Igazi úttörő modell a Lexus RX, mely 1998-ban a luxus városi szabadidő autók szegmensének egyik megteremtője volt. Ahhoz, hogy a Lexus ma az egyik legzöldebb gyártó lehessen, nem maradhatott ez a járgány sem hibrid hajtás nélkül, így a második nemzedék óta elérhető vegyes tüzelésű változatban. Ma már a negyedik generációnál tart az RX, aktuális kiadása 2015-ben mutatkozott be. Apró kozmetikázások után 2018-ban új, hosszított karosszériával bővült a kínálat, ez volt a szerényen csak „L”-nek hívott RX, majd 2019-ben komolyabban hozzányúltak a modellciklusa felénél járó négykerekűhöz. Nem generációváltásról van szó, de alaposan frissítették a szériát és bár elsőre valószínűleg kevesen fogadtak volna rá, de még a nyújtott RX is maradt a kínálatban. Szóval nagyon úgy fest, van rá igény, és mivel mi is kipróbálhattuk az aktuális Lexus RX 450h L-t, most megnézzük, hogy amin változtattak, azokra valóban szükség volt-e? Az elején kezdjük is mindjárt azzal, hogy a nagy RX 110 mm-t nőtt, így tudtak plusz két ülést bevarázsolni a csomagtartóba. A trükközés azonban itt nem ért véget, ugyanis ahhoz, hogy ne fej nélküli felnőttek férjenek be, a csomagtartó dőlésszögén is kellett változtatni, így amikor egymás mellett áll a két variáns, még az is megmondja, melyik az „L”, aki nem is sejti, hogy két különböző Lexus áll előtte. Nem kell mérnöki diploma észrevenni azt sem, hogy míg az ötszemélyes Lexus RX-en a légterelő alól indul az ablaktörlő lapát, addig a hétszemélyes változaton lehozták a szokásos helyre, a szélvédő aljára. Erre azért volt szükség, hogy az ablaktörlő motorja se vegyen el helyet a leghátsó sorba ülő két ember fejétől. Száraz adat, de hozzátartozik, hogy 15 mm-rel magasabb is a Lexus RX450h L és természetesen a puttonya is méretesebb. Amikor a plusz két ülés a padlóban pihen, 591 liter várja a poggyászokat, míg a kistestvérben 539 literbe lehet pakolni. Nyilván többet nyom a mérlegen is a hosszabb RX, ami kicsit jobban megdolgoztatja a hibridhajtást, tehát itt valamivel szomjasabb a motor. Ezek a tények eddig, most viszont lássuk, min változtattak a mérnökök a 2019 őszén érkező új Lexus RX-en!
Az új RX alapsziluettje nem változott, viszont az első-hátsó lökhárítók és a lámpák is teljesen újak lettek. Az új Lexusokon már díszelgő, L-formákból mintázott, orsó alakú hűtőmaszkot megkapta a frissített RX is. Ezek mondhatni a szokásos módosítások, ám a szobornak beillő fényszórók új funkciót kaptak. A hangzatos BladeScan Type AHS lényege, hogy a LED forrásból eredő fény két, nagy sebességgel forgó tükörpengére vetül, majd egy lencsén át világítja meg az úttestet, úgy, hogy a tükörpengék forgását és a LED fényszórók ki-és bekapcsolását is szinkronizálja. Mivel a rendszer könnyebben ki tudja terjeszteni a fényszóró hatótávolságát, olyan pontokat is megvilágít, amelyek a hagyományos rendszerekkel nehezen láthatók. Ilyen például az útpadka, ezért a vezető jóval hamarabb felismeri a gyalogosokat és a közúti jelzőtáblákat anélkül, hogy más járművezetőket, vagy az ellenkező irányba haladókat vakítaná. Az új fényforrásokkal az éjszakai gyalogosfelismerés hatótávja menetirányban a korábbi 32 méterről 56 méterre nőtt. Ez elég hasznos újdonság, főleg hogy a még aktuális szériában is LED fényforrások dolgoznak, ráadásul adaptív távolsági fényszórókkal (AHS), amelyek a szembejövő forgalomhoz alkalmazkodva növelik a fény távolságát és irányát. Alapvetően gyorsan reagál a szélvédő mögé épített szenzor, de ennek ellenére mégis többször előfordult, hogy a szemből érkezők még így is rám villantottak éjszaka, mert nem vette vissza eléggé a fényerőt a lámpán. És ahogy azt többször is említettem más autóknál, az előttünk haladó négykerekűek piros hátsó világítását is elég későn észlelte a kamera, többször is nekem kellett levennem a reflektort. Szóval az új kialakítású első lámpák remélem beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, jó lenne egy olyan rendszert kipróbálni, ami beavatkozás nélkül is tényleg elvégzi a feladatát, ahogy azt egyébként a gyáriak is ígérik mindig. Az első változtatás tehát szerintem is kellett.
