Fekete leves, de sajnos nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy a Kia megszünteti az Optima forgalmazását Európában. Nem csak időszakosan, végleg búcsút inthetünk a dél-koreai középkategóriásnak. Még a tölthető változatok sem maradnak, pedig azok aztán még a környezetvédelmi előírásoknak is tökéletesen megfelelnek. Akkor mégis miért? Remélem, mindenkiben motoszkál ez a kérdés, de a válasz saját magunkban keresendő, illetve a vásárlási szokásainkban. Ma az SUV-k hasítanak igazán, az a menő, ha egy emelt hasmagasságú járgány parkol a felhajtón vagy a lakótelepi parkolóban. Mivel egyre többen választják az ”emeletes” négykerekűeket, ezzel bizony szép csendben az enyészetnek ítélnek olyan autókat, mint például a Kia Optima. Megkérdeztem, lehet-e még rendelni egyáltalán és egy kis öröm, hogy idén év végéig még gyártják az Optimát. De, mivel az előállítási ideje 2-3 hónap, ez azt jelenti, hogy ősszel az utolsó megrendeléseket is lezárják, vagyis maximum raktárkészletről lehet esetleg egy kis szerencsével beszerezni majd rövidesen egy-egy példányt. A tesztelt tölthető hibriddel viszont le is álltak, a cikk írása előtt már csak egyetlen megvásárolható darabot találtunk segítőmmel a hazai készletben. Elég szomorú, mikor egy jól bevált modell eltűnik örökre, és bár az Optima sosem volt az eladások éllovasa, a tesztre fogott tölthető hibrid verzió annyira megkedveltette magát velem, hogy csak sajnálkozni tudtam egyfolytában, míg hallgattam a modell búcsúzásáról az okfejtést. De lássuk, miért is tartom nagyszerű járgánynak Kia Optima SW PHEV-et!

Kia Optima SW 2.0 GDI PHEV kívülről
A Kia Optima PHEV, vagyis tölthető hibrid verzióját szedán és kombi változatban is lehetett rendelni. Ha a kék elemek vagy a speciális felni nem szúrtak szemet, azért a zöld rendszám és a bal elöl, a sárvédőbe vájt töltőnyílás árulkodóak voltak.

Kezdjük mindjárt azzal, hogy aki a tölthető hibrid kombi Optimára szavazott, bár több pénzt fizetett ki érte, mint a hagyományos tüzelésű változatokért, mégis le kellett mondjon pár apróságról. Így például a csomagtartóba mindjárt 112 literrel kevesebb motyó fér a környezetbarát Kiába. Üzemanyagból sem lehet annyit beletankolni, mint testvéreibe, hiszen a 70 literes tartály helyére egy 55 literest építettek a gyárban. Azt pedig gondolom mondanom sem kell, hogy a csúcstempó is itt a legszerényebb, nincs 200 km/h sem a végsebesség, ami nagyban köszönhető annak is, hogy a PHEV Optima nyomta a legtöbbet a mérlegen, alaposan felextrázva már több mint 1,8 tonnát. Ezek persze maximum csak akkor zavarhattak bárkit is, ha nem voltak tisztában azzal, mit is vihettek haza. A Kia mellett csak prémium márkák kínálnak ebben a kategóriában hálózatról táplálható négykerekűt, vagyis a közel 13 millió forintos alapár dacára azt mondom, az egyik legjobb ajánlat volt az Optima SW PHEV. Mert minden korábban felsorolt hiányosság simán megbocsátható, hiszen a kisebb üzemanyagtartályt kompenzálta a hibrid aksi, a csúcstempó pedig maximum német autópályákon jelenthetne problémát. Igen, a puttony kisebb lett, de a 440 literes térbe azért így is szépen lehet pakolni, ráadásul mivel szabályos alakú a bendő, nem okoz gondot a rakomány elhelyezése. A perem alacsonyan van, egy apró emelkedő után pedig el is értük azt a padlót, amire rakodni lehet. A csomagtartó fedelét elektromotor húzza a magasba, ha pedig zárva a járgány, elég csak az Optima mögé állni és öt pittyenés után magától kinyílik a fedél. Akinek rendszeresen tele van a két keze, az megérti, milyen jó megoldás ez.

