Elképzelhetetlen kényelem – Citroën C5 Aircross bemutató

273
Fotó: AutoPOVr

Nem lehet azzal vádolni a Citroënt, hogy kevésbé figyel a vevőire. Ma már például online is elmondhatjuk véleményünket a márkáról, egy-egy újabb modell fejlesztésekor pedig számításba vesznek minden hasznos hozzászólást és tapasztalatot. Így lehetett az, hogy napjainkra szinte teljesen kikoptak a Citroën kínálatából az egyterűek, azok ugyanis manapság már nem olyan menők. Legalábbis erre utalnak a vásárlói szokások. Helyettük inkább az emelt hasmagasságú négykerekűek domborítanak. A francia vállalat tehát ezek alapján döntött úgy, hogy minden korábban ismert jelzés mellé hozzácsap egy hangzatos fantázianevet és egységes, de új gúnyába bújtatja modelljeit. Legújabb autójuk is egy SUV, méghozzá a C5 Aircross. Most akár legyinthetnénk egyet, hogy abból már amúgy is annyi van, mint égen a csillag, de a forma mellett a tartalom is elkülönül a többi hasonszőrű járgányhoz képest. A Citroën ugyanis hű maradt autóépítési alapelvéhez, vagyis nem kevesebbet állítanak, mint azt hogy kategóriáján belül ebben az autóban utazhatunk a legkomfortosabban. Jó helyszínt választottak a hazai bemutatóhoz, a fővárosban ugyanis a Budakeszi úton szerintem nincs is szükség forgalomkorlátozó táblákra. Aki csak egy kicsit is félti autóját, bizonyos szakaszokon 30 km/h-nál többel nem megy. Igen, kátyú az van bőven. Remek lehetőség tehát hogy éles körülmények között bizonyítson a lebegő futóművel szerelt Citroën C5 Aircross.

Az egységes fazon mellé új névadási stratégia tartozik. Az Aircross jelöli a Citroën SUV modelljeit, a C5 pedig a méretosztályt. A 4,5 méter hosszú újdonság számos technológiai csemegét is kapott. Fotó: Citroën, AutoPOVr

Idén 100 éves a Citroën, a jeles évfordulót pedig ország-világ előtt ünneplik. A kereskedések például már magukra is öltötték a centenáriumi, bronzszínű arculatot, a szemfüles vevők pedig akár holnap is beguríthatnak garázsukba egy ünnepi, Origins szériás modellt. Rendezvényekből is került a naptárba bőven. Ugyan túl vagyunk már rajta, de február 6–10. között Párizsban rendezték meg például a RETROMOBILE 2019 kiállítást. Az 1200 négyzetméteres ünnepi standon 3 kategóriában összesen 30 ikonikus modellt lehetett megcsodálni. Ugyancsak Párizsban, ám már júniusban, az első modell, a Type A debütálásának hónapján egyik éjszaka lezárják a város egy utcáját, ahol a márka 100 éves történetének jelképeként 100 Citroën modellt helyeznek el. Ezek egy része gyűjtőktől és a márka saját gyűjteményéből származik, de tanulmányautók is találhatók majd közöttük. Állítólag lehetőség lesz néhányat kipróbálni. Júliusban a Goodwoodi Fesztiválon is felvonul a Citroën, a legnagyobb dobást azonban ugyancsak erre a hónapra tartogatja a PSA. Az „AZ ÉVSZÁZAD ÖSSZEJÖVETELE” névre hallgató rendezvényt a la Ferté-Vidame-i tesztpályán tartják, azon a titkos helyszínen, ahol annak idején a 2CV-t is tökéletesítették. Július 19–21. között várhatóan több mint 11000 gyűjtő, közel 5000 kiállított autó és akár 50000 látogató is megfordul majd a helyszínen. És ha már szóba került a 2CV, vagy más nevén a kacsa, térjünk is vissza az új Citroën C5 Aircrosshoz, ugyanis a legendás előd kényelemre hangolt futóműve köszön vissza a nóvumban, ám abszolút mai köntösben.

Magyarország is csatlakozik majd a centenáriumi ünnepléshez. Részleteket egyelőre nem árultak el, de annyi biztos, hogy a Citroën Automobile Club Hungary segítségével régebbi modellek is láthatók lesznek. A CACH tagjai a C5 Aircross hazai bemutatójára is elhoztak korábbi Citroëneket, hogy kipróbálhassuk a legendás francia futóművek különböző generációit. Az Origins limitált széria modelljei is ünnepi színekbe bújtak, az első példányokat a C3-ból lehet megvenni. Fotó: Citroën, AutoPOVr

A Citroën C5 Aircross alá a legújabb progresszív hidraulikus futómű került. Ennek lényege, hogy alapállapotban olyan az autó, mint egy hintó. Akár kézzel is megmozgathatjuk a bódét. Kanyarban azonban mégis kevésbé dől be a karosszéria, mint azt megszokhattuk a magas építésű járgányoknál. Nincs semmi boszorkányság, semmi elektronika, egyszerűen a hagyományos rugó, lengéscsillapító páros mellett kerekenként két progresszív hidraulikus ütközőt kap a futómű. Ezek csak nagyobb igénybevételnél szállnak be a csillapításba, méghozzá úgy, hogy a komolyabb ütések erejét nem visszaverik, hanem elnyelik és elosztják.

