Jó éve van a Kia márkának. Új embléma, megváltozott szlogen, na és persze az értékesítési számok a jelen helyzethez képest is az egyik legmagasabbak. A C-szegmensben szépen hasít a Ceed, míg az SUV-k piacán a Sportage az abszolút favorit a dél-koreai vállalat portfóliójából, még idehaza is szemmel láthatóan sok fogy mindkét Kiából. Villanyos fronton pedig egyenesen szárnyal a cég, az e-Niro mellett a e-Soul és a nemrég bemutatott EV6 is első helyen van az elektromos autót vásárlók listáján.

Nagy hullámok vannak tehát a Kia alatt, amit most alaposan meglovagolnak.

Rögtön itt van például az új Sportage, melyből most első alkalommal készül kifejezetten Európának szánt változat. Igen, a márka stratégái úgy gondolták, nekünk más méretű négykerekű kell, így – a modell történetében először – célzottan a mi parkolóinkhoz, úthálózatunkhoz passzoló dimenziókkal küldték hozzánk az új Sportage-et. A már 4 milliós darabszámon túllépett Zsolna pedig folyamatosan ontja a legújabb, ötödik nemzedékébe lépett európai Sportage autókat. És, bár nem a gyáron múlik, de lesznek majd valamivel hosszabb várakozási idők, ám erről majd egy kicsit később. A megújult Sportage annyira megváltozott, hogy N3 névre keresztelt padlólemeze is egyelőre csak az övé. Ez manapság, a közös platformépítés időszakában fontos dolog, a legtöbb gyártó ugyanis igen hamar több bódét is ráhúz ugyanarra az alapra. Megkérdeztem, a Kia ezt még nem tette meg, szóval ezért is unikális a Sportage. Az autó tengelytávja mindössze egyetlen centivel nőtt, széltében és magasságban is 10 mm a gyarapodás, viszont 3 centivel (a GT-Line kivitel kettővel) hosszabb elődjénél. A gyáriak ígérik, a második sorban érezhető leginkább a méretbeli változás, a hátsó utasok lába jobban elfér majd ezentúl, illetve csomagokból is több fér a puttonyba. Eddig a szívó- és turbós benzines változatokban volt alaphelyzetben a legnagyobb a csomagtartó mérete (503 liter), ehhez képest még a hamarosan érkező PHEV változatban is 37 literrel tágasabb lesz a hely. A legbővebb a 150 lóerős turbós alapmotorral hajtott új Sportage hátsó fertálya, itt 591 liternyi űr várja a pakkokat. Az is látszik, bár a Kia szerint nem változtak érdemben a hibridesítés miatt az utastér dimenziói, azért a műszaki táblázatból kiderül, megint kicsivel szűkebb csomagtérrel (tölthető hibrid: 540 l, benzines lágy hibridek: 562 l, dízel lágy hibridek: 526 l), a HEV és a PHEV modellben pedig kisebb üzemanyagtartállyal (54 helyett 52 liter a HEV, 42 liter a PHEV) kell beérni a tulajdonosoknak. Az extralista viszont alaposan kibővült, a műszerfal pedig még nyomokban sem emlékeztet a múltra.

új Kia Sportage
Ezentúl 17 colos a legkisebb alufelni, már a bázis modellek is LED fényszóróval világítanak, bizonyos színekhez pedig akár fekete tető is rendelhető. Felszereltség függő a fényezetlen elemek mennyisége a bódén. Fotók: Kia

Beköszöntött a digitális korszak a Sportage belsejében is. Már a legolcsóbb verziókban két digitális panellel szemez a sofőr, a magasabb felszereltségeknél egészen 12,3 colig nő a monitorok mérete. A műszerek itt is mutatják a holtteret irányjelzés közben, többféle témájú számlapokból lehet választani, illetve az üzemmódoknak (Comfort, Eco, Sport) megfelelően változik a LED-lapon az információk megjelenése. A központi egérmozin egyebek mellett a navigáció, a csatlakoztatott telefon, a muzsika, vagy akár a Kia Connect információi olvashatók. Újdonság a klíma panel is, melyen egy külön érintőfelületen választhatjuk ki, hogy éppen a hűtés/fűtést vagy a navigációt akarjuk a tekerőgombokkal és tapis részekkel működtetni. A motortérben a legnagyobb változás, hogy eltűnt a szívó benzines aggregát, mindenféle hibrid komponensek nélküli, 150 lovas, egyhatos turbós erőforrással és hatos manuális váltóval indul a kínálat. Ugyanez az egység 48V-os mild-hibrid rendszerrel, kizárólag hétfokozatú duplakuplungos automatával és ha igény van rá, akár összkerékhajtással következik. Akinek több paci kell, a szintén egyhatos, csigával lélegeztetett, 180 lóerős motor adott, ugyancsak kuplung nélküli váltóval. Ha már az is szempont, hogy pár kilométert villannyal lehessen megtenni, a HEV, vagyis teljes értékű hibrid lehet alternatíva. A 180 lóerős benzines aggregát mellé egy 60 lóerős villanymotort, valamint egy 1,49 kWh-s akkumulátorpakkot is beépítenek, mellyel 4-5 kilométert is elgurul hangtalanul a Sportage. Ennél nagyobb hatótávhoz már a tölthető, PHEV Hybridet érdemes hazagurítani. A 91 lóerős elektromotor és a 13,8 kWh kapacitású akkumulátor együttese akár 50 kilométernyi károsanyag-kibocsátás mentes közlekedést is enged egyetlen töltéssel. Mindkét hibrid variáns hatfokozatú automatával készül, a HEV akár lehet összkerekes is, míg a PHEV alapból 4WD rendszerű. Az alaposan átfésült, ugyancsak 1,6 literes turbódízelmotor 136 lóerőt tud, és kizárólag lágy-hibrid berendezésekkel szállítják. A vevő azonban eldöntheti, az intelligens kuplungvezérléses, hatos manuális váltóval, vagy a hétfokozatú duplakuplungos automatával, esetleg négykerékhajtással van-e szüksége az autóra. Valamennyi új európai Sportage a Kia alapjárati start/stop rendszerével (ISG) készül. Különlegessége, hogy a vezetőtámogató rendszerrel (ADAS) együttműködik az ISG, így már előre képes kalkulálni azokkal a forgalmi szituációkkal (kereszteződések, lámpák, stoptáblák) melyekben a motor leállítható. Vagyis, a fölösleges újraindítózásokat is elkerüli a berendezés.

