Megérkeztek a konnektoros DS-ek – DS E-Tense modellek bemutatója

Már elérhető Magyarországon is a tisztán elektromos hajtású DS3 Crossback E-Tense és a tölthető hibrid DS7 Crossback E-Tense 4X4. A hazai debütáláson mindkettőt elvihettük egy próbakörre.

DS 3 Crossback E-Tense és DS 7 Crossback E-Tense 4X4

Bár messze van még 2025, azért a DS stratégái hagynak nekünk öt évet, hogy hozzászokjunk a villanyos autók gondolatához. Akkortól ugyanis kizárólag elektromos négykerekűeket gyártanak majd, a francia prémium márka legalábbis biztosan. A jelenben azonban a benzines és a dízel palettát egészíti ki mindkét környezetbarát változat, vagyis a DS3 Crossback E-Tense és a DS7 Crossback E-Tense 4X4 is. A hangzatos név mellett első ránézésre nem változtak semmit a zöld DS-ek, és bizony a szemünk nem hazudik. Okosan építették ugyanis már az elejétől a DS3 és a DS7 Crossback-et is, platformjuk anélkül fogadja be a különböző alternatív hajtásláncokat, hogy az tönkretenné a helykínálatot, vagy netán csökkentené a csomagtartó méretét. Egyedül a hűtőmaszk matt felülete lehet árulkodó szemből – ami egészen addig igaz, míg valaki nem a Performance csomagot választja, annál ugyanis fényes fekete színben pompázik, egyebek mellett ez a felület is. Szóval marad a farra ragasztott E-Tense felirat, a gépháztetőn díszelgő „E” betű a DS embléma helyén, a DS3 Crossback-nél a kipufogó hiánya, a DS7 Crossback-nél pedig az eggyel több töltőnyílás. Belül a villanyos komponensekkel kibővített digitális számlapok, illetve a középkonzoli monitoron az áramlás ábrája az újdonság, amit egyébként egy olyan gombbal hívhatunk elő, amire egy imitált elektromos szikrára hasonlító kis ikont nyomtattak. Ha tovább keresünk, a váltóra is sütöttek egy „E” betűt és a piktogramok között is feltűnik egy „B”, ami az angol Brake szó rövidítése. Tehát motorfék üzem is van az E-Tense DS-ekben. Minden más centire megegyezik a hagyományos, belsőégésű erőforrással hajtott testvérekkel, vagyis a felületeket a legfinomabb anyagok borítják, többféle hangulatú belsőt lehet választani és ugyanakkora helyen lehet elhelyezkedni. Egyedül a csomagtartóban utazó kábelek csökkentik a puttonyok befogadóképességét, de ezeket sem kell állandóan magunkkal cipelni, főleg a DS7 Crossback-nél. Itt ugyanis az autó orrában egy 1,6 literes turbós benzinmotor is helyet kapott, ami kiegészítve a két elektromotor erejével 300 lóerős rendszerteljesítményt produkál. De ami ennél is fontosabb, hogy ez egy otthon is tölthető hibrid négykerekű lett. Vagyis, a padlóba integrált 13,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomag nagyjából 58 km-re (WLTP szerint mért adat) elegendő áramot tud magába szippantani, ám ha elfogy a nafta, akkor az ólommentessel működő aggregát tovább viszi a bódét. Sőt, ilyenkor teljes értékű hibridként időnként még 1-1,5 kilométert továbbra is képes tisztán elektromos hajtással haladni. A feltöltés többféle fejjel lehetséges, melyből kettőt most a DS hazai képviselete alapáron ad. A Mode 2 csatlakozóval az otthoni töltést lehet elintézni. Az áramerősség függvényében hét (8A), vagy akár négy (14A) óra alatt is eléri az aksipakk a 100 százalékos szintet. A Mode 3 kábellel, mellyel az utcai, illetve egy házi Wall Box-szal a saját gyorstöltést lehet intézni, mindössze 1 óra 45 perc alatt megvan a mutatvány. Ezek után már csak arra kell ügyelni, hogy a vezetési mód választó gombot mindig a megfelelő állásba nyomjuk, minden mást elvégez helyettünk az autó.

