Míg számos márka titokban hajt az elsőségre, addig a Toyota ezt megvalósította. Úgy, hogy ráadásul 2020 első felében, a járvány ellenére még növelni is tudta hazai eladásait a márka. Ebben természetesen óriási szerepe van a tavaly bemutatott hét új modellnek, és persze annak is, hogy még mindig a megbízhatóság az első, ami autóikról eszünkbe jut. Plusz, az új dizájner csapat odatette magát és sorra ontották az egyre pofásabb járgányokat, szóval megint vannak utca emberének fejét elcsavaró japán négykerekűek. Nem véletlen, hogy a Corolla például az élen áll az értékesítési listán. Persze a többi modellt sem kell félteni. Az egy számmal kisebb Yaris a második legkedveltebb Toyota nálunk, és kategóriájában is az előkelő dobogós helyezést tartja. Búcsúzó generációjának értékesítése annyira meglódult, hogy természetesen a nemrég bemutatott, új Yaris mellett Classic néven forgalmazzák még a készlet erejéig. Nem is akárhogy, gyakorlatilag a teljes palettát, tehát a kétféle szívó benzinest és a hibridet is kínálják párhuzamosan a nóvummal. Utóbbira még csak a megrendeléseket veszik fel, de hogy még könnyebb legyen eldönteni, melyik nemzedék tetszik igazán, a Toyota most egy országos roadshow-t indít, melyen egészen a nyár végéig egy előszériás új Yaris járja majd körbe a magyarországi kereskedéseket és természetesen ki is lehet majd próbálni. Mi is ezt az egy autót nézhettük meg egy statikus bemutatón – érthető okokból vigyáz rá az importőr, hiszen hosszú út áll még előtte. Eddig a Yaris generációváltáskor megörökölt pár részletet az elődökből, az új bódét viszont hiába is szkenneljük, nem találunk rajta közös pontot az előddel. Belül is teljesen más ingerek érnek minket, amikor beszállunk. Pofás pult, csőműszerek, és a tablet-szerű érintőképernyő a szokásos helyen, a középkonzol tetején. Minden kellemes a szemnek, a kéznek talán az elsőre puhának tűnő ajtóborítás az első kis csalódás – itt azért legalább egy kis szivacsot csúsztathattak volna a szövet alá. Nem tragédia, de mivel itt pihen a kar, valószínűleg kényelmesebb lenne. És ha már apróság, a középkonzoli szellőzőrostélyokat is jól elbújtatták, az én kezeim alig fértek be a központi monitor alá, hogy megmozdítsam azokat. Az ülések meseszerűen kényelmesek, határozottan tartják a testet. Az üvegfelületek méretesek, jó a körkilátás, és ha beülök magam mögé (190 cm magas vagyok), a térdemnek is marad hely. Egyedül a fejtér szűkös nekem, de azt is gyorsan hozzáteszem, hogy a kiállított autóban tetőablak is van. Viszont, mivel nálunk nem lehet megrendelni ezt az extrát, így ez sem lesz probléma valószínűleg a szalonokba kerülő új Yarisokban. Kisautóhoz mérten tehát kifejezetten tágas a negyedik nemzedék, amit egyebek mellett a márka platform-építési stratégiájával értek el a mérnökök. Az új Yaris tervezése egyébként öt évvel ezelőtt kezdődött, és pont ennyi ideje szüretelték le ahhoz a borhoz a szőlőt, amit aztán nemrég Etyeken palackoztak be. Az alig pár tíz darabos ital ráadásul az Ősz nevet kapta, ami harmonizál azzal, amikor hozzánk is megérkezik a nóvum. Ez tehát egy kis magyar szál az újdonsághoz.

