Nincs ma olyan gyártó, amely ugyanarra a padlólemezre ne húzna fel több bódét is. A platformépítés jó ideje segít némiképp kordában tartani a költségeket, egy jó alapra pakolt négykerekűről ráadásul csak kevesen mondják meg, mely másik járművel közösködik. A Stellantis csoport is alkalmazza ezt a módszert, vagyis kollektív alkatrészek használatával szolgálja ki az égiszük alá tartozó különböző márkák rajongóit. Az Alfa Romeo újdonsága például már Jeep Avengerként és Fiat 600-ként is elérhető, természetesen mindegyik modell a brandnek megfelelő felépítéssel és megjelenéssel. Bár teljes hosszban vannak eltérések, ha megnézzük az adattáblázatot, rögtön látszik, a tisztán villannyal hajtott változatok is koppra ugyanazon a 2562 mm-es tengelytávú alvázon osztoznak. Ja igen, az új Alfa Romeo Junior bizony teljesen elektromos hajtáslánccal is készül, ráadásul a sportos imázsnak megfelelően a szokásos, más Stellantis modellekből már ismert 156 lóerős egység mellett egy 240 lovas, combosabb erőforrással is piacra dobják.

Utóbbi azért is érdekes, mert az első tengelyre egy mechanikus Torsen sperrdifferenciálművet is beépítettek a mérnökök.

Mondjuk ez maximum addig tűnhet furcsának, míg ki nem derül, a fejlesztő csapat a Giulia GTA-t állította korábban talpra, szóval nekik köszönhető, hogy a digitális világban egy kis manuális segítség még beleférhetett a műszaki tartalomba. Ehhez persze mélyen zsebbe kell nyúlni majd, az Elettrica 240 kizárólag a legmagasabb, VELOCE felszereltségi szinttel párosítható, ami a cikk írásakor Németországban 48.500 Euróért gurítható haza. Ha esetleg túlzásnak tűnik a 6 másodperces 0-100-as sprint, vagy a 200 km/h-s végsebesség, akkor a gyengébbik Elettrica már alacsonyabb konfigurációban is elérhető. Az 54 kWh-s Li-ion akkumulátorból itt is 51 kWh használható fel, és ha csak városban gurul a Junior Elettrica, a gyáriak szerint közel 600 km-t is kibír egyetlen töltéssel. A betondzsungelen kívül viszont elméletileg 398-410 km-re lehet merészkedni, de utána tutira kábelre kell tenni. A 240 lóerős variánshoz még nincsenek meg a katalógus adatok, de valószínűleg pár-tíz kilométerrel kevesebbet bír, főleg, ha állandóan nyélen hajtjuk. Amennyiben továbbra is kell egy morgó erőforrás, akkor elérhető Ibrida változatban is a Junior. A fantázianév egy 136 lóerő teljesítményű, 48V-os akkumulátorral szerelt hibridrendszert takar. Az 55 Nm maximális forgatónyomatékú villanymotor, melyet a hatfokozatú duplakuplungos automataváltóba építettek be, nem csak támogatja a 3 hengeres, 1,2-es turbós benzines aggregátot, de képes önállóan mozgatni a Juniort. Akár autópályán is, ráadásul elég magas, 150 km/h-s tempóig, kis terhelésnél is átveheti rövid ideig a hajtást. Az Alfa 5,2 literes vegyes fogyasztási adatot ígér, vagyis elvileg elég lassan apadhat az Ibrida 44 literes üzemanyagtartálya. Később ebből a variánsból készül majd Q4-es összkerékhajtású Junior is.

A Junior az első kifejezetten elektromos Alfa Romeo a márka kínálatában. A formatervet a torinói Alfa Romeo Centro Stile készítette. A Junior sportos övvonalát a 8C Competizione (bal alsó sarok) inspirálta, míg a Coda Tronca, a zömök far a hatvanas évek motorsport modelljeiről, a Giulietta SZ (jobb felső sarok) és a Giulia TZ-ről (jobb alsó sarok) lehet ismerős. Fotók: Stellantis, Alfa Romeo

Hogy a rajongók még inkább magukénak érezzék az új Alfa Romeót, a márka segítségül hívta őket. Neten lehetett szavazni a projekt nevére, melyet április 10-ig csak a nagyon bennfentesek tudtak, mi lesz. A nagy leleplezéskor a MILANO név villant fel a sárvédőn, vagyis erre voksoltak a legtöbben. Nem is lehetne ennél Alfásabb, hiszen 1910-ben itt kezdődött a márka története, szóval ezzel is úgy érezték a Stellantis vezetőségében, tiszteletüket teszik az Alfa Romeo történelme és a város előtt. Mindössze pár napig tartott azonban az örömmámor, egy olasz politikus ugyanis felhívta a figyelmet, a Milano név használata csak akkor nem ütközik törvénybe, ha viselőjét olasz kezek, otthon állítják talpra. Viszont, mivel a mára exMilano gyártósora Olaszország határain túl van, nem örülnek a választásnak, sőt, kifejezetten sérelmezik. Az autóipari óriás Stellantis valószínűleg nem figyelmetlenségből tette mindezt, és hatalmas média háború helyett meghajolt, majd azt mondta, rendben, ha ez a szabály, akkor legyen. Valószínűleg kevesebbe is került átmatricázni a már elkészült járgányokat.

A lényeg, a Milano helyett a Junior nevet kapta az Alfa Romeo kompakt újdonsága.

Ezzel viszont ismét egy szeletke történelmet csempésztek a nóvumba. A hatvanas években ugyanis, a Giulia GT kupé sikerén felbuzdulva egy újabb különleges, sportos vonalvezetésű négykerekűvel akart az Alfa fiatalabb vevőket szerezni. 1966-ban ez volt a GT 1300 Junior. Bár hiányzott belőle a „Giulia” név, az akkor új Alfa Romeo generáció vezető modellje lett: összesen több mint 92 ezren választották. Közel hat évtizeddel később mindenből igyekeztek tehát a legjobbat összepakolni Olaszországban az egyébként KID munkanéven futó autóba, innentől viszont abszolút a közönségen múlik minden. A piaci bevezetést az Alfa ezúttal is egy különleges változattal teszi még vonzóbbá. A limitált ideig elérhető Junior Speciale csúcsfelszereltségbe 18-as felnik, Arese-piros díszítőelemek, masszázsfunkciós elektromos vezetőülés, nyolcszínű hangulatvilágítás, online navigációs szolgáltatás, 180 fokos tolatókamera, vagy elektromos csomagtérfedélmozgatás is belefért. Az új Alfa Romeo Junior Magyarországon május végétől rendelhető, az első darabok pedig várhatóan ősszel érkeznek meg.

A 4,17 méter hosszú Junior 400 literes csomagtartója a kategória élvonalába tartozik. Menő geg, hogy a légbeömlők négylevelű lóhere formájúak. A D.N.A. üzemmódkapcsoló a később érkező összkerekes változatokban egy negyedik, rossz tapadási körülményekre optimalizált Q4 funkcióval bővül. A névrokon GT 1300 Junior a hatvanas évek legsikeresebb Alfája volt. Fotók: Stellantis, Alfa Romeo