens szelepvezérlés, valamint lézermetszésű szelepfészkek vannak. Ehhez kapcsolódik a csak elsőkerekes verziónál egy állandó mágneses váltóáramú szinkronmotor, míg az összkerékhajtású változatnál egy plusz hátsó elektromotor is. A rendszerteljesítmény mindkét változatban 184 LE, a fogyasztás pedig papíron 5,3, a 4WD modellnél pedig 5,8 liter/100 km.
Próbaútra a hibrid verziót választottam, ráadásul az egyik legnépszerűbb F-Sport csomaggal. Egyre többen választják ugyanis a sportos kiegészítőket a vegyes tüzelésű Lexusokhoz is. Az első, ami feltűnt az új váltó. Nem szerettem a korábbi CVT-egységeket, nem tetszett az a monoton búgás, ami gázadáskor kísérte a produkciót. Az UX-ben nyoma sem volt ennek a viselkedésnek, igaz ugyan hogy csak rövid körre volt lehetőségünk és az út nagy részén a villanymotor mozgatta a járgányt, de amikor bekapcsolt a benzines aggregát, akkor sem tűnt fel a váltó egykori esetlensége. A futómű pazar, annyira jól hangolták, hogy érzésre még a kanyarvadászat is simán belefér. A kormányzás is partner lenne benne, az biztos. Minden fontos információt érezni lehetett az út és a kerekek viszonyáról. Nem mondtak nagyot a kilátással kapcsolatban sem. Annak ellenére, hogy elég szűknek tűnnek az oldalablakok, mégis mindent tökéletesen észleltem a külvilágból. Ebben – ahogy azt már korábban is említettem – igen fontos szerepe van a különböző domborulatoknak és a dizájncsemegének is beillő visszapillantóknak. Egy dolog zavar egy kicsit az UX-szel kapcsolatban, ez pedig a csomagtartó. A hibridek 320 literes alapértéke már a kisautók között sem túl feltűnő, de még a benzinesek 334 literje sem egy csúcs adat. Igaz, okos pakolással ez is kihasználható. Valószínűleg a gyáriak is érezték, hogy ezzel nem fognak túl nagy tetszést elérni, ezért a kalaptartót úgy tervezték meg, hogy az képes nyúlni, így itt valóban az ülések pereméig lehet pakolni.
A legolcsóbb benzines változat, az UX 200 2WD Elegance felszereltséggel 10.950.000 forintba kerül. A hibrid UX 250h 2WD ugyancsak Elegance szinttől indul, az alapára 11.480.000 forint, míg az összkerekes belépő UX 250h 4WD 12.200.000 forintért vihető haza. Minden UX megkapja a Lexus Safety System + biztonsági csomagot, amelyben egyebek mellett távolságtartó tempomat vészfékező rendszerrel, gyalogos- és táblafelismerő, sávkövető és távfény-asszisztens van. A hibridekhez pedig 10 év vagy 200.000 kilométeres prémium garancia jár díjmentesen. Jó hír a modellel kapcsolatban, hogy bár akkora az igény a hibrid Lexusokra, hogy hosszú hónapokig kell várni az átvétellel, az UX-ből van raktárkészlet és az eddigi megrendelések ellenére is rövidebb határidővel tudják szállítani az autókat. Az új Lexus UX célcsoportja egyértelműen a fiatalabb generációkat szólítja meg, azon belül is elsősorban a hölgyeket. Ezt erősíti a márka és Weisz Fanni együttműködése is. Az egyik legnépszerűbb hazai fotómodellnek számító Weisz Fannit szépségkirálynőként, esélyegyenlőségi aktivistaként, jótékonysági nagykövetként, majd az Ég, föld, férfi, nő című, Magyarország csodálatos tájait, hagyományait bemutató különleges utifilm sorozat műsorvezetőjeként ismerhetjük. Azt viszont valószínűleg csak kevesen tudják, hogy a környezetvédelem is fontos számára. Éppen ezért jogosítványa megszerzése után egy hibrid Toyota C-HR-t választott. Kárpáti László, a Lexus magyarországi márkaigazgatója szerint a Lexus szellemisége és Fanni értékrendje egybecseng, ezért választották az új UX márkanagykövetének.