Kia Optima SW 2.0 GDI PHEV csomagtér
A puttony 552-ről 440 literre csökkent a hagyományos Optima Sportswagon-höz képest. Az aksipakk vette el a helyet, de azért így is maradt elég űr a csomagoknak. Két töltőnek és egy defektjavító szettnek is állandó helye van itt. Természetesen villany mozgatja a csomagtérfedelet.

Gombnyomásra kel életre az Optima SW PHEV. Néma csendben, ugyanis a villanymotor üzemel ilyenkor. A kijelzőről eltűnt a fordulatszámmérő, tehát mindössze egy zöld kis autó, alatta két irányba mutató nyíl ikonja tudatja, hogy mozgásra kész a járgány. Váltókar van, pedálokból is kettő – minden olyan, akár egy mezei automataváltós négykerekűben. Szóval indulás előtt féket a padlóba, váltót „D”-be és már gurul is az Optima. Hangtalanul továbbra is. Hiába nyomok kicsivel kövérebb gázt, nem indul be a benzinmotor.

Ez jó, tehát itt valóban annyira combos az elektromotor, hogy simán mozgatja a majdnem öt méter hosszú és elég nehéz Kiát, annak ellenére, hogy mindössze negyedig van a tölthető akkumulátor.

Hogy ezt honnan tudom? A hibrid-hajtáshoz kapcsolódó műszer, ami a fordulatszámmérő helyén van, na oda biggyesztették a hibrid aksi töltöttségét jelző berendezést. Menő, egyszerre két cáger is van. A másik, a kilométeróra aljában az üzemanyagszintet mutatja. Nincs tehát agyon komplikálva a vezető előtti pult sem, nem egy újabban divatos digitális panel látható, hanem analóg műszerek tudatják a legfontosabb infókat. Persze középen itt is van fedélzeti computer, ami színes kijelzős, de a szokásosnál ez sem nagyobb vagy kisebb. Külön érdekessége, hogy ha valamit nyitva felejtünk, egy kis autó ikonján pirossal kiemeli azt és még hanggal is figyelmeztet. De visszatérve a haladáshoz, ahhoz hogy egyfolytában elektromos hajtással mehessünk, elég ugyan csak egyetlen gombot megnyomni, de valószínűleg nem véletlenül rakták egymás mellé a HEV és az active ECO kapcsolókat. Előbbivel választhatunk a hibrid és a csak villany hajtás között, utóbbival pedig még gazdaságosabbá és energiahatékonyabbá tehetjük a működést. De ami a csúcsforgalomban következett, az még engem is meglepett!

Kia Optima SW 2.0 GDI PHEV üzemmódok
Vagy vegyes tüzelésű vagy tisztán elektromos üzemmódban használható az Optima SW PHEV. A váltókulissza mögötti HEV gombbal választhatjuk ki a megfelelőt. Az átállás mindig észrevétlen, folyamatábrát pedig lehívhatunk a vezető előtti kijelzőre vagy a központi egérmozira. Megálláskor hanggal figyelmeztet és pirossal jelöli az Optima a számlapok között, ha valamit nyitva felejtettünk.