A Yarist kifejezetten Európának szánta a Toyota, sőt, 2001-től itt is gyártják, a franciaországi Valenciennes-ben működő üzemben. Első generációját 2000-ben megválasztották az Év Európai Autójának, míg új fejlesztésű, egyliteres VVTi benzines aggregátja az Év Motorja díjat nyerte el. A második nemzedék 2005-ben a kisautók közül elsőként ért el ötcsillagos eredményt a független Euro NCAP tesztprogramon, illetve kategóriájában elsőként kapott vezető oldali térdlégzsákot. A 2012-ben bemutatott, harmadik Yaris öntöltő full hybrid hajtásláncával mutatott újat szegmensében. A Toyota 2017-ben visszatért a rali világbajnokságba, versenyautójuk, a Yaris WRC pedig ihletadója volt a nagyteljesítményű, Yaris GRMN fejlesztésének. Európában a mai napig több mint négymillió darab Yarist adtak el, és már 500 ezer felett jár a hibridek száma is. Az új, negyedik generációs Yarissal együtt ünnepli világpremierjét a Toyota új, globális architektúrájának (TNGA) GA-B platformja, melyet kisméretű Toyota járművek generációi, illetve azok leszármazottai fognak használni. Ahogy más TNGA alapú modelleknél, itt is a mélyebb üléshelyzet az egyik legfontosabb újdonság (az elődmodellhez képest mínusz 60 mm), vagyis így a sofőr az autó középpontjához közelebb helyezkedik el. A kormánykerék jobban elérhető a vezetőnek, dőlésszöge 6 fokkal megnőtt. A jelenlegi modellnél 15 mm-rel mélyebb tömegközéppontnak köszönhetően pedig mérsékeltebb az oldaldőlési hajlam, sokkal sportosabban vezethető a Yaris, mint eddig bármikor. A futóművet sem hagyták érintetlenül. Az új első MacPherson rugóstagok és a csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztésben csökkentett belső súrlódású első gólyalábakat és lágyabb rugókat alkalmaztak, valamint alaposan megnövelték a hátsó kanyarstabilizátor feszességét. A merevebb karosszériáért megerősítették a szélvédő alsó keretét, a hátsó tetőoszlopot, a padlóalagutat, a hátsó vázszerkezetet és a hátsó kerékdobokat. Ezek mellett merevebb műszerfal kereszttartót is beépítettek. A Toyota 5 mm-rel csökkentette a Yaris karosszériájának hosszúságát, ugyanakkor 50 mm-rel megnyújtotta a tengelytávot. Négy centivel csökkentették az autó magasságát, széltében pedig 50 mm-rel gyarapodott az új Yaris. Itt debütál az új 1.5 Hybrid Dynamic Force rendszer, a Toyota világelső öntöltő hibrid technológiájának negyedik generációja is. Az Atkinson-ciklusú motor a világ legmagasabb égési sebességével büszkélkedhet, ami kis fordulatszámon is nagy forgatónyomatékot, valamint takarékos üzemet eredményez. A rezgéseket és a motorzajt beépített kiegyensúlyozó modul segít korlátozni. A motor termikus hatásfoka eléri a 40 százalékot (azaz még az átlagos dízelmotorokénál is jobb), ez pedig nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Yaris üzemanyag-fogyasztása és CO₂-kibocsátása több mint 20 százalékkal csökkent.
A 116 lóerős rendszerteljesítményű egység akár 3,7 liter üzemanyaggal is beéri 100 kilométeren.
Az új Yarist egyes piacokon, így Magyarországon is hagyományos benzines erőforrásokkal is kínálják majd. A Toyota Safety Sense biztonsági csomag legújabb változatával felszerelt, 1 literes, háromhengeres bázis verzió már 4,8 millió forinttól megrendelhető. Az ugyancsak páratlan cilinderű, de 1,5 literes változatért legkevesebb 5,24 milliót kérnek, a legolcsóbb Hybridet pedig 6.290.000 forintért kínálják. A bevezető, szinte mindennel felszerelt Premier Edition limitált széria az erősebb benzineshez, valamint a hibridhez rendelhető, felára kicsivel 1 millió forint felett van. A kizárólag ötajtós új Yaris ősszel érkezik a szalonokba, a most megrendelt példányokat pedig várhatóan októberben vehetik át tulajdonosaik.