Kia Sportage újdonságok
Teljesen digitális panel váltotta a régit a Sportage irányítópultján. Az automataváltó a magasabb felszereltségeknél tekerőgombbal működtethető, a Sportage modellek történetében pedig most először jelenik meg az új Terrain Mode üzemmódválasztó. Az összkerekes változatokban forgókapcsolóval választható ki, éppen hóban, sárban vagy homokos talajon mozog az autó. Fotók: Kia

Új az elektronikus szabályozású és folyamatosan változó csillapítású felfüggesztés (ECS), az eddigi biztonsági berendezések pedig további, friss eszközökkel bővültek. Ilyen egyebek mellett a Kereszteződés asszisztenssel is kiegészített Ráfutásosütközés-elkerülő támogatás, amely kereszteződésekben, balra kanyarodáskor is megállítja az autót, ha szükséges. Az autópályán Vezetést támogató asszisztens (HDA) a sebességkorlátozásokhoz igazodik, vagyis tartja a beállított tempót, valamint távolságot az előttünk haladótól, miközben az autót a sávközépre korrigálja. A Navigációalapú aktív sebességtartó automatika (NSCC) a navigációs rendszer valósidejű adatait is felhasználja a biztonságos sebesség tartásához autópályán, miközben a kanyarok előtt automatikusan lassít, majd a kanyarok után önműködően visszaállítja a korábbi értékre a mutatót. De van itt Aktívfékezés-funkcióval is kiegészített holttérfigyelő (BCA), amely amellett, hogy figyelmeztet, amennyiben a vezető erre nem reagál, beavatkozik az irányításba is. A BCA párhuzamos parkolásokkor szintén aktív, ugyanúgy figyelmeztet a holttérből felbukkanó járművekre. A Távirányítással kiegészített parkolósegéd pedig ezentúl már nem csak a nagyobb tesóban, a Sorento-ban nagy show. Ezzel a funkcióval ugyanis a sofőr miután kipattan az autóból, a kezébe veszi a kis távirányítót (ami a kulcs is egyben) és a megfelelő gombokkal a helyére irányítja, vagy éppen kihozza a szűk helyről a Sportage-et. Utóbbi extrák nagy részét külön forintokért mérik, illetve csak egészen magas felszereltségi szinten (GT-Line) járnak az autóhoz. Ehhez persze alaposan zsebbe kell nyúlni, a csúcs csomagot ráadásul nem is kínálják a manuális váltós egységekhez. Legkevesebb 12.949.000 forintot (150 Hybrid 48V benzin DCT) kell a kereskedésekben hagyni a legolcsóbb GT-Line Sportage-ért. A többi csomag neve is ismerős lesz a modell ismerőinek, ám bizonyos pakkokat elhagytak. A sort ezentúl a Silver szint nyitja, ezt követi a Gold és a Platinum, majd az über GT-Line. A legolcsóbb Sportage, a 150 lóerős benzinmotoros változat most 8.749.000 forintba kerül (a cikk írásakor a kifutó nemzedék, egyhatos szívó motorral, ugyancsak Silver felszereltséggel 7.249.000 forint, míg a belépő, Steel csomagos modell 6.549.000 forintba kerül). A dízel 9.749.000 forinttól indul (a cikk írásakor a kifutó nemzedékből a legolcsóbb gázolajos Sportage 7.599.000 forint), a HEV 12.249.000, a PHEV pedig 14.599.000 forinttól kapható (Gold felszereltségtől). A megrendelésekkel kapcsolatban a sajtótájékoztatón elhangzott, bár Zsolna szépen halad az új Sportage-ek gyártásával, azonban a tölthető hibrid, PHEV változatokat például várhatóan csak 2022 februárjában kezdik talpra állítani, illetve az automataváltós modellekre már most valamivel több a várakozási idő. Bár nagyon sikeres a Kia a tisztán elektromos hajtású modellek piacán, nem terveznek a Sportage-ből ilyen variánst. A raktárkészlet erejéig viszont még elérhető a Sportage negyedik nemzedéke is.

Kia Sportage generációk
A zsolnai gyár a Sportage korábbi három generációját is készítette már, ezek közül az első a 2006-ban útjára indított második nemzedék volt. Azóta több mint kétmillió Sportage hagyta el a szlovákiai gyártósorokat, 104.500 darab a második generációból, 797.500 a harmadikból, és több mint egymillió a most kifutó, 2015 végén útjára indított negyedikből. Fotók: Kia