A Lexus RX450h L kereken 5 méter hosszú, ezt pedig megérezni a mozgásán is. A kormányzás szerintem rendben van, könnyen irányíthatjuk a méretes járgányt. A rásegítés mértéke tökéletes, nem túl könnyű és nem is nehéz mozgatni a volánt. Az újdonságnál állítólag még finomabbra hangolták a szervokormányt, amit a tapasztalataim alapján most nehezen tudok elképzelni, hogy ennél is pengébb tud lenni. Tényleg minden mozdulatunk akkor és úgy van az első kerekeken, ahogy akarjuk, viszont a futómű billegése egy kicsit bezavar az idilli képbe. Nem száguldozni találták ki ezt az autót, de nekem például túlságosan lágy ez a futómű karakterisztika. Rossz minőségű úton előfordul, hogy bebicsaklik kicsit a hátulja. Nem bántóan, de észrevehetően zavarba hozza a lengéscsillapítókat egy-egy hupli, vagy akár egy véletlenül befogott csatornafedél. Korábbi francia autókból ismerős lehet ez a billegős futómű, szóval akik szeretik a feszesebb karakterisztikát, ez biztosan feltűnik az RX terelgetése közben. Ez a gondolatmenet fogalmazódhatott meg Takeaki Kato, a Lexus főmérnökének fejében is. A fejlesztések közül kiemelt fontosságot kapott a felfüggesztés módosítása és a korábbinál merevebb karosszériakialakítás. Ennek érdekében az autón több helyen is alkalmaztak lézeres csavar- és ponthegesztést, valamint a korábbinál nagyobb mennyiségben használtak nagy szilárdságú ragasztást. A kanyarstabilizátorok merevebbek, üregesek és 1 milliméterrel szélesebbek lettek, a kerékagyak pedig erősebbek a korábbiaknál. Az RX újratervezett lengéscsillapítóiba beépített érzékelők még az útfelszín apró egyenetlenségeiből adódó nagyfrekvenciás rezgéseket is tompítják. Az új futómű egyben csökkenti a kanyarodási oldaldőlést is és a gyár szerint javítja a kormányzási pontosságot. Ennek érdekében egyébként az új RX-et aktív kanyarodássegítő asszisztenssel is felszerelték, amivel kisebb lesz az alulkormányzottság, amikor a vezető a kanyar közepén gyorsítani kezd. A minden új RX-hez elérhető Lexus Safety System + rendszer a korábbinál is több balesetmegelőzési technológiát kap, így például a dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automata és a sávkövető asszisztens segíti a sávtartást, a jelzőtábla-felismerés kamera és a navigációs térképek segítségével szerez információt, amit a head-up és a multiinformációs kijelzőn is megjelenít. De említést érdemel még az ütközést megelőző biztonsági rendszer is, mely ezentúl a kerékpárosok és a gyalogosok felismerésével támogatja a sofőr munkáját, vész esetén pedig jelez.
