Edzés VW módra – Volkswagen Arteon R és Arteon Shooting Brake R

Alig pár hónapja frissítették a VW Arteon-t, és bemutatták az elegáns Shooting Brake változatot is, máris itt van belőlük a legerősebb R páros.

Volkswagen Arteon R és Arteon Shooting Brake R
Fotó: Volkswagen AG

Miközben a Volkswagen bejelentette, a villanyos autókból is készülnek rövidesen a sportváltozatok, méghozzá a GTi-re erősen rímelő GTX néven, addig nem elektromos modelljeinél megint más jelöli a zászlóshajót. Amit 2002-ben a Golf R32-vel elkezdett a német márka, mára a több évtizedes, hárombetűs kombináció helyét is átvette. Igen, a Volkswagen fogta és egyszerűen „R”-re cserélte minden csúcsverzión az egykori híres jelölést – igaz, ehhez több mint 10 év kellett. A Polo R és a T-Roc R mellett viszont az elmúlt fél év volt a legtermékenyebb időszaka a német sportrészlegnek, hat hónapon belül ugyanis öt csúcs gépet is piacra dobtak. A Touareg R, a legfrissebb Golf R, valamint a Tiguan R után felsorakozott az Arteon R és Arteon Shooting Brake R is. A legerősebb Arteon páros lelke ugyanaz a 2 literes TSi motor, amelyet a Golf R-ben már megismerhettünk.

Nem húzták tovább a mérnökök, itt is 320 LE és 420 Nm a tudása, ami valljuk be, nem hangzik rosszul.

Ám mivel az Arteonok közel 1,8 tonnát nyomnak, a kötelező 0-100-as gyakorlat valamivel tovább tart kompakt társukénál. No, nem lett lomha egyik Arteon R sem, mindkettő 4,9 szekundum alatt (Golf 4,7 s) pattan fel állóhelyből százra. Hogy ez mindig kivitelezhető legyen, a legújabb 4MOTION összkerékhajtás segíti a pilótát. Ennek különlegessége, hogy már nem csak az első és a hátsó tengely között osztja el a nyomatékot a rendszer, hanem a két hátsó kerék között is képes rá. A 7 fokozatú, duplakuplungos DSG váltó sem a szokásos, ugyanis a kifejezetten erős igénybevételre áttervezték, ennek megfelelően pedig úgy hangolták, hogy már az első fokozatban is limitálás nélkül átvezeti a teljes forgatónyomatékot. A pilóta maga is beleszólhat némileg a különböző egységek összjátékába. Külön beállítható ugyanis a váltó, a kormányzás és a biztonsági segédberendezések karakterisztikája, a volánra szerelt „R” feliratú gombbal pedig egyetlen érintéssel aktiválható a legőrültebb üzemmód.

VW Arteon Shooting Brake R
Hosszúságuk (4866 mm), szélességük (1871 mm) és tengelytávolságuk (2838 mm) is egyezik, ám az Arteon Shooting Brake R 2 mm-rel magasabb (1462 mm) az Arteon R-nél. Csomagtartójuk is szinte azonos méretű alaphelyzetben, a kombiba 2 literrel több holmi (565 l) fér el, ledöntött ülésekkel viszont már valamivel nagyobb lesz a különbség (1557 a ferdehátúban, 1632 liter a kombiban). Fotók: Volkswagen AG

Természetesen a futóművet is a sportosabb megjelenéshez igazították a VW szakemberei, 2 centivel engedték lejjebb a többi Arteontól az R párost, és több fokozatban állítható lengéscsillapítást kaptak. A kerékjáratokba alapból 18-as papucsokat szerelnek, opcionálisan 19-es, vagy akár 20-as görgők is választhatók. A legnagyobb szetthez egyébként jár a 270 km/h-ra kitolt végsebesség, a többi Arteon R és Arteon Shooting Brake R megáll 250-nél. Minden felni mögé viszont ugyanazt az elöl 18, hátul 17 colos tárcsákra szerelt, R-logós féknyergekkel készült szettet kapják az Arteon R modellek. A gumikat maga a Pirelli készítette a sportos németekre, és hogy ne legyen gond a későbbi pótlásukkal, egyezséget kötöttek a VW hálózatokkal, így bármikor beszerezhetik majd azokat a tulajok, ha esetleg hamar elkopnának. Minden Arteon R-ben széria a 10,25 colos, színes TFT kijelző, amit kifejezetten ezekhez a változatokhoz kalibrált megjelenéssel gyártanak. Kétféle sportülés is választható, egy állítható fejtámaszos az alap, de ezenkívül némi extra pénzért háttámlába integrált fejvédős fotel is lehet elöl. Ha éppen nem az opcionális, 12 hangszóróból hallható zenére kíváncsiak a tulajok, akkor a négy kipufogócsövön keresztül zengő dallam töltheti be az utasteret – ezzel is elég sok időt töltöttek a fejlesztéskor. A végeredmény, a különböző üzemmódok közben más-más tónusok jönnek az autó hátsója felől, szóval ha a tulaj jóindulatú, akkor a szomszédok is alhatnak nyugodtan, nem fog egyik Arteon R sem hajnali ébresztőt tartani beindításkor. Minden Arteon R és Arteon Shooting Brake R-ben széria egyebek mellett a sebességhatárolóval és stop&go funkcióval kibővített adaptív tempomat, a vezető éberségét felügyelő berendezés, a vészfékező gyalogos észleléssel, közúti jelzőtábla felismerő, a start/stop rendszer fék-energiavisszanyerővel, vagy a kulcsnélküli bejutás és indítás. A hét színben is választható VW Arteon R németországi ára 63.095 Euro, míg az Arteon Shooting Brake R legkevesebb 63.980 Euróért vihető haza, ráadásul már 2021. áprilistól elérhetők a szalonokban. Hazai értékesítésük is rövidesen kezdődik, az árakat majd akkor közli a márka forgalmazója.

VW Arteon Shooting Brake R részletek
Elöl 1, míg a második sorban 4 centivel több a fejtér a Shooting Brake változatban. Ha a tulajok esetleg a motor erejét nem csak versenypályán akarják kipróbálni, jó tudni, mindkét Arteon R akár 2200 kilót is vontathat. Fotók: Volkswagen AG