Vitatkozhatunk, kinek mi a trendi, de a tények makacs dolgok. A ma autóvevője szerint az egyterűek már kimentek a divatból, kell a sok kütyü a járgányba és minél egyedibb a kiszemelt paripa, annál jobb. Ez nagy általánosságban elmondható minden kategóriára, a prémium négykerekűek világában azonban még ennél is többre vágynak az ügyfelek. Úgy néz ki, a DS ráérzett erre a pluszra, sőt, most újabb modellt mutattak be, ám ezúttal a kis méretű SUV-k állóvizébe dobtak be egy óriási sziklát. A forma legalább olyan egyedi, mint a DS7 Crossbacké, ám a DS3 Crossback mégsem egyszerű koppintása nagytestvérének. Alapja például teljesen új, az úgynevezett CMP platformra épül, melyre a termikus erőforrások mellett elektromos hajtást is lehet építeni anélkül, hogy bármit kéne módosítani a járgány megjelenésén. Az új, 40 kilóval könnyebb padlólemez ezen felül több méretű bódét is képes elcipelni, akár nagytestű szedánt is ráhúzhatnak. A DS MATRIX LED VISION fényszórók ugyan már ismerősek a DS7 Crossback-ről, ám itt elmarad a világítótestek tánca indításkor. Viszont, a lámpabúra alatt továbbra is három LED modul található, ezek a tompított fények, és van egy MATRIX BEAM egység, ami a távolsági fényforrás. Ennek külön érdekessége, hogy 15 önálló világító szegmensre van osztva, melyek a szélvédő felső részére biggyesztett kamera adatai alapján folyamatosan ki-bekapcsolnak. Vagyis mindig a forgalmi szituációkhoz igazodik a lámpa fénye, sőt, akár reflektorral is lehet folyamatosan menni, mert nem fogja elvakítani a szembejövőket a DS3 Crossback. Szerintem jópofa geg a két ajtó között, a B-oszlopra dizájnolt kiemelkedés, mely egyértelmű utalás a háromajtós DS3-ra. Némi hasonlattal élve a DS3 Crossback ott folytatódik, ahol a DS3-nak vége volt. És nem véletlen a múlt idő, ugyanis leálltak a kis élménymodell gyártásával, amit nagyon sajnálok. Egy kifejezetten jól vezethető, igazi adrenalin bomba volt, főleg a combosabb turbómotorokkal. De, ahogy azt az elején is kiemeltem, az igények diktálnak és mivel elég gyér volt az érdeklődés a DS3 iránt, úgy döntöttek, nyugdíjazzák. A DS3 Crossback ajtómegoldása azonban emlékeztetni fog mindig a kistesóra, ahogy a belsőben is találunk egy kedves és rendkívül praktikus utalást.
A DS3 Crossback a B-szegmens egyik legrövidebb járgánya lett. A tervezők éppen ezért a helykínálattal küzdöttek meg a legjobban. Végül egy okos megoldással sikerült a 4,12 méter hosszú autócska belterét teljesen használható méretűre alakítani, ráadásul nem is kellett más gyártótól ötleteket venni. Ismét a kis DS3-at venném elő, ugyanis már abban alkalmazták azt a megoldást, hogy az utas előtt megemelték a műszerfalat és beljebb tették a kesztyűtartót azért, hogy előrébb lehessen húzni az anyósülést. Ezzel az egyszerű lehetőséggel akkora hely lett a DS3 Crossback-ben is, hogy én a 190 centis magasságommal simán elfértem magam mögé. A térdemnek és a fejemnek is bőven maradt hely a második sorban. A hátsó ülések mögött a csomagtartó is egészen használható méretű, 350 literes maradt, ami a kisautók között jó érték. Ide került az opciós Focal Electra hifi mélynyomója, amit elsőre simán szellőzőrácsnak nézhetnénk, ha nem lenne rajta a felirat. És ha már a beltérnél járunk, az egyedi műszerfal két digitális kijelzőt is rejt. A középkonzolon alapból 7, a drágább verziókban már 10,3 colos érintőképernyő van, amin a legkülönfélébb módon kalibrálhatjuk az autót. Egyebek mellett itt lehet kiválasztani, milyen beépített őrangyalok vigyázzanak ránk. Merthogy van itt aktív sávtartó rendszer, mely nem csak jelzi, ha elhagynánk a felfestett vonalakat, de vissza is terel minket. Holttérfigyelő és táblafelismerő is van a kocsihoz. A tempomat is tartja az előre beállított távolságot, sőt a DS Drive Assist rendszerrel felszerelt változatokban 180 km/h-s sebességig képes akár állóra is fékezni majd újraindítani az autót. Ezt az opciót azonban az automataváltós DS3 Crossback-ekhez lehet megrendelni, tehát az alapmotoros, manuális egységgel szerelt variánsokhoz nem. Az Active Safety Brake berendezés ellenben minden modellben megtalálható. A figyelmeztetés után, ha a vezető nem reagál, önműködően lefékezi az autót, ráadásul éjjel-nappal képes érzékelni a sávban haladó vagy álló közlekedési eszközöket, kerékpárosokat és gyalogosokat is.