DS 3 Crossback E-Tense és DS7 Crossback E-Tense 4X4 motorja
A DS7 Crossback E-Tense 4X4 orrában az 1,6 literes, 200 lóerő teljesítményű benzines turbós aggregát mellett egy 80 kW-os villanymotor is helyet kapott. A másik, ugyanilyen teljesítményű villanymotort a hátsó tengelybe építették be. A 300 lóerő és 520 Nm összteljesítményű DS így 5,9 másodperc alatt futja a 0-100 km/h-s sebességet, gyári vegyes fogyasztása pedig 1,4 liter/100 km. Rövidesen érkezik a kínálatba egy gyengébb, és csak elsőkerék-hajtású DS7 Crossback E-Tense változat is.

A DS3 platformja más, ide nem férne el helyveszteség nélkül egy hibrid hajtáslánc, szóval itt tisztán elektromos egységet terveztek az autóba. A 100 kW-os, tehát 136 lóerő teljesítményű villanymotort egy 50 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor táplálja energiával, amit az első utasok alá építettek be. Ha ügyesen bánik a pedállal a sofőr, akár 320 km-t (WLTP szerint mért adat) is megtehet egyetlen töltéssel. Ebben segítségére van a három lehetőséget kínáló üzemmódválasztó. ECO állásban még egy ilyen életteli elektromos járgány is némiképp vonakodva veszi a vezető parancsait. Itt a rendszer azon dolgozik, hogy minél több áramot spóroljon meg utazás közben. NORMAL állásban minden megy, ahogy annak lennie kell. Életteli reakciók, finom, törés nélküli gyorsulás és optimalizált működés jellemzi ilyenkor a DS3 Crossback E-Tense-t.

SPORT állásban megmutatja a paripa, milyen az, amikor a 260 Nm-es forgatónyomaték azonnal, tényleg késlekedés nélkül meglódítja az autót.

Pillanatok alatt (3,5 másodperc) letudja az ötvenes kötelező városi gyorsulást az elektromos DS, de a százas sprint is megvan 9 másodperc alatt. Ám innentől továbbra sincs törés valószínűleg a tempózásban, ugyanis a villanymotorok egészen a végsebességig folyamatosan húznak, ami itt 150 km/h-t jelent. Mondanom sem kell, az elméleti hatótáv ilyenkor alaposan csökken, ám ha csak időnként használjuk ki a villanymotorban rejlő potenciált, akkor véleményem szerint magabiztosan kiautózható a több mint 300 kilométer. Persze nagyban befolyásolja a kinti hőmérséklet, valamint a felhasznált fedélzeti elektronika mennyisége is a hatótávot, a rövid tesztkörön (kb. 7-8 km) azonban a többszöri gyorsítgatások után sem változott a töltésig megtehető kilométerek száma a kijelzőn. A motorfék üzem pedig valóban felerősítette a lassulási hajlamot, kicsit olyan érzésem volt, mint a Nissan Leaf-ben az E-Pedal használatakor. Amint felengedem a gázpedált (milyen vicces egy elektromos autóban így hívni), azonnal lassítani kezd az autó és tölti is az akkumulátort. Tényleg a fék érintése nélkül lehet akár piros lámpához odagurulni. Aztán ha elég a kormányt megharapó lassulásból, újra hátrahúzzuk a váltókart és visszaáll D-be a rendszer, és nem lesz ilyen erős a motorfékhatás. Azt azért nem szabad elfelejteni, ez elektromos autó, tehát igenis erőteljesebben lassít még ilyenkor is a hagyományos autóknál. Jó móka tehát a DS3 Crossback E-Tense vezetése és nem kell hozzá pilóta engedély. Mindent azonnal megtalálni az utastérben is és természetesen itt sem kell lemondani a luxus kiegészítőkről. A DS7 Crossback E-Tense 4X4 terelgetése sem ördöngősség. Itt amikor megy a benzinmotor, a már jól ismert nyolcfokozatú automataváltó osztja be az erejét, ha pedig úgy hozza a helyzet, gombnyomásra izzítható a virtuális összkerékhajtás. Azért mondom ezt így, mert nincs hagyományos összeköttetés a két tengely között. Választható még HYBRID és tisztán elektromos mód is az eddig ismert NORMAL, ECO és SPORT mellett. Az átállás pedig teljesen magától megy, tehát amikor a nagy aksipakkból elfogy az energia, vagy ha a sofőr 135 km/h-nál nem lép le a pedálról, akkor a rendszer egyszerűen átáll a vegyes tüzelésű üzemmódba.

