Bár nem nagyszámú felmérés, de megkérdeztem pár ismerősöm, szerintük melyik a Dacia húzómodellje? Nem lepődtem meg, a válasz a Duster volt mindenkitől. És ezt valószínűleg rajtuk kívül még igen sokan így gondolják. Pedig az igazság, hogy a Duster mindössze két évben (2011 és 2012) vezette a modern kori Dacia eladásokat, előtte és azóta is a Sandero a legtöbbet eladott négykerekű a márka kínálatában – ezt a címet egyébként 2017-ben hivatalosan is megkapta Európában. Elképesztő belegondolni, hogy ma már 2,1 millió fut belőle az utakon – ez egyébként a 2004-es megújulás óta értékesített Daciák 32 százalékát jelenti. És ha már a számoknál járunk, bizony nem az alap, fapad változatokba ültek be a legtöbben, a Sandero eladások nagyját ugyanis az árlista másik végén található Stepway teszi ki. 1,3 millióan döntöttek úgy, hogy ez az ideális választás, vagyis a Sandero-k 65 százaléka az alaposan kipattintott, vagányabb megjelenésű kivitelben szolgál tulajdonosainál. Egy generációváltáson már túl van a Sandero és a Logan is, vagyis az újonnan bemutatott széria már a harmadik nemzedék. Most változtak azonban a legtöbbet, talán csak az autók sziluettje árulja el, hogy miből lettek.
A teljes bódé, a beltér, de még a műszaki tartalom is teljes átalakuláson ment át.
És nem volt irigy az anyacég, a Renault ugyanis kinyitotta a pénztárcát és nem csak a rombuszos emblémával szerelt modelljeiben már megismert alkatrészeket vette le a polcról, hanem teljesen újakat is adott. Olyat, ami eddig Daciákban biztosan nem volt. Először is, itt a CMF padlólemez, amely sokkal nagyobb szabadságot hagy a jövőbeli bővítésekhez is – különböző méretű felépítményeket mindenféle faragások nélkül elbír. Bár a sajtóanyag is szerényen csak annyit említ, hogy az elődhöz képest minimálisan változtak a méretek, azért ha a számokat egymás mellé tesszük, azért az újdonságok jóval bátrabb méretűek. A Sandero például 19 mm-t nyúlott hosszban (4069 mm helyett 4088-ra nőtt), széltében 11,5 centit gyarapodott (1733 mm-ből 1848 mm lett), tengelytávja is plusz 15 mm-t számolhat el (2589 mm volt korábban, most 2604 mm) és mindössze egyetlen milliméterrel, de megemelkedett a terhelten mért hasmagasság (133 mm). A csomagtartója ugyan alig észrevehetően, de profitált a növekedésekből. Eddig 320 literbe lehetett pakolni alaphelyzetben, az új változatban viszont már 328-ra nőtt a kapacitás, ráadásul osztott padló is jár hozzá. Az egy centivel lejjebb húzott tetővonallal együtt végül az alaposan kikarcsúsított Sandero viszont 20 mm-rel lett alacsonyabb (1499 mm a korábbi 1519 mm helyett). Az új Sandero Stepway mindössze 10 mm-rel hosszabb (4099 mm), 8,7 centivel szélesebb (1848 mm), viszont 80 mm-rel lett alacsonyabb elődjénél (1535 mm). A terhelt hasmagasság ugyanúgy 1 mm-t nőtt (174 mm lett a 173 mm-ből) és a csomagtartó itt is 8 liter pluszt szedett fel (328 l). A Logan is csak magasságából veszített, 16 mm mínuszt könyvelhet el (1517 mm volt és 1501 mm lett). Hosszabb (+ 3,8 cm, így már 4396 mm), jóval szélesebb (+115 mm-rel 1848 mm-re nőtt) lett, ahogy tengelytávolsága is gyarapodott (+14 mm és 2649 mm-re változott), terhelten mért hasmagassága pedig 5 mm-rel emelkedett (135 mm). A gyáriak szerint a hátsó lábtér több mint 4 centivel múlja felül a korábbi generációét, csomagtartója pedig 510 helyett 528 literes lett. A Logan és Sandero utasterében a hátsó üléspadon három felnőtt is elfér – állítja a Dacia. A könyöklő (+1,4 liter, ha a középre beépíthetőt választja a vevő a külön karfa helyett), az első- és hátsó ajtókba, továbbá az ülések hátoldalán kialakított tárolórekeszekbe összesen két és fél literrel több motyó fér a korábbi generációhoz képest. A Logan-ban ráadásul egy felhajtható, kicsúsztatható, pohártartós asztalka is elérhető a második sorba, puttonyába pedig csomagrendező választható. Az első fotelek magassága 35 mm-rel, a kormány mélysége pedig 25 mm-rel tágabb tartományban állítható, mint korábban. Utóbbinál az elektromos rásegítést úgy hangolták a mérnökök, hogy 36 százalékkal kevesebb erővel lehessen mozgatni a volánt az eddigi Logan/Sandero/Sandero Stepway-hez képest.