A hibrid Kiák egyik számomra szimpatikus vonása, hogy nem a búgó CVT-t, hanem rendes fokozatokat váltó automatát szerelnek mindegyikbe. Ám míg a Niro például újabb fejlesztés, abban már duplakuplungos egység váltogat helyettünk, az Optimában viszont még hagyományos hatfokozatú automataváltóra bízták a feladatot. Itt nincs Sport mód, ellenben ha úgy támad kedvünk, gangolhatunk mi magunk is, de ami az egyik legmeglepőbb dolog, hogy tisztán elektromos üzemmódban is van lehetőségünk erre. Igen, dugóban, villanyhajtással én váltogattam. Elképesztő! A fedélzeti computer szólt nekem, mikor kell feljebb kapcsolnom, viszont érdekes módon visszafele nem ment. Megállásig hiába pöckölgettem a váltóbotot a negatív jelű irányba, nem csökkent a fokozatok száma. Amint leállt az autó, automatikusan egyesbe tette, majd innen minden ugyanúgy ment tovább, mint előtte. Persze amikor hibrid üzemmódban a benzinmotor beröffen, akkor lehet visszafele is kapcsolgatni. Apró hiányosság, hogy a volánon nincsenek fülek, amikkel egyszerűbben lehetne mindezt intézni, de oda se neki! Ilyen élményben nem minden nap lehet részünk, az biztos! Ha már a technikánál tartunk, érdemes még szót ejteni arról is, hogy a kombiba nagyobb kapacitású aksipakk került. Míg a szedánban 9,8, addig a Sportswagon hátsó fertályában 11,3 kWh-s akkumulátor tárolja a mozgáshoz szükséges energiát. Így lehet az, hogy az SW elméleti hatótávolsága 53-64 kilométer, míg a négyajtós verziónál 48-58 km, attól függően hogy országúton vagy városban megyünk vele.

Kia Optima SW 2.0 GDI PHEV motorja
A 2 literes, változó szelepvezérléses szívó benzines aggregátot egy 50 kW-os, tehát 67 lóerő teljesítményű villanymotorral egészítették ki. A rendszer összteljesítménye 202 lóerő mellett 375 Nm. A tisztán elektromos hatótávolság elérheti akár a 64 kilométert is. És váltani is lehet villanyos hajtás közben, igaz csak felfelé.

Nagyon sokáig kibírja a rendszer, hogy ne kapcsolja be a benzinmotort, ami képes egyébként generátorként is működni. Vagyis, beindul ugyan, de a hajtásban nem vesz részt, csak tölti az elektromos akkumulátort. Amikor megkaptam a tesztautót, negyedig volt feltöltve a hibrid aksi és 18 kilométernyire saccolta az így megtehető villanyos távot a computer. A hazavezető út 78 kilométer, benne több városi araszolgatással, amikor tisztán elektromos hajtással jöttem, de még így is 10 km-nyi nafta maradt benne. Vagyis, elképesztően jól hasznosítja az energiát a rendszer és mivel képes 120 km/h-s tempóig vitorlázni is az Optima SW PHEV, főúton, szabályos 90 km/h mellett többször csak az elektromotor hajtotta a bódét. Lejtőkön, vagy egyszerű fékezéssel okosan visszatáplálható az elektromos töltés, így könnyedén lehet hibrid üzemmódban is játszani a villanyos hatótávval. Fura mód nincs ”B”, tehát brake üzemmód a váltóban, amivel még több energiát tudna visszanyerni a rendszer – ezt például hiányolhatják a tisztán elektromos hajtású autók ismerői. Jó hír viszont, hogy ha lemerül a nagy aksi, az erős elektromotor miatt könnyen elmegy akár 3-4 kilométert is a benzinmotor újraindulásáig a nagy Kia, hiszen ilyenkor is még teljes értékű hibridként használható. A töltés sem egy nagy ördöngösség. Az állandóan velünk utazó három batyuból kettő töltőkábel, egy pedig a defektjavító készlet. Miután felpattintottuk a bal első sárvédőn a töltőnyílást, kikapjuk a puttonyból és csatlakoztatjuk a megfelelő fejet, majd a másik végét bedugjuk a konnektorba és már indul is a töltés. Otthoni, 12V-os hálózaton körülbelül 6 óra alatt szívja magát tele a szinte teljesen lemerült akkumulátor, az utcai kutakra szánt másik csatlakozóval pedig harmad annyi idő is elég a csurig feltöltéshez. Az időt a számlapok közötti kijelzőn is mutatja a Kia, illetve a középkonzol tetejére raktak egy zölden világító ledet, mely kialszik a töltés végeztével. Ha fullon van, a távirányítón megnyomjuk az ajtónyitás gombot, majd az oszlopról, vagy otthon a falból kihúzzuk a dugót, lecsatlakoztatjuk az autóról is és eltesszük a kis tatyójába, majd vissza a csomagtartóba a kábelt.

