Ez már tényleg magától megy – Honda Legend Hybrid EX

Újabb biztonsági rendszerrel rukkolt elő a Honda, ám ezúttal egyelőre csak a japán piacon forgalmazott, új Legend Hybrid kapja meg.

Honda Legend Hybrid
Fotó: Honda

A Honda mindamellett, hogy a sportos vevőknek is igyekszik megfelelni, a környezetvédelemre és a biztonságra is sokat áldoz. Előbbire hibridjeik, valamint elektromos autóik a legjobb bizonyíték, utóbbira pedig gyakorlatilag minden olyan autó, melynek extralistáját olvasgatva néha még az értékesítők is egy kis segítséget kellett hívjanak. Pedig, indulás előtt a számlapokon megjelenő több betűs rövidítések mind valamilyen elektronikus őrangyalt jelentenek hosszú évek óta. Persze a fejlesztők nem dőlnek hátra, továbbra is hisznek abban, a gép tud segíteni – az új Honda Legend Hybrid a legjobb példa erre. A Honda SENSING név nem ismeretlen nálunk sem. Az Európában forgalmazott összes Honda megkapja ezt alapfelszerelésként – vagyis, egyebek mellett sávelhagyásra figyelmeztető és sávtartó berendezés, intelligens adaptív sebességrögzítő, közúti jelzőtáblákat felismerő rendszer, vagy ütközés erejét mérséklő fékrendszer is benne van a legolcsóbb változatoktól kezdve. Ezt egészítették ki a japán mérnökök például a Traffic Jam Pilot névre keresztelt, 3. szintű önvezető rendszerrel, ami bizonyos helyzetekben képes átvenni az autó irányítását a sofőrtől. Ez lett a Honda SENSING Elit egység.

A japán közlekedési minisztérium illetékeseit már meggyőzte az újdonság, 2020. novemberében ugyanis megkapta a közúti használathoz szükséges hatósági engedélyt.

Mindezt persze komoly előzetes tesztelések előzték meg, a Honda szakemberei több mint 1,3 millió kilométeren át próbálták, különböző gyorsforgalmi utakon, miközben közel 10 millió valós szituációban vizsgáztak az önvezető próba autók. A vizsgálatok közben arra is figyeltek a szakemberek, ha esetleg valamelyik részegység meghibásodik, okoz-e bármilyen galibát a működésben? Végül nyugodtan hátra dőlhettek, a Traffic Jam Pilot ilyenkor is képes megóvni a jármű, illetve az utasok biztonságát. A Honda új eszköze nagy felbontású, három dimenziós térképek és GNSS-jelek (Global Navigation Satellite System, vagyis a műholdas helymeghatározás, valamint a navigáció adatait felhasználó rendszer) alapján dolgozik, beépített érzékelői pedig 360˚-os szögben pásztázzák a jármű környezetét, míg az utastérben elhelyezett kamerák a vezető állapotát ellenőrzik. A beérkező információkat elemezve hoz végül döntéseket a központi vezérlőegység, vagyis ezeknek megfelelően gyorsítja, lassítja, valamint irányítja az autót. A Honda SENSING Elit ugyanis magában foglal egy Aktív Sávváltás Asszisztenst is, mely, ahogy a neve is sugallja, magától elvégzi az előzést, amennyiben azt biztonsággal lehet megtenni. Sőt, innentől már a kormányt sem kell fognia a sofőrnek – egyedül az irányjelzőt kell kitenni, és az autó elvégzi a manővert. További előny, hogy bármikor könnyedén visszavehető az irányítás. Sőt, a rendszer, ha úgy érzékeli, nincs többé rá szükség, az összes hangulatfényt narancssárgára váltja, illetve hanggal is jelzi, itt az idő átvenni tőle a vezetést. Ha ez mégsem történik meg, akkor a többszöri figyelmeztetés után automatikusan megállítja a járgányt – ha a forgalom engedi, még az útszélére is kormányozza a vasat, majd bekapcsolja a vészvillogót és vadul dudálni kezd. Az új menetbiztonsági csomaggal felszerelt Honda Legend Hybrid EX Japánban már elérhető. Az európai modellekhez viszont valószínűleg csak később kínálják majd a SENSING Elit rendszert, főleg, hogy ehhez ugyanúgy szükséges az adott térséghez tartozó hatóságok engedélye.

Honda Legend Hybrid részletei
A Honda SENSING Elite visszajelző lámpái a kormánykeréken, valamint a navigációs képernyő és a kesztyűtartó felett kaptak helyet. Ha a Hands-off (kéz nélküli) funkció aktív, a kormányon elhelyezett jelzőfény világítani kezd, ha pedig a Traffic Jam Pilotot is aktiválja a sofőr, kék LED-ek is bekapcsolnak. Az új Honda Legend Hybrid Európa útjain nem valószínű, hogy feltűnik majd. Fotók: Honda