Bár kevésszer használom a különböző alkalmazásokat tesztautóban, ettől még tény, az új RX-ben frissítették a meglévő rendszert. Így teljesen új érintőképernyős kijelzőt kapott a Lexus SUV-ja, és lecserélték a korábbi kontroller kialakítású vezérlőpanelt érintőpadosra. Ez volt egyébként az egyik legmegosztóbb pontja az RX-nek, többen is nehezen tudtak zöld ágra vergődni az egérszerű irányítóegységgel, valószínűleg ezt kritizálták a legtöbbet és ezért váltották le. Az utasteret teljesen okostelefon-barátra alakították, így új a telefontartó, az USB port és adottak az olyan kapcsolódási lehetőségek is, mint az Apple CarPlay és Android Auto. A hangvezérlés pedig az Apple Siri vagy a Google Assistant rendszer révén a telefonon keresztül is működik. És ha már az utastérnél járunk, szerintem a harmadik sorba bejutni elég macerás felnőtteknek, hiába csúszik előre a pad. Ha pedig sikerült behajtogatni magunkat, a fej- és lábtér sem kényeztet különösebben. Gyerekeknek viszont tökéletes lehet ez a kuckó, ráadásul szellőzőrostély és pohártartó is jut mindkét plusz üléshez. Az új RX-ben ezt is továbbgondolták, igaz, ennek lett egy hátránya is. Mivel pilótaüléssé formázták a második sori fotelokat, így oda is csak kettő jutott, vagyis az eddigi hét helyett hat férőhelyessé vált az L-verzió. Tény, így talán jobban ki lehet használni az egyébként fejedelmi belteret és a leghátulra kerülők is könnyebben, akár ülésmozgatás nélkül is bemászhatnak. A hibridhajtásról egyelőre nincsenek pontos információk, de valószínűleg azt is frissítik egy kicsit. A jelenlegi, 3,5 literes V6-os benzines aggregát és villanymotorok párosítása tökéletesen elég volt a méretes RX mozgatásához. Természetesen nem versenyautós képességekkel ruházza fel a nagy vasat a 313 lóerős rendszerteljesítményű hibridhajtás, de azért lépni is lehet, ha szükség van rá. Aztán ha valóban zöld autósként veszünk részt a forgalomban, a búgó E-CVT-váltó sem lesz olyan tolakodó, maximum akkor hallatja hangját, ha nagyobb gázt adunk. A két villanymotorra azért volt szükség, mert így egy teljesen elektromos négykerékhajtású rendszert tudtak kialakítani a mérnökök. Akárcsak a kisebb hibrideknél, a Lexus RX-nél is képes tisztán elektromotorral menni a járgány, ráadásul elég hosszan. Nekem például teljesen feltöltött akkumulátorral majdnem 3,5 kilométert sikerült elérnem városban. Egyébként a hibridakksi töltésével nekünk semmi dolgunk, az RX 450h L-ben dolgozó egység öntöltős, tehát ha nem a benzinmotorból nyeri az energiát, akkor a fékezésből vagy egyszerűen a motorféküzemből gyűlnek az egységek. Meg kell szokni, de ha sikerül a hibridautózás lényegét elkapni, akkor baromi nagy élmény még ezzel a nagy monstrummal is a furikázás. Az új RX a tervek szerint 2019 őszén kerül a szalonokba, a jelenlegi változat pedig természetesen addig is kapható.
Műszaki adatok: Lexus RX 450h L (2018)
3456 cm³
263 LE/6000 min
335 Nm/4600 min
villanymotorok:
elöl:
167 LE
335 Nm
hátul:
68 LE
139 Nm
kombinált teljesítmény: 313 LE
hosszúság: 5000 mm
szélesség: 1895 mm
magasság: 1700 mm
tengelytáv: 2790 mm
csomagtér: 176/591/1656 l
üzemanyagtartály: 65 l
menetkész tömeg: 2205 kg
megengedett össztömeg: 2840 kg
végsebesség: 180 km/h
gyorsulás (0-100 km/h): 8,0 s
kombinált fogyasztás (l/100 km, WLTP): 7,9-8,2
kombinált szén-dioxid kibocsátás (g/km): 178,6-185,5
tesztfogyasztás (l/100 km): 8,8
környezetvédelmi besorolás: EURO 6d-TEMP
alapár: 22.940.000 Ft (RX 450h L EXECUTIVE SUNROOF) – 2019. júliusi ár
tesztelt modell alapára: 26.870.000 Ft (RX 450h L LUXURY SUNROOF) – 2019. júliusi ár