Kia Optima SW 2.0 GDI PHEV töltése
A töltés maximum 6 óra alatt megvan 12V-os hálózaton, oszlopról pedig 2 óra is elég. Be lehet zárni az autót közben és ilyenkor a töltőt is reteszeli a rendszer, így az levehetetlen a távirányító nélkül.

A nagy üvegfelületek miatt pazar kilátás nyílik az utastérből, még kisebb gyerekek is biztosan leskelődhetnek a külvilágba. Az opciós tetőablak sok fényt ereszt be és ilyenkor még jobban kivehető, hogy az első ülések mögött gyakorlatilag tánctérnyi hely van, még magas sofőr mögött is. Ez azért is fontos, mert a vezető fotelja, miután leállította a motort, magától hátrébb csúszik, hogy könnyen ki lehessen szállni a járgányból. Mondjuk kicsit alacsonyan vannak a fotelok, ezért a térdünket kissé megdolgoztatjuk kecmergés közben. Persze közel sem annyira, mint egy sportautónál. Nekem kifejezetten tetszett, hogy gombokat biggyesztettek a középkonzolra, nem egy tabletet tapiztam ahhoz, hogy bekapcsoljam a klímát, hűtsük az alfelünket a nagy hőségben vagy hogy az USB-n zenét váltsak. Minden ösztönösen működtethető, pillanatok alatt tudjuk, mi hol van. A futómű igazi nagyautós, a jól kibélelt alsó miatt alacsonyan van a súlypont és így nem is billeg az Optima SW PHEV, hanem átsuhan minden úthibán. Egyedül a csatornafedeleken csattan nagyot a járgány. Nincsenek szekérkerekek, 17-es felniket kapott a gazdaságos Kia, amiken fogyasztáscsökkentő abroncsok feszülnek. Szerintem jól teszik a dolgukat, főleg, hogy nem ezzel az autóval indulunk sodrós, orrtúrós kanyarvadászatra a szerpentinekre. Egyébként csak zárójelben jegyzem meg, hogy egy-egy nagyobb tempójú kanyartól sem jön zavarba az Optima, nagyon szépen úton marad úgy, hogy az őrangyalok sem szólnak közbe. Persze maga a hibrid hajtás nem támogatja a tempózást, bár szépen gyorsít, azért a dinamika egészen más, mint mondjuk egy turbós motornál. Padlógázra szépen visszagangol a váltó, az elektromotor érezhetően támogatja a benzines erőforrást, de azért a tetemes tömeget nem tudja meghazudtolni a 202 együttes lóerő sem. Azzal is számolni kell, hogy hiába kapcsoljuk tisztán elektromos hajtásba az Optimát, ha súlyos a jobb lábunk, akkor az ólommentessel működő erőforrás is bekapcsol.

Kia Optima SW 2.0 GDI PHEV műszerfala
Minden ösztönösen kezelhető az Optimában, a hibrid verzióban sincsenek megoldhatatlan feladványok. A beltér óriási, csúcshifiből szólhat a zene, a hátsó utasoknak is jutott szellőző rostély, a kombi kialakítás miatt pedig a fejtér is fejedelmi a második sorban. A nagy átlag végül sokkal kedvezőbb lett, mint amit a fedélzeti computer mutatott.

Nem véletlenül hagytam a végére a fogyasztást, ugyanis egy zöld autónál ez az egyik döntő érv. Mivel az Optima SW PHEV elméleti maximum elektromos hatótávolsága 64 kilométer, akár napokig is el lehet vele járni anélkül, hogy töltőre kéne tenni. Egy érdekes tapasztalatot még ide szántam, ugyanis kétszer is töltöttem az autót és a másodiknál feltűnt, hogy mikor még rajta volt a töltőkábel, 61 kilométert adott meg a fedélzeti computer elektromos hatótávnak, ám amint levettem, már csak 57 maradt. Tény viszont, hogy a városi gurulások közben egyszer sem volt szükség a benzinmotorra, még töltenie sem kellett a hibrid aksit, tehát rendszeresen 0 l/km-t láttam a kijelzőn. Minden leállításkor ugyanis egy összesítő jelenik meg, melyből láthatjuk hány kilométert mentünk, mennyi volt a fogyasztás és hogy meddig tartott az út. Szóval elképesztően sokat haladtam villanyos üzemmódban, ami nekem nagyon bejött. A tesztidőszak végén persze kellett üzemanyagot is tankolnom, de a végeredmény engem is meglepett.

