Nálunk az első, 100 teljesen elektromos Dacia – Dacia Spring Electric bemutató

Még a használt piacon is ritka az olyan, 4 millió forintért kínált, tisztán villanyos járgány, ami képes közel 300 kilométert megtenni egyetlen töltéssel. A Dacia viszont elkészítette minden idők legolcsóbb, új hangtalan autóját, ami jóval többet ad az áránál.

Dacia Spring Electric
Fotó: Dacia

Már márciusban pedzegette a Groupe Renault, hogy rövidesen jön a villannyal hajtott Dacia. Nem akarták, hogy találgassanak az emberek, így rögtön meg is mutatták a koncepcióautót. A jól kivehető SUV forma négykerekűről annyi biztosan kiderült, hogy nem a Sandero és nem is a Duster alapjait kapja, vagyis egy teljesen új modellel van dolgunk. Október elején jött a következő bejelentés, mindjárt itt a Spring Electric névre keresztelt járgány, majd pár nappal később, legnagyobb meglepetésre már a hazai forgalmazó közölte a jó hírt: Magyarország az első a világon, ahol százan előrendelhetik a Springet. Mindössze 100 ezer forint a foglaló, amit természetesen azonnal visszafizetnek, ha netán a jelölt mégis elállna a vásárlástól. Gondolom, mondanom sem kell, hamar elfogyott mind, de az még a Dacia vezetését is meglepte, hogy mindössze 4 óra alatt. A teljesen elektromos hajtású Spring árát akkor még nem tudhatták azok sem, akik a kifejezetten erre készült online felületen előrendelték, ám végül október 15-én nyilvánosságra hozták. Az első 100 példányért 6,5 millió forintot kell fizetni, melyre szintén igénybe vehető az állami támogatás. Vagyis, akiknek eddig ott lapult a zsebében a pályázaton megnyert összeg, és pont erre a Daciára vártak, azoknak mindössze 3.990.000 forintba kerül most az autó. Ez pedig példa nélküli, hiszen a ma már legalább 10 éves, első, valóban négyszemélyes elektromos autók kerülnek ennyibe, melyeknek a hatótávolsága még fénykorukban is maximum 150 kilométer volt. Ehhez képest az új Spring, WLTP szerint mérve is képes 225 km-t elmenni, ha pedig városban szaladgálnak vele, akkor a 295 is elérhető. Tölteni is jóval többféleképpen lehet az említett idősebb villanyautóknál. Amit biztosan tudni, hogy alapáron az otthon használható kábelt adják hozzá. Ezzel nagyjából 14 órán keresztül szippantja magába az áramot. Két teljesítményű Wallbox is rendelhető viszont a Spring-hez. A 3,7 kW teljesítményűvel körülbelül 8 és fél óra, míg a nagyobb, 7,4 kW-ossal már csak 5 óráig tart a teljes „tankolás”. A csúcs, 30 kW-os DC töltési lehetőséggel pedig a szokásos, alig egy óra alatt 80 százalékos szintet lehet elérni az autóhoz járó, 26,8 kWh-s lítium-ion akkumulátorban. A meghajtásról viszont egy igen aprócska, mindössze 33 kW, vagyis 45 LE teljesítményű villanymotor gondoskodik. De, mivel már indulástól számítva 125 Nm forgatónyomatékot produkál, könnyen meglódul a kis bódé. A mindössze 4,8 méteres fordulókör pedig igazi városlakóvá teszi a Dacia hangtalanul suhanó kisautóját. Ebben persze a méretei is segítik. A Spring ugyanis 3,7 méter hosszú, 1622 mm széles, 1,51 m magas, tengelytávolsága 2423, hasmagassága pedig 150 mm. Csomagtartója 300 literes alaphelyzetben (a hátsó ülések ledöntése után 600 liter lesz), és az utastérben is kialakítottak plusz 23 liternyi pakolóhelyet (kesztyűtartó, ajtózsebek és a váltókonzol előtti rekesz). Így tehát az éppen kifutó Sandero-nál valamivel kisebb, viszont ugyanolyan magas és némileg praktikusabb is lett a Spring.

Dacia Spring Electric
A még tanulmányautó Spring narancssárga elemeinek egy részét megtartották a szériaérett verzión is. A „Narancs pakk” sárga visszapillantókat, ugyanilyen színű tetősín elemeket és csíkokat jelent a hűtőmaszkon. A csomagtartó, a padló alatti rekesz nélkül 300 literes alaphelyzetben. Fotók: Dacia

Valószínűleg mindenkiben motoszkál, vajon mit ad a Dacia ma egy nem egész 4 millió forintos villanyautóba? Bár országonként eltérő lehet a felszereltség, a külföldi sajtóanyagban néhány támpont elhangzott. Először is, a biztonsági berendezések nagy része természetesen alapáron is jár. Vagyis, nem kell fizetni a menetstabilizálóért, a sebességhatárolóért, az elektromos fékerőelosztóért, a 6 légzsákért, az automatikus fényszóró működtetésért, a vészhívó berendezésért vagy a radarral működő automata vészfékező rendszerért sem. Utóbbi egyébként már 7 km/h-s tempótól aktív, és nem csak a mozgó, de az álló járműveket is felismeri. Először csak figyelmezteti a sofőrt és előkészíti a fékeket a hirtelen lassításra, majd ha nem reagál időben a bal egyes, akkor magától megállítja az autót a rendszer. Ezek után egy talány, hogy vajon a manuális klíma miért nem fért bele? De, ha az eddigi Dacia árazásból indulunk ki, akkor nem fogják vészes áron adni a hűsítő opciót. Belül egyébként egy teljesen új világ fogad minket. A formák, a kapcsolók, mind kifejezetten ehhez a modellhez készültek. A számlapok helyén például teljesen digitális panel pihen, a középkonzolba pedig akár 7 colos, érintőképernyős, Android Auto és Apple CarPlay kompatibilis, multimédiás fejegység is rendelhető. Ezt az eszközt hanggal is vezérelhetjük, méghozzá a volánra biggyesztett gomb megnyomása után. A szintén opcionális parkolókamera képe is ezen a kijelzőn látható. A hátsó lökhárítóba integrált tolatóradarokkal együtt tehát könnyen lehet centizgetni a kis helyeken is. A legérdekesebb megoldása azonban az irányválasztónak van, ugyanis míg a ZOE-ban is karral húzzuk D-be, vagy R-be, addig a Springbe forgókapcsolót terveztek. A középkonzolon, a gombok között pedig természetesen ott a hatalmas ECO feliratú is, melyet ha aktivál a sofőr, a rendszer visszaveszi az elektromotor teljesítményét 23 kW-ra (kb. 31 LE). Ezzel viszont a hatótávolság 10 százalékkal is több lehet. Persze, eközben a 125 km/h-s végsebesség is lecsökken 100-ra. Mivel a Groupe Renault is részese egyebek mellett autó-megosztó szolgáltatások fejlesztésének (ZITY), a Springből elkészítettek két további változatot is. Az egyik egy kifejezetten napi bérlésre szánt verzió, mely kizárólag fehér vagy világos szürke színben készül, a kilincsek és a visszapillantók pedig feketék és 14-es kerekeken gurul. Ezekbe beépítik azt a speciális berendezést, melynek segítségével a telefonnal lehet kinyitni az autókat, és természetesen a navigáció is ott figyel, hogy segítse a napi ingázókat. A másik külön széria pedig a rövid távú szállítmányozóknak készült. A csak fehérre fényezett Spring Cargo-ból hiányzik a második üléssor, műanyaggal vonták be a teljes hátsó részt és a tömegoptimalizálás jegyében kihagyták belőle a pótkereket. Így viszont az 1033 mm hosszú rakodótérbe akár 325 kilónyi holmit is berámolhatnak, és hogy azok ne zúduljanak az elöl ülők nyakába, négy rögzítőkampót építettek be és térhálóval választották le. Hogy ezt a két Springet mi is megkapjuk-e, még nem tudni. A személyszállító viszont továbbra is megrendelhető, az első 100 példány pedig várhatóan 2021 elején érkezik meg a tulajdonosokhoz.

Dacia Spring Electric
A Spring Electric garanciája 3 év vagy 100.000 km, az akkumulátorra pedig 8 év vagy 120.000 km jótállást vállal a Dacia. A személyszállító mellett az autó-megosztásra készült változat több fényezetlen elemet kap (kilincsek, visszapillantók), és csak fehérben vagy világos szürkében készülnek. A Spring Cargo pedig kizárólag fehér fénnyel hagyja el a gyárat, teljesen hiányzik belőle a hátsó ülés, viszont akár 325 kiló árut is elbír. Fotók: Dacia