A felismerhetetlen látogatók végül egy hátsó terem felé haladnak, majd amint belépnek, Jean-Philippe Imparato, az Alfa Romeo ügyvezető-igazgatója fogadja őket. Közli velük, ők is a márka megújulásának részei, igaz, Valteri Bottas és Guanyu Zhou a Forma-1-es csapatot erősítik majd a 2022-es szezonban. Kellemes a hasznossal, ha már ott vannak, a cég első embere mindjárt megmutatta nekik az újdonságot, amire három évet vártunk. Megérkezett a szériaérett Alfa Romeo Tonale. A pandémia idején az autógyártók is átálltak az online térben megtartott sajtóeseményekre, ám az olaszok egy kis művészettel tálalták az új Tonale-t – a videó itt bármikor visszanézhető. Hogy a vezetési élmény miért pont egy SUV-ben kap hangsúlyt, talán kevés magyarázatra szorul. Ez ma az egyik legjobban fejlődő szegmens, a vevők nagy része innen szemezget – igen, még az Alfa Romeo rajongói is egyre többen váltanak erre a kategóriára. Nem úttörő tehát ezen a téren a Tonale, azt már megtette a Stelvio.
Nincs viszont még egy olyan Alfa, mely ennyi ihletet merítene a múltból!
Itt van mindjárt a nagy testvér. 1910 óta az Alfa Romeo a vezetési élményre koncentrál, legyen szó akár versenypályáról, városról, vagy helyi utakról, mint például a Passo dello Stelvio, amelyről az Alfa Romeo első SUV-ja is kapta a nevét. Ezt a névadási sémát folytatja most a Tonale is – egy Budapesttől majd 1000 kilométerre fekvő, kedvelt olasz síparadicsomot hívnak így. A Tonale oldalán végigfutó GT-vonal a Giulia GT-t idézi, a telt idomok a 8C Competizione-ról lehetnek ismerősek, míg a modell jellegzetes világítótesteit más kialakításban már láthattuk a nyolcvanas évek végén az SZ Zagato vagy a Proteo tanulmányautókon. Ehhez hasonló, csak éppen fából készült volánt tekertek anno a Montreal sofőrei is, a jellegzetes csőműszereket vagy kerek légbeömlőket pedig gyakorlatilag bármelyik Alfa tulajdonos említheti. A többi viszont még csak nyomokban sem emlékeztethet az elmúlt 112 év autóira, ugyanis az Alfa új fejezetet kezd a Tonale segítségével.
Egy Alfa Romeo nem szédeleghet az úton, a kormány mindig tűpontos kell legyen – a sportos imázs alapvetően ezt diktálja. Az új Tonale is hiába emelt hasmagasságú, fel sem vetődött a folyamatosan lágy futómű-karakterisztika. Az alap a Konival közösen fejlesztett, automatikusan változó csillapítású rendszer, mely a különböző lengési frekvenciákat figyelembe véve kisebb úthibákon ugyan engedi valamivel lágyabban rugózni az autót, a nagyobb kilengéseket és így olykor ijesztő karosszériamozgásokat viszont keményen kordában tartja. De van egy ennél is komolyabb megoldás a Tonale alatt. A Marellivel együtt kidolgozott elektronikus lengéscsillapítókban olyan különleges, elektromos aktiválású szelep található, amely független csillapítási görbéket aktivál. A rendszer kétféle beállítást kínál: komfort vagy sport. Előbbi az alapértelmezett beállítás, míg ha a vezető a DNA kapcsolót dinamikus üzemmódra tekeri, vagy netán kikapcsolja a menetstabilizálót, úgy a sport állás élesedik. Ilyenkor korlátozódik a karosszéria kimozdulása, sokkal stabilabban fut a Tonale még kanyarokban is. Hogy minél élvezetesebb legyen egyik ívről a másikra fűzni az autót, a mérnökök a kategória egyik legközvetlenebb kormányáttételét állították be, továbbá igyekeztek minimálisra csökkenteni a visszaható erőket, hogy így minél kevesebb elektronikai segédlettel lehessen örömautózni. A független első felfüggesztés geometriáját is ehhez igazították, és már az alapváltozatban is elektronikus önzáró differenciálmű dolgozik azon, hogy az erő megfelelően jusson talajra. A Q4 feliratú verziókban továbbra is összkerékhajtás segíti a haladást, igaz, ezúttal kicsit másképp, mint azt megszokhattuk eddig az Alfákban. A motortérben pedig további meglepetések várják a márka rajongóit.
