Bár hivatalosan június 24-én lesz 110 éves az Alfa Romeo, a születésnapos már előre koccint – gondolatban legalábbis – 500 szerencsés vásárlóval, akik lefoglalják a legújabb Giulia GTA vagy GTAm-et. Hogy mi a különbség a két verda között, nemsokára elárulom, de előtte még ugorjunk vissza az időben egészen pontosan 55 évet, ekkora datálható ugyanis az első azonos nevű csúcs Alfa megjelenése. 1965-ben mutatták be ugyanis a Sprint GT különleges kiviteleként az Amszterdami Autókiállításon a Giulia Sprint GTA-t, mely a Giulia Sprint GT megjelenésével azonos, ám alumíniumból készült karosszériát kapott, így a közúti változat 900 kilogrammos tömegével szemben mindössze 745 kg-ot nyomott. A mérnökök az 1570 cm3-es, kettős felül fekvő vezérműtengellyel szerelt erőforrást sem hagyták érintetlenül. A dupla gyújtású motor utcai kivitelében 115 lóerőt tudott, a GTA-ban viszont az Alfa Romeo hivatalos versenyistállójának, az Autodeltának a mérnökei 170 lóerőre növelték a teljesítményét. A versenysikerek is jöttek, a modell egymás után háromszor diadalmaskodott az európai túraautó-bajnokságban, világszerte tucatnyi országos bajnoki címet és több száz futamgyőzelmet könyvelhetett el. A GTA betűszó egyébként a „Gran Turismo Alleggerita” kifejezésre utal (az olasz „alleggerita” szó jelentése: könnyített), és az elmúlt évtizedekben számos csúcsmodell farán ott virított. Erre a legendás múltra emlékszik most vissza a márka az új Giulia GTA-val és GTAm-mel, melyek gépházfedele alatt a Giulia Quadrifoglióból ismert, teljes egészében alumínium építésű, 510 lóerős 2.9 V6 Bi-Turbo erőforrás 540 lóerőre srófolt változata adja az adrenalin löketet. Akárcsak az 55 évvel ezelőtt bemutatott elődnél, itt is fontos szempont volt a tömegcsökkentés. Az Alfa mérnökei ezért szénszálas kompozitokból készítették el a kardántengelyt, a motorházfedelet, a tetőlemezt, az első lökhárítót, az első kerékíveket és a hátsó kerékív-betéteket, valamint a hatpontos Sabelt biztonsági övekkel szerelt sportülések héját. Alumíniumból van a motor mellett az ajtók és a felfüggesztés elemei is. Az oldalablakokat és a hátsó szélvédő keretét pedig a motorsport világából származó, további tömegcsökkentést eredményező polikarbonátból (Lexan) formázták. A ma Giulia GTA-ja 1520 kilót nyom a mérlegen, vagyis egy százassal kevesebbet az eddigi csúcsot jelentő Quadrifogliónál.
A rajtautomatikával szerelt GTA-k így három tizeddel hamarabb, 3,6 másodperc alatt futják a százas sprintet.
Az aktív aerodinamikai eszközök közvetlenül a Forma-1-ből származnak. Az oldalsó kötények, az egyedi hátsó légterelő, valamint az aktív első splitter mellett szénszálból készült hátsó diffúzor javítja a csúcs Alfa légellenállását, a titánból készült Akrapovič kipufogó pedig segít, hogy könnyebben öblögessen az 540 paci. Ugyancsak a versenysportból származnak a központi anyás, 20 colos keréktárcsák. Elöl-hátul 50 mm-rel megnövelték a nyomtávot, valamint új rugókat, lengéscsillapítókat és perselyeket fejlesztettek ki. Az utastérben a műszerfalat, az ajtópaneleket, a kesztyűtartót, az oldalsó tetőoszlopokat és az ülések központi sávját is Alcantara borítja. A GTAm változatból pedig hiányzik a két hátsó ülés, helyükön bukókeret és egy teljes egészében kárpitozott üreg van, melyben formázott rekeszekbe lehet tenni a bukósisakokat és a tűzoltó berendezést. De a GTAm-ben hiába keresnénk az ajtópaneleket, azok sincsenek, és még a kilincseket is szíj helyettesíti. Szóval az a kis „m” betű valójában egy utcai közlekedésre is alkalmas versenyautót jelöl, míg a GTA egy ugyanolyan teljesítményű, de egy fokkal komfortosabb sportautó. Az 500 darabos limitált szériára már elindult az előfoglalás, és amint megvannak a vevők, be is fejeződik az ünnepi Giulia GTA modellek értékesítése. Minden vevővel külön márka-nagykövet veszi fel a kapcsolatot, aki a megrendeléstől az átadásig segíti a leendő tulajt. Hab a tortán, hogy teljes versenyfelszerelés és bukósisak is jár az autók mellé, továbbá egy vezetéstechnikai képzés is, az Accademia di Guida Alfa Romeo szervezésében.