Mindig van egy nagyobb. Nem éppen világmegváltó gondolat, de igaz. Minden téren. A Toyota is tudja, majdnem minden településen lakik egy olyan, aki a szomszédénál jobban felszerelt, drágább, méretesebb vasat akar az udvarán látni. Mert őszintén szólva más értelmét nem látom az óriási, öt méter környéki SUV-oknak, legalábbis Magyarországon. A nagy víz másik oldalán persze megértem, mert ott sokkal nagyobb távokat gyűrnek le naponta az ingázók, ráadásul mennyivel szélesebbek még a parkolók is, no és persze az üzemanyag-fogyasztás sem az elsődleges szempont. Ilyen körülmények között valószínűleg engem sem érdekelne, hogy ekkora vasban ücsörgök, de amíg nálunk olyan szűk némelyik utca, hogy az Ikarus sofőrök is minden irányból leállítják a forgalmat, amíg alászedik és behajtogatják magukat, addig joggal vetődik fel a kérdés, minek? Aztán jön egy ilyen autó, mint az új Highlander és a gondolkodó énem mintha nem is lenne. Úgy hajlítgatták a fémelemeket az új, TNGA-K építősre, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy ilyen ívek lehetnek. Bár profilból erősen hajaz a RAV4-re, sőt, olyan, mintha belefújtak volna annak kipufogójába, azért könnyedén megkülönböztethető a két modell, így még a kert másik oldalán lakók is észreveszik, ha ezzel gurulunk haza. Most persze jöhet a szemráncolás, erre eddig is ott volt a Land Cruiser, szóval minek kellett még egy ugyanakkora batár a Toyota kínálatába? Nos, igaz, csakhogy az idén egyébként hetvenedik éve a gondtalan terepjárózás szinonimájaként elhíresült Land Cruiser egy valódi sárdagasztó, minden csicsa ellenére is.
A Highlander ehhez képest sokkal lágyabban megformált SUV, ha úgy tetszik, egy jó fenekű jógás lány, míg a Land Cruiser a diszkoszvető atléta hölgy.
Viszont van egy hoppácska is kettejük összehasonlításában, illetve ha már itt tartunk, legyen inkább három! Először is, a Highlander-nek nagyobb garázs kell, ugyanis 11 centivel hosszabb, 45 mm-rel szélesebb is az aktuális Land Cruiser modellnél, igaz, 15 centivel alacsonyabb. Aztán, az új Highlander modern platformépítéssel készült, míg a Land Cruiser még alvázas, és mint ilyen, hagyományosabb konstrukció. A harmadik, egyben a Toyota, mint a hibrid hajtás elkötelezett élharcosa szempontjából fontos különbség, hogy a Highlander a legújabb, negyedik generációs, öntöltős vegyes tüzelésű hajtásláncot kapta meg, míg a Land Cruiser orrában egy elég friss fejlesztésű, de elektromos segítség nélküli turbódízelmotor dolgozik. Én végül arra a következtetésre jutottam, a Highlander valójában egy Lexus RX valamivel jobban beárazva, alapból hétszemélyes utastérrel, míg a Land Cruiser az igazi off-roader, maximum öt férőhelyjel. Szóval ezért kellett a Highlander, hogy ezt a pici piaci rést is lefedjék. Az éppen most kapható, frissített Land Cruiser-t már tavaly bemutattuk, így a folytatásban már csak a Highlanderre koncentrálok, ígérem!
Eddig sem volt ismeretlen nálunk a Highlander, az más kérdés, hivatalosan csak most jelenik meg először az európai kereskedésekben. 4966 mm-es hosszúságával, 1930 mm-es szélességével garantáltan észreveszik majd a forgalomban. A hatalmas fémlemezek 2850 mm-es tengelytávolságot engedtek, szóval belül nem véletlenül van már a bázis verziókban is 7 db ülés. Még véletlenül sem nevezném fapadosnak az induló, Comfort szintet sem, hiszen már ebben is benne vannak olyanok, mint például a LED fényszórók, fűtött ablakmosó fúvókák, sötétített hátsó oldalüvegek, intelligens kulcsrendszer, 7 colos TFT multiinformációs kijelző, 8 colos audio érintőképernyő, amely kapcsolódik a Toyota legújabb multimédia rendszeréhez, vezeték nélküli telefontöltő, háromzónás légkondicionáló, fűtött első ülések vagy holttérfigyelő rendszer. További két felszereltségi csomagban (Prestige, Executive) választható a Highlander, a csúcsban pedig természetesen egy olyan fullos pakk van, hogy néhány kötelező olvasmány nem ilyen tartalmas. A motortérben ismerős méretű erőforrás lapul, itt némi közösködés van a RAV4-gyel. A 2,5 literes, Atkinson-ciklusban működő benzinmotor ugyanaz, ám a második üléssor alá épített, nagyobb kapacitású nikkel-metál-hidrid akkumulátor miatt erősebb első villanymotort kapott, így valamivel a rendszerteljesítmény is megugrott. Míg a RAV4 összkerekes változatában 222 LE a maximum, addig a Highlander 248 paripával gazdálkodik. A 41%-os termikus hatásfokkal dolgozó négyhengeres, D-4S benzinmotor befecskendező rendszere kettős: a szívócsőbe, és külön közvetlenül az égésterekbe fecskendező fúvókasor is dolgozik benne. A motorirányítás a pillanatnyi teljesítményigény alapján dönti el, hogy éppen melyikkel táplálja a motort, de a két rendszer akár egyszerre is dolgozhat. A szívó- és a kipufogóoldalon is folyamatosan változó a szelepvezérlés, míg a szívószelepeknél a hidraulikus, tehát a motorolaj nyomásával működő helyett elektromotoros szabályozásút terveztek a mérnökök. Ennek köszönhetően például élénkebben reagál a motor és folyamatosabb a teljesítményleadása. Az új hibrid hajtáslánc ráadásul kisebb és könnyebb is elődjénél.
A számos finomításnak köszönhetően az üresen 2 tonnás Highlander akár 8,3 másodperc alatt felpattan százra, ha kell, s közben a gyáriak szerint 6,6 liter (WLTP) ólommentes is elég lehet száz kilométerenként.
Biztonsági berendezésekből is rogyásig extrázható a Highlander, egyebek mellett ütközést megelőző biztonsági rendszer éjjel-nappali gyalogos- továbbá nappali kerékpáros-észleléssel, vészhelyzeti kormányzás- és kereszteződés kanyarodási asszisztenssel, teljes sebességtartományban működő adaptív sebességtartó automatika jelzőtábla-felismeréssel, sávkövető asszisztens, vagy sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is választható hozzá. A Toyota Highlander Hybrid hazai indulóára 16,7 millió forint, míg a Land Cruiser 16.870.000 forinttól indul.