Koncepcióból valóság – Nissan Ariya bemutató

A Nissan számos négykerekűje volt nagy újító az utóbbi időkben. Most megint kijöttek egy olyan modellel, mely iránymutató a vállalat életében.

Nissan Ariya
Fotó: Nissan

Mindenki ismeri a koncepcióautó elnevezést. Ezek azok a járgányok, melyeket nagy kiállításokra elvisznek a gyártók és megnézik, hogyan fogadja a közönség. Ezen felül persze más feladata is van az olykor végül mindössze egyetlen példányú vasaknak. Olyan fejlesztéseket mutathatnak be rajtuk a mérnökök, melyek egy része valószínűleg szériagyártásba is kerül idővel. A Nissan több olyan négykerekűt vitt már közönség elé, ami aztán a szalonokba került. Ha csak az utóbbi pár évből csemegézünk, akkor nem elég egy kezünk, hogy megszámoljuk a valóra vált kocsikat, ami igen nagy szó. A legtöbb ezek közül nálunk szinte, vagy teljesen ismeretlen modell, de azért vannak idehaza is forgalmazott Nissanok, amik tanulmányként kezdték. Például a Nissan Gripz Concept, amit a 2015-ös Frankfurti Autókiállításon mutattak be, majd négy évvel később a második generációs Nissan Juke-on köszöntek vissza egyes formai megoldásai. Vagy itt van az ugyancsak 2015-ben, de a Tokiói Autókiállításon debütált IDS Concept is, melyet némi finomhangolás után ugyan, de 2017-ben a Nissan Leaf második nemzedékeként ismerhettünk meg. Sőt, még a jelenleg futó Nissan Micra is hasonló fizimiskát kapott. A most debütált Ariya pedig szintén egy érdekes jövő kép volt még 2019-ben (illetve a Nissan szerint már 2017-ben is céloztak rá a Tokiói Autókiállításon az IMx-szel), most pedig itt a szériaérett változat, mely szinte alig különbözik a bemutató darabtól.

Több szempontból is pionír ez az autó.

Egyrészt, a Nissan szerint az élvezetes elektromos autózást akarják megmutatni vele, ugyanakkor számos technikai és formai újítást is az Ariya vezet be. Ilyen egyebek mellett a friss Nissan embléma, aminek világítását 20 db LED lámpa adja. Az ugyancsak LED első lámpatestekben 20 mm-es mini projektorok vannak, amelyek indexelésnél hosszú, futó sárga fényre váltanak. Vagy említést érdemel még a speciális hűtőmaszk is. Mivel tisztán elektromos hajtású az Ariya, így nem volt szükség a hagyományos orrdíszre, ami levegőt juttat a motor hűtéséhez. Helyette elkészíthettek egy olyan pajzsra hajazó frontot, mely egyébként a részben önvezető ProPILOT vezetéstámogató rendszer elemeit rejti. Belül pedig természetesen minden érintéssel működik, ám a Nissan itt is csavart egyet a megszokott trendeken. A japán vállalat szakemberei ugyanis úgy gondolják, a különálló tablet-szerű monitorok beépítése sok figyelmet von el, főleg a vezetőtől. Ezért ők a teljes belső panelt egybe építették, így gyakorlatilag minden információ átmozdítható egy helyre. A középkonzolon pedig (ami valójában csak egy elegáns sáv) olyan érintőfelületen vannak a klíma szabályozásához szükséges virtuális gombok, melyek egyrészt csak akkor láthatók, ha bekapcsolta a sofőr az autót, másrészt rezegnek, amikor hozzáérünk. A biztonságot sem vették félvállra a tervezők. Van itt például Intelligens Ráfutás Figyelmeztető Rendszer, Vészfék Asszisztens, Automatikus Hátsó Vészfékező Rendszer, vagy a már korábbi Nissan modellekben is megismert, teljes körképet adó, madártávlati tolatókamera legfrissebb verziója.

Nissan Ariya műszerfala
Az új Nissan Ariya 130 kW töltési teljesítményt is elbír, így a Nissan szerint 30 perc alatt 375 km-re elegendő energiát szippant magába az akkumulátor. És bár Európában is egyre több helyen vannak ChaDeMo gyorstöltők, nálunk erre nem lesz lehetőség. A Nissan szerint ugyanis itt pár éven belül a CCS töltők terjednek el igazán. Azért európai mérés szerint így is 80 százalékra ugrik az energiaszint fél órás gyorstöltés alatt. Fotók: Nissan