A szövetbetétes műszerfal is teljesen új, egyedül a számlapok és a digitális klíma tekerőgombjai ismerősek a Duster második generációjából. Az alapáras tételek listája alaposan kibővült. Ezentúl szériában adják egyebek mellett az okostelefon tartót, a fedélzeti computert, az automatikusan működő fényszórókat, a kormányra szerelt sebességhatárolót és tempomatot. Piactól függően a kártyás nyitás-zárás és gombos indítás, az elektronikus parkolófék, tolatókamera, első-hátsó parkolóradarok vagy akár automatikus ablaktörlő funkció is jár a bázis modellekhez, de valószínűbb, hogy utóbbiakat a legtöbb helyen felárért adják majd. Háromféle központi kijelzőből lehet majd választani, a hangszórók száma is ezek függvényében változik kettő és hat között. Mindegyik hangfelismeréssel is működtethető, a két nagyobb rendszer pedig már természetesen tapis, AndroidAuto és Apple CarPlay kompatibilis, továbbá beépített navigáció is ezekhez dukál. A négy légzsákot további két függönylufi egészíti ki, és egy vészhívó gomb is felkerült a belső világítás mögé. Szintén adják már a beugró modellhez is a legújabb fejlesztésű menetstabilizáló rendszert (ennek része az emelkedőn elindulást segítő berendezés), a vezetőt támogató eszközök között pedig elérhető lesz például holttérfigyelő (mely bármilyen mozgó járművet észlel a lökhárítókba épített szenzorok segítségével, majd a megfelelő oldali visszapillantóba épített fényekkel jelzi is a sofőrnek), a parkolássegítő berendezés (magától nem fog beparkolni, de radarok és a kamera segítségével könnyen ki lehet centizni a beállást), vagy a vészféksegéd (7 és 170 km/h között működik és az előre beépített radar segítségével felismeri az álló – vagy mozgó járműveket és először csak jelzi a vezetőnek. Közben előkészíti a vészfékezésre a járgányt, a legvégső pillanatban pedig beavatkozik). A motorválaszték már ismerős, a Logan és a Sandero/Sandero Stepway is kizárólag 3 hengeres, literes benzinmotorral választható. Szívó változatában (a Sandero Stepway-hez ez nem elérhető) 65 lóerőt tud és ötös manuális váltó jár hozzá. A következő lehetőségnél már turbó pumpál több levegőt az aggregátba. A 90 lovas TCe variánshoz hatgangos kézi, vagy fokozatmentes CVT automata választható. A csúcs az ECO-G 100, vagyis 100 lóerős benzin-gázos egység, melyhez kizárólag hatos manuális váltót adnak a gyáriak. Az 50 literes LPG tank (biztonsági okokból 40 liternél többet nem lehet beletölteni, viszont még így is 8 literrel tágasabb a korábbi gázos Sandero tartályához képest) és az ugyancsak 50 liternyi naftát elnyelő benzintartály együttesen a Dacia szerint 1300 kilométerre elég tüzelőanyagot ad a sofőrnek. A start/stop rendszer elérhető mindegyik erőforráshoz. Az új Sandero/Sandero Stepway rövidesen megérkezik a szalonokba, árakat egyelőre még nem közölt a hazai forgalmazó. Az viszont egyelőre nem biztos, hogy a Logan-t meg lehet-e nézni majd az autókereskedésekben. A 2004-es bevezetéskor ugyan még erre volt lehetőség, de mivel 2010 óta nem fogyott olyan mértékben, így amúgy is csak árlista volt hozzá a legtöbb helyen. És szomorú hír a Logan MCV tulajdonosoknak, hogy nem is vetődött fel a folytatás, vagyis úgy tűnik, a kombi Logan most fut ki.Ennek több oka is lehet. Egyrészt, 2011 óta a puttonyos négykerekűből évente 50 ezernél is kevesebbet vittek haza. Ráadásul mindössze 2017-ben tudott a négyajtós Logan nyakára lépni és akkor is mindössze alig 1300 darabbal több MCV kulcs lapult a zsebekben (36.939 db Logan és 38.261 db Logan MCV). Másik részről pedig itt van a tisztán elektromos hajtású Spring, mely ugyan kisebb a debütáló új Sandero-nál is, viszont az SUV-láz még tart. Mivel a Renault korábban például azért szüntette meg a Clio Grandtour gyártását, hogy a Captur-nek ne legyen házon belüli konkurenciája, könnyen elképzelhető, hogy a Logan MCV is hasonló ok miatt maradt a „talán” feliratú fiókban.