Mintha kintről vezetnénk – Lexus UX bemutató

Fotó: Lexus

Nagy fába vágta a fejszéjét a Lexus, ugyanis abba a kategóriába szállt be, ahol a Nissan Qashqai az úr. Nem véletlen a lépés, ugyanis a kompakt crossoverek népszerűbbek mint valaha. Míg a már említett Qashqai egyedüliként kezdte pályafutását, ma már szinte nincs olyan neves gyártó, amelyik ne kínálna saját portékát ebben a szegmensben. Nyilván a Lexus a prémium ügyfeleket célozza meg elsősorban az új UX modellel, de nem titok az sem, hogy a fiatalabb vevőket szólítják meg. Építési alapelve a japán ”engawa” stílusból merít, melynek lényege, hogy elmossák a külső és a belső tér közötti átmenetet. A dizájnerek ezért álmodták meg például a lépcsőzetes kerékjárat-szélesítéseket, amiknek köszönhetően manőverezés közben könnyebben érzékelhetők a közel 4,5 méter hosszú és 1840 mm széles autó sarkai. Ugyancsak az új építési filozófia szerint készültek a LED-es technológiát alkalmazó hátsó lámpák, melyek a széleken apró szárny formájúak. Az UX vezető formatervezője, Tetsuo Miki szerint nem csak dizájnfogás, valóban termel leszorítóerőt az egyébként egy darabban készített hátsó világítótest. Az első fényforrások pedig opcionálisan 3 LED-egységet is kaphatnak.

A sárvédő-szélesítések a kavicsfelverődéstől is védik a karosszériát, de a Lexus dizájnerei szerint az autó körüli légmozgatásban is fontos szerepük van. A felnik is speciálisan erre a modellre lettek kialakítva a légellenállás csökkentése, így kisebb fogyasztás és kevesebb károsanyag-kibocsátás miatt. Fotó: Lexus

Kétféle hajtással, egy szívó benzinessel és egy önmagát tölteni képes hibriddel lehet megvenni az új Lexus UX-et. Az elektromotorral kiegészített verziót azonban akár négykerékhajtással is lehet konfigurálni. Mindegyik erőforrás fokozatmentes automataváltót kap. A 171 lóerős, 2 literes belépő motor nem a letaglózó gyorsulási adatával, sokkal inkább mérsékelt fogyasztásával tűnik ki a mezőnyből. A gyár szerint akár 5,8 liter ólommentes is elég 100 kilométerenként. A hibrid modellekben ugyancsak 2 literes benzines aggregát van, de szerényebb, 146 lóerős alapteljesítménnyel. Ennek munkáját azonban a csak elől hajtó verzióban egy 109 LE-s és 202 Nm-es forgatónyomatékú elektromotor segíti. Az összkerekes változatban pedig hátulra is beépítettek egy villanyos erőforrást, ami 72 lóerő mellett 55 Nm-es forgatónyomatékot ad. A rendszerteljesítmény mindkét hibrid verzióban 178 lóerő, ahogy a vegyes gyári fogyasztási adat is megegyezik, 4,5 liter száz kilométerenként. A benzines változat alapára 10.950.000 forint, amiből most a bevezető időszakban, 2018 év végéig elengednek 1 milliót. A hibridek indulóára 11.400.000, kedvezménnyel 10.400.000 forint, míg a legolcsóbb 4X4-es vegyes tüzelésű változat 12.200.000, a promóció ideje alatt 11.200.000 forintért vihető haza. Bár megrendeléseket már felvesznek az autóra, az első példányok megérkezéséig legalább márciusig kell várni.

Minden Lexus UX alapáron megkapja a Lexus Safety System+ nevű biztonsági csomagot, amiben egyebek mellett adaptív tempomat, táblafelismerő, ütközést megelőző és sávtartást segítő rendszer, vagy intelligens távolsági fényszóró is van. Fotó: Lexus