Testes RS – Škoda Kodiaq RS bemutató

Fotó: Škoda

Nem ez a leggyorsabb RS a Škodák között, de a Nürburgring aszfaltcsíkját rekordidő alatt futotta végig Sabine Schmitz kezei alatt, ezzel pedig ez lett a rekorder 7 üléses SUV. Nem ördögtől való az elképzelés, házon belül az Audi Q5-ből is készült hasonlóan felpaprikázott változat, a Seat-ból önállósodott sportrészleg, a Cupra első modellje pedig ugyancsak egy SUV. Szóval ezúttal nem az Octavia élsportolóját aktualizálták és nem is a Fabia legújabb nemzedéke öltötte magára az RS gúnyát, hanem a csehek mackója, a Kodiaq. Az újító szellemiség jegyében rögtön frissített logót is kapott a csúcsvas, a korábbi zöld helyett immár piros színű a legendás RS felirat előtti V betű. Az autó orrában pedig a várakozásokkal ellentétben nincs benzinmotor, csakis egyetlen öngyulladóst kínálnak. Abba viszont elég nagy szufla szorult, a 2 literes biturbós gázolajos aggregát 240 lóerő mellett 500 Nm-es forgatónyomatékot produkál és mindezt 7 fokozatú duplakuplungos automataváltó juttatja el a kerekekig. Ha pedig túl sok jutna a papucsokra, az összkerékhajtási rendszer megfelelően osztja el a négy görgő között az erőt. Ezek után még van kérdés? Naná, hogy mindezt miért pont így hozták össze?

1974-ben használták először az RS betűkombinációt Škodán. Az első igazán sikeres modell az 1975-ben megjelent 130 RS lett, amely a Kelet Porschéjaként is elhíresült és számos nemzetközi versenyen szerepelt, illetve dobogós helyen ért célba. A 2000-es években aztán a Škoda Octavia kapta meg hosszú évek kihagyása után az RS logót, amit a Fabia két generációja követett. Idén az Octavia mellé csatlakozott a Kodiaq. Fotók: Škoda

Először is, baromi jól fogy a Kodiaq. 2016-os bemutatása óta 277.000 darab jutott belőle a világ útjaira, ami egy ekkora méretű autónál igen szép szám. A Škoda marketingesei ezen kívül még azt is számon tartják, hogy az eladott Kodiaq-ok 57 százaléka gázolajos. Ennél talán meglepőbb az adat, hogy a vevők 87 százaléka automataváltóval rendelte meg a cseh–német SUV-t.

Tehát alapvetően a vásárlói szokásokat vették figyelembe, amikor összeállították az RS-t a tervezőasztalon.

A harci díszeket kívül 20 colos könnyűfémfelnikkel egészítették ki. A megnövelt teljesítményhez szükség volt a fékeket is kezelésbe venni. A 17 colos tárcsákra ráadásként pirosra fényezett féknyergeket pattintottak Belül teljesen digitális számlapot kapott a csúcsverzió a szokásos sportülések és fémpedálok mellé. Természetesen kütyüből is bármi elérhető a Kodiaq RS-hez, amit egy Škodába ma meg lehet rendelni. A vezeték nélküli telefontöltőtől egészen az okostelefon tükrözésre képes infotainment rendszerig minden megtalálható az extralistán. A sofőrnek azonban jobban fog tetszeni valószínűleg a többféle vezetési módot kínáló hajtás. A középkonzolon található gomb segítségével hat beállításból lehet választani, az ECO-tól egészen a SPORT-ig. INDIVIDUAL programban pedig lehetősége van a bal egyben ülőnek teljesen az egyéni ízlése szerint kalibrálni az autót, a futómű feszességétől a pengébb kormányzásig mindent.

Alcantara és bőr keveréke az üléseken és ajtópaneleken, karbon betétek, alumínium pedálok és több színből álló belső világítás. A legnagyobb változás azonban a digitális számlap a többi Kodiaq-hoz képest, amely a különféle módoknak megfelelően változik. Úgy alakították át sportos autóvá a Kodiaq-ot, hogy közben megmaradtak praktikus tulajdonságai is. 5 üléssel például 725 literes alapból a csomagtartó, a 7 fotelos kivitelben ez 230 literre csökken. Fotók: Škoda

Dízel sportváltozatból elég nehéz lúdbőröztető hangot kihozni, de a fejlesztőcsapat erre is gondolt. Ám a Kodiaq RS-ben nem a hangszórókból árad egy álhang, hanem a kipufogó végcsövénél elhelyezett szerkezet segítségével jönnek elő különböző tónusok. A sofőr a már említett módválasztó gomb segítségével aktiválja ezt a hanggenerátort, tehát akár sportos, míg ECO módban állítólag szinte hangtalan is tud lenni a kidörgő. Előnye a többi mesterségesen előállított akusztikai berendezésekkel szemben, hogy ez kívülről is hallható, tehát nem csak a bent ülők fülébe jut el a megfelelő hang, illetve az, hogy bármikor kikapcsolható. A Kodiaq RS további előnye, hogy ez a változat is lehet akár 7 üléses is, igaz ekkor le kell mondani egy tized másodpercről a 0-100-as sprintnél. Ha megelégszik a vevő 5 üléssel is, akkor a gyári adatok szerint 6,9 másodperc múlva 100-at mutat a kijelző és ahol van rá lehetőség, egészen 221 km/h-ig zargatható a vas. Nyilván ilyen intenzív használat mellett a 6,4 literre taksált vegyes fogyasztás is csak papíron fog szerepelni. A bűntudat viszont legalább nem kell terhelje a sofőrt, legalábbis a levegőbe „puffogott” gázok miatt, ugyanis a Kodiaq RS még ekkor is az Euro 6d-TEMP, tehát legújabb környezetvédelmi kategóriába fog tartozni. A Škoda Kodiaq RS már Magyarországon is megrendelhető, alapára 14.566.010 forint.

A két turbótöltő közepes teljesítményen egyszerre működik. Az alsó fordulatszám tartományban a nagynyomású, míg magasabb fordulaton és sebességnél a kisnyomású csiga tol több levegőt a motorba. A Škoda szerint turbólyuk nem is létezik a Kodiaq RS-ben. Fotók: Škoda