A bemutatóra a választható három benzines aggregáttal érkeztek a tesztautók, én a legkisebb, 100 lovas egységre voltam kíváncsi. Egészen meglepő, ahogy repíti a kis háromhengeres motor az 1170 kilós DS3 Crossback-et. Nagyon vehemensen gyorsít az alacsony fordulatszám tartományokban is, és az ezekre az aggregátokra jellemző lefulladási hajlamnak nyoma sincs. A váltó kifejezetten pontos, mondjuk a korábbi DS-ekben sem volt velük gond. Határozottan és könnyen megy a helyére a bot. A futómű kifejezetten sportos, nyoma sincs a DS7 Crossback-nél tapasztalt lágyságnak. Ebben mondjuk annak is fontos szerepe van, hogy a DS3 Crossback alapból is 17-es papucsokat kap, ráadásul mind a négy kerék kint van a sarkokban. Egy apróság zavaró vezetés közben, az egyik pont a B-oszlopra felfutó cápauszony-szerű kiemelkedés. Ez sokat kitakar kereszteződésekben, ráadásul kisgyerekek nem biztos hogy kilátnak majd emiatt rendesen az autóból. A vaskos hátsó oszlop viszont maximum azoknak tűnik fel, akik az olcsóbb variánsoknál nem áldoznak tolatóradarra vagy kamerára. A vezető előtti kijelzőn is számos beállítási lehetőség adott, ezeket egyénileg személyre szabhatja bárki. Külön tetszett, hogy a szélvédőre vetített kijelző kalibrálásához nem a menüben kell keresgélni, hanem egy külön panelt kapott a sofőr baloldalán, közvetlenül a visszapillantó tükörállító gombja mellett. Az ülések nagyon kényelmesek, a második felszereltségi szinttől pedig sűrűbb szivacsozású fotelok vannak, melyek amellett hogy élvezet rajtuk ücsörögni, strapabíróbbak is. A zajszigetelésre is figyeltek. Így például az ajtóknál vastagabb lemezt és üvegeket használtak és akusztikus szélvédőt építettek be. Bár csak rövid tesztelési lehetőségünk volt, a csendes utastér azonnal feltűnt, a motorból és a futómű felől például csak minimális hang érkezett.
A DS3 Crossback három benzines és két gázolajos erőforrással érhető el. A kipróbált, 100 lóerős alap ólommentes 1,2 literes, háromhengeres és hatos manuális váltót kapcsoltak hozzá. A további lehetőségek ugyanennek a kis turbós motornak az erősebb változatai, 130 és 155 lóerővel, kizárólag 8 fokozatú automataváltóval. Dízelpártiaknak itt az 1,5 literes BlueHDi. A 100 lóerős öngyulladóshoz is hatgangos manuális egységet adnak. A 130 lovas erősebb verzióhoz pedig a már említett EAT8 automata jár. A benzines aggregátok az EURO 6.3, a dízelek pedig az EURO 6.2 normát teljesítik. Év végén érkezik majd a teljesen elektromos hajtású DS3 Crossback E-Tense. A 136 lóerős villanymotor 300 kilométeres WLTP hatótávra képes, 8,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és háromfázisú fali töltővel akár 5 óra alatt feltölthető. Az 1,2 literes benzinmotoros ELEGANCE felszereltségű alapmodellt 7.190.000 forintért adják, a legolcsóbb gázolajos pedig 7.640.000 forintba kerül. A 130 lóerős, ólommentessel hajtott variáns szintén ELEGANCE változatban vihető haza a legolcsóbban, ezért már 8.290.000 forintot kell a DS Store-ban hagyni. A 155 lovas benzines és a 130 lóerős dízel csak a második, PERFORMANCE LINE felszereltségtől érhető el. A PureTech változat 9.040.000, a BlueHDi verzió pedig 8.990.000 forintba kerül.