Az orrom előtt 3,6 literes átlag díszelgett, ami egy ekkora és ilyen nehéz autótól amúgy is szép eredmény, de a tankolt mennyiség és a megtett kilométerek alapján még kevesebb, 2,4 liter jött ki.

Bámulatos, letaglózó, hihetetlen. Gondoltam, aztán kiderült, vannak olyan felhasználók, akik 1,3-1,5 literrel is eljárnak a sajátjukkal. Nyilván felvetődik a kérdés, hogy aki nem használ rendszeresen ilyen négykerekűt, vagy nem ül folyamatosan tesztautókban, ahogy én is, annak is sikerül-e kihasználni a nagy elektromos hatótávolságot anélkül, hogy a benzinmotor bekapcsolna? Megkértem egy ismerősöm, Poór Dénest, a lakevelence.eu alapítóját, aki maga is nagy autórajongó, hogy menjünk el egy Velencei-tó körre és nézzük, valóban képes-e csak villanyos hajtással végig menni az Optima SW PHEV és mennyi elektromos nafta marad benne? Két felnőtt és két gyerekkel a fedélzeten nekivágtunk a túrának, hogy bebizonyítsuk, nem csak egy személlyel lehet jól használni a hibrid Optimát. A biztonság kedvéért majdnem teljesen feltöltött akkumulátorral indultunk, ami elsőre túlzásnak tűnhet egy nem egész 30 kilométeres táv leküzdéséhez. Így viszont arra is választ kaptunk, hogy ha valaki messzebbről jönne a tóhoz a hibrid Optimával, akkor a lecsökkent elektromos hatótávolság elegendő marad-e ahhoz, hogy a környezet szennyezése nélkül autókázhasson a környéken?

Tudom, a 60 kilométer környéki hatótávolság simán összejön egy nap alatt is, és van, akinek meg kell szokni, hogy így akár minden egyes megérkezéskor tölteni kell az autót. Sajnos a Kia Optima SW PHEV újabb vevőknek már nem ad ilyen feladatot, én viszont simán meg tudnám szokni. Most viszont csak azon jár az eszem, hogy ha a Kia Soul-ból a tisztán elektromos változatot legalább meghagyták, akkor az Optima PHEV miért nem kapott több lehetőséget?

Műszaki adatok: Kia Optima SW 2.0 GDI PHEV

1999 cm³
152 LE/6000 min
187 Nm/5000 min
villanymotor:
67 LE/2330-3300 min
205 Nm/0-2330 min
kombinált teljesítmény:
202 LE/6000 min
375 Nm/2330 min

hosszúság: 4855 mm
szélesség: 1860 mm
magasság: 1470 mm
tengelytáv: 2805 mm
csomagtér: 440/1574 l
üzemanyagtartály: 55 l
menetkész tömeg: 1740 kg (1805 kg felextrázva)
megengedett össztömeg: 2270 kg

végsebesség: 192 km/h
gyorsulás (0-100 km/h): 9,7 s
kombinált fogyasztás (l/100 km, WLTP): 6,8
súlyozott kombinált fogyasztás (l/100 km, WLTP): 1,5
kombinált szén-dioxid kibocsátás (g/km, WLTP): 155
súlyozott kombinált szén-dioxid kibocsátás (g/km, WLTP): 34
tesztfogyasztás (l/100 km): 2,4
környezetvédelmi besorolás: EURO 6d-TEMP
alapár: 7.699.000 Ft (Optima SW 2.0 CVVL Bronze) – 2019. augusztusi ár
tesztelt modell alapára: 12.999.000 Ft (Optima SW 2.0 GDI PHEV) – Már nincs gyártásban!