A tizedik és oli

Nem csak a Citroën logója, a teljes márkaarculat megváltozik 2023-ban. Elsőként ráadásul egy olyan járgányra vasalták rá, amelyben több ötletet vetnek fel a francia mérnökök, mint amit egy tudományos folyóiratban olvashatunk.

Nem csak a Citroën logója, a teljes márkaarculat megváltozik 2023-ban.
Fotó: Citroën

Az elmúlt 103 év alatt a Citroën most cseréli le tizedszer logóját. Vagyis, elméletileg nagyjából minden tizedik évben megújult. Nos, a képlet nem ennyire egyszerű, és nem is cél minden egyes változást egyenként bemutatni, de azért az mindenképp érdekes, hogy a legelső embléma mindössze 2 évig volt, míg az 1985-ben bemutatott, piros négyzetes változat 24 esztendeig jelezte a márka modelljeit. A mostani, majd csak 2023-ban megjelenő új logót 6 évnyi szünet után mutatták be.

A jól ismert „chevron” folyamatosan központi szerepet tölt be a Citroën márka identitásában, természetesen az új logón is ez a fő motívum.

A teljes márkaarculatot is kezelésbe vették a szakemberek az összes fizikai és digitális eszközön, vagyis hamarosan a márkakereskedések, szervizek, online felületek is magukra öltik a friss dizájnt, majd rövidesen új szlogent (Nothing moves us like Citroën – szabad fordításban Semmi nem hajt minket úgy, mint a Citroën) is tanulhatunk. „A gyökereinkhez való visszatéréssel és identitásunk korszerű újraértelmezésével egyértelmű üzenetet kívántunk megfogalmazni: a Citroën szellemiségéhez hűen igyekszünk megoldást találni a jelen kihívásaira” – mondta Laurent Barria, a Citroën kommunikációs és marketing igazgatója. Az új logót egy koncepcióautón már prezentálták is. A vállalat elképzelései ismét annyira merészek, hogy ha csak a fele megvalósul majd a Citroën legújabb modelljein, akkor bizony tényleg jó esélyeink vannak egyedi, de soha meg nem unható autókkal közlekedni.

Az új logó 2023 közepétől fokozatosan minden Citroën modellre felkerül.
Az új logó 2023 közepétől fokozatosan minden Citroën modellre felkerül. A márka új arculatát a Citroën design-csapata dolgozta ki, a Stellantis cégcsoport belső design-ügynökségeként működő Stellantis Design Studio munkatársaival együtt. Fotók: Citroën

Az oli olyan, mintha egy terepjáró, egy pick-up és egy kupé tartott volna hatalmas bulit, aminek egy ilyen masina lett a vége. A meredeken álló szélvédő, a félig fedett plató és az egymással szemben nyíló ajtók mellett számos egyedi részletet varázsoltak a francia dizájnerek az olira. Bár bőven akad min legeltetni a szemünk, az egyedi felnikről például valószínűleg csak kevesen mondanák meg, hogy valójában egy fémlemezzel felspécizett acél keréktárcsát láthatunk. De különleges részletmegoldás a márka új logójával feldobott fényforrások, vagy a plató fedelébe égetett, megszámlálhatatlan mennyiségű friss szlogen is. „Meg kell fordítani a trendet, könnyebb és megfizethetőbb járműveket kell készíteni, és meg kell találni a maximális kihasználás módját. Máskülönben a családok le kell, hogy mondjanak a közlekedés szabadságáról, ha már csak tisztán elektromos járművek állnak majd rendelkezésre. Az oli egyértelműen bizonyítja, hogy a Citroën nyíltan és optimistán néz szembe ezekkel az ellentmondásokkal” – nyilatkozta Vincent Cobée, a Citroën vezérigazgatója.

A cél az volt, hogy az oli, bár elég méretes járgány, ne nyomjon 1000 kilónál többet.

Ezt – egyebek mellett – úgy érték el a mérnökök, hogy komponenseinek jelentős része például újrahasznosított anyagból készült. Így a tisztán elektromos hajtásláncnak mindössze 40 kWh akkumulátorkapacitásra van szüksége a 400 km-es elméleti hatótáv biztosításához. Utóbbihoz persze az is kell, hogy a végsebességet 110 km/h-ra korlátozták, így valószínűleg a 10 kWh/100 km-es fogyasztás is tartható lesz. Ha pedig tölteni kell az olit, az akkumulátor mindössze 23 perc alatt elérheti 20-ról a 80 százalékos szintet.

Az egyszerűség elve alapján készült a Citroën koncepcióautója, az oli.
Bár nem tűnik annak, mégis az egyszerűség elve alapján készült a Citroën koncepcióautója, az oli. Amit csak lehetett, kihagytak belőle a mérnökök, az alkatrészek többsége pedig újrahasznosított alapanyag. Fotók: Citroën

Az oli építésénél csak a ténylegesen szükséges mennyiségű nyersanyag felhasználására törekedtek a francia szakemberek. Az ülések például annyira egyszerű felépítésűek, hogy 80%-kal kevesebb alkatrészt tartalmaznak, mint egy ma megszokott fotel. A lapos motorháztető, a tető és a hátsó plató olyan panelekből készült, melyek alapanyaga újrahasznosított hullámpapír. Ezeket üvegszálas merevítőlemezek közé helyezték, majd speciális poliuretán műgyanta bevonatot kaptak, illetve – tipikusan parkolóházakban és rakodórámpákon használt – erős, texturált védőréteggel borították. A legvégén pedig vizes bázisú festékkel szórták be. Ennek a viszonylag komplikált eljárásnak köszönhetően a táblák nagyon merevek, könnyűek (alig 6 kg-ot nyomnak) és erősek, olyannyira, hogy egy felnőtt súlyát is elbírják. A belső is teljesen egyedi. Teljes szélességben húzódó szimmetrikus pallóról ágazik le az egyik oldalon a kormányoszlop és a kormánykerék, míg középen egy telefondokkoló és a légkondicionáló öt billenőkapcsolója kapott helyet. Valamennyi infotainment és kommunikációs szolgáltatás saját okostelefonon működtethető, miután azt a központi aljzatra csatlakoztattuk. A dokkolással a telefonon tárolt információk és alkalmazások kiegészülnek az alapvető járműadatokkal (sebesség, töltésszint), melyeket egy ún. „Smartband” rendszer a szélvédő alsó keretére vetít. A Citroën úgy kalkulál, a teljes tulajdonlási költség elképesztően alacsony lesz, még akkor is, ha ki kell cserélni mondjuk egy ajtót, fényszórót vagy lökhárítót. A Citroënen keresztül ugyanis be lehet szerezni olyan újrahasznosított alkatrészeket, amelyek már nem üzemképes oli járművekből származnak, illetve minden olyan elem – mint például az ülések kárpitjai – új színűre is cserélhetők, ha megunnánk a régit. A Citroën tehát így képzeli el a jövő autóját, és ha az oliból nem is lesz semmi, a koncepción bemutatott megoldásokkal a következő években biztosan találkozhatunk a francia márka négykerekűin.

Az oli egyszerűbb kialakítású, könnyen cserélhető ajtókat kapott.
A kapcsolókkal, könyöklőkkel, hangszórókkal és ablakemelő-motorokkal telepakolt nehéz belső ajtótáblák helyett az oli egyszerűbb kialakítású, könnyen cserélhető ajtókat kapott. Amikor már nem éri meg felújítani, a Citroën minden egyes oliból alkatrészdonort csinál, amely újrahasznosított alkatrészekkel látja el rászoruló társait. Fotók: Citroën