Az elmúlt 103 év alatt a Citroën most cseréli le tizedszer logóját. Vagyis, elméletileg nagyjából minden tizedik évben megújult. Nos, a képlet nem ennyire egyszerű, és nem is cél minden egyes változást egyenként bemutatni, de azért az mindenképp érdekes, hogy a legelső embléma mindössze 2 évig volt, míg az 1985-ben bemutatott, piros négyzetes változat 24 esztendeig jelezte a márka modelljeit. A mostani, majd csak 2023-ban megjelenő új logót 6 évnyi szünet után mutatták be.
A jól ismert „chevron” folyamatosan központi szerepet tölt be a Citroën márka identitásában, természetesen az új logón is ez a fő motívum.
A teljes márkaarculatot is kezelésbe vették a szakemberek az összes fizikai és digitális eszközön, vagyis hamarosan a márkakereskedések, szervizek, online felületek is magukra öltik a friss dizájnt, majd rövidesen új szlogent (Nothing moves us like Citroën – szabad fordításban Semmi nem hajt minket úgy, mint a Citroën) is tanulhatunk. „A gyökereinkhez való visszatéréssel és identitásunk korszerű újraértelmezésével egyértelmű üzenetet kívántunk megfogalmazni: a Citroën szellemiségéhez hűen igyekszünk megoldást találni a jelen kihívásaira” – mondta Laurent Barria, a Citroën kommunikációs és marketing igazgatója. Az új logót egy koncepcióautón már prezentálták is. A vállalat elképzelései ismét annyira merészek, hogy ha csak a fele megvalósul majd a Citroën legújabb modelljein, akkor bizony tényleg jó esélyeink vannak egyedi, de soha meg nem unható autókkal közlekedni.
Az oli olyan, mintha egy terepjáró, egy pick-up és egy kupé tartott volna hatalmas bulit, aminek egy ilyen masina lett a vége. A meredeken álló szélvédő, a félig fedett plató és az egymással szemben nyíló ajtók mellett számos egyedi részletet varázsoltak a francia dizájnerek az olira. Bár bőven akad min legeltetni a szemünk, az egyedi felnikről például valószínűleg csak kevesen mondanák meg, hogy valójában egy fémlemezzel felspécizett acél keréktárcsát láthatunk. De különleges részletmegoldás a márka új logójával feldobott fényforrások, vagy a plató fedelébe égetett, megszámlálhatatlan mennyiségű friss szlogen is. „Meg kell fordítani a trendet, könnyebb és megfizethetőbb járműveket kell készíteni, és meg kell találni a maximális kihasználás módját. Máskülönben a családok le kell, hogy mondjanak a közlekedés szabadságáról, ha már csak tisztán elektromos járművek állnak majd rendelkezésre. Az oli egyértelműen bizonyítja, hogy a Citroën nyíltan és optimistán néz szembe ezekkel az ellentmondásokkal” – nyilatkozta Vincent Cobée, a Citroën vezérigazgatója.
A cél az volt, hogy az oli, bár elég méretes járgány, ne nyomjon 1000 kilónál többet.
Ezt – egyebek mellett – úgy érték el a mérnökök, hogy komponenseinek jelentős része például újrahasznosított anyagból készült. Így a tisztán elektromos hajtásláncnak mindössze 40 kWh akkumulátorkapacitásra van szüksége a 400 km-es elméleti hatótáv biztosításához. Utóbbihoz persze az is kell, hogy a végsebességet 110 km/h-ra korlátozták, így valószínűleg a 10 kWh/100 km-es fogyasztás is tartható lesz. Ha pedig tölteni kell az olit, az akkumulátor mindössze 23 perc alatt elérheti 20-ról a 80 százalékos szintet.
Az oli építésénél csak a ténylegesen szükséges mennyiségű nyersanyag felhasználására törekedtek a francia szakemberek. Az ülések például annyira egyszerű felépítésűek, hogy 80%-kal kevesebb alkatrészt tartalmaznak, mint egy ma megszokott fotel. A lapos motorháztető, a tető és a hátsó plató olyan panelekből készült, melyek alapanyaga újrahasznosított hullámpapír. Ezeket üvegszálas merevítőlemezek közé helyezték, majd speciális poliuretán műgyanta bevonatot kaptak, illetve – tipikusan parkolóházakban és rakodórámpákon használt – erős, texturált védőréteggel borították. A legvégén pedig vizes bázisú festékkel szórták be. Ennek a viszonylag komplikált eljárásnak köszönhetően a táblák nagyon merevek, könnyűek (alig 6 kg-ot nyomnak) és erősek, olyannyira, hogy egy felnőtt súlyát is elbírják. A belső is teljesen egyedi. Teljes szélességben húzódó szimmetrikus pallóról ágazik le az egyik oldalon a kormányoszlop és a kormánykerék, míg középen egy telefondokkoló és a légkondicionáló öt billenőkapcsolója kapott helyet. Valamennyi infotainment és kommunikációs szolgáltatás saját okostelefonon működtethető, miután azt a központi aljzatra csatlakoztattuk. A dokkolással a telefonon tárolt információk és alkalmazások kiegészülnek az alapvető járműadatokkal (sebesség, töltésszint), melyeket egy ún. „Smartband” rendszer a szélvédő alsó keretére vetít. A Citroën úgy kalkulál, a teljes tulajdonlási költség elképesztően alacsony lesz, még akkor is, ha ki kell cserélni mondjuk egy ajtót, fényszórót vagy lökhárítót. A Citroënen keresztül ugyanis be lehet szerezni olyan újrahasznosított alkatrészeket, amelyek már nem üzemképes oli járművekből származnak, illetve minden olyan elem – mint például az ülések kárpitjai – új színűre is cserélhetők, ha megunnánk a régit. A Citroën tehát így képzeli el a jövő autóját, és ha az oliból nem is lesz semmi, a koncepción bemutatott megoldásokkal a következő években biztosan találkozhatunk a francia márka négykerekűin.