A Nissan Ariya egy új fejlesztésű padlólemezt kapott. Így például az akkumulátorok nem vesznek el helyet az utastérből és a csomagtartóból sem, hiszen azokat az alvázba erősítették. Mivel maga a hajtáslánc is kompakt méretű alkatrészekből készült, a beltér hőmérsékletét szabályozó rendszert végül a motorháztető alá helyezték – oda, ahol hagyományosan a benzinmotor lenne. Vagyis, ezzel is több helyet hagytak a bent ülőknek. A kicsivel 4,5 méter fölé nyújtózó coupé Crossoverben teljesen sík padló lett. A csomagtartó a kétkerekes verzióknál 468, míg az AWD e-4ORCE modelleknél 415 literes alaphelyzetben. A fedélzeti elektronika a japán márka ma kapható csúcsa. A Nissan intelligens személyi asszisztenshez tartozik egy hibrid hangfelismerő rendszer, amely megérti a természetes nyelvezetet is. A „Hey Nissan” vagy a „Hello Nissan” parancsszavakkal az utasok kérhetnek az autóról, illetve az utazásról információkat, továbbá szabályozhatják a hőmérsékletet, vagy elindíthatnak zene listákat. Az Ariya az első modell, amelyben van egy úgynevezett távoli szoftverfrissítés funkció. A technológia automatikusan aktualizálja a különböző alkalmazásokat az autón belül, vagyis ezért például biztosan nem kell szervizbe vinni az autót. Ráadásul a két-szintű memória akár vezetés közben is engedi a frissítést, melyek ilyenkor egy különálló egységre töltődnek. Miután a rendszer ellenőrzi, majd visszaigazolja az új szoftvert, automatikusan átvált a legújabbra. A beépített alkalmazással a vezető ellenőrizheti az akkumulátor töltöttségi szintjét akár otthonról is. Ha pedig egy előre betervezett célállomásra akarunk eljutni, az Intelligens Útvonal Tervező küld egy üzenetet indulás előtt. Vezetés közben pedig az útviszonyokat is figyeli, és ha úgy jobban jön ki a matek, alternatív útvonalat javasol. Az Ariya hajtásáról annyi biztos, hogy a sportosabb vezetési stílust kedvelőknek is megfelel majd. Lesz kisebb és nagyobb kapacitású akkumulátorral szerelt változat, továbbá választható egy modern összkerékhajtási rendszer is az Ariya-hoz. Utóbbi a Nissan szerint ötvözi a Nissan tisztán elektromos meghajtását, a Nissan GT-R, illetve a Nissan Patrol intelligens 4×4 rendszereivel. A 63 kWh-s aksipakkhoz a kétkerekes verziónál 160 kW (218 LE) és 300 Nm forgatónyomaték társul. Az e-4ORCE négykerékhajtási rendszerrel viszont már 205 kW (280 LE) és 560 Nm nyomaték jut. A nagyobb, 87 kWh-s csomaggal az Ariya 2WD számai 178 kW (242 LE) és 300 Nm változatlanul, míg az AWD-vel 225 kW-t (306 LE) és 600 Nm-t tud a rendszer. Ha pedig mindez nem lenne elég, egy Performance változatot is tartogat a Nissan, mely kizárólag a nagy akkumulátorhoz választható. A 290 kW-os (394 LE) teljesítmény, illetve a 600 Nm-es forgatónyomaték a négy keréken keresztül jut az aszfaltra. Bár használat függő, de nem ez a legkisebb hatótávú változat. Az alap akkumulátorpakkal, de összkerékhajtással 340 kilométert ad meg a Nissan. A legtöbbet, akár 500 km-t pedig a 87 kWh-s, csak elöl hajtó Ariya érheti el. Viszont, mivel itt már a hátsó fékek is részt vesznek a regenerálásban, sokkal több energiát lehet megmenteni és visszatölteni az akkumulátorba. Az Ariya egy újabb globális Nissan modell, így Európában is forgalmazzák, várhatóan 2021 második felétől. Az először Japánban debütáló elektromos coupé Crossover ára csak később várható. A Kelet-Ázsiai szigetországban a Nissan várhatóan 5 millió Yen, vagyis 14,5 millió forint (a cikk írásakor egy Japán Yen 2,91 forintot ért) körüli összegért kínálja majd az Ariya-t.

Nissan Ariya ProPILOT rendszer
Az Ariya-ban a ProPILOT rendszer kiegészült egy kapcsolattal a navigációhoz, így érzékeli az adott útszakasz sebességkorlátozásait, és annak megfelelően módosítja a tempót. De éles kanyarok előtt is lassíthatja az autót, valamint egyenletesebb egysávos vezetést biztosít autópályán. Természetesen magától is tud parkolni az Ariya, továbbá a Leaf-ben megismert e-Pedal funkcióval, egyetlen pedállal lehet gyorsítani és lassítani az autót. Fotók: Nissan