DS 3 Crossback E-Tense és DS7 Crossback E-Tense 4X4 töltése
A DS3 Crossback E-Tense-hez is alapáron adják a Mode 2- és 3 csatlakozókat. Előbbivel akár 24 óra is lehet a teljes feltöltés (8A), míg 14 A-s áramerősség mellett körülbelül 10 órára csökken a töltési idő. Utóbbi kábellel és otthoni WallBox-szal pedig akár 7 óra is elég lehet. Még 2020-ban érkezik egy háromfázisú fedélzeti töltő, amivel a gyártó szerint lecsökken 4,5 órára a teljes áramfelvételi idő.

Pár nappal a hazai bemutató előtt már beharangozott egy újabb E-Tense változatot is a DS. Ráadásul nem SUV érkezik rövidesen a kínálatba, a DS9 ugyanis egy nagylimuzin. A 4,93 méter hosszú újdonság a BMW 5-ös kategóriájában versenyez majd a vevőkért. A több mint 2,9 méteres tengelytávolságú szedánt első körben egy 225 lóerő összteljesítményű, tölthető hibrid verzióval forgalmazzák majd. A 11,9 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorban 40-50 kilométerre elegendő energia fér el, amit körülbelül másfél óra alatt fel lehet tölteni. A nyolcfokozatú automataváltóba integrált 80 kW és 320 Nm teljesítményű elektromotor induláskor, intenzív gyorsításkor, vagy zéró emisszió üzemmódban lép működésbe. Tisztán elektromos állásban, akárcsak a DS7 Crossback E-tense 4X4, 135 km/h-ig használható. Választható még itt is SPORT állás, amikor a rendszer teljesen kiaknázza mindkét motor teljesítményét, valamint élesebbé teszi a gázpedál, a kormány és a sebességváltó reakcióit, de feszesebbé teszi a vezérelt felfüggesztést is. A DS 9 energia-visszatápláló rendszere azonnal működésbe lép, ha lassítunk, vagy fékezünk, ezzel pedig tölti az akkumulátort. Az E-Save funkcióval tartalékolhatunk is energiát az aksiban, így az út egy részét mindenképp hang- és üzemanyagfogyasztás nélkül tehetjük meg. Vagyis, ez a lehetőség akkor hasznos, ha tudjuk, hogy városban szükségünk lesz majd a villanymotor működéséhez áramra, és nem akarjuk, hogy idő előtt elfogyjon. Ezt egyébként a DS7 Crossback E-Tense 4X4 is tudja, tehát képes még jobban vigyázni az aksi töltöttségére. A DS9-re még várni kell, a DS3 Crossaback E-Tense illetve a DS7 Crossback E-Tense 4X4 viszont már nálunk is megrendelhető. A nagyobbik SUV alapára, ELEGANCE felszereltséggel 16.190.000 forint, míg a legjobban felszerelt PRESTIGE kivitelben 17.990.000 forintot kérnek érte. A DS3 Crossback E-Tense már eleve PRESTIGE szinttől indul, alapára 12.490.000 forint, amit a másfél milliós állami támogatással 10.990.000-ig lehet leszorítani. A csúcsot jelentő ULTRA PRESTIGE változatban pedig 13.940.000 (állami támogatással 12.440.000 Ft) forintért lehet hazavinni. Mivel most van raktárkészleten mindegyik E-Tense modellből, ha az megfelel az ügyfélnek, akkor csak a szokásos adminisztrációs időt kell kivárni az átvételig. Amúgy 3-4 hónapos átfutással tudják szállítani a környezetvédő DS-eket. Mindkét modellnél 8 év vagy 160.000 kilométeres garanciát vállalnak az akkumulátorra. Egy kis extra pénzért pedig továbbra is házhoz viszik az újautót, vagy intézik a szervizelést, lakjon az ország bármely pontján a vevő.

DS9 E-Tense 4X4
A DS9 limuzin egyik különleges megoldása a hátsó szélvédő szélein, a tetőbe integrált fényforrások, melyekkel az 1955-ös, eredeti DS-re utalnak. A Franciaországban tervezett és Kínában gyártott DS9 összeszerelése 2020 második felében kezdődik meg. Lesz belőle egy 250, illetve egy 360 lóerő összteljesítményű E-Tense 4X4 változat is, és tervezik elektromos komponensek nélküli, 225 lóerős turbós benzinmotorral is forgalmazni.

Íme a DS3 Crossback E-Tense és DS7 Crossback E-Tense 4X4 hazai bemutatóján készült kisfilmünk: