Ez nem vinnyog – Ford Mustang Mach 1 bemutató

Bár számos villanyautót visz a Goodwood SpeedWeek versenyhétvégére a Ford, azért szerencsére azok sem maradnak élmények nélkül, akik imádják a hangos négykerekűeket. Ott mutatkozik be ugyanis az Európának is szánt Mustang Mach 1.

Ford Mustang Mach 1
Fotó: Ford

Az első Mustang Mach 1 1969-ben készült el. Különlegessége, hogy a Mustang GT-nél erősebb V8-as motort, versenyhangolású futóművet és természetesen az ezekhez szükséges külső körítéseket – egyedi felniket és karosszériadíszeket kapott. Ez az ikonikus járgány összesen 295 sebesség- és hosszútáv-rekordot állított fel a Bonneville sós síkságon, és a Mach 1-essel versenyző csapatok 1969-ben és 1970-ben zsinórban kétszer is megnyerték az SCCA Rally gyártói bajnoki címét. 1971-ben, 1974-ben és 2003-ban új, illetve megújult változatok készültek a modellből. 1969 óta több mint 300.000 Mustang Mach 1 gördült le a gyártósorokról. Az ágaskodó paripa európai rajongóinak azonban valamiért sosem jutott a csúcs gépből, de most végre a Ford vezetősége is úgy érezte, itt az idő, hogy az öreg kontinensen is megtapasztalják, mit tud a majdnem Shelby szintű Mach 1. A leggyorsabb sorozatgyártású Mustang egyedi orrkialakításának meghatározó eleme az új, kétrészes felső hűtőrács, az új alsó hűtőrács és az új oldalsó légbeömlők, melyek egyaránt javítják a légellenállást és nem mellesleg a hűtésben is segítenek.

A Mustang Mach 1-esre 22 százalékkal nagyobb leszorító erő hat, mint a Mustang GT-re.

Ebben jelentős szerepet játszik a hátsó diffúzor kialakítása (ezt az észak-amerikai piacra gyártott Mustang Shelby GT500 modellből vették át a tervezők), illetve a hosszabb alsó burkolat, amin speciálisan kialakított terelőlapok irányítják a hűsítő szelet a fékekhez. Az első légterelőt is úgy formálták meg, hogy miközben nagyobb leszorítóerőt termel, egyben javítja a kerekek tapadását a versenypályán. A hátsó spoiler pedig természetesen kiegyensúlyozza a felfelé ható erőket. Az egyedi, Mach 1 feliratú motorháztető, az oldalt felfestett sávok, és a kifejezetten ehhez a szériához készített, 19 colos könnyűfém keréktárcsák a ’60-as és ’70-es évek Mach 1 Mustangjait idézik. A korlátozott darabszámban gyártott autó nyolc különleges fényezéssel és kontrasztos színkombinációkkal készül, ahogy annak idején az eredeti modell. Az utasteret esztergált alumínium dekorációs elemek és egyedi küszöbborítások egészítik ki, a sportülések bőrkárpitozását pedig szürke színű fonallal varrták. Mindegyik Mustang Mach 1-esben megtalálható az a műszerfal-plakett, melyen a Mach 1 logó és az autó sorozatszáma látható, valamint a 12 colos digitális műszeregység üdvözlő képernyő-animációja is egyedi. Alapáron járnak a hűthető/fűthető első ülések, a SYNC 3 rendszer, a prémium minőségű B&O hangrendszer és a FordPass Connect modem.

Ford Mustang Mach 1 színkombinációk
A legújabb, limitált példányszámú Mustang Mach 1 vásárlói nyolcféle színkombináció, motorház-festés és oldalsó csíkozás közül választhatnak. A különleges Ford felső és alsó hűtőrácsát csillogó feketére festették, és a csomagtérajtót, illetve az első sárvédőket is Mach 1 emblémák díszítik. Fotók: Ford

A Mustang Mach 1-esben a Ford 5,0 literes, alumínium építésű V8-as benzinmotorjának 460 lóerős változata pumpálja a pulzust. A Mustang Shelby GT350 modellből átvett aggregát 87 mm átmérőjű fojtószelep-házakkal kialakított Alacsony Ellenállású Szívórendszert kapott. A javított légszállításhoz a mérnökök átkalibrálták a motorvezérlő szoftvert. A csúcsteljesítményt 7500 1/percnél, a legnagyobb, 529 Nm forgatónyomatékot pedig 4600-as fordulatszámnál adja le a blokk. Az ugyancsak a Shelby GT350-ből származó kiegészítő motorolajhűtőt összehangolták az új olajszűrővel, hogy a kenéshez szükséges nedű optimálisan áramolhasson, még nagy terhelés mellett is. És nem mellesleg, 75 százalékkal javul a hűtési teljesítmény is. A Mach 1 egyedi hangolású Aktív Szelepes Kipufogórendszere pedig négy trombitával közvetíti a nyolchengeres dallamot a külvilágnak. A sebességváltókat sem hagyták érintetlenül. A TREMEC 3160 hatfokozatú, kettős tengelykapcsolású manuális egységet úgy tervezték, hogy még az agresszív vezetési stílus mellett is tökéletesen működjön. Ezt többek közt különleges tervezésű olajhűtő rendszerrel érték el. Csak hab a tortán, hogy bizony a motorvezérlő elektronika használatával rövid gázfröccsöt is ad a masina, amikor a vezető visszakapcsol. Sőt, a Ford mérnökei szerint úgy is lehet gangolni vele, hogy a vezető közben lenyomva tartja a gázpedált. Ha esetleg ezek után mégis automataváltó kéne, azt is készített a Ford a Mach 1-eshez. A tízfokozatú egységben egy továbbfejlesztett nyomatékátalakító működik, amit külön a Mustang Mach 1-hez kalibráltak. Mind a manuális, mind az automatával szerelt modellekben megtalálható a kiegészítő hátsótengely-hűtés, továbbá részlegesen önzáró differenciálmű segít táncba vinni az autót. A futóművet sem hagyták érintetlenül. Az állítható MagneRide felfüggesztés lengéscsillapítóit vasrészecskékkel kevert hidraulikafolyadék tölti ki. Ennek ellenállása elektronikusan vezérelhető, így a csillapítás mértéke azonnal a pillanatnyi helyzethez igazodik. A merevebb első rugók és kanyarstabilizátor miatt viszont a csatornafedelek biztosan útban lesznek, de legalább a versenypályán, vagy csak egy jó szerpentinen nagyot lehet autózni. A Mustang Mach 1 várhatóan 2021-ben érkezik a kereskedésekbe, és szerencsére a magyar szalonokba is jut belőle.

Ford Mustang Mach 1 felnije
A Mach 1 a Mustang GT-nél is nagyobb fékerő-rásegítést kapott. A 19 colos könnyűfém keréktárcsákra pedig versenypálya-használatra is alkalmas Michelin Pilot Sport 4 gumikat húznak gyárilag. Fotók: Ford