Így lesz egyszerre komfortos és stabil a C5 Aircross.

A már említett budapesti útszakaszon hamar fülig ért a szám, annyira finoman nyelte el a különböző útegyenetlenségeket a futómű, hogy nem is nagyon akartam visszaülni az autómba. Mondjuk ebben az új komfortülések is szerepet kaptak. Egy külön másfél centis felső réteg van ugyanis a nagy sűrűségű habszivacson, amitől elképesztően kényelmesek és tartósak lettek a fotelok. A kormányzás meggyőző, a nagyon kis mozdulatokat azonnali reakció követi, a fordulókör pedig nagyon is emészthető. A manőverezést tolatáskor nem csak a radarok, hanem több szöget is mutató kamera segíti. Ha pedig ezekre nem nagyon akar hagyatkozni valaki, akkor megnyugtató, hogy a visszapillantók elég nagy felületűek, tehát minden mögöttünk történő dolgot jól látunk és az üvegek is jó méretűek, nincs bezártságérzés az utastérben.

Kényelmesek és egyben tartósak is a feláras Advanced Comfort ülések. A második sorban három különálló fotel kapott helyett, mindegyik sínen csúsztatható. Így a csomagtér alapmérete 580 és 720 liter között változhat. Fotók: AutoPOVr

A benzines kínálat csúcsát, a 180 lóerős turbómotorral hajtott verziót vittem el a rövid próbakörre. Ereje bőven elegendő, a hozzá kapcsolt 8 fokozatú automataváltó pedig maga az álom. Nem túlzás, tényleg finoman, észrevétlenül gangolgat. Visszaváltáskor sem téveszt, nincs fölösleges túlpörgetés. Ugyan csak városban gurultam a C5 Aircross-szal, tehát nem tudom nagy tempónál is ugyanígy történik-e minden, de nagyon meglepődnék ha ott lenne bármilyen baki. A vezetéstámogató berendezésekből nem volt alkalmam mit kipróbálni, pedig igen széles a kínálat. A távolságtartó tempomat mellett van itt vészfékező rendszer, aktív holttérfigyelő, éberségfigyelő vagy táblafelismerő berendezés is – hogy csak néhányat említsek a húszból. A legérdekesebb azonban talán a Highway Driver Assist névre hallgató extra. Ez ugyanis nem más, mint egy félautomata vezetőfunkció, tehát a C5 Aircross képes önmagát irányítani. 30 km/h sebesség fölött, ha a sofőr bekapcsolja a sávtartó asszisztenst, a rendszer megjegyzi azt is, hogy a járgány a forgalmi sáv melyik részén haladt és azon megy tovább. A vezetőnek ugyan a kormányon kell tartani a kezét, de minden mást, beleértve a követési távolságot vagy a haladást az autó végzi és természetesen állóra is tud fékezni, ha úgy hozza a szitu. A legolcsóbb benzines Citroën C5 Aircross alapára most 300 ezer forint kedvezménnyel 6.790.000 forint. Ezért a pénzért a 6 fokozatú manuális váltóval szerelt, 1,2 literes, 130 lóerős háromhengeres változatot kapjuk meg. Az egyhatos, négycilinderes, 180 lovas csúcsgép kizárólag 8 gangos automataváltóval érkezik és most legkevesebb 8.590.000 forintért vihető haza. Dízelfronton is két lehetőség adott. Az 1,5-ös alapegység 130 lovas, hatos manuális váltót kap és kedvezményesen 7.490.000 forintot kérnek érte. Ehhez a motorhoz felárért rendelhető akár a 8 fokozatú automata is, de így már 8.040.000 forint szerepel az árcédulán. A top öngyulladós, 180 lóerős, 2 literes Blue HDi egység kizárólag 8 gangos automatával kerül piacra, ezért legalább 9.290.000 forintot kell a szalonokban hagyni.

Minden erőforrás EURO 6.2 besorolású és start/stop rendszerrel felszerelt. Már a legolcsóbb verzióban is benne van a komfortfutómű progresszív hidraulikával, illetve a biztonsági berendezések közül a vészfékező, az éberségfigyelő, a sávtartó, a balesetre figyelmeztető és a táblafelismerő rendszer. Összkerékhajtás felárért sincs, van viszont helyette az ESP-vel együttműködő nyomatékszabályozó rendszer. 2019 végén várható az első, tölthető hibrid változat is a C5 Aircrossból. Fotó: Citroën, AutoPOVr