A Tonale orrában hiába is keresnénk hathengeres, vörös szelepfedeles mesterműveket, helyette viszonylag kis lökettérfogatú, de hibrid komponensekkel támogatott erőforrások lapulnak a gépháztető alatt. A teljesen új fejlesztésű, és kizárólag a Tonale-ban elérhető 1,5 literes turbómotor 130 vagy 160 lóerős teljesítménnyel készül. Mindkét aggregáthoz 15 kW-os, 55 Nm forgatónyomatékú villanymotor, valamint 7 fokozatú duplakuplungos automataváltó jár, továbbá ékszíjon keresztül csatlakozik rájuk egy indítómotor/generátor kombó. A friss erőforrás a Miller-ciklus szerint, nagy sűrítési (12,5:1) viszonnyal üzemel, oldalanként változó szelepvezérlést kapott, az üzemanyagot pedig nagy, 350 bar nyomású közvetlen befecskendezési rendszer juttatja a motorba. Az erősebb variáns ezeken felül változó geometriájú turbófeltöltőt kapott.
A jelenlegi csúcsverzió a 275 lóerős, plug-in hibrid Q4-es.
Itt azonban az első kerekeket a Stellantis más modelljeiből már ismerős, 1,3 literes MultiAir benzines turbómotor hajtja, 6 fokozatú automataváltón keresztül, míg a hátsó görgőket az ide épített villanymotor mozgatja. A százas sprinthez mindössze 6,2 másodpercre van szüksége a Tonale Q4-nek. Ha viszont nem a folyamatos tempózás a lényeg, akkor jó tudni, akár 80 kilométert is képes megtenni egyetlen töltéssel az autó (városon kívül jelenleg 60 kilométeres hatótávot ad meg a gyártó), ha pedig elfogy az energia a 15,5 kWh kapacitású akkumulátor pakkból, akkor 7,4 kW-os gyorstöltővel nagyjából 2,5 óra alatt újra 100 százalékot mutathat a kijelző. Mindhárom hajtáslánc képes tisztán elektromos mozgásra, még a nem tölthető egységek is. A fékpedál lenyomására a regeneratív fékrendszer átalakítja és eltárolja az akkumulátorba az energiát, a villanymotor pedig mindig támogatja az ólommentessel működő erőforrás munkáját. Fogyasztási adatokat egyelőre nem közölt a forgalmazó, de a sajtóanyag a tölthető Q4-et jelölte a legtakarékosabbnak. Bizonyos piacokon lesz 130 lóerős dízelmotor, míg kifejezetten a tengerentúlon egy 256 lóerős, 9 gangos automatával szerelt, hagyományos összkerékhajtású változatot is forgalmaznak majd.
A Tonale a világon először alkalmaz nem helyettesíthető token (NFT) technológiát. Ez valójában egy védett, nem módosítható feljegyzéseket tartalmazó adathalmaz az adott jármű életciklusának fő mozzanatairól – így például a különböző inspekciókról. Vagyis, a Tonale a használtpiacon még megbízhatóbb lesz, hiszen a korábbi szervizelések bármikor lekérdezhetők. Elérhető még az integrált Amazon Alexa hangvezérelt személyi titkár funkció is a Tonale-hoz. Ezzel egyebek mellett otthonról bármikor csekkolható az autó státusza, lekérdezhető az üzemanyag- és/vagy töltöttségi szint, vagy akár a távolból működtethető a központi zár. A névadó Amazon rendszerben pedig akár az autót magát csomagátvételi pontnak is megadhatja a tulaj, majd amikor megérkezik a futár, a rendszer oldja a zárat, és egyszerűen berakja a csomagtartóba a pakkot.
Belül már alapfelszerelésként is két nagy kijelzőt építenek a Tonale-ba.
A testre szabható Android operációs rendszernek, valamint a vezeték nélküli frissítéseket kínáló 4G mobil adatkapcsolatnak köszönhetően az új infotainment egységen mindig a létező legfrissebb tartalmak jelennek meg. A vezető előtti panel teljesen személyre szabható, például a számlapok is három különböző témában jeleníthetők meg – köztük egy klasszikus Alfákat idéző grafikával. A „My Wi-Fi” szolgáltatással egyszerre akár nyolc hordozható készülék csatlakozhat az internetre. Az „Alfa Connect szolgáltatások” között szerepel a „My Assistant” funkció is, amellyel a vezető vagy utasai ütközéskor a tetőkonzolra épített Assist gomb megnyomásával, vagy az okostelefonos alkalmazásból segítséget kérhetnek a diszpécser központtól. Hogy minél kevesebb ilyen legyen, az új Alfa Romeo Tonale képes akár 2. szintű autonóm vezetésre is, vagyis az összes beépített szenzor és biztonsági berendezés azon dolgozik, hogy minimálisra csökkentsék az esetleges balesetek kockázatát, vagy ha már az elkerülhetetlen, akkor a bent ülők minél kisebb sérülésekkel ússzák meg. A Tonale 2022 áprilisától rendelhető egy különleges bevezető szériával (Edizione Speciale), majd júniustól érkeznek a további verziók is. Árak a megjelenés előtt várhatóak.